Oud-Kamerlid Roemer onderzoekt verbeterpunten rijschoolbranche

Op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat oud-Kamerlid Emile Roemer als onafhankelijk adviseur onderzoeken hoe de kwaliteit van de rijschoolbranche verbeterd kan worden.

De laatste jaren zijn er steeds vaker signalen van misstanden in de rijschoolsector. Het gaat dan onder meer om financieel wanbeleid van rijscholen, fraude door rijscholen bij theorie- en praktijkexamens of onjuiste voorlichting aan consumenten over bijvoorbeeld slagingspercentages of de inhoud van examens en opleiding. Dit soort misstanden duperen niet alleen consumenten, maar kunnen ook negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Slecht functionerende rijscholen kunnen ertoe leiden dat leerlingen niet worden opgeleid tot verantwoorde weggebruikers.

Certificering rijscholen

De komende maanden gaat Emile Roemer aan de slag om inzicht te krijgen in wat nodig is om de kwaliteit van de rijschoolsector te verbeteren. De mogelijkheid van certificering van rijscholen maakt hiervan onderdeel uit. Roemer wordt hierbij bijgestaan door een begeleidingsgroep die is samengesteld uit onder meer vertegenwoordigers van de Alliantie Samen Sterk, een initiatief uit de sector zelf om de kwaliteit te verbeteren. Ook het CBR en het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche (IBKI) maken onderdeel uit van de begeleidingsgroep. De planning is dat Roemer begin 2021 een advies aan de minister uitbrengt over wat er nodig is om misstanden uit de sector te bannen.

Het CBR zegt in een reactie blij te zijn met de aanstelling van Roemer. Algemeen directeur Alexander Pechtold: “er staan ongeveer 8.000 rijscholen ingeschreven bij het CBR. Daar zitten veel goede rijscholen bij, met hart voor het vak en de verkeersveiligheid. Deze goedwillende rijscholen hebben belang bij een betere branche, zonder misstanden en met gegarandeerde kwaliteit voor alle klanten. Wij ondersteunen Emilie Roemer graag door onze ervaringen en zienswijze met hem te delen.”

Emile Roemer (1962) is momenteel waarnemend burgemeester van Alkmaar. Eerder was hij onder meer fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer en waarnemend burgemeester van Heerlen.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

27 reacties op “Oud-Kamerlid Roemer onderzoekt verbeterpunten rijschoolbranche”

Kees Nas|19.10.20|13:40

Ik zou zeggen. Boek eens wat lesjes bij diverse rijscholen en rij eens mee.
Het cbr zal je best wel wat kunnen vertellen en die “alliantie”” ook maar oordeel eens NEUTRAAL.
Zonder vooroordeel graag.
Maar wederom vraag ik me af wat heeft weer een oud politicus op met ons vak?
Pechtold is ook zo’n mooi voorbeeld met zijn geweldige uitspraken.

Els van Voren|19.10.20|15:14

Nog los van het feit dat de heer Roemer een oud politicus is, is die nu waarnemend burgemeester van Alkmaar.
Iets zegt mij dat er voor de heer Roemer alvast een nieuwe baan word gecreëerd zodat die straks tegen een royale vergoeding voorzitter kan worden van een nieuw op te richten verbeterpunten organisatie. Deze organisatie zal zich dan bezig gaat houden met de verbeterpunten om de verbeterpunten te verbeteren. Weer een goed betaald baantje voor een oud politicus geregeld!

A.b|20.10.20|13:53

Wat moet ik nog verbeteren?
Ik heb tevreden klanten en hoog slagingspercentage.

A.b|20.10.20|20:36

Een politicus kan beter kijken maar andere dingen wat in Nederland beter geregeld kan worden. Denk aan woningen te kort, hoge belastingen, dure zorgpremies en armoede etc…

Gus K.|21.10.20|14:40

Gaat oud-Kamerlid Emile Roemer als onafhankelijk adviseur ook onderzoeken hoe de kwaliteit van de opleidingsinstituten, IBKI en CBR verbeterd kan worden. Zoals: de invloed van de theoretische opleiding tot rijinstructeur, de theoretische bijscholing en praktijkbegeleiding. De belangrijke vraag hierbij is, leidt de bovenstaande componenten (opleiding, bijscholing en praktijkbegeleiding) tot kwalitatief beter rijinstructeurs?

Barat Letchkopf|21.10.20|19:14

Verbeterpunten? Die zijn er niet. Slechte loodgieters zullen ook altijd blijven bestaan. Net als slechte oud politici

A.b|21.10.20|19:48

Ben benieuwd wat hij te vertellen heeft. Ik geef al 20 jaar rijles hij gaat mij niet vertellen wat ik nog moet verbeteren.

Jo Wetzels|22.10.20|16:13

Waar maken wij ons druk om als je alles in orde hebt? Ik ben het eens dat er iets moet gebeuren, maar begin dan bij het begin. Begin eens bij het IBKI. Heb je de opleiding doorlopen en met goed suc6 afgerond mag je 5 jaar rijles geven. Daarna moet je een kunstje opvoeren waarmee door 34 aandachtspunten een voldoende moet halen en dan krijg je 5 jaar verlengd. Vervolgen kun je je laten inschrijven bij het CBR om examens te mogen aanvragen. ( vreemd he, dat kan iedereen, ook zonder ibki pasje)

Jo Wetzels|22.10.20|16:24

vervolgens wordt door het CBR de regels aangescherpt door eigen corona regels ( mondkapjes tijdens de rijlessen.
Ik vind het goed dat jullie hierna hebben gekeken en juridisch getoetst. Als wij als rijinstructeur er iets van ( zouden) zeggen, moeten wij vrezen voor de uitslag van de volgende kandidaat. Dit brengt mij op mijn punt. Laat Emiel eens kijken of het CBR geprivatiseerd kan worden, dan kunnen we een tweede Cbr oprichten, dan hebben wij ook een keuze.

Jo Wetzels|22.10.20|16:31

oeps er zijn enkele regels weggevallen.
Ik wil graag eens met Emiel rond de tafel gaan zitten en eens over de werkwijze / planning van het CBR van gedachte wisselen.
Kijk eens naar de doorlooptijd van
Examens – toetsen – theorie-aanvragen – rijbroeken.
Ik nodig/daag Emiel graag uit, met heel wat collega’s denk ik

Ewoud Bruinsma|22.10.20|16:55

Laten we eens beginnen het vak rijinstructeur serieus te nemen en beginnen bij de opleiding. een paar maanden 1 dag per week op cursus geeft geen basis voor een goede vakopleiding en als we dit laten bij een aantal particuliere cowboys krijgen we nooit een serieus vak. Het geven van theorielessen is verdwenen evenals techniek, EHBO, slipcursus enz. de opleiding is uitgekleed. Wat er over blijft is een slap aftreksel. Breng de opleiding onder bij de ROC, maak er een goede MBO opleiding van.

Jo Wetzels|22.10.20|17:56

Rijbroeken moet rij’ testen zijn

Kees Foks|22.10.20|18:18

Dat wordt het kortste onderzoek wat hij ooit gedaan heeft. Zoals de meesten onder ons zujn evenals de auteur van dit stuk vergeten dat emiel in de hoedanigheid als tweede kamerlid oa autorijscholen in zijn portefeuille had .ik stuur hem graag onze wederzijdse correspondentie op.
Want die is hij kennelijk kwijt. Alles is toen al uitgedacht om de arbeidsomstandigheden te verbeteren voor rijinstructeurs. Want deze slechte arbeidsvoorwaarden zijn het echte probleem.

Dwars|22.10.20|18:48

@ Jo Wetzels

De doorlooptijden hebben we zelf in de hand!
Er zijn nog steeds rijscholen die een verdienmodel gemaakt hebben van de examens ipv de rijlessen.
Leerlingen lokken met lage lesprijzen en ze voor veel geld vaak op examen te laten gaan.
Je kunt je afvragen of dit soort rijscholen niet opgeheven moeten worden. Geef ze een jaar de tijd om tot een slagingspercentage te komen (om te beginnen) van 50% 1e geslaagden. Alles wat er onder zit verplicht stoppen!!

A.b|22.10.20|19:40

Dwars,

Heb jij wel eens leerlingen aangenomen met ADHD, ADD, Autisme, Faalangst en zeer moeilijk lerende leerlingen. Ik geef jou maximaal 2 maanden en je slagingspercentage zakt keihard terug.

Ik kan het wel hoog houden maar dan moet ik helaas gaan selecteren daarnaast willen heel veel leerlingen heel snel op examen.

A.b|22.10.20|19:45

Vervolg,

Selecteren mag niet is discriminatie. Bij mij is iedereen welkom.

A.b|22.10.20|20:11

Ik Nederland heb je volgens CBS bijna 440 beroepen waarom bemoeit de politiek alleen met onze branche.

A.b|22.10.20|20:13

Beunhazen lopen overal.

A.b|22.10.20|20:14

Bedoel in Nederland.

A.b|22.10.20|20:22

Kwaliteit gaat toch niet omhoog, is zonde van de tijd.

Donna Hendriks|22.10.20|20:31

@ A.b

Deze leerlingen krijgen we allemaal, en wij selecteren ook niet.

Maar je spreekt jezelf voortdurend tegen. Om 13.53 uur heb je een hoog slagingspercentage, om 19.48 kan er niemand meer iets aan jouw lesgeven verbeteren en om 19.40 schrijf je dat het niet aan jou ligt maar aan je heel veel leerlingen die allemaal snel op examen willen.
Die leerling is het probleem ook niet maar de instructeur die een leerling op examen laat gaan terwijl hij er nog niet klaar voor is.

Pieter Coenen|22.10.20|20:43

Als oud rijinstructeur met ruim 40 jaar ervaring cat A en B+E Om deze zieke rijschoolwereld gezond te maken moet er meer gebeuren dan een commissie die gaat onderzoeken wat er nu moet gebeuren in rijschoolland. Nee er moeten nu spijkers met koppen geslagen worden, als ik het voor het zeggen had was ik er in pakweg 5/6 jaar klaar mee en hadden we weer een redelijk gezonde branche met alleen maar goede rijscholen die ook nog een behoorlijke boterham kunnen verdienen met 40 uur werk. P. Coenen

Dwars|22.10.20|20:43

@ Donna hendriks We zijn het allemaal met je eens denk ik!

@ A.b Als je kwaliteit toch niet omhoog gaat en het zonde is van je tijd doe jezelf en andere serieuze collega’s dan een lol en stop er gewoon mee.
Scheelt alweer in de doorlooptijden ;)

A.b|22.10.20|20:56

Dwars, vertel wat doe jij daar beter en wat doe ik hier slecht.

A.b|22.10.20|21:59

@ Dwars en Donna, met het stukje van “kwaliteit en zonde vd tijd” doel ik op de politiek en niet op de rijscholen.

Al met al denken we er hetzelfde over.

Fijn dat meneer zich in onze branche mengt, maar beter bij de basis starten dan

Jo Wetzels|23.10.20|12:54

Beste Dwars en Ab. Inderdaad gaat het om dit probleem. Rijscholen en het slagings percentage bij het cbr. Vakkennis is vereist voor rijinstructeurs en niet het slagingspersentage. Het cbr en Emiel moeten eens onderzoeken hoe dit tot stand komt. Als je ASS kandidaten aanneemt en het cbr geen eisen aan stelt aan instructeurs dan mag er best een naar gekeken worden.

Jo Wetzels|23.10.20|12:55

Wat het slagingspersentage betreft. Als je ASS kandidaten aan het rijlessen hebt weet je dat ze de eerste keer minimale kans van slagen hebben opdat op het examen of TTT voor die mensen HEEL veel prikkels ontstaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.