Uitreiking Code 95

Eerste Code 95-certificaten uitgereikt aan verkeersscholen

Platform WOW (Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders) hield donderdag een bijeenkomst waar verkeersscholen de eerste Code 95-certificaten ontvingen van de nieuwe bijscholingscursus U48-1. Ernest Alvares, directeur van Veronica Verkeersschool, overhandigde in het Louwman museum in Den Haag de eerste certificaten aan de deelnemers. Theorie-ontwikkelaar Verjo heeft vorig jaar in samenwerking met FAM Verkeersschool Veronica en Rijkswaterstaat de nieuwe bijscholingscursus ontwikkeld die zich richt op het bevorderen van veiligheid en doorstroming. De cursus legt de nadruk op de banden, bandenspanning en overbelading van voertuigen.

Partners en genodigden uit de goederenvervoerssector kregen een toelichting over de ketensamenwerking waardoor de training tot stand kwam. Het idee voor de Code 95-cursus over bandenspanning en overbelading, ontstond naar aanleiding van een les op een technasium in het kader van ‘Ikonderzoekwegen’, een onderdeel van Platform WOW. Jaarlijks ontstaan er ongeveer negenhonderd klapbanden bij vrachtauto’s op het Hoofdwegennet. Overbelading veroorzaakt ieder jaar zeker 40 miljoen euro aan schade aan wegen en bruggen.

Primair kan de U48-1 nascholing voor Code 95 gevolgd worden. Daarnaast is de WRM47 als bijscholing voor rijinstructeurs beschikbaar voor categorie B, C, en D. RijschoolPro liep eind vorig jaar mee met de bijscholingscursus U48-1 en WRM47.

‘Controle steeds belangrijker’

Volgens platform WOW wordt de voertuigcontrole van vrachtwagens steeds belangrijker, omdat chauffeurs niet altijd in een eigen voertuig rijden. Daarnaast rijden vrachtwagens steeds vaker 24 uur per dag door. TNO heeft aangetoond dat 50 procent van de vertragingen door vrachtauto’s op het wegennet wordt veroorzaakt door mankementen aan het voertuig. Twintig procent van de pechgevallen op de Nederlandse wegen wordt veroorzaakt door bandproblemen. Voor wegbeheerders geeft dit hinder in de vorm van schade aan het wegdek, wegmeubilair en gewonden.

In de bijscholing is ook aandacht voor Incidentmanagement, het geheel aan maatregelen waarbij de weg zo snel mogelijk vrij gemaakt wordt na een ongeval. Na de aanpak van incidenten wordt de koppeling gemaakt naar de banden en overbelading. Tijdens de bijscholingscursus U48-1 komt de wetgeving, het soort banden, slijtage, wegligging, laadindex, en brandstofgebruik aan de orde.

Ook Petra Delsing, algemeen directeur van het CBR, was aanwezig op de bijeenkomst. Tijdens haar toespraak kwam naar voren dat het CBR dit initiatief steunt, zo vertelt een woordvoerder van platform WOW. Delsing benadrukte dat het uniek is dat de gehele sector betrokken is bij dit project, van Rijkswaterstaat en het CBR, tot rijschoolhouders en zelfs IBKI.

Lees ook: ‘Sommige truckers hebben geen flauw benul of ze veilig rijden’

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste Code 95-certificaten uitgereikt aan verkeersscholen | RijschoolPro
Uitreiking Code 95

Eerste Code 95-certificaten uitgereikt aan verkeersscholen

Platform WOW (Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders) hield donderdag een bijeenkomst waar verkeersscholen de eerste Code 95-certificaten ontvingen van de nieuwe bijscholingscursus U48-1. Ernest Alvares, directeur van Veronica Verkeersschool, overhandigde in het Louwman museum in Den Haag de eerste certificaten aan de deelnemers. Theorie-ontwikkelaar Verjo heeft vorig jaar in samenwerking met FAM Verkeersschool Veronica en Rijkswaterstaat de nieuwe bijscholingscursus ontwikkeld die zich richt op het bevorderen van veiligheid en doorstroming. De cursus legt de nadruk op de banden, bandenspanning en overbelading van voertuigen.

Partners en genodigden uit de goederenvervoerssector kregen een toelichting over de ketensamenwerking waardoor de training tot stand kwam. Het idee voor de Code 95-cursus over bandenspanning en overbelading, ontstond naar aanleiding van een les op een technasium in het kader van ‘Ikonderzoekwegen’, een onderdeel van Platform WOW. Jaarlijks ontstaan er ongeveer negenhonderd klapbanden bij vrachtauto’s op het Hoofdwegennet. Overbelading veroorzaakt ieder jaar zeker 40 miljoen euro aan schade aan wegen en bruggen.

Primair kan de U48-1 nascholing voor Code 95 gevolgd worden. Daarnaast is de WRM47 als bijscholing voor rijinstructeurs beschikbaar voor categorie B, C, en D. RijschoolPro liep eind vorig jaar mee met de bijscholingscursus U48-1 en WRM47.

‘Controle steeds belangrijker’

Volgens platform WOW wordt de voertuigcontrole van vrachtwagens steeds belangrijker, omdat chauffeurs niet altijd in een eigen voertuig rijden. Daarnaast rijden vrachtwagens steeds vaker 24 uur per dag door. TNO heeft aangetoond dat 50 procent van de vertragingen door vrachtauto’s op het wegennet wordt veroorzaakt door mankementen aan het voertuig. Twintig procent van de pechgevallen op de Nederlandse wegen wordt veroorzaakt door bandproblemen. Voor wegbeheerders geeft dit hinder in de vorm van schade aan het wegdek, wegmeubilair en gewonden.

In de bijscholing is ook aandacht voor Incidentmanagement, het geheel aan maatregelen waarbij de weg zo snel mogelijk vrij gemaakt wordt na een ongeval. Na de aanpak van incidenten wordt de koppeling gemaakt naar de banden en overbelading. Tijdens de bijscholingscursus U48-1 komt de wetgeving, het soort banden, slijtage, wegligging, laadindex, en brandstofgebruik aan de orde.

Ook Petra Delsing, algemeen directeur van het CBR, was aanwezig op de bijeenkomst. Tijdens haar toespraak kwam naar voren dat het CBR dit initiatief steunt, zo vertelt een woordvoerder van platform WOW. Delsing benadrukte dat het uniek is dat de gehele sector betrokken is bij dit project, van Rijkswaterstaat en het CBR, tot rijschoolhouders en zelfs IBKI.

Lees ook: ‘Sommige truckers hebben geen flauw benul of ze veilig rijden’

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.