Duotrailer Seat

Seat test langste en efficiëntste truck van Europa

Seat heeft in Spanje een proef uitgevoerd met een nieuwe duo trailer: de grootste en meest efficiënte truck die nu op de snelwegen in een aantal Europese landen rondrijdt. De combinatie heeft een totale lengte van 31,7 meter. Volgens Seat kan met de duo-trailer het aantal vrachtauto’s op de weg met 50 procent worden verminderd.

De duo trailer zal in de komende maanden worden ingezet bij het transport van auto-onderdelen. De combinatie bestaat uit twee 13,6 meter lange trailers die worden getrokken door een Scania, ook een merk van de Volkswagen Group.

Drukke wegen

De combinatie heeft een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal laadvermogen van 70 ton. Hiermee is een vermindering van de CO2-uitstoot van 20 procent per trip mogelijk, meldt Seat. Ook zorgt de combinatie voor een reductie van 25 procent in de logistieke kosten van het transport van onderdelen. De duo trailer is speciaal voor het gebruik op drukke wegen ontworpen. Hij verlaagt het aantal ‘gewone’ trucks dat op conventionele wegen rijdt, de routes waar het grootste aantal verkeersongevallen plaatsvindt.

Volgens Christian Vollmer, vice-president voor productie en logistiek van Seat, zorgt de duo trailer ervoor dat het aantal vrachtwagens op de weg met 50% wordt verminderd. “Dit impliceert enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid, verantwoordelijkheid voor het milieu, veiligheid en efficiëntie.” Voorlopig wordt de pilot afgesloten met een rapport waarin de prestaties en voordelen van dit nieuwe voertuig worden beschreven zodat het in de nabije toekomst in Spanje kan worden gestandaardiseerd.

Hoger niveau

Seat en het Spaanse transportbedrijf Grupo Sesé hebben zich twee jaar geleden hardgemaakt voor duurzame mobiliteit voor het wegvervoer toen zij een mega-truck introduceerden in Spanje. De vrachtwagen van meer dan 25 meter lang was toen de langste, meest duurzame truck die op de Spaanse wegen rondreed.

De komst van de duo-trailer zal de CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele vrachtwagen nog meer verlagen, van 14 naar 20 procent. De belangrijkste reden hierachter is de verbeterde efficiëntie van het brandstofverbruik per gereden ton vracht, omdat de duo-trailer zes meter en tien ton meer laadcapaciteit heeft in vergelijking met een normale vrachtwagencombinatie.

Daarnaast is de duo trailer efficiënter in te zetten bij het vervoer over spoor. De treinwagoninfrastructuur is namelijk ontworpen om maximaal 13,6 meter lange trailers te vervoeren, zoals die op de duo-trailer. Daardoor zou de combinatie het vervoer per trein naar de rest van Europa kunnen bevorderen.

Nederland

In Nederland, Duitsland en België zijn ecocombi’s in gebruik met een lengte van maximaal 25,25 meter. Spanje wil met de voorzichtige toelating van de duo trailer nog een stap verder gaan. Tot grensoverschrijdende inzet zal het in dit geval niet komen, meldt zusterblad Nieuwsblad Transport, omdat Europese regelgeving zich daar nog tegen verzet. Brussel is net zover dat het wil toestaan dat ecocombi’s straks de Nederlands-Duitse, Nederlands-Belgische en Belgisch-Duitse grens overgaan.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.