Foto: www.verkeersschool-aalbregt.com

Duizenden gedupeerden door omvallen Zoetermeerse rijschool

Foto: www.verkeersschool-aalbregt.com

Verkeersschool Aalbregt in Zoetermeer laat een spoor van gedupeerde leerlingen, instructeurs en zakenpartners achter na het abrupt stoppen van de activiteiten. Rijschoolhouder Ferry Aalbregt zegt op zijn website geen andere mogelijkheid te zien. Sindsdien is hij voor iedereen onbereikbaar. Gedupeerden hebben een speciale Facebook-pagina aangemaakt waarop ze ervaringen delen en hun woede uiten. Veel leerlingen hebben duizenden euro’s vooruit betaald voor lessen en vrezen dat geld nu kwijt te zijn.

Hoewel er gesproken wordt over een faillissement is dat nog nergens terug te vinden. Zelf heeft Aalbregt het in de verklaring op zijn site over “het omvallen van ons mooie bedrijf waar we met zijn allen zo hard voor gewerkt hebben”. Volgens de rijschoolhouder zou hij de laatste dagen voor het misliep nog de nodige moeite gedaan hebben om leerlingen per mail te benaderen om vooral niet meer te betalen.

Duizenden euro’s kwijt

Op de Facebook-pagina vertellen leerlingen een heel ander verhaal. Ze zeggen dat de rijschool kort voor het staken van de activiteiten nog geprobeerd heeft om geld binnen te halen. Als deze leerlingen nog openstaande betalingen niet tijdig zouden doen, zou het afgesproken pakket ontbonden worden, zo dreigde Aalbregt. Op de Facebook-pagina zijn schrijnende verhalen te lezen van leerlingen die duizenden euro’s betaalden voor lessen en deze niet of maar deels kregen.

De verkeersschool was behalve in Zoetermeer ook actief in zeventien andere steden en werkte met freelance instructeurs. Een overzicht van de slagingspercentages van de afgelopen vier kwartalen op de website van het CBR laat zien dat de rijschool niet al te best presteerde. In de gemeenten Zoetermeer en Rijswijk, waar de meeste praktijkexamens voor rijbewijs B zijn afgenomen, scoort Aalbregt maar net boven de 30 procent als het gaat om de categorie eerste examens. In twaalf andere steden zijn de percentages eigenlijk niet te beoordelen omdat het aantal examens niet boven de tien uitkomt voor diezelfde categorie.

Bedreigd

De verkeersschool is nu onbereikbaar. Wie het nummer probeert te bellen, krijgt de melding dat de mailbox vol zit. Zelf zegt Aalbregt op zijn site dat hij onder politiebegeleiding heeft moeten onderduiken met zijn familie vanwege dreigingen aan zijn woonadres. Zo zou hij met de dood bedreigd zijn en lagen er kogels bij hem in de brievenbus. Er wordt gespeculeerd dat hij naar het buitenland zou zijn vertrokken, maar Aalbregt ontkent dat op zijn site. Een poging om zijn zaak op het laatste moment nog te redden, zou zijn mislukt. “Wij hebben voornemens om zover mogelijk de opgelopen schade te beperken. Voor de leerlingen, maar ook de instructeurs die zijn getroffen. Ik kan niet anders dan mijn excuses aanbieden naar alle betrokkenen.”

Het CBR is begonnen met het benaderen van alle leerlingen die ingepland stonden voor een examen. “Deze week nog kunnen de examens gewoon doorgaan. Leerlingen moeten dan wel zelf een lesauto regelen”, laat een woordvoerster weten. Voor die examens is ook gewoon betaald. De leerlingen die vanaf volgende week examen zouden doen, worden door de klantenservice van het CBR benaderd. Er moet per leerling bekeken worden of het examen kan doorgaan, of er betaald is of dat er een andere afspraak gemaakt moet worden. De gedupeerde kandidaten moeten in ieder geval voor hun examen zelf een lesauto bij een andere rijschool regelen. Op de Facebook-pagina hebben verschillende rijscholen al spontaan hulp aangeboden. Sommige zeggen gratis een lesauto beschikbaar te willen stellen.

Het CBR noemt de situatie “heel droevig”, maar laat weten verder niet veel te kunnen betekenen voor gedupeerde leerlingen. “Wij zijn geen partij hierin.” Ze benadrukt wel dat het bij de keuze van een rijschool goed is om zelf wat onderzoek te doen, zoals prijzen vergelijken, slagingspercentages bekijken en nagaan of er een garantieregeling is. “Je gaat een overeenkomst aan waar je veel geld aan kwijt bent. Ga daar voorzichtig mee om.”

Klachten

Verkeersschool Aalbregt was al jaren zonder problemen aangesloten bij brancheorganisatie VRB. De afgelopen maanden kwamen er bij VRB ineens aanhoudend klachten binnen over instructeurs die niet kwamen opdagen. Mensen wilden daarom hun overeenkomst opzeggen. Ook de slechte bereikbaarheid was een veelgehoorde klacht. “Wij hebben toen hem een brief op poten gestuurd, omdat hij onze branche schade berokkende”, zegt secretaris Irma Brauers van VRB. Toch zag zij niet aankomen dat het zo zou aflopen, omdat tot een paar weken terug Aalbregt zijn leerlingen volgens haar wel tegemoet kwam. Contracten werden inderdaad ontbonden en de verschuldigde bedragen werden teruggestort. “Wij hadden er daarom vertrouwen in dat hij oprecht bezig was.” In het laatste gesprek dat Brauers een paar weken geleden had met Ferry Aalbregt sprak hij over vierduizend leerlingen die hij in het hele land had. Ook kwam in dat gesprek aan de orde dat hij de laatste drie maanden veel opzeggingen had gekregen. “Dat had een signaal voor hem moeten zijn”, vindt Brauers.

Een garantieregeling kent VRB niet. Dat is ooit wel voorgesteld bij de leden, maar die zagen daar niets in. Over de oorzaak waarom het misgegaan is bij Aalbregt kan Brauers alleen maar speculeren, maar dat doet ze liever niet. Leerlingen die zich tot nu bij VRB gemeld hebben, krijgen van haar het advies om aangifte bij de politie te doen. Alle mensen die VRB benaderd hebben met een klacht, hebben antwoord gekregen of krijgen dat nog.

Zelf is VRB er ook nog niet in geslaagd om contact te krijgen met de verkeersschool. Brauers heeft wel gezien dat de rijschool op dinsdag nog adverteerde op Facebook met een aanbieding waarbij leerlingen 2000 euro moesten betalen en in ruil daarvoor net zo veel lessen konden krijgen tot ze geslaagd waren. De Facebook-pagina van Aalbregt is niet meer actief. De website is nog wel in de lucht. Daarop is in tegenspraak met de ervaringen van de leerlingen en de advertentie op Facebook te lezen dat de rijschool als één van de weinige rijscholen niet met pakketten werkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Yvonne Ton

16 reacties op “Duizenden gedupeerden door omvallen Zoetermeerse rijschool”

Pieter van Rosse|27.06.19|13:53

Wel vreemd dat er staat dat er niet met pakketten werd gewerkt.
Al jarenlang adverteerde deze rijschool met een “onbeperkt pakket” voor iets van € 1800,-
Waarin onbeperkt gelest kon worden en er in ieder geval een TTT en een herexamen in zat.
Haalt men van dat pakket bedrag de inkoop van de examens 3x€100 er uit, en €100,- voor de rijschool. Bleef er per instructeur € 25,71 (ex BTW) per uur over op basis van 45 uur rijles.
Bij 30% slagingspercentage doet de instructeur vervolglessen gratis?

Kees Nas|27.06.19|15:51

De grote organisaties als Bovag of VRB zou zich eens hard moeten maken voor een normale lesprijs. GEEN pakketten. Verbieden van dit soort lokkertjes. Iedere normale rijschool weet dat eindeloos onbeperkt lessen en examens simpelweg gewoon niet kan.
Het heeft helaas al te lang geduurd deze rijschool.
Mensen moeten beschermd worden tegen dit soort figuren die de rijwereld kapot maken.
Minimum lesprijs en GEEN pakketten.
Ik sprak zojuist nog iemand die aankomende week haar eerste les zou krijge

Kees Nas|27.06.19|15:56

Vervolgens al een aanbetaling gedaan van 800 euro en geen les gehad en al 800 euro armer.
Dat klanten gaan kijken naar prijs is niet iets raars. Maar mensen moeten beschermd worden tegen dit soort uitwassen. Ik vrees dat er na aalbrecht wel weer een ander in dit gat duikt om vervolgens volgend jaar weer failliet te zijn. Vele mensen te hebben bedonderd en kennelijk ook alle instructeurs.
Snap het dan net zoals Pieter van Rosse net schreef. Waarvan moet je leven dan?
Ik pleit ervoor zoals afgel

Kees Nas|27.06.19|16:02

Ik pleit ervoor zoals afgelopen week in de krant stond een minimum salaris voor zzpers. Dat lijkt me een prima plan. Daarbij verplicht bij opgeteld alle onkosten zoals afschrijving van de auto, onderhoud van de auto, verzekering, belasting, arbeidsongeschiktheidsverzekering, mrb belasting, fee voor als je lid bent van een grotere organisatie, brandstof, IBKI EXAMEN.
Waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat maar dat je salaris dus bepaald wordt zodra al deze verplichte onkosten er van af trekt.

Michael Sonderman|27.06.19|19:07

Minimum lesprijs snap ik wel, maar dat er altijd rijschoolhouders reageren met GEEN pakketten snap ik niet.
Zolang de korting maar redelijk (lees niet te veel) is, de rijschool betrouwbaar is en een garantiefonds heeft is het win win voor zowel de consument als de rijschoolhouder.
Het scheelt enorm veel administratie en het is 2019, rijschoolsoftware als Dation of PlanGo zijn er helemaal op ingespeeld.
Enige reden die ik kan bedenken om alleen losse lessen aan te bieden, is om de leerling naar

Michael Sonderman|27.06.19|19:11

naar contante betaling te dwingen, en ik hoef niet verder uit wijden waarom een rijschoolhouder dat zou willen.
Deze rijschoolhouder is gewoon erg naïef geweest om pakketten aan te bieden waar je onbeperkt in kan lessen.
Of het was om snel geld te maken weten we niet, maar een ieder die nuchter nadenkt snapt dat niet kab.

Theo Rispens|27.06.19|19:12

Marktvorming, een ieder doet wat hem het beste uitkomt, pakketten zijn een normaal ding, en onbeperkt lessen na een examen is onmogelijk. Men zou het bedrag van deze pakketten op een derde rekening moeten storten, en verrekenen dan met de lessen die afgenomen worden. Voor de leerling een veiligheid.

Adriaan JP Van Dooren|27.06.19|19:36

Ook in Veendam hebben we zo’n rijschool. Lets Drive rischool, wel betalen maar niet ophalen

Kees Nas|27.06.19|22:18

Ik zie simpel geen voordeel in pakketten. Een leerling lest tot hij goed genoeg is voor een ttt of examen. Theorie kan ie zelf kiezen en aantallen praktijk lessen is bij iedereen verschillend.
Contant of pin of rekening dat maakt niks uit.
Dation vind ik veel te omslachtig werken en totaal niet handig.
Gelukkig kunnen we nog eigen keuzes maken.
Maar pakketten. ?
Wat is het voordeel dan?
Minder administratie?
Geld vooruit betalen?
Ik zie het voordeel niet echt.

Mart Kuiper|28.06.19|16:22

Waarom lespakketten? heel simpel, omdat de markt ( lees leerlingen ) dat wil.
Of men daarmee duurder of goedkoper uit is maakt vervolgens niets uit, de klant vraagt, wij draaien.
Je kunt het ook niet doen en ermee bereiken dat klanten naar de concurrent gaan die het wel aanbiedt, maar wie trekt er dan aan het kortste eind?
De commercie, goed opleiden, een eerlijke boterham verdienen, al je onkosten terug verdienen, concurrentie in de branche , de eisen van de klant, gaat echt nooit goed samen!

Kees Nas|28.06.19|19:13

Sorry hoor maar geen enkele leerling die het wil en onze agenda’s zitten propvol. Ieder zijn ding. Ik hoop dat leerlingen slimmer worden en er niet voor kiezen om belazerd te worden. Hoeft er ook geen keurmerk te komen of garantiefonds zoals ik nu op diverse plekken lees.

Mart Kuiper|01.07.19|08:55

Het feit dat een rijschool lespakketten aanbiedt wil niet zeggen dat de leerling belazerd wordt, dat is iets heel anders. Ik heb ook liever verkoop van losse lessen want dan is de winstmarge veel hoger. Maar zoals gezegd, de klanten vragen erom en bied je het niet aan ben je deze kwijt. We moeten de toko wel draaiende houden en 5 instructeurs van werk voorzien, dat is de keerzijde. Misschien ook wel afhankelijk van waar de rijschool is gevestigd. Hier in de randstad ontkom je er bijna niet aan.

Kees Nas|02.07.19|19:59

Mart Kuiper. Ik werk ook in de randstad (omgeving Rijswijk) en ben uiteraard niet blind maar wij doen het niet. We missen geen klanten.
Het is ook niet uit te leggen dat de lesprijs in een pakket goedkoper is dan een losse les.
Les is les.
Ook administratief is het stukken ingewikkelder lijkt me maar dat komt waarschijnlijk omdat we het gewoon niet doen.
Ik stop met de reacties over wel of geen lespakketten. Ik denk dat ik duidelijk ben en absoluut geen voorstander ben

Mart Kuiper|02.07.19|22:44

Kees Nas, inderdaad is gelukkig iedereen vrij in zijn keuze. Belangrijk om in ieder geval duidelijk te hebben dat het aanbieden van lespakketten geheel los staat van leerlingen belazeren. Dat argument raakt namelijk kant nog wal want het staat iedere ondernemer vrij zijn prijs cq aanbiedingen te bepalen.

Kees Nas|03.07.19|18:15

Met belazeren bedoel ik wat aalbrecht gedaan heeft.
Vlak voor het einde nog heel veel leerlingen verleiden om maar even de eerste aanbetaling te doen om vervolgens er met al dat geld vandoor te gaan. Ook zn instructeurs zijn door hem belazerd. (Die hebben nog het een en ander tegoed heb ik begrepen)
Waarschijnlijk nog wel veel meer maar daar weet ik zelf niks van. Ik wil er eerlijk gezegd ver weg van blijven.
Belazeren:
Ik bedoel het niet om iemand boos te maken hoor.

#BAAS|20.07.19|10:03

Zit je nou slap te kletsen Kees? Je bied wel degelijk pakketten aan op je site

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duizenden gedupeerden door omvallen Zoetermeerse rijschool | RijschoolPro
Foto: www.verkeersschool-aalbregt.com

Duizenden gedupeerden door omvallen Zoetermeerse rijschool

Foto: www.verkeersschool-aalbregt.com

Verkeersschool Aalbregt in Zoetermeer laat een spoor van gedupeerde leerlingen, instructeurs en zakenpartners achter na het abrupt stoppen van de activiteiten. Rijschoolhouder Ferry Aalbregt zegt op zijn website geen andere mogelijkheid te zien. Sindsdien is hij voor iedereen onbereikbaar. Gedupeerden hebben een speciale Facebook-pagina aangemaakt waarop ze ervaringen delen en hun woede uiten. Veel leerlingen hebben duizenden euro’s vooruit betaald voor lessen en vrezen dat geld nu kwijt te zijn.

Hoewel er gesproken wordt over een faillissement is dat nog nergens terug te vinden. Zelf heeft Aalbregt het in de verklaring op zijn site over “het omvallen van ons mooie bedrijf waar we met zijn allen zo hard voor gewerkt hebben”. Volgens de rijschoolhouder zou hij de laatste dagen voor het misliep nog de nodige moeite gedaan hebben om leerlingen per mail te benaderen om vooral niet meer te betalen.

Duizenden euro’s kwijt

Op de Facebook-pagina vertellen leerlingen een heel ander verhaal. Ze zeggen dat de rijschool kort voor het staken van de activiteiten nog geprobeerd heeft om geld binnen te halen. Als deze leerlingen nog openstaande betalingen niet tijdig zouden doen, zou het afgesproken pakket ontbonden worden, zo dreigde Aalbregt. Op de Facebook-pagina zijn schrijnende verhalen te lezen van leerlingen die duizenden euro’s betaalden voor lessen en deze niet of maar deels kregen.

De verkeersschool was behalve in Zoetermeer ook actief in zeventien andere steden en werkte met freelance instructeurs. Een overzicht van de slagingspercentages van de afgelopen vier kwartalen op de website van het CBR laat zien dat de rijschool niet al te best presteerde. In de gemeenten Zoetermeer en Rijswijk, waar de meeste praktijkexamens voor rijbewijs B zijn afgenomen, scoort Aalbregt maar net boven de 30 procent als het gaat om de categorie eerste examens. In twaalf andere steden zijn de percentages eigenlijk niet te beoordelen omdat het aantal examens niet boven de tien uitkomt voor diezelfde categorie.

Bedreigd

De verkeersschool is nu onbereikbaar. Wie het nummer probeert te bellen, krijgt de melding dat de mailbox vol zit. Zelf zegt Aalbregt op zijn site dat hij onder politiebegeleiding heeft moeten onderduiken met zijn familie vanwege dreigingen aan zijn woonadres. Zo zou hij met de dood bedreigd zijn en lagen er kogels bij hem in de brievenbus. Er wordt gespeculeerd dat hij naar het buitenland zou zijn vertrokken, maar Aalbregt ontkent dat op zijn site. Een poging om zijn zaak op het laatste moment nog te redden, zou zijn mislukt. “Wij hebben voornemens om zover mogelijk de opgelopen schade te beperken. Voor de leerlingen, maar ook de instructeurs die zijn getroffen. Ik kan niet anders dan mijn excuses aanbieden naar alle betrokkenen.”

Het CBR is begonnen met het benaderen van alle leerlingen die ingepland stonden voor een examen. “Deze week nog kunnen de examens gewoon doorgaan. Leerlingen moeten dan wel zelf een lesauto regelen”, laat een woordvoerster weten. Voor die examens is ook gewoon betaald. De leerlingen die vanaf volgende week examen zouden doen, worden door de klantenservice van het CBR benaderd. Er moet per leerling bekeken worden of het examen kan doorgaan, of er betaald is of dat er een andere afspraak gemaakt moet worden. De gedupeerde kandidaten moeten in ieder geval voor hun examen zelf een lesauto bij een andere rijschool regelen. Op de Facebook-pagina hebben verschillende rijscholen al spontaan hulp aangeboden. Sommige zeggen gratis een lesauto beschikbaar te willen stellen.

Het CBR noemt de situatie “heel droevig”, maar laat weten verder niet veel te kunnen betekenen voor gedupeerde leerlingen. “Wij zijn geen partij hierin.” Ze benadrukt wel dat het bij de keuze van een rijschool goed is om zelf wat onderzoek te doen, zoals prijzen vergelijken, slagingspercentages bekijken en nagaan of er een garantieregeling is. “Je gaat een overeenkomst aan waar je veel geld aan kwijt bent. Ga daar voorzichtig mee om.”

Klachten

Verkeersschool Aalbregt was al jaren zonder problemen aangesloten bij brancheorganisatie VRB. De afgelopen maanden kwamen er bij VRB ineens aanhoudend klachten binnen over instructeurs die niet kwamen opdagen. Mensen wilden daarom hun overeenkomst opzeggen. Ook de slechte bereikbaarheid was een veelgehoorde klacht. “Wij hebben toen hem een brief op poten gestuurd, omdat hij onze branche schade berokkende”, zegt secretaris Irma Brauers van VRB. Toch zag zij niet aankomen dat het zo zou aflopen, omdat tot een paar weken terug Aalbregt zijn leerlingen volgens haar wel tegemoet kwam. Contracten werden inderdaad ontbonden en de verschuldigde bedragen werden teruggestort. “Wij hadden er daarom vertrouwen in dat hij oprecht bezig was.” In het laatste gesprek dat Brauers een paar weken geleden had met Ferry Aalbregt sprak hij over vierduizend leerlingen die hij in het hele land had. Ook kwam in dat gesprek aan de orde dat hij de laatste drie maanden veel opzeggingen had gekregen. “Dat had een signaal voor hem moeten zijn”, vindt Brauers.

Een garantieregeling kent VRB niet. Dat is ooit wel voorgesteld bij de leden, maar die zagen daar niets in. Over de oorzaak waarom het misgegaan is bij Aalbregt kan Brauers alleen maar speculeren, maar dat doet ze liever niet. Leerlingen die zich tot nu bij VRB gemeld hebben, krijgen van haar het advies om aangifte bij de politie te doen. Alle mensen die VRB benaderd hebben met een klacht, hebben antwoord gekregen of krijgen dat nog.

Zelf is VRB er ook nog niet in geslaagd om contact te krijgen met de verkeersschool. Brauers heeft wel gezien dat de rijschool op dinsdag nog adverteerde op Facebook met een aanbieding waarbij leerlingen 2000 euro moesten betalen en in ruil daarvoor net zo veel lessen konden krijgen tot ze geslaagd waren. De Facebook-pagina van Aalbregt is niet meer actief. De website is nog wel in de lucht. Daarop is in tegenspraak met de ervaringen van de leerlingen en de advertentie op Facebook te lezen dat de rijschool als één van de weinige rijscholen niet met pakketten werkt.

Auteur: Yvonne Ton

16 reacties op “Duizenden gedupeerden door omvallen Zoetermeerse rijschool”

Pieter van Rosse|27.06.19|13:53

Wel vreemd dat er staat dat er niet met pakketten werd gewerkt.
Al jarenlang adverteerde deze rijschool met een “onbeperkt pakket” voor iets van € 1800,-
Waarin onbeperkt gelest kon worden en er in ieder geval een TTT en een herexamen in zat.
Haalt men van dat pakket bedrag de inkoop van de examens 3x€100 er uit, en €100,- voor de rijschool. Bleef er per instructeur € 25,71 (ex BTW) per uur over op basis van 45 uur rijles.
Bij 30% slagingspercentage doet de instructeur vervolglessen gratis?

Kees Nas|27.06.19|15:51

De grote organisaties als Bovag of VRB zou zich eens hard moeten maken voor een normale lesprijs. GEEN pakketten. Verbieden van dit soort lokkertjes. Iedere normale rijschool weet dat eindeloos onbeperkt lessen en examens simpelweg gewoon niet kan.
Het heeft helaas al te lang geduurd deze rijschool.
Mensen moeten beschermd worden tegen dit soort figuren die de rijwereld kapot maken.
Minimum lesprijs en GEEN pakketten.
Ik sprak zojuist nog iemand die aankomende week haar eerste les zou krijge

Kees Nas|27.06.19|15:56

Vervolgens al een aanbetaling gedaan van 800 euro en geen les gehad en al 800 euro armer.
Dat klanten gaan kijken naar prijs is niet iets raars. Maar mensen moeten beschermd worden tegen dit soort uitwassen. Ik vrees dat er na aalbrecht wel weer een ander in dit gat duikt om vervolgens volgend jaar weer failliet te zijn. Vele mensen te hebben bedonderd en kennelijk ook alle instructeurs.
Snap het dan net zoals Pieter van Rosse net schreef. Waarvan moet je leven dan?
Ik pleit ervoor zoals afgel

Kees Nas|27.06.19|16:02

Ik pleit ervoor zoals afgelopen week in de krant stond een minimum salaris voor zzpers. Dat lijkt me een prima plan. Daarbij verplicht bij opgeteld alle onkosten zoals afschrijving van de auto, onderhoud van de auto, verzekering, belasting, arbeidsongeschiktheidsverzekering, mrb belasting, fee voor als je lid bent van een grotere organisatie, brandstof, IBKI EXAMEN.
Waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat maar dat je salaris dus bepaald wordt zodra al deze verplichte onkosten er van af trekt.

Michael Sonderman|27.06.19|19:07

Minimum lesprijs snap ik wel, maar dat er altijd rijschoolhouders reageren met GEEN pakketten snap ik niet.
Zolang de korting maar redelijk (lees niet te veel) is, de rijschool betrouwbaar is en een garantiefonds heeft is het win win voor zowel de consument als de rijschoolhouder.
Het scheelt enorm veel administratie en het is 2019, rijschoolsoftware als Dation of PlanGo zijn er helemaal op ingespeeld.
Enige reden die ik kan bedenken om alleen losse lessen aan te bieden, is om de leerling naar

Michael Sonderman|27.06.19|19:11

naar contante betaling te dwingen, en ik hoef niet verder uit wijden waarom een rijschoolhouder dat zou willen.
Deze rijschoolhouder is gewoon erg naïef geweest om pakketten aan te bieden waar je onbeperkt in kan lessen.
Of het was om snel geld te maken weten we niet, maar een ieder die nuchter nadenkt snapt dat niet kab.

Theo Rispens|27.06.19|19:12

Marktvorming, een ieder doet wat hem het beste uitkomt, pakketten zijn een normaal ding, en onbeperkt lessen na een examen is onmogelijk. Men zou het bedrag van deze pakketten op een derde rekening moeten storten, en verrekenen dan met de lessen die afgenomen worden. Voor de leerling een veiligheid.

Adriaan JP Van Dooren|27.06.19|19:36

Ook in Veendam hebben we zo’n rijschool. Lets Drive rischool, wel betalen maar niet ophalen

Kees Nas|27.06.19|22:18

Ik zie simpel geen voordeel in pakketten. Een leerling lest tot hij goed genoeg is voor een ttt of examen. Theorie kan ie zelf kiezen en aantallen praktijk lessen is bij iedereen verschillend.
Contant of pin of rekening dat maakt niks uit.
Dation vind ik veel te omslachtig werken en totaal niet handig.
Gelukkig kunnen we nog eigen keuzes maken.
Maar pakketten. ?
Wat is het voordeel dan?
Minder administratie?
Geld vooruit betalen?
Ik zie het voordeel niet echt.

Mart Kuiper|28.06.19|16:22

Waarom lespakketten? heel simpel, omdat de markt ( lees leerlingen ) dat wil.
Of men daarmee duurder of goedkoper uit is maakt vervolgens niets uit, de klant vraagt, wij draaien.
Je kunt het ook niet doen en ermee bereiken dat klanten naar de concurrent gaan die het wel aanbiedt, maar wie trekt er dan aan het kortste eind?
De commercie, goed opleiden, een eerlijke boterham verdienen, al je onkosten terug verdienen, concurrentie in de branche , de eisen van de klant, gaat echt nooit goed samen!

Kees Nas|28.06.19|19:13

Sorry hoor maar geen enkele leerling die het wil en onze agenda’s zitten propvol. Ieder zijn ding. Ik hoop dat leerlingen slimmer worden en er niet voor kiezen om belazerd te worden. Hoeft er ook geen keurmerk te komen of garantiefonds zoals ik nu op diverse plekken lees.

Mart Kuiper|01.07.19|08:55

Het feit dat een rijschool lespakketten aanbiedt wil niet zeggen dat de leerling belazerd wordt, dat is iets heel anders. Ik heb ook liever verkoop van losse lessen want dan is de winstmarge veel hoger. Maar zoals gezegd, de klanten vragen erom en bied je het niet aan ben je deze kwijt. We moeten de toko wel draaiende houden en 5 instructeurs van werk voorzien, dat is de keerzijde. Misschien ook wel afhankelijk van waar de rijschool is gevestigd. Hier in de randstad ontkom je er bijna niet aan.

Kees Nas|02.07.19|19:59

Mart Kuiper. Ik werk ook in de randstad (omgeving Rijswijk) en ben uiteraard niet blind maar wij doen het niet. We missen geen klanten.
Het is ook niet uit te leggen dat de lesprijs in een pakket goedkoper is dan een losse les.
Les is les.
Ook administratief is het stukken ingewikkelder lijkt me maar dat komt waarschijnlijk omdat we het gewoon niet doen.
Ik stop met de reacties over wel of geen lespakketten. Ik denk dat ik duidelijk ben en absoluut geen voorstander ben

Mart Kuiper|02.07.19|22:44

Kees Nas, inderdaad is gelukkig iedereen vrij in zijn keuze. Belangrijk om in ieder geval duidelijk te hebben dat het aanbieden van lespakketten geheel los staat van leerlingen belazeren. Dat argument raakt namelijk kant nog wal want het staat iedere ondernemer vrij zijn prijs cq aanbiedingen te bepalen.

Kees Nas|03.07.19|18:15

Met belazeren bedoel ik wat aalbrecht gedaan heeft.
Vlak voor het einde nog heel veel leerlingen verleiden om maar even de eerste aanbetaling te doen om vervolgens er met al dat geld vandoor te gaan. Ook zn instructeurs zijn door hem belazerd. (Die hebben nog het een en ander tegoed heb ik begrepen)
Waarschijnlijk nog wel veel meer maar daar weet ik zelf niks van. Ik wil er eerlijk gezegd ver weg van blijven.
Belazeren:
Ik bedoel het niet om iemand boos te maken hoor.

#BAAS|20.07.19|10:03

Zit je nou slap te kletsen Kees? Je bied wel degelijk pakketten aan op je site

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.