theorie-blokken.be

Nederlandse theorie-website introduceert Vlaamse variant

Rijscholen België hebben sinds kort hun eigen theorie-website. Op theorie-blokken.be kunnen leerlingen zich voor het theorie-examen voorbereiden door middel van foto’s, films, slideshows en animaties. De site is een product van Vekabest en Biqsdr!ve en maakt onder andere mogelijk dat Vlaamse rijscholen het niveau van de leerling kunnen volgen.

De omschakeling naar de online leeromgeving moet zorgen dat leerlingen de leerstof gemakkelijker en sneller begrijpen. In Nederland bestaat de leeromgeving al een aantal jaar in de vorm van theorie-leren.nl. Het is voor leerlingen in België nu ook mogelijk om theorie voor de auto, motor, en bromfiets online te oefenen.

Studietijd

Leerlingen die gebruik willen maken van de online leeromgeving kopen een bepaalde studietijd. In deze studietijd kunnen cursisten examens oefenen en theoriestof leren. De site maakt het mogelijk om levensechte situaties te creëren. Leerlingen kunnen oefenen op de computer, smartphone of tablet.

In Nederland draait dit systeem inmiddels al langer, en vervangt hiermee grotendeels studeren met een boek. Daarnaast zijn klanten overwegend positief: ”Het programma heeft een overzichtelijke uiteenzetting van de belangrijkste punten uit het theorie-examen. Ook bevat het waardevolle oefentoetsen met voldoende vragen over de stof.”

Verplichte theorieles

Het slagingspercentage in België ligt beduidend hoger dan in Nederland. Volgens de meest recente cijfers ligt het theorie-slagingspercentage in Nederland op 41 procent en in België ligt dit op 58 procent. Dit verschil is te verklaren door het feit dat Belgische examenkandidaten die twee keer zakken voor hun theorie-examen verplicht twaalf uur theorieles moeten volgen voordat ze de toets opnieuw mogen maken.

De Belgische Automobilistenvereniging VAB verwacht wel dat dit percentage zal dalen naar 40 procent sinds de ingang van het nieuwe theorie-examen sinds 1 juni 2017. Door onderscheid te maken tussen zware overtredingen en lichte fouten hoopt VAB te voorkomen dat kandidaten onvoorbereid naar het theorie-examen komen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse theorie-website introduceert Vlaamse variant | RijschoolPro
theorie-blokken.be

Nederlandse theorie-website introduceert Vlaamse variant

Rijscholen België hebben sinds kort hun eigen theorie-website. Op theorie-blokken.be kunnen leerlingen zich voor het theorie-examen voorbereiden door middel van foto’s, films, slideshows en animaties. De site is een product van Vekabest en Biqsdr!ve en maakt onder andere mogelijk dat Vlaamse rijscholen het niveau van de leerling kunnen volgen.

De omschakeling naar de online leeromgeving moet zorgen dat leerlingen de leerstof gemakkelijker en sneller begrijpen. In Nederland bestaat de leeromgeving al een aantal jaar in de vorm van theorie-leren.nl. Het is voor leerlingen in België nu ook mogelijk om theorie voor de auto, motor, en bromfiets online te oefenen.

Studietijd

Leerlingen die gebruik willen maken van de online leeromgeving kopen een bepaalde studietijd. In deze studietijd kunnen cursisten examens oefenen en theoriestof leren. De site maakt het mogelijk om levensechte situaties te creëren. Leerlingen kunnen oefenen op de computer, smartphone of tablet.

In Nederland draait dit systeem inmiddels al langer, en vervangt hiermee grotendeels studeren met een boek. Daarnaast zijn klanten overwegend positief: ”Het programma heeft een overzichtelijke uiteenzetting van de belangrijkste punten uit het theorie-examen. Ook bevat het waardevolle oefentoetsen met voldoende vragen over de stof.”

Verplichte theorieles

Het slagingspercentage in België ligt beduidend hoger dan in Nederland. Volgens de meest recente cijfers ligt het theorie-slagingspercentage in Nederland op 41 procent en in België ligt dit op 58 procent. Dit verschil is te verklaren door het feit dat Belgische examenkandidaten die twee keer zakken voor hun theorie-examen verplicht twaalf uur theorieles moeten volgen voordat ze de toets opnieuw mogen maken.

De Belgische Automobilistenvereniging VAB verwacht wel dat dit percentage zal dalen naar 40 procent sinds de ingang van het nieuwe theorie-examen sinds 1 juni 2017. Door onderscheid te maken tussen zware overtredingen en lichte fouten hoopt VAB te voorkomen dat kandidaten onvoorbereid naar het theorie-examen komen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.