Tweede Kamer eist aanpak onbewaakte overwegen

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur prioriteit geeft aan het veilig maken van onbewaakte spoorwegovergangen. Een motie die Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie hiertoe had ingediend is door een meerderheid van de Kamer ondersteund.

In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats op overwegen, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen omkwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen, waar geen dodelijke slachtoffers bij vielen.

Plan van aanpak

Van der Graaf verzoekt de staatssecretaris via de motie om een risico-inschatting en een plan van aanpak te maken dat uiterlijk in het voorjaar klaar is. De partij wil dat de gevaarlijkste overwegen als eerste worden aangepast. Het Kamerlid vraagt in het bijzonder aandacht voor particuliere spoorwegovergangen, zoals toegangswegen naar boerderijen.

Van der Graaf: “Onbewaakte spoorwegovergangen zijn levensgevaarlijk. Ik wil dat de staatssecretaris op basis van een risico-inschatting zo snel mogelijk aan de slag gaat met het veilig maken van onbewaakte overwegen, samen met gemeenten en betrokkenen. Ik heb in het bijzonder aangedrongen op particuliere overwegen, die blijven tot nu toe te veel buiten beeld.”

Prorail

Prorail meldde deze maand dat er over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer zijn. In 2017 zijn er tien onbewaakte spoorwegovergangen opgeheven. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noordoosten van Nederland. Op dit moment zijn er nog 123 over. In totaal zijn er 1.900 overwegen; 95 procent is al beveiligd.

ProRail heeft in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een programma opgezet dat loopt tot 2028. Het ministerie heeft hiervoor 25 miljoen beschikbaar gesteld.

Lees ook: Rijinstructeur na treinbotsing: ‘Door mijn ingrijpen hebben we het overleefd’ 

Onderwerpen:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer eist aanpak onbewaakte overwegen | RijschoolPro

Tweede Kamer eist aanpak onbewaakte overwegen

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur prioriteit geeft aan het veilig maken van onbewaakte spoorwegovergangen. Een motie die Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie hiertoe had ingediend is door een meerderheid van de Kamer ondersteund.

In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats op overwegen, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen omkwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen, waar geen dodelijke slachtoffers bij vielen.

Plan van aanpak

Van der Graaf verzoekt de staatssecretaris via de motie om een risico-inschatting en een plan van aanpak te maken dat uiterlijk in het voorjaar klaar is. De partij wil dat de gevaarlijkste overwegen als eerste worden aangepast. Het Kamerlid vraagt in het bijzonder aandacht voor particuliere spoorwegovergangen, zoals toegangswegen naar boerderijen.

Van der Graaf: “Onbewaakte spoorwegovergangen zijn levensgevaarlijk. Ik wil dat de staatssecretaris op basis van een risico-inschatting zo snel mogelijk aan de slag gaat met het veilig maken van onbewaakte overwegen, samen met gemeenten en betrokkenen. Ik heb in het bijzonder aangedrongen op particuliere overwegen, die blijven tot nu toe te veel buiten beeld.”

Prorail

Prorail meldde deze maand dat er over een paar jaar geen onbewaakte overwegen meer zijn. In 2017 zijn er tien onbewaakte spoorwegovergangen opgeheven. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noordoosten van Nederland. Op dit moment zijn er nog 123 over. In totaal zijn er 1.900 overwegen; 95 procent is al beveiligd.

ProRail heeft in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een programma opgezet dat loopt tot 2028. Het ministerie heeft hiervoor 25 miljoen beschikbaar gesteld.

Lees ook: Rijinstructeur na treinbotsing: ‘Door mijn ingrijpen hebben we het overleefd’ 

Onderwerpen:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.