VVN en Univé slaan handen ineen voor verkeersveiligheid

Verzekeraar Univé verbindt zich aan het streven van Veilig Verkeer Nederland (VVN), om afleiding in het verkeer onder de aandacht te brengen. Univé zal al zijn 1,6 miljoen leden oproepen stil te staan bij verkeersveiligheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nick Augusteijn

8 reacties op “VVN en Univé slaan handen ineen voor verkeersveiligheid”

Gus K.|09.12.20|17:50

Opmerkelijk: In het thema ‘rijden zonder afleiding’ wordt tijdens het rijden (fietsen) het gebruik van de smartphone besproken. Wat ik mis in dit thema is de invloed van reclame, die langs de weg zijn geplaatst. In RTLnieuws staat een artikel met de titel “Verbied grote reclamezuilen langs de weg” (12-8-20), ik citeer: “Er moet een verbod komen op levensgrote reclamezuilen langs de weg. Dat wil de Vereniging van Verkeersslachtoffers. De zuilen zouden de automobilist veel te veel afleiden”

Gus K.|09.12.20|17:57

Vervolg: verder in dit artikel, ik citeer: “Volgens Hans van Maanen van de Vereniging van Verkeersslachtoffers (VVS) lopen automobilisten onnodig risico in het verkeer door de reclamezuilen. “We worden doodgegooid met reclames. En die leiden echt af in het verkeer. Zeker de bewegende beelden”, zegt hij tegen Editie NL” Dus, naast het gebruik van smartphones in de auto (fiets), ook het plaatsen van grote reclamezuilen langs de weg besproken moeten worden in het thema ‘rijden zonder afleiding’.

Gus K.|11.12.20|12:00

En, wat zegt SWOV over de afleiding van reclame langs de weg? Ik citeer: “Reclameborden kunnen leiden tot veranderingen in het rij- en kijkgedrag van bestuurders. Onderzoek toont aan dat bestuurders trager reageren, een langere remafstand hebben en meer slingeren in aanwezigheid van reclameborden. Een meerderheid van studies naar de effecten van reclameborden op het kijkgedrag, vindt dat de ogen van bestuurders vaker van de weg afdwalen in aanwezigheid van reclameborden.”

Gus K.|11.12.20|12:02

vervolg: “Dat geldt vooral voor borden met bewegende onderdelen, emotionele reclame-uitingen of borden in het centrale gezichtsveld. Het aantal studies dat heeft gekeken naar het effect op ongevallen en ongevalsrisico is beperkt en de conclusies zijn bovendien niet eenduidig.”

Gus K.|11.12.20|12:07

vervolg: “Volgens Vlakveld & Helman hadden van de vijf geïdentificeerde studies er twee voldoende wetenschappelijke kwaliteit; de een vond een verhoging van het ongevalsrisico in de nabijheid van digitale reclameborden, de ander vond geen effect.”
Naast commerciële reclame wordt er langs de weg ook ‘reclame’ gemaakt voor verkeersveiligheid en informatie gegeven over doorstroming of filevorming.

Gus K.|11.12.20|12:08

vervolg: “Hoewel deze voorlichtingsborden bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren, zouden ze net als reclameborden bestuurders kunnen afleiden, met juist een onbedoeld negatief effect op de verkeersveiligheid. Onderzoek naar dergelijke onbedoelde effecten is voor zover ons bekend nooit uitgevoerd.”
De meeste landen hebben richtlijnen voor (digitale) reclameborden langs de kant van de weg.

Gus K.|11.12.20|12:09

vervolg: “In Nederland is er een CROW-handleiding ‘Reclame langs wegen’ die aanbevelingen geeft om afleiding door reclameborden te verminderen door ze onder andere op voldoende afstand van de weg te plaatsten, niet op verkeersrelevante informatie laten lijken en ongewenst inhoud te vermijden (waarbij bijvoorbeeld sterke negatieve emoties worden opgeroepen).”

Gus K.|13.12.20|12:08

Een mogelijke oplossing voor het opheffen van de afleiding in het verkeer: het aanschaffen van een zelfrijdende auto waarbij de autoramen donker gemaakt kunnen worden. Bij deze oplossing komt een problem erbij: het aantal echtscheidingen zal toenemen omdat de partner meer aandacht besteed aan zijn smartphone dan aan zijn/haar partner.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVN en Univé slaan handen ineen voor verkeersveiligheid | RijschoolPro

VVN en Univé slaan handen ineen voor verkeersveiligheid

Verzekeraar Univé verbindt zich aan het streven van Veilig Verkeer Nederland (VVN), om afleiding in het verkeer onder de aandacht te brengen. Univé zal al zijn 1,6 miljoen leden oproepen stil te staan bij verkeersveiligheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nick Augusteijn

8 reacties op “VVN en Univé slaan handen ineen voor verkeersveiligheid”

Gus K.|09.12.20|17:50

Opmerkelijk: In het thema ‘rijden zonder afleiding’ wordt tijdens het rijden (fietsen) het gebruik van de smartphone besproken. Wat ik mis in dit thema is de invloed van reclame, die langs de weg zijn geplaatst. In RTLnieuws staat een artikel met de titel “Verbied grote reclamezuilen langs de weg” (12-8-20), ik citeer: “Er moet een verbod komen op levensgrote reclamezuilen langs de weg. Dat wil de Vereniging van Verkeersslachtoffers. De zuilen zouden de automobilist veel te veel afleiden”

Gus K.|09.12.20|17:57

Vervolg: verder in dit artikel, ik citeer: “Volgens Hans van Maanen van de Vereniging van Verkeersslachtoffers (VVS) lopen automobilisten onnodig risico in het verkeer door de reclamezuilen. “We worden doodgegooid met reclames. En die leiden echt af in het verkeer. Zeker de bewegende beelden”, zegt hij tegen Editie NL” Dus, naast het gebruik van smartphones in de auto (fiets), ook het plaatsen van grote reclamezuilen langs de weg besproken moeten worden in het thema ‘rijden zonder afleiding’.

Gus K.|11.12.20|12:00

En, wat zegt SWOV over de afleiding van reclame langs de weg? Ik citeer: “Reclameborden kunnen leiden tot veranderingen in het rij- en kijkgedrag van bestuurders. Onderzoek toont aan dat bestuurders trager reageren, een langere remafstand hebben en meer slingeren in aanwezigheid van reclameborden. Een meerderheid van studies naar de effecten van reclameborden op het kijkgedrag, vindt dat de ogen van bestuurders vaker van de weg afdwalen in aanwezigheid van reclameborden.”

Gus K.|11.12.20|12:02

vervolg: “Dat geldt vooral voor borden met bewegende onderdelen, emotionele reclame-uitingen of borden in het centrale gezichtsveld. Het aantal studies dat heeft gekeken naar het effect op ongevallen en ongevalsrisico is beperkt en de conclusies zijn bovendien niet eenduidig.”

Gus K.|11.12.20|12:07

vervolg: “Volgens Vlakveld & Helman hadden van de vijf geïdentificeerde studies er twee voldoende wetenschappelijke kwaliteit; de een vond een verhoging van het ongevalsrisico in de nabijheid van digitale reclameborden, de ander vond geen effect.”
Naast commerciële reclame wordt er langs de weg ook ‘reclame’ gemaakt voor verkeersveiligheid en informatie gegeven over doorstroming of filevorming.

Gus K.|11.12.20|12:08

vervolg: “Hoewel deze voorlichtingsborden bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren, zouden ze net als reclameborden bestuurders kunnen afleiden, met juist een onbedoeld negatief effect op de verkeersveiligheid. Onderzoek naar dergelijke onbedoelde effecten is voor zover ons bekend nooit uitgevoerd.”
De meeste landen hebben richtlijnen voor (digitale) reclameborden langs de kant van de weg.

Gus K.|11.12.20|12:09

vervolg: “In Nederland is er een CROW-handleiding ‘Reclame langs wegen’ die aanbevelingen geeft om afleiding door reclameborden te verminderen door ze onder andere op voldoende afstand van de weg te plaatsten, niet op verkeersrelevante informatie laten lijken en ongewenst inhoud te vermijden (waarbij bijvoorbeeld sterke negatieve emoties worden opgeroepen).”

Gus K.|13.12.20|12:08

Een mogelijke oplossing voor het opheffen van de afleiding in het verkeer: het aanschaffen van een zelfrijdende auto waarbij de autoramen donker gemaakt kunnen worden. Bij deze oplossing komt een problem erbij: het aantal echtscheidingen zal toenemen omdat de partner meer aandacht besteed aan zijn smartphone dan aan zijn/haar partner.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.