vrachtwagenchauffeur

Proef met digitale vrachtbrief e-CMR in Benelux

Vrachtvervoerders kunnen binnenkort middels een proef werken met digitale vrachtbrieven in de Benelux. De proef duurt drie jaar en start op 1 december 2017. Beroepschauffeurs die de grens passeren, werken tot die tijd nog met papieren vrachtbrieven. De digitaliseringsslag moet miljoenen euro’s opleveren.

De proef is een initiatief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. De minister wil met de proef onderzoeken of de zogeheten e-CMR vrachtbrief geschikt is voor grensoverschrijdend vervoer. De digitale vrachtbrief zou volgens Van Nieuwenhuizen moeten zorgen voor minder kosten door efficiëntere processen.

Theorie-examen

De vrachtbrief komt aan bod in de theoretische-examens R2C, V2C, V3C in de categorie CCV. Het CBR laat weten dat de proef niet in het theorie-examen aan bod komt, de inhoud van deze examens blijft dus ongewijzigd. Kandidaten kunnen wel vragen over de elektronische vrachtbrief krijgen, maar dit is niet nieuw.

In zowel Nederland als België zijn digitale vrachtbrieven al enige jaren in gebruik. Volgens belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland kan Nederland met de komst van de digitale vrachtbrief zeker 180 miljoen euro per jaar aan administratieve lasten besparen.

Minder kosten

De digitaliseringsslag is volgens minister Van Nieuwenhuizen belangrijk. “Voor de vrachtvervoerders betekent de digitale vrachtbrief minder lasten en minder kosten. Ze zijn minder tijd kwijt met het opstellen, sorteren en archiveren van vrachtbrieven en ze kunnen de logistieke keten beter beheersen.”

De minister stelt de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) verantwoordelijk voor de uitvoering. NIWO zal softwareleveranciers gaan keuren die digitale vrachtbrieven willen uitgeven.

De Europese Commissie is geïnteresseerd in de opzet van de proef. Bij goed functioneren kan het dienen als voorbeeld voor andere landen in Europa.

Lees ook: Geen voorspelbaarheid in theorie-examens voor beroepsvervoer

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef met digitale vrachtbrief e-CMR in Benelux | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

Proef met digitale vrachtbrief e-CMR in Benelux

Vrachtvervoerders kunnen binnenkort middels een proef werken met digitale vrachtbrieven in de Benelux. De proef duurt drie jaar en start op 1 december 2017. Beroepschauffeurs die de grens passeren, werken tot die tijd nog met papieren vrachtbrieven. De digitaliseringsslag moet miljoenen euro’s opleveren.

De proef is een initiatief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. De minister wil met de proef onderzoeken of de zogeheten e-CMR vrachtbrief geschikt is voor grensoverschrijdend vervoer. De digitale vrachtbrief zou volgens Van Nieuwenhuizen moeten zorgen voor minder kosten door efficiëntere processen.

Theorie-examen

De vrachtbrief komt aan bod in de theoretische-examens R2C, V2C, V3C in de categorie CCV. Het CBR laat weten dat de proef niet in het theorie-examen aan bod komt, de inhoud van deze examens blijft dus ongewijzigd. Kandidaten kunnen wel vragen over de elektronische vrachtbrief krijgen, maar dit is niet nieuw.

In zowel Nederland als België zijn digitale vrachtbrieven al enige jaren in gebruik. Volgens belangenorganisatie Transport en Logistiek Nederland kan Nederland met de komst van de digitale vrachtbrief zeker 180 miljoen euro per jaar aan administratieve lasten besparen.

Minder kosten

De digitaliseringsslag is volgens minister Van Nieuwenhuizen belangrijk. “Voor de vrachtvervoerders betekent de digitale vrachtbrief minder lasten en minder kosten. Ze zijn minder tijd kwijt met het opstellen, sorteren en archiveren van vrachtbrieven en ze kunnen de logistieke keten beter beheersen.”

De minister stelt de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) verantwoordelijk voor de uitvoering. NIWO zal softwareleveranciers gaan keuren die digitale vrachtbrieven willen uitgeven.

De Europese Commissie is geïnteresseerd in de opzet van de proef. Bij goed functioneren kan het dienen als voorbeeld voor andere landen in Europa.

Lees ook: Geen voorspelbaarheid in theorie-examens voor beroepsvervoer

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.