Spoorwegovergang. Foto: ProRail

Geen 35 maar 15 seconden tijd om spoor over te steken

Spoorwegovergang. Foto: ProRail

De stelregel van 35 seconden, die veel rijinstructeurs hanteren bij het oversteken van een spoorwegovergang, is inmiddels achterhaald. ProRail adviseert automobilisten met 15 seconden rekening te houden. Dat heeft de spoorbeheerder aan branchevereniging VRB laten weten. 

De branchevereniging en ProRail hadden contact naar aanleiding van het dodelijke ongeval tussen een intercity en een lesauto in Bussum waarbij de rijinstructeur om het leven kwam. De VRB wilde weten in hoeverre de 35-secondenregel wordt geadviseerd. Het gaat hierbij om het aantal seconden vanaf het eerste belsignaal tot aan het moment dat de trein arriveert. Deze tijd wordt officieel ‘spoorwegen alarmfase’ genoemd.

Teksten aangepast

ProRail verwijst op zijn website naar een webpagina van de RDW, waarin regels worden uitgelegd rond het passeren van een overweg. Hoewel de pagina schrijft over het vervoer van exceptioneel transport, is deze informatie ook voor rijschoolhouders van belang. Er staat onder meer: “Als de benodigde tijd om de gehele vrachtwagencombinatie voorbij het laatste spoor te brengen maximaal 15 seconden bedraagt is een veilige oversteek mogelijk. Er kan dan nog geen trein aanwezig zijn.” Deze tijd is volgens ProRail ook van toepassing op personenauto’s.

In de correspondentie met de VRB blijkt dat ProRail de stelregel van 15 seconden aanhoudt sinds het treinongeluk in Dalfsen in 2016, waarbij een trein van Arriva op een hoogwerker botste. De treinmachinist kwam hierbij om het leven. Overigens heeft ProRail naar eigen zeggen nooit een 35-secondenregel actief gecommuniceerd.

“Veel instructeurs hebben de stelregel van 35 seconden in de instructeursopleiding geleerd. Wanneer de regels rond een spoorwegovergang worden besproken met een leerling, wordt deze stelregel vanzelfsprekend ook ter sprake gebracht”, vertelt Irma Brauers, secretaris van VRB. “Daarnaast hebben veel mensen deze regel geleerd bij het verkeersexamen op de lagere school.” Waarom het aantal seconden naar beneden is bijgesteld, is tegenover de VRB nog niet duidelijk gemaakt. “Vermoedelijk vanwege de hogere snelheid van treinen.”

Theorie-examen

Het CBR heeft aan de branchevereniging laten weten dat deze stelregel niet aan bod komt in het theorie-examen. “In de theorie-examens auto, motor en bromfiets worden vragen gesteld over gedrag bij overwegen en overweglichten zoals beschreven in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 15a en 71. Ook worden vragen gesteld over punt 3 van de belangrijke spelregels van RDW en ProRail. Er wordt niet specifiek ingegaan op de tijd die zit tussen het eerste belsignaal en het passeren van een trein”, aldus het CBR in een reactie.

Aanrijding

De 66-jarige rijinstructeur Henk Reinink kwam op 1 mei om het leven toen zijn lesauto geraakt werd door een intercity. De aanrijding vond plaats in het centrum van Bussum. De 18-jarige leerlinge wist op tijd de auto te verlaten. De politie heeft nog geen uitspraken gedaan over de oorzaak van het ongeval.

Het tragische ongeval had een grote impact op de rijschoolbranche. Veel collega-instructeurs waren aanwezig bij zijn afscheid. Ook hielden ze een erehaag voor Reinink.

Lees ook: Rijinstructeurs vormen erehaag voor omgekomen Henk Reinink

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Geen 35 maar 15 seconden tijd om spoor over te steken”

Mij is geleerd dat als de lampen gaan knipperen het 6 sec duurt tot de slagbomen dichtgaan. Daarna duurt het nog 6 sec voordat de trein komt. Samen met het dalen van de slagbomen is dat ongeveer 15 tot 18 sec.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen 35 maar 15 seconden tijd om spoor over te steken | RijschoolPro
Spoorwegovergang. Foto: ProRail

Geen 35 maar 15 seconden tijd om spoor over te steken

Spoorwegovergang. Foto: ProRail

De stelregel van 35 seconden, die veel rijinstructeurs hanteren bij het oversteken van een spoorwegovergang, is inmiddels achterhaald. ProRail adviseert automobilisten met 15 seconden rekening te houden. Dat heeft de spoorbeheerder aan branchevereniging VRB laten weten. 

De branchevereniging en ProRail hadden contact naar aanleiding van het dodelijke ongeval tussen een intercity en een lesauto in Bussum waarbij de rijinstructeur om het leven kwam. De VRB wilde weten in hoeverre de 35-secondenregel wordt geadviseerd. Het gaat hierbij om het aantal seconden vanaf het eerste belsignaal tot aan het moment dat de trein arriveert. Deze tijd wordt officieel ‘spoorwegen alarmfase’ genoemd.

Teksten aangepast

ProRail verwijst op zijn website naar een webpagina van de RDW, waarin regels worden uitgelegd rond het passeren van een overweg. Hoewel de pagina schrijft over het vervoer van exceptioneel transport, is deze informatie ook voor rijschoolhouders van belang. Er staat onder meer: “Als de benodigde tijd om de gehele vrachtwagencombinatie voorbij het laatste spoor te brengen maximaal 15 seconden bedraagt is een veilige oversteek mogelijk. Er kan dan nog geen trein aanwezig zijn.” Deze tijd is volgens ProRail ook van toepassing op personenauto’s.

In de correspondentie met de VRB blijkt dat ProRail de stelregel van 15 seconden aanhoudt sinds het treinongeluk in Dalfsen in 2016, waarbij een trein van Arriva op een hoogwerker botste. De treinmachinist kwam hierbij om het leven. Overigens heeft ProRail naar eigen zeggen nooit een 35-secondenregel actief gecommuniceerd.

“Veel instructeurs hebben de stelregel van 35 seconden in de instructeursopleiding geleerd. Wanneer de regels rond een spoorwegovergang worden besproken met een leerling, wordt deze stelregel vanzelfsprekend ook ter sprake gebracht”, vertelt Irma Brauers, secretaris van VRB. “Daarnaast hebben veel mensen deze regel geleerd bij het verkeersexamen op de lagere school.” Waarom het aantal seconden naar beneden is bijgesteld, is tegenover de VRB nog niet duidelijk gemaakt. “Vermoedelijk vanwege de hogere snelheid van treinen.”

Theorie-examen

Het CBR heeft aan de branchevereniging laten weten dat deze stelregel niet aan bod komt in het theorie-examen. “In de theorie-examens auto, motor en bromfiets worden vragen gesteld over gedrag bij overwegen en overweglichten zoals beschreven in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 15a en 71. Ook worden vragen gesteld over punt 3 van de belangrijke spelregels van RDW en ProRail. Er wordt niet specifiek ingegaan op de tijd die zit tussen het eerste belsignaal en het passeren van een trein”, aldus het CBR in een reactie.

Aanrijding

De 66-jarige rijinstructeur Henk Reinink kwam op 1 mei om het leven toen zijn lesauto geraakt werd door een intercity. De aanrijding vond plaats in het centrum van Bussum. De 18-jarige leerlinge wist op tijd de auto te verlaten. De politie heeft nog geen uitspraken gedaan over de oorzaak van het ongeval.

Het tragische ongeval had een grote impact op de rijschoolbranche. Veel collega-instructeurs waren aanwezig bij zijn afscheid. Ook hielden ze een erehaag voor Reinink.

Lees ook: Rijinstructeurs vormen erehaag voor omgekomen Henk Reinink

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Geen 35 maar 15 seconden tijd om spoor over te steken”

Mij is geleerd dat als de lampen gaan knipperen het 6 sec duurt tot de slagbomen dichtgaan. Daarna duurt het nog 6 sec voordat de trein komt. Samen met het dalen van de slagbomen is dat ongeveer 15 tot 18 sec.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.