TeamAlert zet campagne tegen lachgas in het verkeer op touw

Jongerenorganisatie TeamAlert start deze week met een campagne om het gebruik van lachgas in het verkeer tegen te gaan. Via de campagne ‘Rij Ballonvrij’ hoopt TeamAlert jongeren ervan bewust te maken dat lachgas in het verkeer niet normaal is.

Daarom richt de campagne zich op zowel bestuurders als de passagiers. Zij moeten elkaar duidelijk maken dat het gebruik van lachgas in het verkeer onwenselijk is. De slogan – en daarmee hopelijk de nieuwe norm – is dan ook: “Word geen clown in het verkeer.”

“Het beeld van een clown wordt op dit moment door jongeren veel gebruikt op social media en is een figuur dat jongeren niet willen zijn”, aldus TeamAlert, dat samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het aantal slachtoffers door lachgas in het verkeer wil terugdringen.

Door tips en adviezen te delen hoopt TeamAlert jongeren beter in staat te stellen elkaar op hun gedrag aan te spreken. Dat gebeurd nu nog nauwelijks, zo concludeert de jongerenorganisatie op basis van eigen onderzoek. Voor dit doel is een zogeheten toolkit ontwikkeld, waar gemeenten en provincies gebruik van kunnen maken. Het pakket bestaat naast de gebruikelijke posters ook uit een campagnevideo en socialemediauitingen.

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.