‘Praktijkexamen verdwijnt; rijvaardigheid bepaald op basis van data’

Wat kunnen rijschoolhouders de komende vijf jaar verwachten bij het ondernemen? Leandro Loenen en Ivan Roy, studenten Bedrijfskunde bij Avans Hogeschool in Den Bosch, doken voor hun afstudeerproject in de wereld van de rijschoolbranche en hielden tal van gesprekken met deskundigen. Hun conclusie is hieronder te lezen.

“De belangrijkste verandering in de rijschool van 2024 met een rijschool van nu is de aandacht voor ADAS. In 2022 zijn vijftien ADAS-onderdelen verplicht in nieuwe auto’s (European Commission, 2019). Het is dus onvermijdelijk dat rijscholen hier ook mee te maken gaan krijgen.

Naast voertuigbeheersing en veilig rijden zal het op de juiste manier gebruiken van ADAS een prominente rol krijgen binnen de rijopleiding. De verwachting is dat ADAS op termijn ook opgenomen wordt in het examen door het CBR. Dit zal niet de enige verandering zijn die plaats zal vinden in het examen. De verwachting is dat steeds meer op basis van data bepaald zal worden of een leerling wel of niet rijvaardig is, ook wel learning analytics genoemd. Het praktijkexamen zal in dat geval alleen nog gebruikt worden om te toetsen of twijfelgevallen op een voldoende niveau zitten.

ADAS wordt op korte termijn opgenomen in het examen

Een andere trend die van invloed zal zijn op rijscholen, is het toenemende gebruik van alternatieve brandstoffen. Momenteel zijn er al enkele rijscholen die lesgeven in elektrische auto’s en dit zal verder toenemen. Ook auto’s op waterstof zullen populairder worden vanwege de voordelen die zij bieden ten opzichte van elektrische auto’s, zoals een grotere actieradius en het sneller tanken. Deze auto’s op alternatieve brandstoffen hebben een automatische transmissie en zijn dus geen schakelauto’s. Lessen in automaten zal gebruikelijk zijn en rijscholen zullen hun schakelauto’s dan ook steeds meer van de hand doen.

De digitalisering van de samenleving zal ook terug te zien zijn in de rijschoolbranche, in verschillende varianten. Zo zal er steeds meer online geregeld worden. Denk hierbij aan het plannen van lessen en de facturatie. Voornamelijk de marketing zal steeds meer via online kanalen plaatsvinden. Deze zullen ingezet worden om klanten, die steeds meer online actief zijn, te werven. Vervolgens zal digitalisering in het gebruik van virtual reality en simulatoren ingezet worden. Deze nieuwe vormen van lesgeven zullen in combinatie worden gebruikt met de huidige lesmodules.

De dominantie van zzp’ers in de markt zal aanhouden en mogelijk blijven stijgen. De ‘order winner’ zal prijs blijven, waar eenpitters zich beter op kunnen onderscheiden. Door behoefte aan ontzorging zullen zzp’ers zich blijven aansluiten bij grote franchiseorganisaties. Grote rijscholen zullen door deze ontwikkeling de overweging kunnen maken om het rijbewijs B te schrappen door de lage marges. Mochten ze de keuze maken dit niet te doen, is waardetoevoeging cruciaal in de vorm van klantbeleving en gemak.

Door behoefte aan ontzorging zullen zzp’ers zich blijven aansluiten bij grote franchiseorganisaties.

Ontwikkelingen die rijscholen in gevaar zouden kunnen brengen zijn bijvoorbeeld de invoering van wegenbelasting per kilometer en de stimulatie van het openbaar vervoer. Rijscholen rijden een bovengemiddeld aantal kilometers per jaar, wat een stijging van de kosten tot gevolg zou hebben. Daarnaast is de toenemende bereikbaarheid met het openbaar vervoer een reden om het halen van een rijbewijs uit te stellen. Een persoon heeft het rijbewijs simpelweg minder snel nodig.

De belangrijkste drijvende krachten die bepalen waar de rijscholenbranche in de toekomst naartoe gaat, zijn technologische ontwikkelingen en de overheid. Technologische ontwikkelingen zijn leidend in vernieuwingen in de auto- en mobiliteitsindustrie. De branche van rijscholen wordt direct beïnvloed door deze vernieuwingen. Ook is het hoogst onzeker hoe snel deze ontwikkelingen zullen gaan verlopen. Vervolgens schetsen de geïnterviewden dat innovatie en verandering in de branche wordt geremd of gestimuleerd door de overheid. Hieronder wordt ook het CBR gezien, die actief is als zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Normen en besluiten worden onderaan de de streep genomen door deze stakeholder.

Uit bovenstaande omschrijving kan geconcludeerd worden dat er grote veranderingen worden verwacht. Rijscholen die zich niet gaan ontwikkelen in de komende vijf jaar, zullen in 2024 niet meer relevant zijn. Dus de ‘traditionele’ markt wordt verleden tijd.”

Lees ook: ‘Leid bestuurder op voor toekomst, niet voor verleden’

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.