lachgas in verkeer, (Sebastiaan ter Burg via Flickr)

Ministerie pakt lachgas in verkeer aan

Het gebruik van lachgas in het verkeer is volstrekt onverantwoord. Daarom wordt er gewerkt aan de plaatsing van lachgas op lijst II van de Opiumwet en zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in op preventie en voorlichting. Dit schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief in antwoord op een motie over het tegengaan van lachgas in het verkeer.

Lachgas blijkt steeds vaker de oorzaak te zijn van verkeersongevallen. In de afgelopen jaren is het aantal ongelukken hierdoor exorbitant toegenomen. Aanvullend onderzoek van TeamAlert wees uit dat met name jongeren vaak in de auto afspreken om lachgas te gebruiken, waarna de stap klein is om ook te gaan rijden. De politiek is erg bezorgd over die ontwikkeling.

Wijziging Opiumwet

Wanneer lachgas op lijst II van de Opiumwet wordt geplaatst, zal het gemakkelijker worden om op te treden tegen het middel. Het biedt handhavers namelijk een extra interventiemogelijkheid. Er is wel bestaande regelgeving op gebruik van lachgas in het verkeer, maar door de wijziging kan ook gehandhaafd worden op het bezit van lachgas. Zelfs als daadwerkelijk gebruik niet kan worden aangetoond. Het is de bedoeling om het verbod in de tweede helft van 2021 in werking te laten treden.

Bovendien wordt ingezet op meer voorlichting. Met een campagne wil Van Nieuwenhuizen inspelen op de problematiek en die wordt nu ontwikkeld door TeamAlert. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Trimbos-instituut zijn hier nauw bij betrokken. De campagne wordt in november verwacht. Dat is later dan verwacht, maar volgens Van Nieuwenhuizen was voor de zorgvuldige uitwerking meer tijd nodig dan voorzien.

Studies

Het gebruik van lachgas vormt al langer een punt van zorg. Vier jaar terug was het probleem beperkt en was bij enkele tientallen verkeersongelukken lachgas in het spel. In de eerste zeven maanden van 2019 ging het om 960 gevallen. Het middel, dat vaak via een ballon wordt geïnhaleerd, kan leiden tot tijdelijk zuurstoftekort en uiteindelijk bewusteloosheid.

Het ministerie wil overigens niet alleen lachgas aanpakken, er worden verschillende onderzoeken uitgevoerd naar het gebruik van drugs in het verkeer. Ook praat IenW met verschillende stakeholders over manieren om de communicatie hierover richting het publiek te wijzigen, zoals met SWOV, het CBR en het Trimbos-instituut. “In dat kader is TeamAlert een onderzoek gestart naar welke determinanten invloed hebben op de beslissing om deel te nemen aan het verkeer onder invloed van drugs. Dit onderzoek is naar verwachting halverwege december 2020 afgerond.”

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad OVPro en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.