Pechtold: ‘steeds minder naamloze examens beschikbaar’

RijschoolPro had een exclusief interview met Alexander Pechtold over opstartproblemen bij het CBR na de coronasluiting en over hoe het er nu voorstaat. 450.000 examens zijn ondertussen alweer ingepland. Maar, zegt Pechtold, het moet geen wedloop zijn van wie het beste systeem heeft om in te loggen, ook de kleine rijschool moet examens kunnen reserveren.

In de eerste dagen van de herstart bleek het lastig om er door te komen bij het CBR. Er waren inlogproblemen, er was weinig beschikbare capaciteit. Hoe gaat dat nu?
We hebben een aantal weken de tijd gehad om ons voor te bereiden op de opstart. Die voorbereidingen hebben ervoor gezorgd dat het relatief goed is gegaan. In twee, drie weken tijd, hebben we 300.000 examens herpland. Inmiddels zitten we al over de 450.000. Ik snap wel dat er bij opleiders nog enige wrevel is. Maar bedenk dat we te maken hebben met een beperkt aantal mensen wat tegelijk kan inloggen, 800 zijn dat er. We zien dat sommige opleiders bewust de lijn bezet houden, waardoor anderen geen kansen krijgen.

Dat het systeem er op de eerste dag uitlag kwam door bots. Waren dat rijscholen die bots in zetten om examens te reserveren?
We zagen direct op de eerste maandag dat er duizenden aanvragen tegelijk op ons werden afgevuurd. Dat zien we vaker, als er bijvoorbeeld ruimte vrijkomt dat die direct worden ingekocht. Dat zijn bots, dat is geen mensenwerk. Ik snap de drang om snel plekken te reserveren voor je klanten, maar het is niet erg collegiaal. Daarom moesten wij kijken wie we binnenlaten en hebben we ook een aantal keer alles plat gelegd. Zo geven we ook de kleine rijscholen, die zelf de reserveringen doen, een kans.

Zijn er consequenties voor de rijscholen die bots inzetten?
Daar worden zeker gesprekken mee gevoerd. Wij vinden het belangrijk om een dienstverlener te zijn. We zijn tegelijk wel afhankelijk van de professionaliteit van collega’s. Het moet geen wedloop zijn van wie het beste systeem heeft om in te loggen.

Rijscholen gebruiken TOP Internet om hun examens te reserveren. Op TOP is regelmatig onderhoud en er is sprake van een vernieuwing. Wat is de status daarvan?
We willen het reserveringssysteem inderdaad vernieuwen en toekomstbestendig maken. We zijn dit aan het voorbereiden. Naar verwachting gaan we daar later dit jaar mee van start.

Pechtold: ‘Je zult zien dat wij steeds meer op naam gaan reserveren’

Onbeperkt naamloos reserveren voor het AVB-examen kan niet meer. Waarom is daarvoor gekozen?
Je zult zien dat wij steeds meer op naam gaan reserveren. We snappen dat er bedrijven zijn die en masse hun klanten bij ons aan willen brengen, maar wij vinden het verstandiger als de kandidaat dat zelf doet en weet wat de kosten zijn voor een examen. Het is logisch dat rijscholen die hun leerlingen opleiden en begeleiden, daar ook voor betaald worden. Ik vind het alleen niet verstandig dat er bedrijven zijn die een verdienmodel maken van het product ‘examen’.

Schijnbaar zit er veel verschil tussen naleven van het protocol tussen de examinatoren. Waar de ene het desinfecteren wil zien, slaat een volgende het over. Is er ruimte voor die verschillen?
We hebben veel tijd besteed om de veiligheid in de auto te waarborgen. Daarom hebben we het gebruik van schermen ook laten onderzoeken door TNO en de RDW. Die schermen gebruiken we niet. Wel doen we een gezondheidscheck vooraf, hoewel je je af moet vragen hoe eerlijk er geantwoord wordt als je voor een examen staat. Ik hecht er waarde aan dat we onze collega’s en klanten beschermen door het protocol, bijvoorbeeld een mondkapje en het schoonmaken. Dat nemen we heel serieus, dit zijn de regels waarmee we examen rijden.

Drie personen in de examenauto is in sommige situaties toegestaan, maar niet in alle. Kunt u uitleggen welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen?
Als je zeker het virus niet wilt oplopen, moet je thuisblijven. Nou ja, dat doen we niet. Maar iedere stap naar buiten is een risico. Ik wil dat als werkgever een verantwoord risico laten zijn. Dat doen we dus met minder mensen in de auto, die kansberekening kan iedereen maken. Maar ja, die derde persoon is in sommige gevallen noodzakelijk. Het blijft een afweging en daarover blijven we constant in gesprek met onze mensen.

Pechtold: ‘Als je kritiek hebt op het CBR of op collega’s, verenig je dan.’

Bent u op de hoogte van de plannen van de Alliantie Samen Sterk? Zijn daar punten in die het CBR graag extra onderstreept zou zien?
Ik vind het een heel mooi initiatief. Er is duidelijk veel tijd ingestoken. Het komt voort uit de wens van het ministerie om professioneler naar de rijschoolbranche en de examens te kijken. Het papier is geduldig, nu is het zaak om ook zelf het goede voorbeeld geven. Ik zit nu een half jaar bij het CBR. Als ik met de branche wel praten, dan zit ik zomaar met acht organisaties om tafel en samen vertegenwoordigen zij nog geen kwart van de branche. Mijn oproep is: als je kritiek hebt op het CBR of op collega’s, verenig je dan. Wordt lid en wordt samen sterk. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk.

De capaciteit voor de theorie-examens ligt nu ongeveer op 80 procent. Wordt er gedacht aan uitbreiding daarvan?
De theorielocaties zien er overal in het land hetzelfde uit. Wil je daar anderhalve meter houden, dan zijn lege stoelen nodig. We hebben daarom meer uren en dagen opengezet, om toch op meer capaciteit uit te komen. We zien ondertussen dat het in Goes bijvoorbeeld rustiger is dan in Rijswijk, dat er dus ongebruikte capaciteit is. Ik wil opleiders daarom oproepen om leerlingen te wijzen op de mogelijk ergens anders examen te doen.

Hoe staat het met de capaciteit van praktijkexamens? Op hoeveel procent zit dat?
Daar hebben we de komende maanden nog wel onze handen vol aan, we zitten nog in de opstartfase. Het streven is voor het B-rijbewijs dat het eerste examen in zeven weken wordt gedaan en het tweede binnen vijf weken. Dat lukt nog niet, maar dat is toch echt het streven. Gelukkig zien we de capaciteit toenemen, collega’s die in het begin nog afwachtend waren, durven het nu ook aan om te rijden.

Waarom komt er steeds capaciteit bij in TOP en worden niet ineens alle beschikbare plekken vrijgeven?
Als we alles ineens vrijgeven pakken de grote jongens ineens alles en vissen de kleinere partijen, de eenpitters die overdag in de auto zitten, achter het net. Dus we blijven kleine groepen van examens uitzetten zodat iedereen een kans heeft. Ik hoor van rijscholen dat dat niet altijd makkelijk is, maar als ik het uitleg is er wel begrip voor.

Pechtold: ‘Je zal er maar twee maanden uitliggen en nauwelijks inkomsten hebben.’

Er is net een schriftelijk debat geweest tussen de kamer en de minister over het CBR, de medische keuringen en de rijgeschiktheid. De PVV-fractie geeft aan dat door onduidelijkheid over examendata steeds meer leerlingen ervoor kiezen om hun rijlessen uit te stellen of de opleiding tijdelijk stop te zetten, waardoor de opleiders extra economische schade oplopen. Herkent u dat beeld?
Ik heb echt met de branche te doen. Je zal er maar twee maanden uitliggen en nauwelijks inkomsten hebben. Daarom willen wij die dienstverlening zo snel mogelijk weer goed hebben. Als het om rijgeschiktheid gaat, de divisie waarmee we met de senioren in de problemen kwamen, zie ik wel licht aan het eind van de tunnel.

Het CBR kwam op achterstand met de medische dossiers en staat onder toezicht van de Kamer. Afgaande op het laatst beschikbare rapport gaat het niet lukken om einde van de zomer ingelopen te zijn, zoals eerder werd gedacht. Hoe komt dat?
We hadden natuurlijk een strak schema om die enorme achterstand weg te werken. Normaal gezien hebben we zo’n 30.000 tot 35.000 dossiers in behandeling. Het dreigde op te lopen naar bijna 200.000. Inmiddels is daar veel vooruitgang geboekt. Hopelijk komen we deze maand onder de 150.000 uit en naar verwachting is alles in het vierde kwartaal weer op orde, een paar maanden later. Hiervoor zijn we extra medische adviseurs aan het opleiden. En we werken zo efficiënt mogelijk. Een voordeel van corona is dat we merkten dat een andere de mix van thuiswerken en op kantoor werken tot een hogere prestatie leidde. Zoals gezegd: we zien het licht aan het einde van de tunnel, maar we zijn er nog niet.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

4 reacties op “Pechtold: ‘steeds minder naamloze examens beschikbaar’”

Tonnie Zuur|25.06.20|17:40

Eindelijk iemand aan het roer die het begrijpt, GEWOON OP NAAM RESERVEREN Alexander

A.b|25.06.20|20:13

Eindelijk iemand met goed verstand.

Mart Kuiper|25.06.20|22:11

Is wel heel erg duidelijk dat meneer Pechtvogel uit de politiek komt. De vragen of niet of maar half beantwoorden en ook niet gehinderd door enige kennis van zaken. Leuk baantje na de politiek maar met zo iemand ga je een zinkend schip echt niet vlot trekken. Zal volgend jaar wel ineens een nieuwe leuke uitdaging zien….

#BAAS|26.06.20|20:18

Hij draait lekker om de brij heen. Echt Den Haags gezwets.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.