Bijscholing voor rijinstructeurs in Zweeds Lapland 

Sneeuw, rendieren, temperaturen ver beneden nul en misschien ook wel rijden onder Noorderlicht. Na twee succesvolle edities, organiseert Dutch Automotive Events BV in januari en februari voor de derde keer WRM-bijscholingen in Zweeds Lapland. De bijscholingen die worden aangeboden zijn: voertuigbeheersing in de rijopleiding, ADAS, de rijprocedure in de praktijk en praktisch toepassen van risicoperceptie. 

Dutch Automotive Events (afgekort DAE) is organisator van verschillende nationale en internationale gemotoriseerde evenementen. Een ervan is het WRM-bijscholingsprogramma in Zweeds Lapland, in de plaats Arvidsjaur om precies te zijn. Het stadje is de tweede thuisbasis van DAE en waar dit bedrijf, net als Audi en Porsche, een eigen rijvaardigheidscentrum heeft op een groot bevroren meer.

Vier bijscholingen

De WRM Ice Drive Experience duurt in totaal vijf dagen, van maandag tot en met vrijdag. Met name de dinsdag en donderdag staan in het teken van de twee verschillende bijscholingen. De midweken vinden plaats tussen 27 januari en 21 februari. Onderaan dit artikel vind je een overzicht van welke bijscholing in welke midweek wordt gegeven.
Dit is de derde keer dat de reis voor rijinstructeurs naar Zweden wordt georganiseerd. Organisator Wilfried Giesen van DAE zegt: “Het wordt ieder jaar verder uitgebreid en professioneler. Waar we vorig jaar twee bijscholingen konden bieden, zijn dit er nu vier. Per midweek worden steeds twee bijscholingen gegeven, goed voor vier dagdelen, ofwel twaalf uur.” Naast ADAS en voertuigbeheersing biedt DAE in 2020 ook Rijprocedure in de praktijk en het Praktisch toepassen van risicoperceptie. “Dat maakt de reis ook interessant voor wie in het verleden al eens in Zweden is geweest.”
Giesen is eigenaar en organisator van DAE. Hij is, net als zijn collega’s, actief in de rijschoolwereld. “Mijn echtgenote heeft een eigen rijschool en buiten de Scandinavische winterperiode om, spring ik bij als rijinstructeur.” 

Als instructeur moet hij zelf ook bijscholing volgen. Van Giesen mag dat allemaal wel wat dynamischer in Nederland. “Door ‘s middags in de praktijk te brengen wat je ‘s ochtends leert, blijft de kennis veel beter hangen. Bovendien is het ook nog eens een stuk leuker.” 

Circuit op een bevroren meer

Tijdens de WRM Ice Drive Experience in Zweden wordt klassikaal theorieles gegeven, daarna volgt een rit in een van de acht Volvo’s. De ritten maak je op droog wegdek, op het ijsmeer en in de sneeuw. De organisatie heeft een eigen rijvaardigheidscentrum op een groot bevroren meer met daarop een circuit van twee kilometer met twintig verschillende soorten bochten. Daarnaast beschikt de organisatie over een ovaalbaan waarop onder meer getraind kan worden in situaties met onderstuur, overstuur en op basis van verschillende uitwijkmethodes. Komend jaar wordt nog een derde baan erbij aangelegd. Je volgt hier een volledige rijtraining in winterse omstandigheden.

(lees verder onder de foto) 


Giesen: “We hebben voldoende instructie-auto’s, allemaal nieuwe Volvo’s XC40, waar de instructeurs met twee personen tegelijk gebruik van maken. Ook is er een nieuwe Volvo V60 Cross Country en zelfs een XC60 met dubbele bediening beschikbaar. Wij kunnen daarmee bijvoorbeeld ‘als leerling’ bewust een stuurfout maken, die de instructeur naast ons, in een slecht weer situatie, dient op te lossen.” Bovendien is de baan twee kilometer lang. Dat is een verschil met antislipcursussen in Nederland, vertelt de organisator. “Hoewel er hartstikke mooie banen zijn in Nederland blijft de ruimte om te oefenen beperkt. Bovendien moet je ook vaak op elkaar wachten. Onze baan is lang genoeg waardoor je elkaar niet ophoudt. En het enige wat er kan gebeuren, is dat je met de auto vast komt te zitten in de sneeuw. Dan wordt het graven.”

‘Comfortabel’

De combinatie van de rijvaardigheidstrainingen en de bijzondere weersomstandigheden, zorgt ervoor dat de deelnemers aan het eind van de middag met blosjes op de wangen de dag afsluiten, vertelt Giesen lachend. Daar staat wel een luxe hotel tegenover, inclusief sauna en een uitgebreid dinerbuffet. “Waar de deelnemende instructeurs vaak tot de late uurtjes blijven hangen.” Met een beetje geluk vangen de deelnemers tijdens hun verblijf ook een glimp op van rendieren, en misschien zelfs het magische Noorderlicht.
Optioneel is er een huskytocht en/of een sneeuwscootertocht. Dit uitstapje brengt deelnemers langs plaatsen waar ze met de auto beslist niet kunnen komen. “Een fantastische dag, waarop je je collega-rijinstructeurs weer op een andere manier leert kennen”, zegt Giesen. Voor de deelnemers die niet voor deze optie kiezen, zullen de instructeurs van Dutch Automotive Events een andere interessante invulling van de dag verzorgen, verzekert Giesen.

Fiscaal aftrekbaar

Het ‘all-inclusive basis WRM Ice Drive Experience bijscholingsprogramma’ kost 1.995 euro per persoon op basis van een luxe tweepersoonskamer. In dit basisprogramma zit de vlucht, accommodatie (vier nachten Skogen Hotel), ontbijt, broodjeslunch, in de avond een dinerbuffet, een bezoek aan een bijzondere locatie, bijscholing van vier dagdelen en gebruik van de instructieauto’s inclusief brandstof. Gezien rijinstructeurs bijscholing nodig hebben om het te kunnen uitoefenen, zijn de kosten grotendeels fiscaal aftrekbaar. De organisatie raadt deelnemers aan om hiervoor te informeren bij hun accountant.
Ook eventuele partners van geïnteresseerde rijinstructeurs zijn volgens organisator Giesen ‘meer dan van harte welkom’. Op de twee theoretische bijscholingsmomenten krijgen zij een alternatief programma aangeboden. Het praktijkgedeelte daarentegen wordt door beiden gelijktijdig gevolgd.

(Lees verder onder de video)

Midweek 1: 27 tot en met 31 januari
(32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (45) ADAS

Midweek 2: 3 tot en met 7 februari
(27) de rijprocedure in de praktijk en (39) praktisch toepassen risicoperceptie 

Midweek 3: 10 tot en met 14 februari
(27) de rijprocedure in de praktijk en (45) ADAS 

Midweek 4: 17 tot en met 21 februari
(32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (39) praktisch toepassen risicoperceptie

Aanmelden voor de WRM-Ice Drive Experience kan via de website van Dutch Automotive Events BV | www.daevents.nl/wrm

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Dutch Automotive Events BV | Doetinchem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bijscholing voor rijinstructeurs in Zweeds Lapland | RijschoolPro

Bijscholing voor rijinstructeurs in Zweeds Lapland 

Sneeuw, rendieren, temperaturen ver beneden nul en misschien ook wel rijden onder Noorderlicht. Na twee succesvolle edities, organiseert Dutch Automotive Events BV in januari en februari voor de derde keer WRM-bijscholingen in Zweeds Lapland. De bijscholingen die worden aangeboden zijn: voertuigbeheersing in de rijopleiding, ADAS, de rijprocedure in de praktijk en praktisch toepassen van risicoperceptie. 

Dutch Automotive Events (afgekort DAE) is organisator van verschillende nationale en internationale gemotoriseerde evenementen. Een ervan is het WRM-bijscholingsprogramma in Zweeds Lapland, in de plaats Arvidsjaur om precies te zijn. Het stadje is de tweede thuisbasis van DAE en waar dit bedrijf, net als Audi en Porsche, een eigen rijvaardigheidscentrum heeft op een groot bevroren meer.

Vier bijscholingen

De WRM Ice Drive Experience duurt in totaal vijf dagen, van maandag tot en met vrijdag. Met name de dinsdag en donderdag staan in het teken van de twee verschillende bijscholingen. De midweken vinden plaats tussen 27 januari en 21 februari. Onderaan dit artikel vind je een overzicht van welke bijscholing in welke midweek wordt gegeven.
Dit is de derde keer dat de reis voor rijinstructeurs naar Zweden wordt georganiseerd. Organisator Wilfried Giesen van DAE zegt: “Het wordt ieder jaar verder uitgebreid en professioneler. Waar we vorig jaar twee bijscholingen konden bieden, zijn dit er nu vier. Per midweek worden steeds twee bijscholingen gegeven, goed voor vier dagdelen, ofwel twaalf uur.” Naast ADAS en voertuigbeheersing biedt DAE in 2020 ook Rijprocedure in de praktijk en het Praktisch toepassen van risicoperceptie. “Dat maakt de reis ook interessant voor wie in het verleden al eens in Zweden is geweest.”
Giesen is eigenaar en organisator van DAE. Hij is, net als zijn collega’s, actief in de rijschoolwereld. “Mijn echtgenote heeft een eigen rijschool en buiten de Scandinavische winterperiode om, spring ik bij als rijinstructeur.” 

Als instructeur moet hij zelf ook bijscholing volgen. Van Giesen mag dat allemaal wel wat dynamischer in Nederland. “Door ‘s middags in de praktijk te brengen wat je ‘s ochtends leert, blijft de kennis veel beter hangen. Bovendien is het ook nog eens een stuk leuker.” 

Circuit op een bevroren meer

Tijdens de WRM Ice Drive Experience in Zweden wordt klassikaal theorieles gegeven, daarna volgt een rit in een van de acht Volvo’s. De ritten maak je op droog wegdek, op het ijsmeer en in de sneeuw. De organisatie heeft een eigen rijvaardigheidscentrum op een groot bevroren meer met daarop een circuit van twee kilometer met twintig verschillende soorten bochten. Daarnaast beschikt de organisatie over een ovaalbaan waarop onder meer getraind kan worden in situaties met onderstuur, overstuur en op basis van verschillende uitwijkmethodes. Komend jaar wordt nog een derde baan erbij aangelegd. Je volgt hier een volledige rijtraining in winterse omstandigheden.

(lees verder onder de foto) 


Giesen: “We hebben voldoende instructie-auto’s, allemaal nieuwe Volvo’s XC40, waar de instructeurs met twee personen tegelijk gebruik van maken. Ook is er een nieuwe Volvo V60 Cross Country en zelfs een XC60 met dubbele bediening beschikbaar. Wij kunnen daarmee bijvoorbeeld ‘als leerling’ bewust een stuurfout maken, die de instructeur naast ons, in een slecht weer situatie, dient op te lossen.” Bovendien is de baan twee kilometer lang. Dat is een verschil met antislipcursussen in Nederland, vertelt de organisator. “Hoewel er hartstikke mooie banen zijn in Nederland blijft de ruimte om te oefenen beperkt. Bovendien moet je ook vaak op elkaar wachten. Onze baan is lang genoeg waardoor je elkaar niet ophoudt. En het enige wat er kan gebeuren, is dat je met de auto vast komt te zitten in de sneeuw. Dan wordt het graven.”

‘Comfortabel’

De combinatie van de rijvaardigheidstrainingen en de bijzondere weersomstandigheden, zorgt ervoor dat de deelnemers aan het eind van de middag met blosjes op de wangen de dag afsluiten, vertelt Giesen lachend. Daar staat wel een luxe hotel tegenover, inclusief sauna en een uitgebreid dinerbuffet. “Waar de deelnemende instructeurs vaak tot de late uurtjes blijven hangen.” Met een beetje geluk vangen de deelnemers tijdens hun verblijf ook een glimp op van rendieren, en misschien zelfs het magische Noorderlicht.
Optioneel is er een huskytocht en/of een sneeuwscootertocht. Dit uitstapje brengt deelnemers langs plaatsen waar ze met de auto beslist niet kunnen komen. “Een fantastische dag, waarop je je collega-rijinstructeurs weer op een andere manier leert kennen”, zegt Giesen. Voor de deelnemers die niet voor deze optie kiezen, zullen de instructeurs van Dutch Automotive Events een andere interessante invulling van de dag verzorgen, verzekert Giesen.

Fiscaal aftrekbaar

Het ‘all-inclusive basis WRM Ice Drive Experience bijscholingsprogramma’ kost 1.995 euro per persoon op basis van een luxe tweepersoonskamer. In dit basisprogramma zit de vlucht, accommodatie (vier nachten Skogen Hotel), ontbijt, broodjeslunch, in de avond een dinerbuffet, een bezoek aan een bijzondere locatie, bijscholing van vier dagdelen en gebruik van de instructieauto’s inclusief brandstof. Gezien rijinstructeurs bijscholing nodig hebben om het te kunnen uitoefenen, zijn de kosten grotendeels fiscaal aftrekbaar. De organisatie raadt deelnemers aan om hiervoor te informeren bij hun accountant.
Ook eventuele partners van geïnteresseerde rijinstructeurs zijn volgens organisator Giesen ‘meer dan van harte welkom’. Op de twee theoretische bijscholingsmomenten krijgen zij een alternatief programma aangeboden. Het praktijkgedeelte daarentegen wordt door beiden gelijktijdig gevolgd.

(Lees verder onder de video)

Midweek 1: 27 tot en met 31 januari
(32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (45) ADAS

Midweek 2: 3 tot en met 7 februari
(27) de rijprocedure in de praktijk en (39) praktisch toepassen risicoperceptie 

Midweek 3: 10 tot en met 14 februari
(27) de rijprocedure in de praktijk en (45) ADAS 

Midweek 4: 17 tot en met 21 februari
(32) voertuigbeheersing in de rijopleiding en (39) praktisch toepassen risicoperceptie

Aanmelden voor de WRM-Ice Drive Experience kan via de website van Dutch Automotive Events BV | www.daevents.nl/wrm

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Dutch Automotive Events BV | Doetinchem.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.