Dit is het ‘startdocument’ van Samen Sterk

“Rijinstructeurs spelen misschien wel de belangrijkste rol als het aankomt op het verbeteren van de verkeersveiligheid.” Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen tijdens het overhandigen van het Startdocument van de Alliantie Samen Sterk. De aangesloten partijen vinden dat de huidige rijopleiding te veel draait om het examen en niet om het afleveren van goede bestuurders. Een rijschoolregister, inclusief keurmerk en garantiefonds, moet zorgen voor een kwaliteitsslag. 

De Alliantie Samen Sterk bestaat een groep branchepartijen waaronder de vier brancheverenigingen, opleiders en uitgevers. Volgens kartrekker Ruud Rutten (ook van branchevereniging FAM) vormt de groep een ‘goede afspiegeling van de branche’. In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de alliantie een kwaliteitsslag binnen de rijschoolsector voor elkaar krijgen. Het startpunt van alle verbeterpunten is het ‘startdocument’. Dat document ligt nu bij het ministerie. De Alliantie wil de eerste veranderingen binnen een jaar voor elkaar hebben.

Nieuwspoort

De overhandiging van het document aan minister Van Nieuwenhuizen op woensdag 24 juni moet zogezegd het startschot zijn. Voorafgaand aan het ministersbezoek, komt de Alliantie nogmaals samen in het Haagse Nieuwspoort. Rutten, en ook de andere sprekers deze ochtend, benadrukken keer op keer hoe bijzonder het is dat iedereen achter dit resultaat staat. Dat men ‘over de eigen schaduw’ is heengestapt. Het doet vermoeden dat het nog een hele klus zal worden om ook de partijen in de rijschoolbranche buiten deze alliantie enthousiast te krijgen voor alle plannen. Rutten houdt in zijn toespraak dan ook een slag om de arm. Enerzijds is dit een afgerond document, anderzijds moet het gelden als een startschot. “Het eigen belang moet ondergeschikt zijn aan het gezamenlijke belang, en dat is de verkeersveiligheid. Dit doet pijn bij iedereen, maar we moeten erin mee om vooruit te komen.”

De overige voorzitters krijgen bij de meeting ook de gelegenheid zich uit te spreken. Frank Hoornenborg van de Bovag zegt: “We hopen dat de minister verder wil bouwen met dit fundament. Anders zakt alles weer weg.” Jos van Zuylen van de VRB: “We moeten nu niet meer lullen, maar gaan poetsen.” Jos Post van de LBKR: “De branche verdient beter. Ons vak verdient respect. Wij zetten volwaardige bestuurders op de weg, laat dit het startschot voor verbetering zijn.”

Van Nieuwenhuizen: ‘Rijinstructeurs zijn misschien wel de belangrijkste spelers als het aankomt op het verbeteren van de verkeersveiligheid.’ 

Overheidssteun

Vanuit de overheid wordt het gewaardeerd dat er met de Alliantie een gezamenlijk aanspreekpunt is.  Dat zegt Van Nieuwenhuizen bij de overhandiging. Ze roept de branche op om zich aan te sluiten bij een van de brancheverenigingen. Want: wie aan tafel zit, kan meepraten over de toekomst van deze branche. Overigens: ook Pechtold betoogt deze ochtend om aan te sluiten bij een branchevereniging. “Anders hou je die minister en ook het CBR niet scherp.” 

De minister benadrukt dat de doelstelling van de Alliantie en van het ministerie gelijk is: richting de nul verkeersslachtoffers. “Rijinstructeurs zijn misschien wel de belangrijkste speler in die ambitie. In de lesauto is het meeste contact en begeleiding met de beginnende bestuurder. Hier wordt gewerkt aan de verkeersveiligheid. Instructeurs leveren dus een grote bijdrage. Je moet mensen niet opleiden voor het halen van een rijbewijs, maar voor veilig rijden.” 

De minister zegt de plannen van de Alliantie op hoofdlijnen te steunen. Tijdens de zomerperiode zal het document worden bestudeerd om te kijken op welke punten wanneer actie kan worden ondernomen. In september komen de partijen weer bij elkaar om een agenda op te stellen. Van Nieuwenhuizen: “de wet aanpassen is een lang traject, maar een register is snel op poten te zetten.”

Kernpunten

Nog even samenvattend: het rapport richt zich op drie kernpunten:

  • De kwaliteit van de rijinstructeur.
  • De kwaliteit van de rijopleiding en de wijze van examinering.
  • De kwaliteit en de betrouwbaarheid van de branche als geheel.

Rijinstructeurs moeten verkeersveilige weggebruikers opleiden. Om dat te kunnen garanderen wordt lifelong learning ingevoerd. Goed opleiden en blijvend bijscholen is het motto. Een lesbevoegdheid alleen volstaat niet meer. Het blijvend leren geldt voor de instructeur, maar ook voor de rijbewijshouders. Rutten: “Denk bijvoorbeeld aan een theorieavondje of het opfrissen van kijkgedrag. Voor beroepschaufffeurs is dit al een verplichting.”

Rijlessen die slechts op het behalen van het examen zijn gericht, worden vervangen door een lestraject dat meer op de kwaliteit van de aanstaande bestuurder en zijn of haar inzicht toegespitst wordt. Opleiders worden hierbij door de branche ondersteund en het CBR krijgt mede door deze wijziging beter zicht op de kwaliteit van de rijscholen.

Daarnaast worden een rijschoolregister en een certificatiesysteem opgezet dat als kwaliteitslabel moet fungeren en dat de overkoepelende organisatie de mogelijkheid geeft beter toezicht op die gewenste kwaliteit te houden.

Bekijk het hier

Lees hier het gehele document.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “Dit is het ‘startdocument’ van Samen Sterk”

Ewout Wijnveldt|25.06.20|17:20

Ik blijf van mening dat er een significante verbetering van verkeersveiligheid bereikt wordt als elke rijbewijs bezitter bij het “verlengen” een dag verplichte bijscholing theorie moet bijwonen (zo der examen), net als instructeurs. De theoretische kennis van de gemiddelde automobilist is ronduit droevig te noemen. Maar denk ook aan gedragsfouten als richting aangeven en kijken. Even weer scherp worden.

A.b|25.06.20|19:08

Ewout, maar dat gebeurt niet! In verband met stemmen. Rijschoolwereld krijgt altijd de schuld.

A.b|25.06.20|19:12

Dat gebeurt niet! In verband met stemmen. Rijschoolwereld krijgt altijd de schuld/straf.

A.b|25.06.20|20:39

Rijinstructeurs spelen misschien wel de belangrijkste rol als het aankomt op het verbeteren van de verkeersveiligheid.” Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen.

Eindelijk begint nu de overheid naar de branche te luisteren. Van afstand straffen werkt niet krijg je alleen maar boze gezichten van waardoor de kwaliteit op achteruit gaat. Zelf heb ik een bloedhekel aan praktijkbegeleiding, niet dat ik dat niet kan ben al 2x voor geweest maar dat is echt de grootste onzin wat er bestaat.

Wilbert van Beersum|28.06.20|15:31

Het streven om het aantal verkeersslachtoffers naar “nul” terug te brengen kan alleen als alle bestuurders de verantwoordelijkheid nemen om hun eigen gedrag aan te passen en daar offers voor te willen brengen door bijv. bijscholingen met een verkeers-educatief karakter. In een “long life learning” maatschappij is het normaal dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leerproces en leerontwikkeling op alle gebieden. Wilbert van Beersum VRO Traffic Masters.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.