‘Help, we verliezen onze toppers in de rijschoolbranche’

Hoe houd je je goede rijinstructeurs binnenboord? Veel ondernemers kunnen vanwege de kleine marges hun medewerkers niet het loon bieden dat ze verdienen. Bij de verkeersschool van Ruud Rutten in Venlo deed zich vrijdag een situatie voor die typerend is voor deze ontwikkeling. De voorzitter van branchevereniging FAM schrijft erover in een ingezonden stuk.

“Ik moet het even kwijt. Vrijdagmorgen 9.30 uur. Iedereen is in vakantiesfeer en het weer ook 25 graden in de vroege ochtend. Gezellig zitten wij wat te keuvelen op kantoor met enkele medewerkers. Zowel instructeurs als administratiemedewerkers. Ik leg hun uit waar we als brancheorganisaties samen met het CBR naartoe willen in de toekomst.

Hopelijk krijgen we de steun uit Den Haag om een mooie stap te maken in de toekomst van de rijinstructeur. Ik lees de hoop in de ogen van enkelen die al vele jaren bij ons in dienst zijn. Hoop, maar eerlijk is eerlijk, ik zie ze denken: Ruud, dit horen we al jaren. Gaan wij het nog mee maken.

Het gaat erom hoe je het oplost, jongedame. En niet van schrik zonder te kijken van rijstrook wisselen en andere weggebruikers in de problemen brengen.

De winkeldeur gaat open. Er komt een kandidaat binnen. Gisteren gezakt voor haar rijexamen. De betreffende instructeur loopt naar haar toe en vraagt of ze al enigszins over de teleurstelling heen is. Het antwoord is kort maar krachtig: ‘Nee’. En: ‘Ik wil volgende week weer op examen’. Ik leun even achterover en ben benieuwd hoe dit wordt opgepakt. De medewerkster van kantoor legt netjes uit wat de spelregels zijn bij het reserveren van een herexamen en adviseert de jonge dame even rustig te blijven en met haar instructeur een goed plan te maken naar haar herexamen. Uiteraard gaat ze nog op vakantie en de betreffende instructeur ook.

Ze is en blijft ervan overtuigd dat ze super gereden heeft, veel ervaring heeft met haar Armeens rijbewijs en nu komt het: het was de examinator. De examinator had constant rustige buitenaf straatjes gereden tot het moment dat hij het genoeg vond en de tijd was aangebroken om haar te laten zakken en door het moordend drukke centrum van Venlo terug te rijden naar de oproepplaats.

We kennen het. Verkeerde rijstrook. Maakt niet uit: het gaat erom hoe je het oplost, jongedame. En niet van schrik zonder te kijken van rijstrook wisselen en enkele andere weggebruikers in de problemen brengen. Uiteraard was dit niet waar. ‘Ik heb gekeken, ik rij immers al jaren. Ik ben er ingeluisd.’ De instructeur blijft rustig en probeert samen met de medewerkster en inmiddels een vrouwelijke collega duidelijk te maken wat er mis ging en hoe het beter kan. Geen gehoor.

Dit is het moment dat ik het niet meer hou. Ik sta op loop er naar toe en vraag de jonge dame even naar mij te luisteren. Ik leg haar uit dat ook ik het erg jammer vind dat ze gezakt is. Maar voor de rest moet ik haar toch echt vertellen dat onze instructeurs hun stinkende best doen met iedere kandidaat. Dat ik echt nog nooit meegemaakt heb dat een examinator van het CBR iemand bewust laat zakken. En ja, in het hedendaagse verkeer is het soms druk en soms minder druk.

Ik leef met hen mee en realiseer me dat dit de reden is waarom ik de laatste jaren al enkele toppers ben kwijtgeraakt.

Ik heb nog een nieuwtje voor haar. Als ze voor reden vatbaar wordt en met haar instructeur een goed plan maakt en dit ook opvolgt en ze slaagt de tweede keer, krijgt ze een rijbewijs waarmee ze ook buiten Venlo mag rijden. En geloof mij. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, daar is het pas druk.

Ze begint te huilen. Gaat met haar echtgenote overleggen en druipt af. Mijn medewerkers druipen af naar de koffieautomaat om dit voorval gezamenlijk te verwerken en weer verder te gaan met hun volgende kandidaat. Ik probeer iedereen nog een hart onder de riem te steken. Leef met hun mee en realiseer me dat dit de reden is waarom ik de laatste jaren al enkele toppers ben kwijtgeraakt.

Toppers die de branche volledig hebben verlaten. Niet naar de concurrent zijn gelopen maar elders een nieuwe carrière hebben opgebouwd. Omdat inspanning en beloning totaal niet in verhouding staan. Ik krijg er zelfs begrip voor. Ik denk: Ruud dit moet echt anders, dit verdient een hardwerkende instructeur niet. Maar dit verdient deze branche ook niet. Gelukkig gebeurt dit niet dagelijks, maar het doet wel pijn en doet onze branche tekort.”

Ruud Rutten

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

12 reacties op “‘Help, we verliezen onze toppers in de rijschoolbranche’”

Wim Ummenthum|21.07.18|23:18

Ruud omschrijft zeer duidelijk het probleem in onze branche… om goede krachten te blijven houden in de branche zal toch het een en ander moeten veranderen!! kwaliteit kost nu eenmaal geld.. ik heb er veel bewondering voor dat een groep goedwillende mensen waaronder Ruud zoveel energie steken om onze branche te verbeteren..TOP !!!

Frank Schers|22.07.18|01:30

Sluit ik mij helemaal bij aan! Inspanning en beloning staan totaal niet in verhouding!

Renato Topčić|26.07.18|12:07

Na 17 jaar als rijschoolhouder te hebben gewerkt heb ik in 2016 uiteindelijk de knoop doorgehakt. Ik heb mezelf laten omscholen en werk nu als Operator. Ik heb er geen moment spijt van. Rijles geven is een mooi beroep, maar je krijgt er inderdaad geen beloning en waardering voor terug. Zolang de overheid niet ingrijpt zie ik geen toekomst voor branche.

Renato Topčić|26.07.18|12:09

Helemaal mee eens. In 2016 omscholing gedaan en werk nu in een ander branche. Geen moment spijt van en dit adviseer ik iedereen om te doen. De rijschool branche is een ondankbaar wereld en het levert niks op!!!

Jan Jordans|26.07.18|12:49

Het gaat niet alleen om beloning maar ook de waardering die je krijgt als instructeur. Er komt alleen slecht nieuws naar buiten over instructeurs en rijscholen, ze zijn te duur en verkopen je teveel lessen. Op de site van het CBR kan men lezen dat gemiddelde beloning € 41.41 per uur incl € 7.19 BTW dus slechts € 34.22 netto voor de rijschool, terwijl het CBR € 118.91 netto per uur A ex. vraagt voor dezelfde levering dat is 3,47 keer het tarief van de gemiddelde rijschool. Belachelijk verschil!!

Rijschool van Ark|26.07.18|13:15

Wie betaald in noten krijgt apen in dienst. Vond het leuk werk en ben er ook goed in, maar de verdiensten vielen zo tegen dat ik wat anders ben gaan doen. Helaas.

Henk Elsenaar|26.07.18|20:26

Heel frustrerend inderdaad dat het cbr op haar site heeft staan dat een gemiddelde rijles 41,00 euro per uur kost. ‘Wat is het doel hiervan?’, vraag ik mij af.

Jack Salendang|27.07.18|10:09

Jan Jordans en dan vergeet je er nog bij te zeggen/vermelden dat die €118,91 vrij gesteld is van BTW.

Jan Jordans|27.07.18|16:24

Verschil is NETTO is exclusief BTW.
Vorig jaar hield RijschoolPro een uitgebreide enquete. Daaruit bleek dat een grote meerderheid ontevreden is over het inkomen. 60 procent van de rijinstructeurs en rijschoolhouders vond dat hij te weinig verdient. Bij rijinstructeurs in loondienst ligt dit percentage nog hoger: daar gaat het om maar liefst 79 procent. Misschien wordt het tijd dat men eens nadenkt over pensioen premie en ziektekosten verzekering, kom je op een ander tarief dan € 34.22 ex OB

Rob Daver|27.07.18|22:01

t is dat ik t werk zo leuk vind,…. maar de branche word slecht gewaardeerd ! wanneer word Den Haag eens wakker?

Richard Uljee|02.08.18|12:22

Ik ben in 1981 instructeur geworden en toen was het al zo. Het zal nooit veranderen. Daarom ben ik jaren geleden gaan omscholen op HBO-niveau als zelfstandige in de gezondheidszorg. Mijn prijs is € 150,- per sessie, vrij van btw. Ik doe alleen nog speciale rijlessen à € 125,-per 90minuten en voor enkelen (ouders hebben ook bij mij gelest) €50,-per uur.Mijn certificaat verloopt op 28-10-2023 en die wordt niet meer verlengd.

Rij School|06.08.18|14:13

Zolang het CBR op haar website heeft staan:
Kosten rijles
De gemiddelde prijs voor een uur rijles is € 41. De kosten voor losse rijlessen kunnen bij elke rijschool anders zijn……..
Zal het een hele kluif worden de tarieven van de lessen op het niveau te krijgen zodat het salaris van een instructeur op het niveau komt van dat van een examinator!

Het CBR helpt (misschien onbewust) met dit soort “voorlichting” juist de prijsvechters! Dat de brancheverenigingen dit accepteren is spijtig!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.