Rijschoolhouder wil Curaçao een stukje veiliger maken

Al zes jaar lang stoort hij zich aan het rijgedrag van de inwoners van Curaçao. Nu is voor Jeroen Kienhuis de tijd rijp om daar wat aan te doen. De oud-rijschoolhouder pakt zijn carrière als rijschoolhouder weer op, maar dan op Curaçao. En daar werkt het allemaal net even wat anders dan in Nederland, merkt hij. 

Kienhuis woont nu zes jaar op het Antilliaanse eiland. Zijn vrouw, oorspronkelijk uit Curaçao, wilde destijds graag weer terug naar haar geboorteland. Nu is hij even in Nederland en zit hij, gekleed in een dikke trui, op het kantoor van Dation waar hij uitleg krijgt over de rijschoolsoftware waar hij mee gaat werken. “Ik ben de kou duidelijk niet meer gewend”, lacht Kienhuis.

Ongelukken

In Nederland heeft Kienhuis afwisselend gewerkt als rijschoolhouder en rijinstructeur in loondienst in Twente. In de afgelopen zes jaar op Curaçao heeft Kienhuis verschillende banen gehad, maar tot nu toe heeft hij nog niets gevonden wat echt bij hem past. “Ik wilde in eerste instantie geen rijschool beginnen, juist vanwege het rijgedrag daar. Wat we hier in Nederland asociaal gedrag noemen, is op Curaçao heel normaal. Automobilisten geven voorrang op plaatsen waar dat niet hoeft. Daarbij houden ze geen enkele rekening met het verkeer achter hen, dat vol op de rem moet. Andersom nemen ze ook voorrang waar ze dat niet hebben.”

Vervolgens geeft Kienhuis een opsomming gevaarlijk rijgedrag. “Rotondes: snappen ze niet. Het is zo’n klein eiland, maar toch hebben ze dubbele rotondes. Daar gebeuren veel ongelukken. Bovendien rijdt zo’n 30 of 40 procent met het stuur aan de rechterkant. Die auto’s zijn namelijk een stuk goedkoper. En dat wordt allemaal maar toegelaten.” Ook op het gebied van rijscholen ziet hij veel misgaan: “Leerlingen nemen zo’n 15 rijlessen en gaan dan op examen, dat hooguit een kwartiertje duurt. En de theorie? Die stamt nog uit 1953.”

Een wet voor rijinstructeurs kent Curaçao niet. “Het is een vrij beroep, iedereen kan een rijschool beginnen. Het enige wat je als rijschoolhouder nodig hebt is een auto met dubbele bediening. Er zijn zo’n tachtig rijscholen, maar daarvan kun je er zo’n twintig echt serieus nemen. Wel zijn ze nu bezig met het opstellen van een verplichte accreditatie voor rijinstructeurs. Daar zie ik zelf ook nog een kans, door het opleiden van andere rijinstructeurs.”

Beweging

Kienhuis vond het na zes jaar genoeg geweest; vanwege het dramatische rijgedrag start hij toch een eigen rijschool. Committed Drivers is de naam, en medio december verwacht hij te starten met de eerste rijles. De eerste leerling heeft zich al gemeld. Het was nogal een uitzoekwerk hoe hij dat opstarten van een rijschool moest aanpakken, want online is er nauwelijks iets te vinden. “Het Bureau Examen en Afgifte Rijbewijzen, het Curaçaose CBR, heeft niet eens een website. Ik zit er aan te denken om die zelf maar op te zetten.”

Op de website van zijn rijschool benadrukt Kienhuis ook het belang van een goede opleiding. Schrikt het leerlingen juist niet af als hij de rijlessen zo grondig aanpakt, aangezien ze ook voor de gemakkelijke weg kunnen kiezen? “Ik vermoed dat ik inderdaad tegen heel wat weerstand zal oplopen. Dat leerlingen afhaken, dat moet dan maar. Mij gaat het puur om de veiligheid. Het rijbewijs halen moet niet het doel zijn; het doel moet zijn dat leerlingen weer veilig thuiskomen. Ik hoop een beweging in gang te brengen, waardoor andere rijscholen ook op een hoger niveau gaan werken.”

Primeur

Op het gebied van rijschoolsoftware heeft Kienhuis gekozen voor Dation. “Dat wilde ik per se, omdat ik daar al goede ervaring mee had in Nederland. En ik ga de software ook zeker aanraden bij mijn collega’s op Curaçao.” Kienhuis krijgt bij de start van zijn rijschool de hulp van Jelmer de Jong, supportmedewerker en startcoach bij Dation. De Jong: “Wij geven niet alleen advies over het programma; we krijgen ook hele algemene vragen over ondernemen”.

Speciaal voor startende rijscholen heeft Dation een inloopmiddag en een speciale startdeal. “Wij vinden het belangrijk dat een startende rijschool professioneel aan zijn bedrijf begint, vandaar dat wij hen extra begeleiden én een gereduceerd tarief voor starters hanteren” aldus de Jong. Voor Dation is dit overigens ook een primeur: na Nederland en België kan het bedrijf ook Curaçao toevoegen aan zijn portfolio.

Lees ook: Rijschool Rijweg vijf jaar verder: ‘Altijd zin om weer naar een leerling toe te rijden’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Rijschoolhouder wil Curaçao een stukje veiliger maken”

Michael Davidson|30.11.18|13:51

Beste Jeroen Kienhuis, wij van DriveRight International zijn al sinds 2012 met Curaçao in discussie om op zijn minst hun theorie-examen afname systeem te automatiseren. Wij hebben bij hen op locatie reeds tal van besprekingen met vaak andere decision makers gehad, maar het probleem blijft budgettair. Zij willen wél, maar ‘kunnen niet’. Graag wil ik met je in contact komen om van gedachten hierover te wisselen! Met vriendelijke groet, Team DriveRight International. @ [email protected]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolhouder wil Curaçao een stukje veiliger maken | RijschoolPro

Rijschoolhouder wil Curaçao een stukje veiliger maken

Al zes jaar lang stoort hij zich aan het rijgedrag van de inwoners van Curaçao. Nu is voor Jeroen Kienhuis de tijd rijp om daar wat aan te doen. De oud-rijschoolhouder pakt zijn carrière als rijschoolhouder weer op, maar dan op Curaçao. En daar werkt het allemaal net even wat anders dan in Nederland, merkt hij. 

Kienhuis woont nu zes jaar op het Antilliaanse eiland. Zijn vrouw, oorspronkelijk uit Curaçao, wilde destijds graag weer terug naar haar geboorteland. Nu is hij even in Nederland en zit hij, gekleed in een dikke trui, op het kantoor van Dation waar hij uitleg krijgt over de rijschoolsoftware waar hij mee gaat werken. “Ik ben de kou duidelijk niet meer gewend”, lacht Kienhuis.

Ongelukken

In Nederland heeft Kienhuis afwisselend gewerkt als rijschoolhouder en rijinstructeur in loondienst in Twente. In de afgelopen zes jaar op Curaçao heeft Kienhuis verschillende banen gehad, maar tot nu toe heeft hij nog niets gevonden wat echt bij hem past. “Ik wilde in eerste instantie geen rijschool beginnen, juist vanwege het rijgedrag daar. Wat we hier in Nederland asociaal gedrag noemen, is op Curaçao heel normaal. Automobilisten geven voorrang op plaatsen waar dat niet hoeft. Daarbij houden ze geen enkele rekening met het verkeer achter hen, dat vol op de rem moet. Andersom nemen ze ook voorrang waar ze dat niet hebben.”

Vervolgens geeft Kienhuis een opsomming gevaarlijk rijgedrag. “Rotondes: snappen ze niet. Het is zo’n klein eiland, maar toch hebben ze dubbele rotondes. Daar gebeuren veel ongelukken. Bovendien rijdt zo’n 30 of 40 procent met het stuur aan de rechterkant. Die auto’s zijn namelijk een stuk goedkoper. En dat wordt allemaal maar toegelaten.” Ook op het gebied van rijscholen ziet hij veel misgaan: “Leerlingen nemen zo’n 15 rijlessen en gaan dan op examen, dat hooguit een kwartiertje duurt. En de theorie? Die stamt nog uit 1953.”

Een wet voor rijinstructeurs kent Curaçao niet. “Het is een vrij beroep, iedereen kan een rijschool beginnen. Het enige wat je als rijschoolhouder nodig hebt is een auto met dubbele bediening. Er zijn zo’n tachtig rijscholen, maar daarvan kun je er zo’n twintig echt serieus nemen. Wel zijn ze nu bezig met het opstellen van een verplichte accreditatie voor rijinstructeurs. Daar zie ik zelf ook nog een kans, door het opleiden van andere rijinstructeurs.”

Beweging

Kienhuis vond het na zes jaar genoeg geweest; vanwege het dramatische rijgedrag start hij toch een eigen rijschool. Committed Drivers is de naam, en medio december verwacht hij te starten met de eerste rijles. De eerste leerling heeft zich al gemeld. Het was nogal een uitzoekwerk hoe hij dat opstarten van een rijschool moest aanpakken, want online is er nauwelijks iets te vinden. “Het Bureau Examen en Afgifte Rijbewijzen, het Curaçaose CBR, heeft niet eens een website. Ik zit er aan te denken om die zelf maar op te zetten.”

Op de website van zijn rijschool benadrukt Kienhuis ook het belang van een goede opleiding. Schrikt het leerlingen juist niet af als hij de rijlessen zo grondig aanpakt, aangezien ze ook voor de gemakkelijke weg kunnen kiezen? “Ik vermoed dat ik inderdaad tegen heel wat weerstand zal oplopen. Dat leerlingen afhaken, dat moet dan maar. Mij gaat het puur om de veiligheid. Het rijbewijs halen moet niet het doel zijn; het doel moet zijn dat leerlingen weer veilig thuiskomen. Ik hoop een beweging in gang te brengen, waardoor andere rijscholen ook op een hoger niveau gaan werken.”

Primeur

Op het gebied van rijschoolsoftware heeft Kienhuis gekozen voor Dation. “Dat wilde ik per se, omdat ik daar al goede ervaring mee had in Nederland. En ik ga de software ook zeker aanraden bij mijn collega’s op Curaçao.” Kienhuis krijgt bij de start van zijn rijschool de hulp van Jelmer de Jong, supportmedewerker en startcoach bij Dation. De Jong: “Wij geven niet alleen advies over het programma; we krijgen ook hele algemene vragen over ondernemen”.

Speciaal voor startende rijscholen heeft Dation een inloopmiddag en een speciale startdeal. “Wij vinden het belangrijk dat een startende rijschool professioneel aan zijn bedrijf begint, vandaar dat wij hen extra begeleiden én een gereduceerd tarief voor starters hanteren” aldus de Jong. Voor Dation is dit overigens ook een primeur: na Nederland en België kan het bedrijf ook Curaçao toevoegen aan zijn portfolio.

Lees ook: Rijschool Rijweg vijf jaar verder: ‘Altijd zin om weer naar een leerling toe te rijden’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Rijschoolhouder wil Curaçao een stukje veiliger maken”

Michael Davidson|30.11.18|13:51

Beste Jeroen Kienhuis, wij van DriveRight International zijn al sinds 2012 met Curaçao in discussie om op zijn minst hun theorie-examen afname systeem te automatiseren. Wij hebben bij hen op locatie reeds tal van besprekingen met vaak andere decision makers gehad, maar het probleem blijft budgettair. Zij willen wél, maar ‘kunnen niet’. Graag wil ik met je in contact komen om van gedachten hierover te wisselen! Met vriendelijke groet, Team DriveRight International. @ [email protected]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.