VVN pleit voor structurele verkeerseducatie

Verkeerslessen moeten een vast onderdeel worden van het curriculum in het basis- en voortgezet onderwijs. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor structurele verkeerseducatie. De verkeersveiligheid voor kinderen is de afgelopen decennia sterk verbeterd, maar het kan beter. 

In 2018 vielen er 19 verkeersdoden in de leeftijdscategorie 0 tot 14 jaar. Ter vergelijking: in de periode 1996-2000 waren dit er gemiddeld 65 per jaar. Dat becijfert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De publicatie van de cijfers valt samen met het begin van het nieuwe schooljaar.

VVN vraagt elk jaar als de scholen weer beginnen om aandacht voor fietsende scholieren in het verkeer. Het einde van de schoolvakanties betekent meer drukte op de weg en ook veel kinderen die voor het eerst naar de middelbare school gaan en vaak een langere en nieuwe route moeten nemen

Verkeersles

De organisatie grijpt de cijfers aan om hun pleidooi voor structurele verkeerseducatie kracht bij te zetten. Verkeersles moet een ‘duidelijke en stevige’ plaats krijgen in de nieuwe voorstellen voor herziening van de onderwijsdoelen. Zo is er een blijvende investering nodig in de kwaliteit van verkeerslessen op de basisschool. Voor ouders zelf is er ook een rol. Zij worden opgeroepen samen met hun kinderen naar school te fietsen of te lopen en de auto te laten staan.

Teams van leraren en schoolleiders buigen zich momenteel over voorstellen voor het actualiseren van de onderwijsinhoud voor het primair en voortgezet onderwijs. De voorstellen zijn nu in de maak en worden in oktober aangeboden aan Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs.

De input van VVN en van andere verkeersorganisaties moet eraan bijdragen dat verkeerseducatie een duidelijke en stevige plaats krijgt in de nieuwe onderwijsdoelen. Minister Cora van Nieuwenhuizen onderstreept het belang van verkeerseducatie. Voor het opleiden van (toekomstige) verkeersdeelnemers is structurele en kwalitatieve verkeerseducatie namelijk cruciaal.

30 kilometer zones

De betere veiligheid die nu uit de cijfers naar vorige komt is met name te danken aan de toename van 30 kilometer per uur-zones, de verbeterde veiligheid van auto’s voor inzittenden en meer gebruik van verbeterde kinderzitjes en -stoeltjes. Als kinderen ernstig gewond raken in het verkeer, dan gebeurt dat vooral wanneer zij fietser of voetganger zijn. De meeste dodelijke slachtoffers vallen onder kinderen op de fiets in een botsing met een auto, aldus de SWOV.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

1 reactie op “VVN pleit voor structurele verkeerseducatie”

Gus K.|19.10.19|15:12

VVN en andere verkeersorganisaties moeten gaan kijken hoe de verkeerseducatie in het buitenland wordt gegeven. Een voorbeeld: in België heeft men ooit fietslessen gegeven aan basisschoolleerlingen waarbij men ging met een bestelwagen (die fietslesmateriaal vervoert) van een school naar en andere. De bestelwagen ging elke week fietslessen geven aan meerdere scholen (twee scholen per schooldag).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.