Bert Tevel en Jan Catsburg NXXT

NXXT reageert op kritiek: ‘Rijscholen moeten bij zichzelf te rade gaan’

‘Het zoveelste negatieve stukje, wanneer komt er een eind aan?’ Het is een vraag die Jan Catsburg en Bert Tevel, de directie van NXXT rijscholen, zich de afgelopen maanden regelmatig hebben gesteld. Ze hebben zelden gereageerd op de kritische verhalen over de franchiseformule. Nu willen ze ingaan op enkele uitspraken. 

De negatieve berichtgeving over de franchiseconstructie kwam op gang nadat Catsburg in het tv-programma Business Class beweerde dat een rijinstructeur bij NXXT meer dan een ton omzet per jaar kan draaien. Catsburg stelt dat bij NXXT twintig ondernemers zijn aangesloten die dit inmiddels hebben bereikt. “Dat bestaat niet, zeggen mensen dan, want jullie hebben een lesprijs van 29 euro. Maar het kan wél.”

Meerdere verdienpunten

Catsburg en Tevel tonen de financiën van de instructeurs die een ton omzet per jaar draaien. Jan Catsburg: “Zo zie je ook dat die omzet niet voortkomt uit 3.000 uur werken per jaar, maar uit een normale werkweek van 36 uur.” Uit een voorbeeld van NXXT blijkt dat een rijschool met een omzet van 100.000 euro een netto besteedbaar inkomen heeft van tussen de 2.700 en 2.900 euro per maand.

Kwaliteit hoeft niet altijd te betekenen dat de lesprijs drie keer zo duur is.

Past een aanbieding van 29 euro per les bij kwaliteit? “Dat is een interessante opmerking”, zegt Bert Tevel. “We hebben altijd gestaan voor een goede prijs-kwaliteitverhouding. Kwaliteit hoeft echter niet altijd te betekenen dat de lesprijs drie keer zo duur is. Er zijn natuurlijk meerdere verdienpunten in een rijopleiding, bijvoorbeeld de theoriepakketten of een examen. Bovendien komt onze prijs voort uit volume. Juist een rijschool met een slechte bezettingsgraad moet wel een hogere prijs rekenen om ook de niet gereden uren te dekken. Zo betaalt een consument dan feitelijk voor de ondermaatse bezettingsgraad van de rijschool, die het gevolg is van een slechte marketing en juist daar zijn wij goed in. We hebben een flink aantal leerlingen, dus kunnen we ook naar een lager tarief toe.”

Proeflessen

Daarnaast komt vaak de grote hoeveelheid gratis proeflessen naar voren die de instructeurs bij NXXT moeten rijden. “Proeflessen zien wij niet als probleem, maar als kans. Bovendien is dat aantal al wat aan het dalen omdat we steeds meer leerlingen rechtstreeks aan de instructeurs verkopen.” Volgens Catsburg worden er gemiddeld 170 proeflessen per week gepland, over 95 auto’s. Dat zouden er per rijschool dus 1 à 2 per week zijn.

Catsburg: “De kwaliteit van zo’n proefles is heel bepalend. Bij elke proefles wordt de motivatie van de leerling doorgenomen, voordat ze worden doorgestuurd naar een van de rijscholen. Het moeten geen funlessen zijn. Als wij iedereen een gratis proefles zouden geven, dan hebben we er 400 in de week. Maar tien procent toneelspelers, houd je altijd.”

Kritiek op contract

Catsburg was ook niet bepaald te spreken over een actie van Tweede Kamerlid Cem Laçin van SP. Vorige maand kaartte hij tijdens een overleg in de Tweede Kamer schijnzelfstandigheid aan in de rijschoolbranche. Hierbij hield hij een contract van NXXT in de lucht. “Hierin staan allerlei bepalingen waaraan rijscholen moeten voldoen”, meldde Laçin. “Een van die bepalingen is dat ze meer dan 1.000 euro per maand moeten afdragen om met de naam van deze organisatie te mogen rondrijden. Ongeacht het aantal uren dat ze lesgeven.”

Mensen die op 50-jarige leeftijd zonder werk komen te zitten, weten bij ons hun eigen broek op te houden en hebben volop plezier in hun werk.

“Je moet inderdaad duizend euro per maand betalen”, verklaart Tevel. “Maar wat hij vergeet te zeggen, is dat het een fixed fee is. Dat betekent dat als jouw omzet stijgt, en dat gebeurt bij vrijwel iedere franchisenemer gedurende die vijf jaar, dan wordt het verschil tussen wat jij overhoudt en aan fee betaalt, alsmaar groter, ten gunste van de franchisenemer. Dat is heel anders bij een variabele fee, waarbij we bijvoorbeeld tien procent van de omzet zouden vragen. Als jouw omzet groeit, zouden wij ook meer krijgen. Dát noem ik juist een wurgcontract.”

Tevel voegt daaraan toe: “Diezelfde meneer die met dat contract zwaait, zou ook eens moeten zien dat mensen  die op 50-jarige leeftijd zonder werk komen te zitten nu bij ons hun eigen broek weten op te houden en volop plezier hebben in hun werk.”

‘Smaad’

Er verschenen afgelopen maanden nog meer verhalen waarin kritiek werd geuit op de overeenkomsten tussen NXXT en de franchisenemers. Er zouden door NXXT prijzen worden genoemd die soms inclusief, soms exclusief btw zijn. Ook zouden instructeurs vastzitten aan een duur leasecontract voor de lesauto.

Catsburg en Tevel waren terughoudend met het reageren op deze verhalen. Ook op het verzoek van RijschoolPro, om de stelling van een ton omzet te onderbouwen met cijfers, hebben ze lange tijd niet gereageerd. “We waren al veroordeeld zonder proces door alle negatieve suggesties”, vertelt Catsburg. “Als je dan heel je formule moet gaan uitleggen en verdedigen, is de kans groot dat deze op een verkeerde manier geinterpreteerd zal worden. Ik wil open kaart spelen, maar niet als daar misbruik van gemaakt wordt.”

Dit heeft niks meer te maken met journalistiek. Dit is gewoon een partij belachelijk maken.

Tevel spreekt zelfs over smaad: “Dit heeft niks meer te maken met journalistiek. Dit is gewoon een partij belachelijk maken.” Een deel van de artikelen die in andere media gepubliceerd zijn, zijn overigens inmiddels verwijderd van internet. “De negativiteit vanuit de branche had denk ik ook te maken met nijd. Noem mij één andere partij die in deze branche op eigen kracht in minder dan negen jaar tijd bijna honderd aangesloten franchisenemers heeft opgebouwd met zevenduizend leerlingen per jaar. Andere rijscholen vragen zich af hoe wij dat doen. Zij moeten bij zichzelf te rade gaan, in plaats van roepen dat wij het verkeerd doen.”

Opstartfase NXXT

Negatieve berichten over de franchiseonderneming komen volgens Catsburg met name vanuit de opstartfase van NXXT. “Bij sommige bestaande instructeurs die zich in die tijd aansloten bij NXXT kwamen heel wat lijken uit de kast. Een slechte financiering van de auto, schulden, of een achterstand met de belastingaangifte. Zo zijn er zo’n 18 rijscholen bij wie we de overeenkomst hebben gestopt. Als iemand buiten zijn schuld om in de problemen komt, zij we er om te helpen. Maar als iemand er zelf een zooitje van maakt, en de leerling de dupe is,kunnen we dat niet tolereren.”

In plaats van de instructeurs van buitenaf aan te trekken, komen veel nieuwe franchisenemers vanuit de instructeursopleiding van NXXT, genaamd FIRSTT. Omdat er tegenwoordig steeds meer instructeurs uit eigen kweek komen, is er ook minder sprake van dergelijke negatieve verrassingen. “Ook zitten we goed met mensen om tafel en hebben we al heel snel een beeld of het wel of geen succes gaat worden met de betreffende instructeur. Hun motivatie is daarbij heel belangrijk.”

Niet focussen op aantallen

Tenslotte wordt ook de snelle groei van NXXT niet altijd positief ontvangen in de branche. Inmiddels is NXXT uitgegroeid tot een rijschool met 95 vestigingen. Catsburg geeft toe dat hij in de beginfase te veel de nadruk op groei heeft gelegd. “Ik heb ooit het aantal van tweehonderd rijscholen genoemd. Maar aantallen zijn ons doel niet meer. We willen dat de mensen die bij ons zitten, het ook ook goed hebben. We hadden al drie keer zo groot kunnen zijn, maar niet elke instructeur kan franchisenemer worden. Kwaliteit vinden we belangrijk, net als slagingspercentage, maar ook de eenheid binnen NXXT.”

Tevel benadrukt dat de band met de instructeurs de afgelopen jaren is verbeterd. “NXXT heeft ook een franchiseraad die een aantal keer per jaar samenkomt met de directie. Zo hebben we laatst een prijsverhoging gehad van 4 procent. Dit wordt eerst zorgvuldig besproken met de franchiseraad voordat dit wordt ingevoerd.”

Uiteindelijk hebben de publicaties over NXXT geen negatieve uitkomst gehad voor het bedrijf, verzekeren de heren. “Any PR is good PR”, lacht Tevel.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

12 reacties op “NXXT reageert op kritiek: ‘Rijscholen moeten bij zichzelf te rade gaan’”

Rob van Riel|26.04.18|12:39

De lesduur is 60 minuten.
Volgens het stuk maar 36 uur per week.
Dus…
36x€29,00=€1044 per week.
Stel je neemt geen vrij, wordt niet ziek en je kan dus de volle 52 weken werken dan kom je aan 52×1044=€54.288,00 .
Dat ligt nogal ver van €100.000,00 vandaan . Sorry nxxt maar je hebt zo geen tijd voor examens en zo…trek daar de fee dan nog even af dan houd je weinig over ipv wat gezegd wordt

Gertjan Boer|26.04.18|13:03

Ik ben reuze nieuwsgierig naar die berekening van deze mannen. Leg hem eens op tafel met een voorbeeld. Volgens mij doen wij wat fout! Ik heb nog nooit een collega gehoord over zulke bedragen dus laat zien!!

Michael Sonderman|26.04.18|16:36

€29,- is per 50 minuten, dat komt neer op 34,80 daarnaast is dat incl BTW en omzet is exclusief BTW
De lesprijs is dan €28,76
Mijn menig is dat het een KUl reden is van menig rijschool, om de lage lesprijs te promoten met redenen als:

Michael Sonderman|26.04.18|16:37

-door centrale inkoop
-door optimale bezetting
-Door Volume
Welke rijschool zou uit liefdadigheid €35 per uur vragen als de consument er €45 per uur voor over heeft, volgens mij helemaal niemand!
Daar zit ook het knelpunt, door de vaste Franchise Fee te hanteren ipv een Variabele fee, krijg je juist dat de directie gebaad is bij een lage lesprijs, want hoe lager de lesprijs hoe meer lessen en dus meer franchisenemers en dus vaker €1000,- per maand.

Fokke Hoekstra|26.04.18|17:08

Tja, na lezing van dit geweldige artikel overwoog ik even om mij aan te melden als franchisenemer bij NXXT. Ik wil namelijk ook wel graag een jaaromzet van €100.000,00!

ik was dus ook al even aan het rekenen. Óf mijn rekenmachine werkt niet meer goed óf de rekenmachine van de heren Catsburg en Tevel werkt niet meer goed!

Wie verteld hier nu onzin?

Marco Voogt|26.04.18|17:29

Helaas een voorbeeld van snelle marketing jongens die binnen hun bv een goed salaris toucheren; om vervolgens failliet te gaan en talloze eenpitters met goede bedoelingen in de ellende te storten. En daarmee ook talloze leerlingen benadelen. Is absoluut geen franchise, en dat weten de heren zelf ook.

martin visser|26.04.18|17:46

Ben er 1 keer geweest voor een gesprek

Buiten stond een prachtife ferrarie

Ik denk het zal toch niet

Binnen de nodige rekeningen voor geschoteld gekregen

Lease administratie software

Contract voor 5 jaar graag meteen tekenen was nu een aanbieding

Thuis toch maar eens nagerekenend met mijn simpele rekenmachine

Toen wist ik het

Er is er maar 1 die er een ferrarie aan de overhoudt

De rest verdient bijna niets

martin visser|26.04.18|17:50

Ben er een keer geweest voor een ,,gesprek,,

Buiten stond een mooie ferrarie

Ik denk nog het zal toch niet

Binnen de nodige voorbeelden en berekeningen gezien met een rooskleurige uitkomst

Contract 5 jaar graag tekenen was in de ,,aanbieding.

Thuis maar eens op mijn ,,simpele,, rekenmachine nagerekend

Toen wist ik het waar die ferrari vandaan kwam

Er zijn er maar 2 die geld verdienen de rest niet

Gerard Fortuin|26.04.18|19:25

kijk eens wat ze zelf verdienen 95 auto’s x € 1000 = € 95.000 per maand trek daar marketing af van € 20.000 per maand ? (wel wat veel maar oke ) houd je € 75.000 over is per persoon € 37.500 per maand,leuk zakcentje als je er weinig voor doet.

Frans Stolte|27.04.18|12:35

Een TON omzet per jaar draaien met een lesprijs van € 29,- per uur !! Iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt toch dat dit totale onzin is !! Daar heb je echt geen rekenmachine voor nodig hoor. Hoe dom en naïef moet je zijn om dat “sprookje” te geloven ?? (Die zijn er genoeg zo blijkt). Wel een slim verdien-model voor de heren Catsburg en Tevel natuurlijk! die van elke deelnemer die bij ze “aan de ketting” ligt elke maand € 1.000,- incasseren. Daar kun je idd een Ferrari van rijden!

Rijschool van Ark|10.05.18|18:15

Een ton per jaar? Hoe dan? Met hun lesprijs moet je daar 2857 uren voor draaien per jaar. Het gemiddelde fulltime werkjaar bestaat maar uit 1800 uur. Nogmaals, hoe dan?

Anton van Hoogstraaten|13.05.18|21:03

Als er “Ferrarie” op stond, is het waarschijnlijk een nepperd . . .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.