RijschoolProTV: Miranda Huiberts over de verdiepingstraining autisme voor rijinstructeurs

Miranda Huiberts van MH-Rijvaardigadvies is rijcoach en gespecialiseerd in rijangst, faalangst, autisme, ADD en ADHD. Daarnaast is ze docent WRM-bijscholingen. Huiberts was te gast bij RijschoolProTV om te praten over de verdiepingstraining over rijbewijsleerlingen met autisme die zij heeft opgezet.

Hoe ziet jouw bedrijf eruit? Ik heb een gespecialiseerde rijschool waar ik veelal mensen begeleid met rijangst ook autisme, ADD en faalangst. Ik heb twee auto’s: een automaat en ook een schakelauto. Ik werk met deze groep mensen omdat ik het leuk vind hen te coachen en begeleiden met hun hulpvraag rondom autorijden. Die hulpvraag is heel divers. Iemand kan zich aanmelden omdat hij de diagnose autisme heeft, ik help ook mensen die moeilijk leren of wie het rijden niet zo makkelijk afgaat.

Wat trekt jou aan in dit vak? Het dagelijks bezig zijn met allerlei mensen en al hun verschillende karakters vind ik mooi. Bij mij stappen jongvolwassenen tot volwassenen in. Laatst had ik nog een meneer van 65 die met pensioen ging en nog geen rijbewijs had. Hij wilde graag aan de slag op de automaat, inmiddels is hij geslaagd.

Je bent Rijinstructeur+, wat houdt dat in? Ik heb een aantal jaar geleden de opleiding NLP practitioner gevolgd, een opleiding gespecificeerd op verkeersangst. NLP staat voor neuro-linguïstisch programmeren, het gaat heel erg over taal en communicatie. Dankzij die opleiding kan je een leerling beter ondersteunen en begeleiden, omdat je meer middelen in je gereedschapskist hebt. Het helpt bijvoorbeeld bij mensen met rijangst of bij mensen met complexe en fobie-achtige klachten.

Ben je ook coach buiten de lesauto? Ja. Maar dat ben ik wel veelal voor leerlingen die bij mij in de auto zitten en die ik daarbuiten ook begeleid met een hulpvraag. Ik richt me vooral op de rijschool en het coachen en begeleiden.

Zijn er leerlingen die je altijd bij zijn gebleven? Alle leerlingen blijven me wel bij! Wat ik heel bijzonder vond is dat ik een paar weken na het slagen van een leerling met een diagnose een appje kreeg van zijn ouders. Daarin stond dat ik niet half wist hoeveel ik voor hun zoon heb betekend. Naast dat hij een rijbewijs heeft is hij zelfstandiger geworden en heeft hij ontwikkelingsstappen gemaakt. Dat deed me echt goed, dat blijft wel bij.

Naast je werk als instructrice geef je ook WRM-bijscholingen. Welke cursussen geef je? Dat zijn de bijscholingen die het dichtst bij me staan: autisme, rijangst, faalangst, coaching en feedback. Ik kan ook wel RVV geven, maar dat staat verder van me vandaan.

Er klinkt momenteel een roep om meer kwaliteit in de sector. Dat doe jij met een verdiepingstraining. Hoe draagt dat bij? Toen corona uitbrak en we allemaal een paar weken stilstonden heb ik de tijd genomen voor reflectie. Ik ben gaan kijken hoe ik instructeurs kan helpen die een stapje verder willen. Daar is een verdiepingstraining rondom autisme uitgekomen, de eerste vindt plaats op 26 september in Lisse. Het richt zich met name op de praktijk, het is een doelgerichte training. Op voorhand krijg je een e-learning waarmee je het theoretische stuk alvast kunt doornemen. De dag zelf draait om de praktijk. Elke opdracht geeft een indruk van hoe mensen met autisme de wereld zouden kunnen ervaren. Je ervaart wat een intense prikkeling van je zintuigen met je doet, en hoe je reageert als de omgeving niet aansluit bij jouw eigen manier van denken. Dit confronteert je met je eigen denkpatronen en opvattingen, het geeft je inzicht in belastbaarheid en (on)mogelijkheden van je leerlingen.

Je geeft de training niet alleen, met wie werk je samen? Ik doe dit samen met Ontdek Autisme. Zij hebben de training ook in hun eigen programma zitten. We hebben het gezamenlijk nu zo gemaakt dat het de aansluiting vindt naar rijinstructeurs. Hoe kan je een leerling geconfronteerd met veel prikkels in de lesauto begeleiden? En juist de praktijk vinden we daarin belangrijk.

Dit is een basistraining, komt er vervolg? Bij voldoende animo kan het zomaar zijn dat er op dit vlak een vervolg komt. Tegelijkertijd ben ik ook bezig met andere workshops en masterclasses op weer andere vlakken binnen mijn specialisme of de onderwerpen waarin interesse is vanuit de rijinstructeurs.

Voor wie is deze opleiding? Dit is voor instructeurs die méér willen dan alleen de verplichte WRM-bijscholing. Er zit een groot gat tussen die aantal uren en opleidingen die bijvoorbeeld een jaar duren. Ik kan me voorstellen dat een masterclass net dat stukje extra kan bieden zonder dat het een investering van heel veel tijd en kosten is. En wie weet is het een opstapje naar meer. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf te blijven ontwikkelen zodat je ook je leerlingen kan helpen zich te ontwikkelen.

Zou een verplichting van meer uren WRM-bijscholing zinvol zijn om een kwaliteitsslag in de sector te maken? Ik vind het vooral belangrijk dat de motivatie vanuit de instructeur zelf komt. Anders gaan mensen er tegenop kijken om iets te leren.

Volg je de ontwikkelingen rondom de Alliantie Samen Sterk? Zij willen ook een kwaliteitsslag maken. Ik vind het mooi dat verschillende partijen bij elkaar komen en dat ze alle plannen ten goede willen laten komen van de gehele branche. Daarnaast ben ik ook van mening dat er meer vanuit de instructeurs zelf kan komen en dat dat los kan staan van de politiek. In het kader van ‘ontwikkel je leerling, ontwikkel eerst jezelf’.

Bekijk hier het gesprek met Miranda Huiberts op RijschoolProTV. 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.