Nieuwe simulator van Verjo goedgekeurd voor Code 95
De C/D-simulator van Verjo is gecertificeerd door het CBR. Hierdoor kan de simulator worden ingezet in de nascholing van beroepschauffeurs. “De EU heeft opleiders de opdracht gegeven om bij te dragen aan de CO2-reductie. Met de simulator kunnen we hier versneld invulling aan geven.”
Met de behaalde definitieve CBR-certificering kan de simulator van Verjo worden ingezet bij de nascholing Het Nieuwe Rijden (HNR), Rijoptimalisatie, Manoeuvreren, Chauffeur LZV en Veilig werken met de vrachtauto. Ook voor het testen van nieuwe chauffeurs komt de simulator van pas.
De C/D-simulator beschikt naast een lucht geveerde bestuurdersstoel ook over een volledig motion based platform dat in combinatie met de gebruikte schermen en software ‘motion sickness’ voorkomt. “Dit maakt deze simulator geschikt voor alle leeftijdsgroepen”, vertelt Verjo-directeur Chris Verstappen.
Maatwerk
Klanten van opleiders kunnen maatwerk krijgen bijvoorbeeld in zaken als belading, weersomstandigheden,
dag- en nachtritten. “Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan afwijkende verkeerssituaties in het buitenland, bijvoorbeeld de roundabout in Engeland of bergen en heuvels in het algemeen.” Andere opties zijn onder andere het rijden op los zand, het rijden in extreem moeilijke omstandigheden, of een slipbaan.
E&R Opleidingen in Nieuwegein heeft als eerste Nederlandse opleider de Verjo-simulator aangeschaft. “E&R is
erg enthousiast over het gebruik van deze simulator voor het testen en werven van potentiële chauffeurs.”
Duurzaamheid
De ontwikkelingen op het gebied van het opleiden voor grote rijbewijzen en Code 95 gaan snel, ziet Verstappen. “De vele technische innovaties van voertuigen, zoals ADAS, Euro6-normen en elektrische aandrijvingen vereisen een modernisering van opleidingsmaterialen. In zowel de basiskwalificatie als de nascholing levert de rijschoolbranche een duidelijke bijdrage op het gebied van het verduurzamen van de transportsector.”
De nieuwe EU-richtlijn die per 23 mei 2020 in moet gaan speelt hierin een grote rol. “Door de simulator kan de
rijschoolbranche versneld invulling geven aan de opdracht in de EU-richtlijn dat de opleiders moeten bijdragen
aan de CO2-reductie. We vertellen de chauffeurs niet alleen wat ze kunnen doen op dit gebied maar we laten
het ook zien. Bijvoorbeeld in duurzaam gebruik van opleidingsmateriaal, het voorkomen van geluidshinder en onnodige wegbewegingen. De markt, overheid en het CBR zullen gezamenlijk moeten doorontwikkelen.”
Examen Toets Besloten Terrein
Ook voor het oefenen bij de basisopleiding, zoals voor de Toets Besloten Terrein, kan de simulator worden ingezet. Het examen voor dit onderdeel is echter nog niet gecertificeerd. Wanneer dit wordt goedgekeurd, levert dat grote voordelen op, voorspelt Verstappen: “Denk aan een enorme verlaging van belasting van het milieu. Daarnaast is het terrein objectief voor alle leerlingen. Opleiders hoeven bovendien niet telkens het terrein uit te zetten.” Hij somt nog een paar voordelen op: het raken van een pylon of stok met een wiel, voertuig of spiegel wordt geregistreerd, net als het raken van de denkbeeldige muur. Het evalueren van een leerling of een groep is eenvoudig via de replay-functie en het resultaat per leerling is printbaar.
De tekst gaat verder onder de foto
Europese samenwerking
Verjo heeft in Europa meerdere owner- en partnerships. In totaal worden meer dan 2000 simulatoren van Verjo en partners ingezet in opleidingstrajecten. Er werken meer dan 30 programmeurs en technici samen aan het simulatieplatform. “Hierdoor kunnen we goede en innovatieve opleidingsmaterialen maken. Het is interessant om te zien dat in de veelheid van inzichten en initiatieven er mooie, verbeterde of zelfs nieuwe toepassingen mogelijk zijn met bekende opleidingsmiddelen. De simulator heeft terecht al enige jaren bestaansrecht.” Ook heeft Verjo de module ‘elektrisch rijden met grote voertuigen’ (C/D) al aangekondigd.
Werkgelegenheid
Volgens Verstappen is er bij deze ontwikkeling geen sprake van een bedreiging voor de branche en de werkgelegenheid. “Absoluut niet. We zorgen er voor dat we relevant blijven en dat de schaars beschikbare rijinstructeurs goed planbaar blijven en een uitdagend werkpakket hebben en behouden.”
Lees ook: Europa beperkt e-learning Code 95 tot maximaal 12 uur
Gefeliciteerd Chris. Jullie hebben hier hard aan gewerkt.