In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 

Opinie: ‘Coaching zorgt voor betere resultaten’

“Het onderwijs en de leerlingen zijn veranderd, dus moeten we ook aangepaste lesmethoden gaan gebruiken" Foto: Roy Somer

Roy Somer is RIS-instructeur, geeft WRM-bijscholingen en is coach van rijinstructeurs. Hij zet in onderstaand artikel uiteen waarom het voor een rijinstructeur zinvol is om je te verdiepen in coaching. “Je moet blijven leren om beter te worden”, vindt Somer. En: “ook een wereldkampioen heeft een coach nodig om scherp te blijven.” 

Roy Somer: “Vaak krijg ik te horen, joh ik coach al jaren en het gaat hartstikke goed. Top, perfect is mijn reactie dan. Als ik wat meer vragen ga stellen blijkt het begrip coachen toch niet altijd helemaal duidelijk. Ook wordt vaak gevraagd hoe je coachen kunt toepassen bij een rijopleiding.

Transformeren

Als instructeur en opleider wil je dat mensen iets leren. Je wilt dat ze competenter en succesvoller zijn, gelukkig wil de cursist dat zelf ook. De moeilijkheid zit ‘m in mensen laten leren, welke methode je ook gebruikt. Niet altijd komt de informatie die je een cursist geeft binnen. Door alleen te vertellen wordt passiviteit opgewekt en de verantwoordelijkheid wordt afgenomen. Dat is te vergelijken met de cursist alleen het kunstje leren zodat deze goed door het rijexamen komt.

Als je mensen iets wilt leren moet je eerst weten hoe mensen leren. Onderzoek zegt dat drie factoren bepalen hoeveel en op welke manier de mens leert, dat zijn het leervermogen, voorkennis en motivatie. Door rekening te houden met die drie factoren en daarnaast te coachen wordt een cursist getransformeerd, dat wil zeggen de lesstof komt binnen-wordt verwerkt-opgeslagen en de cursist kan het geleerde reproduceren ofwel terugbrengen.

Klankbord

Coaching begint met de cursist een doel te laten bepalen en daarna de cursist helpen dat doel te bereiken.

Coachen betekent toepassen van een mix aan methodieken welke aangepast worden aan de behoefte en de doelstelling van de cursist. Als coach vertel je niet wat er moet gebeuren, geef je geen advies en los je ook geen “problemen” op maar ben je een klankbord, helper en begeleider.

Mijn loopbaan als coach is al enkele jaren geleden begonnen omdat ik ontdekte dat de rijinstructeur constant hard aan het werk is door veel te vertellen en de leerling slechts uitvoert wat verteld is. Dat moest anders. Inmiddels na vele trainingen te hebben gevolgd bij grote namen in de coaching wereld en een berg aan boeken te hebben gelezen kan ik zeggen dat coaching (on the job) mijn specialisme is.

Coaching on the job, wat is dat dan? Daarbij hebben we eerst een gesprek waarin ik voorkennis en gewenst doel samen met je vast ga stellen, dan ga ik een keer met je meerijden tijdens je rijlessen. Door middel van het toepassen van coaching methodieken help ik je met de ontwikkeling een rijcoach te worden.”

Op donderdag 7 januari organiseert Somer een gratis online workshop over coaching. Klik hier voor contact en meer informatie.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opinie: ‘Coaching zorgt voor betere resultaten’ | RijschoolPro
In gesprek met Roy Somer over de nieuwe WRM-bijscholing ‘Breindidactiek’ 

Opinie: ‘Coaching zorgt voor betere resultaten’

“Het onderwijs en de leerlingen zijn veranderd, dus moeten we ook aangepaste lesmethoden gaan gebruiken" Foto: Roy Somer

Roy Somer is RIS-instructeur, geeft WRM-bijscholingen en is coach van rijinstructeurs. Hij zet in onderstaand artikel uiteen waarom het voor een rijinstructeur zinvol is om je te verdiepen in coaching. “Je moet blijven leren om beter te worden”, vindt Somer. En: “ook een wereldkampioen heeft een coach nodig om scherp te blijven.” 

Roy Somer: “Vaak krijg ik te horen, joh ik coach al jaren en het gaat hartstikke goed. Top, perfect is mijn reactie dan. Als ik wat meer vragen ga stellen blijkt het begrip coachen toch niet altijd helemaal duidelijk. Ook wordt vaak gevraagd hoe je coachen kunt toepassen bij een rijopleiding.

Transformeren

Als instructeur en opleider wil je dat mensen iets leren. Je wilt dat ze competenter en succesvoller zijn, gelukkig wil de cursist dat zelf ook. De moeilijkheid zit ‘m in mensen laten leren, welke methode je ook gebruikt. Niet altijd komt de informatie die je een cursist geeft binnen. Door alleen te vertellen wordt passiviteit opgewekt en de verantwoordelijkheid wordt afgenomen. Dat is te vergelijken met de cursist alleen het kunstje leren zodat deze goed door het rijexamen komt.

Als je mensen iets wilt leren moet je eerst weten hoe mensen leren. Onderzoek zegt dat drie factoren bepalen hoeveel en op welke manier de mens leert, dat zijn het leervermogen, voorkennis en motivatie. Door rekening te houden met die drie factoren en daarnaast te coachen wordt een cursist getransformeerd, dat wil zeggen de lesstof komt binnen-wordt verwerkt-opgeslagen en de cursist kan het geleerde reproduceren ofwel terugbrengen.

Klankbord

Coaching begint met de cursist een doel te laten bepalen en daarna de cursist helpen dat doel te bereiken.

Coachen betekent toepassen van een mix aan methodieken welke aangepast worden aan de behoefte en de doelstelling van de cursist. Als coach vertel je niet wat er moet gebeuren, geef je geen advies en los je ook geen “problemen” op maar ben je een klankbord, helper en begeleider.

Mijn loopbaan als coach is al enkele jaren geleden begonnen omdat ik ontdekte dat de rijinstructeur constant hard aan het werk is door veel te vertellen en de leerling slechts uitvoert wat verteld is. Dat moest anders. Inmiddels na vele trainingen te hebben gevolgd bij grote namen in de coaching wereld en een berg aan boeken te hebben gelezen kan ik zeggen dat coaching (on the job) mijn specialisme is.

Coaching on the job, wat is dat dan? Daarbij hebben we eerst een gesprek waarin ik voorkennis en gewenst doel samen met je vast ga stellen, dan ga ik een keer met je meerijden tijdens je rijlessen. Door middel van het toepassen van coaching methodieken help ik je met de ontwikkeling een rijcoach te worden.”

Op donderdag 7 januari organiseert Somer een gratis online workshop over coaching. Klik hier voor contact en meer informatie.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.