CBR, foto ANP

‘Vernieuwd theorie-examen vermindert fouten door tijdsdruk’

Het vernieuwde theorie-examen dat het CBR mogelijk gaat invoeren, heeft veel voordelen voor examenkandidaten. Zaterdag experimenteert het CBR met het nieuwe examen. De deelnemers kunnen bladeren door de verschillende vragen en kunnen hun vragen markeren om ze later nog eens te bekijken. Met de vernieuwing verdwijnt ook de tijdsdruk per vraag, waardoor fouten door die tijdsdruk naar verwachting afnemen.  

De proef wordt zaterdag gehouden op de examenplaatsen in Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle. Het experiment is van toepassing bij de theorie-examens voor auto, motor en bromfiets. De examenkandidaten kunnen zelf naar de volgende of vorige vraag gaan en zo door het examen bladeren.

Er is ook geen antwoordtijd per vraag ingesteld, dus de deelnemers kunnen zelf hun tijd indelen. Bovenin het scherm is te zien hoeveel tijd er in totaal nog over is. Het examenonderdeel ‘gevaarherkenning’ in het examen voor auto krijgt deze optie overigens niet. Daar blijven de 8 seconden per vraag gelden.

Vragen markeren

Daarnaast is er een markeerfunctie door rechtsboven in het scherm op een vlaggetje te tikken. Dit is handig voor wie een vraag op een later moment nog eens wil bekijken of een antwoord wil corrigeren. In een overzicht is te zien welke vragen de examenkandidaten hebben overgeslagen of hebben gemarkeerd.

De inhoud van het examen blijft ongewijzigd. En ondanks het feit dat het hier gaat om een experiment, is het resultaat dat de kandidaten zaterdag behalen een geldig examenresultaat.

Dyslexie

Bij het huidige systeem moet de kandidaat altijd direct antwoord geven. Geen antwoord betekent dat de vraag fout beantwoord is. Dit moedigt het gokken aan en dat is bij deze vernieuwing vermoedelijk niet meer het geval. Daarnaast hebben kandidaten die moeite hebben met lezen groot voordeel bij het non-lineaire systeem, zegt Chris Verstappen, uitgever van verkeersleermiddelen Verjo. “Ze hoeven waarschijnlijk geen individueel examen meer aan te vragen en dat verlaagt de kosten. De kans dat ze een vraag fout beantwoorden doordat ze in tijdsnood komen en dan maar gaan gokken, neemt ook af.”

 ‘Al een tijd op te wachten’

“Dit is een vernieuwing waar we al een tijd op zaten te wachten”, aldus Verstappen. “We hebben hier onze online platform Leer het Verkeer al op aangepast. De kandidaten kunnen direct al oefenen volgens de nieuwe normen. Wij gaan er ook vanuit dat de proef bij het CBR een succes wordt en snel ingevoerd zal worden. Dit is een aanpassing die verder weinig gevolgen zal hebben voor klassikaal lesgeven met MasterDrive en MasterTrainer van Verjo.”

Na afloop van de proef op 18 februari beantwoorden de examenkandidaten een aantal vragen. “We meten hoe tevreden kandidaten zijn over de bladerfunctie en of ze het nuttig vinden”, zegt CBR-woordvoerder Nathalie Dingeldein. “Natuurlijk kijken we ook naar het effect op de slagingspercentages en de gemiddeld bestede examentijd. Het kan ook zijn dat uit de proef blijkt dat er nog aanpassingen gewenst zijn. De invoerdatum hangt dus af van de uitkomsten van de proef, en wordt altijd ruim van tevoren aangekondigd.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “‘Vernieuwd theorie-examen vermindert fouten door tijdsdruk’”

Anton van Hoogstraaten|17.02.17|14:26

Dat gaan we in de praktijk ook doen . . . als we er niet uitkomen, slaan we de beslissing gewoon even over en dan komen we er 10 minuten later wel weer op terug. Dan vragen we of alle andere verkeersdeelnemers even willen blijven staan tot we terug zijn.

Ellen Dros|20.02.17|13:44

Dat is natuurlijk onzin. De vragen die leerlingen gaan overslaan zijn niet de vragen over kruispunten of borden. Maar over de ellenlange vragen en antwoorden waar je lang over na moet denken. Dus kun je beter eerst de antwoorden geven waar korte antwoorden bij zijn. En dan in de overgebleven tijd de paar andere doen. Snap je zelf ook wel. Of heb je de vragen nooit gezien bij het cbr. !!!!

Wanneer gaat het vernieuwde examen starten?

Ton Hendrick|13.04.17|13:13

Tuurlijk anton. Altijd een mening. Nooit een oplossing

Jet vb|16.08.17|17:56

Weet iemand ook hoelang je hebt om dit examen te maken? Het cbr zegt alleen “de tijd staat boven in het scherm”

Ronald Ramadhin|14.01.18|14:16

Beste collegas Anton heeft helemaal gelijk,in het egte werk heb je geen tijd om over na te denken.
stel je voor zeg komt een kruising op, maar weet niet wie er voorrang heeft. Je hebt geen tijd om over na te denken,kben rijleraar al 26 jaar , ben nu een nieuwe uitdaging aan gegaan,help mensen die het moeilijk hebben om hun theorie te halen(prive)Ach maar het CBR heeft alleen recht kunnen doen wat ze willen, Groetjes van Ronald.

Ronald Ramadhin|14.01.18|14:20

Het is 26 jaar foutje bedankt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vernieuwd theorie-examen vermindert fouten door tijdsdruk’ | RijschoolPro
CBR, foto ANP

‘Vernieuwd theorie-examen vermindert fouten door tijdsdruk’

Het vernieuwde theorie-examen dat het CBR mogelijk gaat invoeren, heeft veel voordelen voor examenkandidaten. Zaterdag experimenteert het CBR met het nieuwe examen. De deelnemers kunnen bladeren door de verschillende vragen en kunnen hun vragen markeren om ze later nog eens te bekijken. Met de vernieuwing verdwijnt ook de tijdsdruk per vraag, waardoor fouten door die tijdsdruk naar verwachting afnemen.  

De proef wordt zaterdag gehouden op de examenplaatsen in Amsterdam, Arnhem, Barendrecht, Eindhoven en Zwolle. Het experiment is van toepassing bij de theorie-examens voor auto, motor en bromfiets. De examenkandidaten kunnen zelf naar de volgende of vorige vraag gaan en zo door het examen bladeren.

Er is ook geen antwoordtijd per vraag ingesteld, dus de deelnemers kunnen zelf hun tijd indelen. Bovenin het scherm is te zien hoeveel tijd er in totaal nog over is. Het examenonderdeel ‘gevaarherkenning’ in het examen voor auto krijgt deze optie overigens niet. Daar blijven de 8 seconden per vraag gelden.

Vragen markeren

Daarnaast is er een markeerfunctie door rechtsboven in het scherm op een vlaggetje te tikken. Dit is handig voor wie een vraag op een later moment nog eens wil bekijken of een antwoord wil corrigeren. In een overzicht is te zien welke vragen de examenkandidaten hebben overgeslagen of hebben gemarkeerd.

De inhoud van het examen blijft ongewijzigd. En ondanks het feit dat het hier gaat om een experiment, is het resultaat dat de kandidaten zaterdag behalen een geldig examenresultaat.

Dyslexie

Bij het huidige systeem moet de kandidaat altijd direct antwoord geven. Geen antwoord betekent dat de vraag fout beantwoord is. Dit moedigt het gokken aan en dat is bij deze vernieuwing vermoedelijk niet meer het geval. Daarnaast hebben kandidaten die moeite hebben met lezen groot voordeel bij het non-lineaire systeem, zegt Chris Verstappen, uitgever van verkeersleermiddelen Verjo. “Ze hoeven waarschijnlijk geen individueel examen meer aan te vragen en dat verlaagt de kosten. De kans dat ze een vraag fout beantwoorden doordat ze in tijdsnood komen en dan maar gaan gokken, neemt ook af.”

 ‘Al een tijd op te wachten’

“Dit is een vernieuwing waar we al een tijd op zaten te wachten”, aldus Verstappen. “We hebben hier onze online platform Leer het Verkeer al op aangepast. De kandidaten kunnen direct al oefenen volgens de nieuwe normen. Wij gaan er ook vanuit dat de proef bij het CBR een succes wordt en snel ingevoerd zal worden. Dit is een aanpassing die verder weinig gevolgen zal hebben voor klassikaal lesgeven met MasterDrive en MasterTrainer van Verjo.”

Na afloop van de proef op 18 februari beantwoorden de examenkandidaten een aantal vragen. “We meten hoe tevreden kandidaten zijn over de bladerfunctie en of ze het nuttig vinden”, zegt CBR-woordvoerder Nathalie Dingeldein. “Natuurlijk kijken we ook naar het effect op de slagingspercentages en de gemiddeld bestede examentijd. Het kan ook zijn dat uit de proef blijkt dat er nog aanpassingen gewenst zijn. De invoerdatum hangt dus af van de uitkomsten van de proef, en wordt altijd ruim van tevoren aangekondigd.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “‘Vernieuwd theorie-examen vermindert fouten door tijdsdruk’”

Anton van Hoogstraaten|17.02.17|14:26

Dat gaan we in de praktijk ook doen . . . als we er niet uitkomen, slaan we de beslissing gewoon even over en dan komen we er 10 minuten later wel weer op terug. Dan vragen we of alle andere verkeersdeelnemers even willen blijven staan tot we terug zijn.

Ellen Dros|20.02.17|13:44

Dat is natuurlijk onzin. De vragen die leerlingen gaan overslaan zijn niet de vragen over kruispunten of borden. Maar over de ellenlange vragen en antwoorden waar je lang over na moet denken. Dus kun je beter eerst de antwoorden geven waar korte antwoorden bij zijn. En dan in de overgebleven tijd de paar andere doen. Snap je zelf ook wel. Of heb je de vragen nooit gezien bij het cbr. !!!!

Wanneer gaat het vernieuwde examen starten?

Ton Hendrick|13.04.17|13:13

Tuurlijk anton. Altijd een mening. Nooit een oplossing

Jet vb|16.08.17|17:56

Weet iemand ook hoelang je hebt om dit examen te maken? Het cbr zegt alleen “de tijd staat boven in het scherm”

Ronald Ramadhin|14.01.18|14:16

Beste collegas Anton heeft helemaal gelijk,in het egte werk heb je geen tijd om over na te denken.
stel je voor zeg komt een kruising op, maar weet niet wie er voorrang heeft. Je hebt geen tijd om over na te denken,kben rijleraar al 26 jaar , ben nu een nieuwe uitdaging aan gegaan,help mensen die het moeilijk hebben om hun theorie te halen(prive)Ach maar het CBR heeft alleen recht kunnen doen wat ze willen, Groetjes van Ronald.

Ronald Ramadhin|14.01.18|14:20

Het is 26 jaar foutje bedankt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.