Coaching helpt beginnende bestuurder veiliger te rijden

Beginnende bestuurders tussen de 18 en 24 jaar lopen veel meer kans betrokken te raken bij verkeersongevallen dan ervaren bestuurders. Intensieve begeleiding kan die kans verminderen en zo bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dat is het idee achter Trippr, een programma van Dation waarin ongeveer honderd jongeren uit de doelgroep vanaf 1 oktober een intensief coachingsprogramma van drie maanden gaan volgen.

Een deel  van de rijscholen die met Dation, softwareleverancier voor de rijschoolbranche, samenwerken, gaat de jongeren coachen. Het gaat om bestuurders die de afgelopen twaalf maanden hun autorijbewijs hebben gehaald. Daarbij ligt de focus op verkeersveiligheid en onderdelen waarop ze nog niet zo goed presteren. De coaching is tweeledig. Wekelijks krijgen de bestuurder een adviesrapport op basis van hun rijprestaties. Maandelijks krijgen ze een opfrisles om de punten te verbeteren die extra ondersteuning verdienen. Met die begeleiding moet niet alleen het risico op ongelukken omlaag, maar leren de bestuurders ook hoe ze kunnen besparen op brandstof en hoe ze door hun rijgedrag minder CO2 kunnen verbruiken.

Wedstrijd

Directeur Wouter Eijkelenkamp van Dation verwacht dat vooral 18- en 19-jarigen zullen deelnemen aan het programma. “Leeftijd is niet echt belangrijk”, vindt hij. “Het gaat om de eerste kilometers.”  Om deelnemers over de streep te trekken is het programma tevens een wedstrijd: de Trippr Challenge. De beste chauffeur krijgt een prijs, niet alleen na afloop van het programma, maar ook tussentijds wordt gekeken naar de beste prestaties.

In het Trippr-programma wordt het rijgedrag van de deelnemers gemeten en geanalyseerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een speciale stick die ingeplugd kan worden in de ODB-poort van de auto en dan het rijgedrag meet op basis van de data die de stick uitleest uit de boordcomputer van de auto. Met de data van de boordcomputer en de ingebouwde GPS kan de Trippr-stick deze data omzetten in rijgedrag en voorzien van een score. Die score wordt onder meer bepaald op basis van toerental, brandstofverbruik en acceleratie. De coachende rijschool krijgt die gegevens van Trippr en gebruikt ze om te bekijken hoe bestuurders veiliger en zuiniger kunnen rijden.

Scores coachingprogramma Trippr

GreenStar

Voor de zakelijke markt heeft Dation al de nodige ervaring met een dergelijk initiatief, namelijk GreenStar Statistics. Met die applicatie is het mogelijk om rijgedrag van chauffeurs te analyseren en te verbeteren om zo te besparen op het brandstofverbruik.Het systeem combineert data uit de boordcomputer met het brandstofverbruik en informatie uit eigen sensoren. Dation won er de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs mee.

Binnen Trippr kunnen de deelnemende rijscholen zelf bepalen hoe ze het experiment precies invullen. Eijkelenkamp: “We adviseren hen om bestuurders te kiezen met een eigen voertuig die ten minste honderd kilometer per week rijden.”

Verdienmodel

Wat Eijkelenkamp betreft blijft het niet bij een eenmalig experiment, maar wordt het coachingstraject ooit een permanent initiatief. De komende proef moet uitwijzen of dat realistisch is. “Het kan een nieuw verdienmodel zijn om een bestuurder nog twee tot drie keer terug te laten komen. De vraag is of ze bereid zijn te betalen voor een dergelijke vorm van coaching.”

Als de Trippr Challenge aantoont dat de rijprestaties van jongeren door coaching verbeteren, ziet Eijkelenkamp ook mogelijkheden voor andere doelgroepen, zoals ouderen, of voor afgeleide diensten, zoals een opfrispakket voor bestuurders die al een aantal jaren hun rijbewijs hebben.

Yvonne Ton

Besparingen Trippr

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Coaching helpt beginnende bestuurder veiliger te rijden”

Tjeerd Bijzitter|26.08.16|09:31

Beste Eijkelenkamp, Hier in Nederland is het zo, dat de rijopleiding via het IBKI bewust laag wordt gehouden. Dit heeft te maken met, dat de rijles niet te duur mag worden. En alles hierover wordt verzwegen. Het opblazen van “veel verdienen” gebeurt door de opleidingsinstituten. Die vinden zichzelf professioneel, maar dat zijn ze niet als ze leugens verkondigen en niet eerlijk naar mensen zijn. Ik geloof nog maar in 1 persoon die echte verbeteringen heeft en die staat hier tussen de reacties.

Tjeerd Bijzitter|26.08.16|09:36

Ik zie dat alle reacties van anderen zijn weggehaald. Oke, dan is dit artikel op verkeerspro dus duidelijk een publieke stunt voor de verkoop. Nu neem ik dat apparaat al helemaal niet meer serieus.

Amptenaar|05.09.16|18:43

Denk dat de heer Eijkelenkamp niet begrepen heeft wat verkeersveiligheid inhoudt: Verkeersveiligheid is een samenspel van weggebruikers. Dit samenspelen verandert ieder moment. Je zult een keer extra gas moeten of een keer harder remmen om een aanrijding te voorkomen. Dus eigenlijk wordt hier gesteld dat als je aan deze voorwaarden voldoet je veiligheid rijdt. Nou kan uit ervaring zeggen dat dit niet zo is. Verkeersveiligheid is niet meetbaar, maar is een kwestie inzicht, vooruitdenken.

Gus K.|10.02.17|18:49

Volgens Eijkelenkamp moet de Trippr Challenge aantonen dat de rijprestaties van jongeren door coaching verbeteren. Echter, volgens het artikel “The role of difficulties in emotion regulation on driving behavior” (Trógolo, Melchior & Medrano, 2014) is er een verband tussen moeilijkheden in het reguleren van emoties en rijstijlen. Dus niet coachen, maar het meten van emotionele vaardigheden en het uitvoeren van emotieregulatie based-interventies voor bestuurders met onaangepast
rijgedrag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.