Elektrische Emco-scooter bij Kemp Opleidingen in Lelystad

‘Scooter belangrijk vervoersmiddel in 1,5-meter-economie’

De behoefte aan individueel vervoer als gevolg van de coronacrisis neemt toe, constateren BOVAG en RAI Vereniging. De scooter neemt hierin volgens hen een belangrijke plaats in. Beide organisaties zien dat de brom- en snorfietsmarkt in hoog tempo vergroent.

Hoe de markt voor scooters zich komende periode ontwikkelt, is nog onzeker, stellen BOVAG en RAI Vereniging. Maar de behoefte aan individueel vervoer neemt toe, of zal hoogstwaarschijnlijk toenemen, constateren de organisaties. In het bijzonder de scooter krijgt volgens hen een prominente rol.

Stijging

Die scooter kan ook duurzaam zijn overigens. Het aanbod ‘groene’ brom- en snorfietsen groeit in hoog tempo namelijk, blijkt uit nieuwe cijfers van de organisaties. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal nieuw geregistreerde elektrische snorfietsen met 65,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Dit jaar werden er tot en met 31 maart 1.788 elektrische snorfietsen geregistreerd, in tegenstelling tot 1.080 een jaar eerder. Inclusief de bromfietsvarianten werden totaal 2.520 elektrische scooters verkocht, een stijging van 35,6 procent. Een vijfde van alle nieuw geregistreerde scooters is elektrisch.

Klimaatakkoord

Inmiddels rijden er 62.900 elektrische scooters rond in Nederland. Dat is 5 procent van het totale scooterpark. Dit lag eind 2015 nog op 2,7 procent. Volgens RAI Vereniging en BOVAG is het aanbod van elektrische scooters afgelopen periode flink toegenomen en is ook de actieradius en kwaliteit omhoog gegaan. Hierdoor kiezen meer mensen voor een elektrische scooter. Nieuwe snorfietsen dienen conform het Klimaatakkoord vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch te zijn aangedreven.

De verkopen in de maand maart toonden echter als gevolg van de coronacrisis rode cijfers. In totaal werden er 1.448 nieuwe bromfietsen geregistreerd. Een terugval van 18,7 procent ten opzichte van maart 2019. Voor de snorfiets daalde het aantal registraties met 18,1 procent in vergelijk met maart 2019 en werden 2.592 stuks geregistreerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Scooter belangrijk vervoersmiddel in 1,5-meter-economie’ | RijschoolPro
Elektrische Emco-scooter bij Kemp Opleidingen in Lelystad

‘Scooter belangrijk vervoersmiddel in 1,5-meter-economie’

De behoefte aan individueel vervoer als gevolg van de coronacrisis neemt toe, constateren BOVAG en RAI Vereniging. De scooter neemt hierin volgens hen een belangrijke plaats in. Beide organisaties zien dat de brom- en snorfietsmarkt in hoog tempo vergroent.

Hoe de markt voor scooters zich komende periode ontwikkelt, is nog onzeker, stellen BOVAG en RAI Vereniging. Maar de behoefte aan individueel vervoer neemt toe, of zal hoogstwaarschijnlijk toenemen, constateren de organisaties. In het bijzonder de scooter krijgt volgens hen een prominente rol.

Stijging

Die scooter kan ook duurzaam zijn overigens. Het aanbod ‘groene’ brom- en snorfietsen groeit in hoog tempo namelijk, blijkt uit nieuwe cijfers van de organisaties. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal nieuw geregistreerde elektrische snorfietsen met 65,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Dit jaar werden er tot en met 31 maart 1.788 elektrische snorfietsen geregistreerd, in tegenstelling tot 1.080 een jaar eerder. Inclusief de bromfietsvarianten werden totaal 2.520 elektrische scooters verkocht, een stijging van 35,6 procent. Een vijfde van alle nieuw geregistreerde scooters is elektrisch.

Klimaatakkoord

Inmiddels rijden er 62.900 elektrische scooters rond in Nederland. Dat is 5 procent van het totale scooterpark. Dit lag eind 2015 nog op 2,7 procent. Volgens RAI Vereniging en BOVAG is het aanbod van elektrische scooters afgelopen periode flink toegenomen en is ook de actieradius en kwaliteit omhoog gegaan. Hierdoor kiezen meer mensen voor een elektrische scooter. Nieuwe snorfietsen dienen conform het Klimaatakkoord vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch te zijn aangedreven.

De verkopen in de maand maart toonden echter als gevolg van de coronacrisis rode cijfers. In totaal werden er 1.448 nieuwe bromfietsen geregistreerd. Een terugval van 18,7 procent ten opzichte van maart 2019. Voor de snorfiets daalde het aantal registraties met 18,1 procent in vergelijk met maart 2019 en werden 2.592 stuks geregistreerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.