
De VerkeersAcademie rijdt alleen nog maar elektrisch en met ADAS
Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie verwacht dat het gebruik van rijhulpsystemen in de auto (ADAS) binnen twee jaar een verplicht onderdeel van het rijexamen zijn. Reden voor de opleider om een voorschot te nemen op de toekomst en het volledige wagenpark elektrisch te maken. Alle nieuwe instructeurs zijn meteen ADAS-instructeurs en de opleider komt met een nieuwe bijscholing tot ADAS-instructeur.
Vanaf 2022 zijn alle nieuwe auto’s uitgerust met ten minste dertig rijhulpsystemen, ofwel de advanced drivers assistance systems (ADAS). Dat is onderdeel van een Europese overheidsambitie om het verkeer veiliger te maken. De VerkeersAcademie leidt onder meer nieuwe rijinstructeurs op en verzorgt bijscholingen. De nieuwe aanwas leert bij de opleider lesgeven in een elektrische auto met hulpsystemen. Voor instructeurs die al langer lesgeven is een bijscholing tot ADAS-instructeurs ontwikkeld.
Directeur Kantelberg: “Rijinstructeurs moeten uit de voeten kunnen met ADAS en wij verwachten dat dat al op korte termijn noodzaak is. Het CBR zal ADAS opnemen in zowel het theorie- als praktijkexamens. Onze verwachting is dat dat in 2022 al zo is.”
Omschakeling
Recent bleek nog uit onderzoek van de Veiligheidsraad dat gebruik van ADAS bijdraagt aan een betere verkeersveiligheid. Voorwaarde is dan wel dat automobilisten er goed gebruik van maken. Aan rijinstructeurs wordt gevraagd nieuwe bestuurders op te leiden om goed met ADAS om te gaan. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat liet in een uitgebreide beleidsnotitie weten de adviezen van de raad over te nemen: ADAS wordt hoe dan ook onderdeel van het praktijkexamen. Op welke termijn dat gaat gebeuren is nog onduidelijk.
Ook al verwacht Kantelberg al snel een omschakeling bij het CBR, hij wil dit niet afwachten. “We willen voorop blijven lopen als opleider. Ondanks de huidige lastige tijd waarin de opleidingen vrijwel volledig stillagen, hebben wij hard gewerkt aan de toekomst. De twee belangrijkste ontwikkelingen zijn de overstap op een elektrisch wagenpark en de introductie van een nieuwe bijscholing tot gecertificeerd ADAS-instructeur.” De VerkeersAcademie rijdt met Opel Ampera’s en lanceerde ook een nieuwe slogan: Driving your future.
Rijproef
ADAS wordt onderdeel van het examen voor rijbewijsleerlingen, maar Kantelberg is ook aan het kijken hoe het ingepast kan worden bij het examen wat instructeurs afleggen om hun papieren te behalen. Dat gebeurt zonder verplichting vanuit de overheid. “We doen dat in samenwerking met het IBKI. We kijken hoe het onderdeel kan zijn van de rijproef en tijdens het lesgeven.”
Groene toekomst
Op het gebied van lesmethodes en duurzaamheid wil de opleider eveneens de maat aangeven. “Niet alleen als het gaat om moderne lesmethodes in de vorm van klassikale, blended en e-learning opleidingen, maar ook op het gebied van duurzaamheid. Het zijn lastige tijden voor de branche, maar we moeten vooruit blijven kijken en samen blijven investeren in de toekomst. Dat geldt ook als het gaat om een groene toekomst. Met onze elektrische voertuigen dragen we bij aan schonere lucht en minder geluidshinder.”
Lees ook:
- Rijhulpsystemen worden onderdeel van het praktijkexamen
- Veiligheidswinst rijhulpsystemen onvoldoende benut
- Bovag: ‘Rijhulpsystemen moeten onderdeel worden van praktijkexamen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Allemaal leuk en aardig, maar als ik elektrisch ga rijden, ben ik in een maand werkloos. Zo jammer dat je dan geen schakel auto kan/mag rijden, en ong 80-85 % van de jongeren willen schakelauto rijden (dat is immers het kleine autootje van moeder, die mogen ze af en toe lenen, en vader heeft de grote leasebak mee naar werk.) Dus die automaatcode zit iedereen danig in de weg!
Wim,
Ben volledig met je eens, elektrisch rijden doe ik al sowieso niet ook al is het later verplicht. Ik laat me niet gek maken door de overheid. Ze dwingen je om te investeren in iets waar ik geen interesse in heb. Het is mijn geld ik bepaal zelf wat ik koop en wat het beste bij mij past.
Wim, volgens mij willen ze de verkoop van electrische auto’s stimuleren.
Nee, ik doe daar ook niet aan mee. Automaat rijlessen is inderdaad weinig vraag naar en de leerling is met nog geen 20 rijlessen al klaar voor het examen. Dus je moet veel aanmeldingen hebben om je rijschool draaiend te houden.