Eind februari advies over verbeteringen in rijschoolbranche

Over ruim twee maanden worden de resultaten van een onderzoek naar verbeteringsopties in de rijschoolbranche in een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden, zo is onlangs bekend geworden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nick Augusteijn

40 reacties op “Eind februari advies over verbeteringen in rijschoolbranche”

therealpearl13|24.12.20|19:55

Lekkere enquete is dat…
Mag je de verbeteropties in “de volgorde van belangrijkheid zetten”
Kunnen ze later zeggen dat de rijinstructeurs zich in alle voorgekauwde optie’s konden vinden.
Jaja…Het ECHTE probleem ligt bij onze overheid zelf.
Jarenlang via het UWV langdurig werklozen ed.opleiden tot rijinstructeur,en zo zorgen voor een toestroom van(vaak)zeer zwakke vakbroeders, die in eerste instantie helemaal niet voor dat beroep hadden gekozen.
En de serieuze rijinstructeur is weer de …

Kees Nas|24.12.20|23:06

Gelukkig toch nog een reactie. Ben het volledig met de eerdere reactie van therealpearl13 eens.
Zodra er keuzes gemaakt moesten worden was het duidelijk en haakte ik direct af.
Ongelofelijk dat dit voor enquête moet doorgaan.
Dit is werkelijk het slechtste wat ik in jaren gezien heb, bizar.
Er valt zat te verbeteren maar alles draait hier maar om 1 ding. Nog strengere opleiding/herscholing.
Ook hier herhaal ik t voor de zoveelste keer.
Niemand zit te wachten op extra examens

Kees Nas|24.12.20|23:11

Sterker nog dat hele gedoe om verplicht aanwezig te zijn bij die theorielessen. Dat doen we toch allemaal alleen maar omdat t moet.
Die nog zwaardere eis voor de praktijk is natuurlijk ook alleen maar een hoop extra gedoe. Geen enkele instructeur geeft op die manier les. En dan weet ik hoeveel van die lesplannen moeten maken.
Totaal onrealistisch.
Als we echt na 1 lesje kruispunten klaar waren en elke leerling doet t daarna altijd perfect.
Iemand die dit serieus neemt is geen instructeur

Kees Nas|24.12.20|23:15

Beste meneer Roemer.
Verdiep je door echt een paar weken met verschillende instructeurs mee te rijden. Liefste ook verschillende rijscholen en ook verschillende plekken in Nederland.
Daar zal je een hoop van opsteken.
Wees niet bang voor Corona want dat zijn onze echte collega’s afgelopen maanden ook niet geweest. We zijn als proefkonijn ingezet en ik zelf heb geen verhalen opgevangen dat we bij bosjes tegelijk omgevallen zijn door Corona.

Kees Nas|24.12.20|23:20

Probeer eens van t begin tot t einde bij de begeleiding van een aantal leerlingen te zijn.
Je zal verrast zijn wat voor een bijzonder werk dit is.
Soms hele schreiende verhalen van mensen die vreselijke dingen hebben meegemaakt zoals bijvoorbeeld mishandeling om maar even 1 voorbeeldje te noemen.
Wat een geduld we moeten hebben om dit soort leed tegen te gaan en te helpen verwerken. Soms moet je enorm goed voeren en aanvoelen om dat ene zinnetje eruit geperst te krijgen
Lijkt wel psychologie

Kees Nas|24.12.20|23:26

Als ik dan zo’n “enquête “ aanklik en eigenlijk wordt direct duidelijk dat de enigste fout bij de instructeurs ligt daar kan ik zo verdrietig van worden. Dan denk ik vaak oh oh. Waarom altijd die beschuldigingen alleen maar bij ons.
Er moeten zeker veranderingen komen.
Een behoorlijke vergoeding en verboden te lessen onder de 50 euro per uur om maar iets aan te geven.
Verzekeringmaatschappijen die weigeren lesauto te verzekeren en dan die schandelijke bedragen.
Waarom hoeven taxi’s geen bpm

Kees Nas|24.12.20|23:31

Waarom moeten wij wel die bpm betalen en taxi’s niet dus.
Zet voor de verandering ook eindelijk een een behoorlijk persoon op de hoogste stoel van het CBR en niet zo’n uitgekotste politicus die voornamelijk zichzelf belachelijk maakt.
Al jaren lang is t een bende bij het CBR maar nee de instructeurs doen t allemaal verkeerd.
Fijne kerst en succes met je “enquête”

A.b|25.12.20|00:19

Kees Nas.

Ben het volledig met je eens.

Ja minimaal 50 euro per uur en nog 10 euro extra per uur voor risico’s en extra slijtage.

Wij hebben te maken met slopers, zelfs een tank breekt in tweeën.

A.b|25.12.20|00:34

Kees Nas,

Vergeet BTW niet! Wij betalen 21 procent taxi’s maar 9. Belachelijk wij hebben een risicoberoep meer kosten en meer auto slijtage.

Kees Nas|25.12.20|11:25

Ja A.b. Ik noemde ook maar even snel enkele voorbeelden op.
Maar vermoedelijk is dit ook maar een oproep waar niets mee gedaan zal worden. De waarheid wordt vakkundig genegeerd

A.b|26.12.20|10:43

Ja, rijles geven is veel zwaarder dan iemand naar Schiphol weg brengen. Het is te gek voor woorden dat wij 21% btw betalen en taxi’s maar 9.

therealpearl13|26.12.20|13:36

Ja,hard werken,weinig verdienen, en gepest worden door de overheid met zijn ” verbeterpunten”.
Een collega heeft vorig jaar er na 30 jaar om die reden de brui er aan gegeven.
Hij werkt nu in een trailerfabriek.
Dat heeft gevolgen voor hem gehad.
Hij verdient nu meer, heeft normale 8-5 werktijden, en bouwt pensioen op.
Ben benieuwd wat de gevolgen zouden zijn als we zoiets massaal zouden doen.(Ik overweeg dat na 34 jaar)
De overheid wil toch van ons af?
En dat onder het mom van “verbeterpunten”

Kees Nas|26.12.20|15:32

Het is heel jammer dat onze brancheorganisatie zo “geweldig” met ons meedenken. Helaas is t precies de verkeerde kant op hoe er gedacht wordt. En zo komen we nergens

A.b|26.12.20|16:02

Ben het volledig met je eens.

Inderdaad hard werken, weinig verdienen, en gepest worden.

Overheid ga iemand anders pesten. In Nederland heb je meer dan 300 beroepen! Keuzes zat. Waarom altijd alleen maar wij. Verdomme begin het zelf na 20 jaar ook spuug zat te worden. Een kennis van mij is ook om die reden gestopt, zonde was een hele goeie instructeur…

Kashi Jee|28.12.20|18:47

niet waar taxis betalen tegenwoordig ook 21 procent

Els van Voren|30.12.20|12:56

De enquête is via een link te benaderen, en dus door 1 persoon meerdere keren in te vullen! Dus neem maar gerust aan dat er straks een rapport de minister gaat waarin “alle” rijscholen het vrijwel volledig eens zijn met dit plan. Gelukkig zijn er in maart weer verkiezingen en zal de huidige minister weg raken, vertrekken de voorzitters van de Bovag en Fam dus zal het hele plan weer onderin de la belanden! Alleen al het idee om examens te doen in CBR voertuigen met rijdata een beeld…. :)

Els van Voren|30.12.20|13:06

En de rijopleiding onderdeel van het voortgezet onderwijs maken. Lekker makkelijk praten door Roemer en kornuiten! Want wie gaat het verschil in loon tussen een instructeur en mbo docent betalen? De consument vind rijlessen nu al duur, als het salaris van een mbo docent de maat gaat worden zal een rijles naar 75 euro per uur gaan. Dit soort ideeën kan ook alleen maar papier komen door mensen als Roemer, ze bedenken iets, maar hoe het allemaal betaald moet worden word geen letter aan besteed!

Gus K.|09.01.21|15:57

Ik vind dat deze enquête is te onduidelijk en te eenzijdig. Waarom? Twee redenen:

1. Onduidelijk, omdat grotendeels van de rijinstructeurs zullen de uitspraken in deze enquête niet begrijpen. Een voorbeeld van een uitspraak: “een modulaire opbouw van de opleiding, waardoor meer integratie tussen theorie en praktijk is”. Een rijinstructeur zal bij het lezen van deze uitspraak zich afvragen “wat is een modulaire opbouw van de opleiding en hoe ziet dat eruit in de praktijk?”

Gus K.|09.01.21|15:59

Vervolg: 2. Eenzijdig, omdat er wordt alleen gekeken naar de rijscholenbranche; de theoretische opleiding tot rijinstructeur, de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) worden buitengesloten. Ik vind dat de problemen binnen de rijscholenbranche worden grotendeels veroorzaakt door de opleidingsinstituten, de overheid, IBKI en CBR. Ik ben van mening dat ze zijn meer geïnteresseerd in hun verdienmodel dan aan de kwaliteitsverbetering van het vak rijinstructeur.

Gus K.|09.01.21|16:04

Op de website van de rijksoverheid staat, ik citeer: De laatste jaren zijn er steeds vaker signalen van misstanden in de rijschoolsector. Het gaat dan onder meer om financieel wanbeleid van rijscholen, fraude door rijscholen bij theorie- en praktijkexamens of onjuiste voorlichting aan consumenten over bijvoorbeeld slagingspercentages of de inhoud van examens en opleiding. Dit soort misstanden duperen niet alleen consumenten, maar kunnen ook negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid.

Gus K.|09.01.21|16:16

Vervolg: Slecht functionerende rijscholen kunnen ertoe leiden dat leerlingen niet worden opgeleid tot verantwoorde weggebruikers.

Mijns inziens kunnen deze problemen worden opgelost als men de opleiding tot rijinstructeur, bijscholing en praktijkbegeleiding (geen praktijkexamen) aanpast aan het niveau van de rijinstructeurs. Rijinstructeurs zijn zeer praktisch ingesteld; de theoretische aanpak leidt ertoe dat rijinstructeurs niet in staat zijn deze kennis in de praktijk kunnen toepassen.

therealpearl13|09.01.21|20:01

Zo Gus! Jij hebt de gemiddelde rijinstructeur wel hoog zitten zeg !!???
Je gaat er wel erg makkelijk van uit, dat het niveau van een rijinstructeur zo laag is, dat we niet begrijpen wat een modulaire opbouw is, terwijl wij daar allemaal al jaren mee werken…Zeker toen de RIS hoogtij vierde.
Ons probleem is oa.dat onze overheid ons elke 5 jaar een toneelstukje laat opvoeren.
Ik neem aan dat je zelf niet uit het vak komt?
Gewoon een buitenstaander,die ook een duit in het zakje wilde doen ?

Gus K.|10.01.21|10:55

Beste therealpearl13, Ik ben een bevoegd rijinstructeur. Dus geen buitenstaander, die ook een duit in het zakje wilde doen. Ik ga vanuit dat een gemiddelde rijinstructeur heeft een praktijkopleiding gevolgd (zie toelatingseisen instructeursopleiding) en is meer praktisch-gericht. Volgens de rijksoverheid (zie boven citaat)zijn er steeds vaker signalen van misstanden in de rijschoolsector. Maar de vraag is, wat zijn de oorzaken van deze misstanden? Graag wil ik van jou jouw visie hierover.

therealpearl13|10.01.21|17:42

Beste Gus. Fijn om te horen dat jij ook uit het vak komt.
Helaas bemoeien mi.zich al teveel mensen zonder kennis van zaken zich met onze branche.
Tja, wat betreft de oplossing voor de “misstanden” binnen onze brache zou ik eerst wel eens het naadje van de kous willen weten, wat exact deze misstanden zijn, en uit welke onderzoeken eea.zou blijken.
Als het alleen het lage slagingspercentage zou zijn, is het probleem snel opgelost.
Deze wordt kunstmatig door het CBR op rond de 50-55% gehouden….

therealpearl13|10.01.21|17:59

Waarom die kunstmatige 50-55%? Heel eenvoudig… Door dit percentage kan een bedrijf als het CBR de boel draaiende houden. Daarbij niet gehinderd door welke concurrentie dan ook. Zij hebben immers het alleenrecht?
Maar ook is door onze overheid de markt verziekt.
Wat denk je dat er zou gebeuren als vanaf vandaag iedere langdurig werkloze zou worden opgeleid tot fysiotherapeut?
Wat zou dat met de kwaliteit en de prijzen in die markt doen?
Zou daarbij een 5-jaarlijks toneelstukje wonderen doen?

Gus K.|10.01.21|18:29

Beste therealpearl13, iets anders: waarom is er gekozen voor een theoretische opleiding tot rijinstructeur, theoretische bijscholing een een praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) en wat zijn de consequenties van deze aanpak in de rijscholenbranche? (Een gegeven: ga vanuit dat de rijinstructeurs in opleiding hebben alle een praktijkopleiding gevolgd en zijn dus erg praktisch-gericht.)

therealpearl13|10.01.21|18:51

Zelf denk ik dat de juiste aanpak niet veel afwijkt van de manier waarop wij onze leerlingen opleiden Gus.
Theorie en praktijk moeten daarbij hand in hand gaan.
Toen ik in 1985 mijn instructeursbewijs heb gehaald, moesten wij voor het examen 4 praktijk,en 4 theorielessen voorbereiden, en kregen we een uur vantevoren te horen welke we moesten geven.
Ook moesten we (volgens mij) 200 stage uren maken, moesten een anti slip cursus volgen enz.enz…
Helaas is de huidige opleiding helemaal uitgekleed.

therealpearl13|10.01.21|19:00

Het is ronduit belachelijk dat wij elke 5 jaar opnieuw ” examen” moeten doen. Wij hebben ons diploma toch gehaald toen wij slaagden voor ons instructeursbewijs? Maar gelukkig hoef ik me er binnenkort niet meer druk om te maken.
Ik ben er na al die jaren zo klaar mee, dat ik binnenkort (gelukkig) kan beginnen in een totaal andere branche.
Ik heb lang zitten twijfelen, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Volgend jaar verloopt mijn WRN pas. Verlengen ga ik hem dus niet.

therealpearl13|10.01.21|19:02

Het is ronduit belachelijk dat wij elke 5 jaar opnieuw ” examen” moeten doen. Wij hebben ons diploma toch gehaald toen wij slaagden voor ons instructeursbewijs? Maar gelukkig hoef ik me er binnenkort niet meer druk om te maken.
Ik ben er na al die jaren zo klaar mee, dat ik binnenkort (gelukkig) kan beginnen in een totaal andere branche.
Ik heb lang zitten twijfelen, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Volgend jaar verloopt mijn WRM pas. Verlengen ga ik hem dus niet.

A.b|10.01.21|20:19

therealpearl13,

Een hoop goede collega’s van mij zijn ook om die reden gestopt. Elk 5 jaar opnieuw examen doen zien vele als geldklopperij.

Zonde dat zijn hele goeie collega’s met veel liefde voor het vak. Op deze manier hou je alleen maar beunhazen over.

A.b|10.01.21|21:05

therealpearl13

Examen doe je als je een diploma wilt halen, opfrissen is even je kennis bijspijkeren. Sinds de invoering van de praktijkbegeleiding is de verkeersveiligheid alleen maar slechter op geworden. Ik zeg weg met die onzin en maakt een theoretische bijscholing van op basis van verbeterpunten.

A.b|10.01.21|21:22

Bedoel maak.

A.b|10.01.21|21:23

Jammer, ik kan mij bericht hier niet aanpassen op typefouten.

therealpearl13|10.01.21|21:31

Je hebt helemaal gelijk A.B.
Volgens mij had ik ergens rond 1996 mijn eerste verplichte bijscholing,en afgezien van de(ook toen al)sanctie, was dat prima. Vooral op het gebied van de wet,en onderwijskunde,werd je kennis weer even opgefrist,en had je er ook werkelijk iets aan,om in praktijk te brengen.
Maar ergens is het mis gegaan. Helemaal toen het toneelstukje op de plaats van de bijscholing is gekomen.
Wie denk dat dat bij heeft gedragen aan kwaliteitsverbetering is niet goed bij zijn hoofd.

A.b|10.01.21|21:37

therealpearl13,

Is slim, in loondienst verdient erg slecht en als je voor jezelf gaat werken heb je te maken met veel concurrentie, je moet voor een belachelijke lage lesprijs gaan lessen om tussen de concurrenten te komen en men blijft ons maar pesten met 5 jaarlijkse bijscholingen. Ik snap je heel goed dat je wilt stoppen. Zonde….succes

therealpearl13|10.01.21|21:42

Het is jammer dat de rijschoolwereld al jaren de kop van jut is.
Het doet me altijd denken aan een jongen op de Havo vroeger.
Die jongen had een hazelip en rood haar, maar was zo’n enorme pestkop, dat iedereen een beetje bang voor hem was. Acheraf gezien een hele goede strategie van hem.
Eigenlijk is dat het verhaal van onze overheid, en het CBR. Als je de ander maar flink in een kwaad daglicht zet, vallen je eigen tekortkomingen veel minder op.
wij zijn een makkelijk doelwit.

therealpearl13|10.01.21|21:52

Als de overheid echt werk had willen maken met de verbetering van de verkeersveiligheid, had men kunnen beginnen met het geven van verkeerslessen op scholen, waren ze eerder begonnen met het strafbaar stellen van appen op de fiets enz.enz.
Klap op de vuurpijl was recent natuurlijk nog het toelaten van louche bedrijven als 1,2,3 theorie, Turbo theorie ed. Leelingen slagen in 1x, maar stappen in de lesauto zonder enige kennis van de verkeersregels.

therealpearl13|10.01.21|22:00

En dan verwachten ze dat je die theoriekennis wel even gaat bijbrengen tijdens de praktijklessen.
Waanzin! Maar de genoemde louche bedrijven zitten lekker achterover hoor. DIE hoeven geen praktijkbegeleiding te doen. DIE kunnen ongehinderd doorgaan met leerlingen,via allerlei trucjes, door het theorie examen te te loodsen..

Ach ja, er is teveel mis om allemaal op te noemen,maar het lucht wel op.

Bedankt A.B!Ik ben blij dat ik deze deur achter mij dicht kan trekken.Ooit was het een mooi beroep

A.b|10.01.21|22:00

Klopt, even snel op 1 dag alles stampen en nog eens stampen dat is geen leren. Als je de stof echt goed wilt leren en begrijpen heb je een paar dagen voor nodig.

A.b|10.01.21|22:38

Klopt, het is de laatste tijd een zooitje geworden. Heb ik hier wel eens vaker gezegd, laat dit soort zaken aan de branche over. Overheid heeft hier toch geen verstand van, ze willen de kwaliteit verhogen met geweld en straf maar dat werkt niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eind februari advies over verbeteringen in rijschoolbranche | RijschoolPro

Eind februari advies over verbeteringen in rijschoolbranche

Over ruim twee maanden worden de resultaten van een onderzoek naar verbeteringsopties in de rijschoolbranche in een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden, zo is onlangs bekend geworden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nick Augusteijn

40 reacties op “Eind februari advies over verbeteringen in rijschoolbranche”

therealpearl13|24.12.20|19:55

Lekkere enquete is dat…
Mag je de verbeteropties in “de volgorde van belangrijkheid zetten”
Kunnen ze later zeggen dat de rijinstructeurs zich in alle voorgekauwde optie’s konden vinden.
Jaja…Het ECHTE probleem ligt bij onze overheid zelf.
Jarenlang via het UWV langdurig werklozen ed.opleiden tot rijinstructeur,en zo zorgen voor een toestroom van(vaak)zeer zwakke vakbroeders, die in eerste instantie helemaal niet voor dat beroep hadden gekozen.
En de serieuze rijinstructeur is weer de …

Kees Nas|24.12.20|23:06

Gelukkig toch nog een reactie. Ben het volledig met de eerdere reactie van therealpearl13 eens.
Zodra er keuzes gemaakt moesten worden was het duidelijk en haakte ik direct af.
Ongelofelijk dat dit voor enquête moet doorgaan.
Dit is werkelijk het slechtste wat ik in jaren gezien heb, bizar.
Er valt zat te verbeteren maar alles draait hier maar om 1 ding. Nog strengere opleiding/herscholing.
Ook hier herhaal ik t voor de zoveelste keer.
Niemand zit te wachten op extra examens

Kees Nas|24.12.20|23:11

Sterker nog dat hele gedoe om verplicht aanwezig te zijn bij die theorielessen. Dat doen we toch allemaal alleen maar omdat t moet.
Die nog zwaardere eis voor de praktijk is natuurlijk ook alleen maar een hoop extra gedoe. Geen enkele instructeur geeft op die manier les. En dan weet ik hoeveel van die lesplannen moeten maken.
Totaal onrealistisch.
Als we echt na 1 lesje kruispunten klaar waren en elke leerling doet t daarna altijd perfect.
Iemand die dit serieus neemt is geen instructeur

Kees Nas|24.12.20|23:15

Beste meneer Roemer.
Verdiep je door echt een paar weken met verschillende instructeurs mee te rijden. Liefste ook verschillende rijscholen en ook verschillende plekken in Nederland.
Daar zal je een hoop van opsteken.
Wees niet bang voor Corona want dat zijn onze echte collega’s afgelopen maanden ook niet geweest. We zijn als proefkonijn ingezet en ik zelf heb geen verhalen opgevangen dat we bij bosjes tegelijk omgevallen zijn door Corona.

Kees Nas|24.12.20|23:20

Probeer eens van t begin tot t einde bij de begeleiding van een aantal leerlingen te zijn.
Je zal verrast zijn wat voor een bijzonder werk dit is.
Soms hele schreiende verhalen van mensen die vreselijke dingen hebben meegemaakt zoals bijvoorbeeld mishandeling om maar even 1 voorbeeldje te noemen.
Wat een geduld we moeten hebben om dit soort leed tegen te gaan en te helpen verwerken. Soms moet je enorm goed voeren en aanvoelen om dat ene zinnetje eruit geperst te krijgen
Lijkt wel psychologie

Kees Nas|24.12.20|23:26

Als ik dan zo’n “enquête “ aanklik en eigenlijk wordt direct duidelijk dat de enigste fout bij de instructeurs ligt daar kan ik zo verdrietig van worden. Dan denk ik vaak oh oh. Waarom altijd die beschuldigingen alleen maar bij ons.
Er moeten zeker veranderingen komen.
Een behoorlijke vergoeding en verboden te lessen onder de 50 euro per uur om maar iets aan te geven.
Verzekeringmaatschappijen die weigeren lesauto te verzekeren en dan die schandelijke bedragen.
Waarom hoeven taxi’s geen bpm

Kees Nas|24.12.20|23:31

Waarom moeten wij wel die bpm betalen en taxi’s niet dus.
Zet voor de verandering ook eindelijk een een behoorlijk persoon op de hoogste stoel van het CBR en niet zo’n uitgekotste politicus die voornamelijk zichzelf belachelijk maakt.
Al jaren lang is t een bende bij het CBR maar nee de instructeurs doen t allemaal verkeerd.
Fijne kerst en succes met je “enquête”

A.b|25.12.20|00:19

Kees Nas.

Ben het volledig met je eens.

Ja minimaal 50 euro per uur en nog 10 euro extra per uur voor risico’s en extra slijtage.

Wij hebben te maken met slopers, zelfs een tank breekt in tweeën.

A.b|25.12.20|00:34

Kees Nas,

Vergeet BTW niet! Wij betalen 21 procent taxi’s maar 9. Belachelijk wij hebben een risicoberoep meer kosten en meer auto slijtage.

Kees Nas|25.12.20|11:25

Ja A.b. Ik noemde ook maar even snel enkele voorbeelden op.
Maar vermoedelijk is dit ook maar een oproep waar niets mee gedaan zal worden. De waarheid wordt vakkundig genegeerd

A.b|26.12.20|10:43

Ja, rijles geven is veel zwaarder dan iemand naar Schiphol weg brengen. Het is te gek voor woorden dat wij 21% btw betalen en taxi’s maar 9.

therealpearl13|26.12.20|13:36

Ja,hard werken,weinig verdienen, en gepest worden door de overheid met zijn ” verbeterpunten”.
Een collega heeft vorig jaar er na 30 jaar om die reden de brui er aan gegeven.
Hij werkt nu in een trailerfabriek.
Dat heeft gevolgen voor hem gehad.
Hij verdient nu meer, heeft normale 8-5 werktijden, en bouwt pensioen op.
Ben benieuwd wat de gevolgen zouden zijn als we zoiets massaal zouden doen.(Ik overweeg dat na 34 jaar)
De overheid wil toch van ons af?
En dat onder het mom van “verbeterpunten”

Kees Nas|26.12.20|15:32

Het is heel jammer dat onze brancheorganisatie zo “geweldig” met ons meedenken. Helaas is t precies de verkeerde kant op hoe er gedacht wordt. En zo komen we nergens

A.b|26.12.20|16:02

Ben het volledig met je eens.

Inderdaad hard werken, weinig verdienen, en gepest worden.

Overheid ga iemand anders pesten. In Nederland heb je meer dan 300 beroepen! Keuzes zat. Waarom altijd alleen maar wij. Verdomme begin het zelf na 20 jaar ook spuug zat te worden. Een kennis van mij is ook om die reden gestopt, zonde was een hele goeie instructeur…

Kashi Jee|28.12.20|18:47

niet waar taxis betalen tegenwoordig ook 21 procent

Els van Voren|30.12.20|12:56

De enquête is via een link te benaderen, en dus door 1 persoon meerdere keren in te vullen! Dus neem maar gerust aan dat er straks een rapport de minister gaat waarin “alle” rijscholen het vrijwel volledig eens zijn met dit plan. Gelukkig zijn er in maart weer verkiezingen en zal de huidige minister weg raken, vertrekken de voorzitters van de Bovag en Fam dus zal het hele plan weer onderin de la belanden! Alleen al het idee om examens te doen in CBR voertuigen met rijdata een beeld…. :)

Els van Voren|30.12.20|13:06

En de rijopleiding onderdeel van het voortgezet onderwijs maken. Lekker makkelijk praten door Roemer en kornuiten! Want wie gaat het verschil in loon tussen een instructeur en mbo docent betalen? De consument vind rijlessen nu al duur, als het salaris van een mbo docent de maat gaat worden zal een rijles naar 75 euro per uur gaan. Dit soort ideeën kan ook alleen maar papier komen door mensen als Roemer, ze bedenken iets, maar hoe het allemaal betaald moet worden word geen letter aan besteed!

Gus K.|09.01.21|15:57

Ik vind dat deze enquête is te onduidelijk en te eenzijdig. Waarom? Twee redenen:

1. Onduidelijk, omdat grotendeels van de rijinstructeurs zullen de uitspraken in deze enquête niet begrijpen. Een voorbeeld van een uitspraak: “een modulaire opbouw van de opleiding, waardoor meer integratie tussen theorie en praktijk is”. Een rijinstructeur zal bij het lezen van deze uitspraak zich afvragen “wat is een modulaire opbouw van de opleiding en hoe ziet dat eruit in de praktijk?”

Gus K.|09.01.21|15:59

Vervolg: 2. Eenzijdig, omdat er wordt alleen gekeken naar de rijscholenbranche; de theoretische opleiding tot rijinstructeur, de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) worden buitengesloten. Ik vind dat de problemen binnen de rijscholenbranche worden grotendeels veroorzaakt door de opleidingsinstituten, de overheid, IBKI en CBR. Ik ben van mening dat ze zijn meer geïnteresseerd in hun verdienmodel dan aan de kwaliteitsverbetering van het vak rijinstructeur.

Gus K.|09.01.21|16:04

Op de website van de rijksoverheid staat, ik citeer: De laatste jaren zijn er steeds vaker signalen van misstanden in de rijschoolsector. Het gaat dan onder meer om financieel wanbeleid van rijscholen, fraude door rijscholen bij theorie- en praktijkexamens of onjuiste voorlichting aan consumenten over bijvoorbeeld slagingspercentages of de inhoud van examens en opleiding. Dit soort misstanden duperen niet alleen consumenten, maar kunnen ook negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid.

Gus K.|09.01.21|16:16

Vervolg: Slecht functionerende rijscholen kunnen ertoe leiden dat leerlingen niet worden opgeleid tot verantwoorde weggebruikers.

Mijns inziens kunnen deze problemen worden opgelost als men de opleiding tot rijinstructeur, bijscholing en praktijkbegeleiding (geen praktijkexamen) aanpast aan het niveau van de rijinstructeurs. Rijinstructeurs zijn zeer praktisch ingesteld; de theoretische aanpak leidt ertoe dat rijinstructeurs niet in staat zijn deze kennis in de praktijk kunnen toepassen.

therealpearl13|09.01.21|20:01

Zo Gus! Jij hebt de gemiddelde rijinstructeur wel hoog zitten zeg !!???
Je gaat er wel erg makkelijk van uit, dat het niveau van een rijinstructeur zo laag is, dat we niet begrijpen wat een modulaire opbouw is, terwijl wij daar allemaal al jaren mee werken…Zeker toen de RIS hoogtij vierde.
Ons probleem is oa.dat onze overheid ons elke 5 jaar een toneelstukje laat opvoeren.
Ik neem aan dat je zelf niet uit het vak komt?
Gewoon een buitenstaander,die ook een duit in het zakje wilde doen ?

Gus K.|10.01.21|10:55

Beste therealpearl13, Ik ben een bevoegd rijinstructeur. Dus geen buitenstaander, die ook een duit in het zakje wilde doen. Ik ga vanuit dat een gemiddelde rijinstructeur heeft een praktijkopleiding gevolgd (zie toelatingseisen instructeursopleiding) en is meer praktisch-gericht. Volgens de rijksoverheid (zie boven citaat)zijn er steeds vaker signalen van misstanden in de rijschoolsector. Maar de vraag is, wat zijn de oorzaken van deze misstanden? Graag wil ik van jou jouw visie hierover.

therealpearl13|10.01.21|17:42

Beste Gus. Fijn om te horen dat jij ook uit het vak komt.
Helaas bemoeien mi.zich al teveel mensen zonder kennis van zaken zich met onze branche.
Tja, wat betreft de oplossing voor de “misstanden” binnen onze brache zou ik eerst wel eens het naadje van de kous willen weten, wat exact deze misstanden zijn, en uit welke onderzoeken eea.zou blijken.
Als het alleen het lage slagingspercentage zou zijn, is het probleem snel opgelost.
Deze wordt kunstmatig door het CBR op rond de 50-55% gehouden….

therealpearl13|10.01.21|17:59

Waarom die kunstmatige 50-55%? Heel eenvoudig… Door dit percentage kan een bedrijf als het CBR de boel draaiende houden. Daarbij niet gehinderd door welke concurrentie dan ook. Zij hebben immers het alleenrecht?
Maar ook is door onze overheid de markt verziekt.
Wat denk je dat er zou gebeuren als vanaf vandaag iedere langdurig werkloze zou worden opgeleid tot fysiotherapeut?
Wat zou dat met de kwaliteit en de prijzen in die markt doen?
Zou daarbij een 5-jaarlijks toneelstukje wonderen doen?

Gus K.|10.01.21|18:29

Beste therealpearl13, iets anders: waarom is er gekozen voor een theoretische opleiding tot rijinstructeur, theoretische bijscholing een een praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) en wat zijn de consequenties van deze aanpak in de rijscholenbranche? (Een gegeven: ga vanuit dat de rijinstructeurs in opleiding hebben alle een praktijkopleiding gevolgd en zijn dus erg praktisch-gericht.)

therealpearl13|10.01.21|18:51

Zelf denk ik dat de juiste aanpak niet veel afwijkt van de manier waarop wij onze leerlingen opleiden Gus.
Theorie en praktijk moeten daarbij hand in hand gaan.
Toen ik in 1985 mijn instructeursbewijs heb gehaald, moesten wij voor het examen 4 praktijk,en 4 theorielessen voorbereiden, en kregen we een uur vantevoren te horen welke we moesten geven.
Ook moesten we (volgens mij) 200 stage uren maken, moesten een anti slip cursus volgen enz.enz…
Helaas is de huidige opleiding helemaal uitgekleed.

therealpearl13|10.01.21|19:00

Het is ronduit belachelijk dat wij elke 5 jaar opnieuw ” examen” moeten doen. Wij hebben ons diploma toch gehaald toen wij slaagden voor ons instructeursbewijs? Maar gelukkig hoef ik me er binnenkort niet meer druk om te maken.
Ik ben er na al die jaren zo klaar mee, dat ik binnenkort (gelukkig) kan beginnen in een totaal andere branche.
Ik heb lang zitten twijfelen, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Volgend jaar verloopt mijn WRN pas. Verlengen ga ik hem dus niet.

therealpearl13|10.01.21|19:02

Het is ronduit belachelijk dat wij elke 5 jaar opnieuw ” examen” moeten doen. Wij hebben ons diploma toch gehaald toen wij slaagden voor ons instructeursbewijs? Maar gelukkig hoef ik me er binnenkort niet meer druk om te maken.
Ik ben er na al die jaren zo klaar mee, dat ik binnenkort (gelukkig) kan beginnen in een totaal andere branche.
Ik heb lang zitten twijfelen, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Volgend jaar verloopt mijn WRM pas. Verlengen ga ik hem dus niet.

A.b|10.01.21|20:19

therealpearl13,

Een hoop goede collega’s van mij zijn ook om die reden gestopt. Elk 5 jaar opnieuw examen doen zien vele als geldklopperij.

Zonde dat zijn hele goeie collega’s met veel liefde voor het vak. Op deze manier hou je alleen maar beunhazen over.

A.b|10.01.21|21:05

therealpearl13

Examen doe je als je een diploma wilt halen, opfrissen is even je kennis bijspijkeren. Sinds de invoering van de praktijkbegeleiding is de verkeersveiligheid alleen maar slechter op geworden. Ik zeg weg met die onzin en maakt een theoretische bijscholing van op basis van verbeterpunten.

A.b|10.01.21|21:22

Bedoel maak.

A.b|10.01.21|21:23

Jammer, ik kan mij bericht hier niet aanpassen op typefouten.

therealpearl13|10.01.21|21:31

Je hebt helemaal gelijk A.B.
Volgens mij had ik ergens rond 1996 mijn eerste verplichte bijscholing,en afgezien van de(ook toen al)sanctie, was dat prima. Vooral op het gebied van de wet,en onderwijskunde,werd je kennis weer even opgefrist,en had je er ook werkelijk iets aan,om in praktijk te brengen.
Maar ergens is het mis gegaan. Helemaal toen het toneelstukje op de plaats van de bijscholing is gekomen.
Wie denk dat dat bij heeft gedragen aan kwaliteitsverbetering is niet goed bij zijn hoofd.

A.b|10.01.21|21:37

therealpearl13,

Is slim, in loondienst verdient erg slecht en als je voor jezelf gaat werken heb je te maken met veel concurrentie, je moet voor een belachelijke lage lesprijs gaan lessen om tussen de concurrenten te komen en men blijft ons maar pesten met 5 jaarlijkse bijscholingen. Ik snap je heel goed dat je wilt stoppen. Zonde….succes

therealpearl13|10.01.21|21:42

Het is jammer dat de rijschoolwereld al jaren de kop van jut is.
Het doet me altijd denken aan een jongen op de Havo vroeger.
Die jongen had een hazelip en rood haar, maar was zo’n enorme pestkop, dat iedereen een beetje bang voor hem was. Acheraf gezien een hele goede strategie van hem.
Eigenlijk is dat het verhaal van onze overheid, en het CBR. Als je de ander maar flink in een kwaad daglicht zet, vallen je eigen tekortkomingen veel minder op.
wij zijn een makkelijk doelwit.

therealpearl13|10.01.21|21:52

Als de overheid echt werk had willen maken met de verbetering van de verkeersveiligheid, had men kunnen beginnen met het geven van verkeerslessen op scholen, waren ze eerder begonnen met het strafbaar stellen van appen op de fiets enz.enz.
Klap op de vuurpijl was recent natuurlijk nog het toelaten van louche bedrijven als 1,2,3 theorie, Turbo theorie ed. Leelingen slagen in 1x, maar stappen in de lesauto zonder enige kennis van de verkeersregels.

therealpearl13|10.01.21|22:00

En dan verwachten ze dat je die theoriekennis wel even gaat bijbrengen tijdens de praktijklessen.
Waanzin! Maar de genoemde louche bedrijven zitten lekker achterover hoor. DIE hoeven geen praktijkbegeleiding te doen. DIE kunnen ongehinderd doorgaan met leerlingen,via allerlei trucjes, door het theorie examen te te loodsen..

Ach ja, er is teveel mis om allemaal op te noemen,maar het lucht wel op.

Bedankt A.B!Ik ben blij dat ik deze deur achter mij dicht kan trekken.Ooit was het een mooi beroep

A.b|10.01.21|22:00

Klopt, even snel op 1 dag alles stampen en nog eens stampen dat is geen leren. Als je de stof echt goed wilt leren en begrijpen heb je een paar dagen voor nodig.

A.b|10.01.21|22:38

Klopt, het is de laatste tijd een zooitje geworden. Heb ik hier wel eens vaker gezegd, laat dit soort zaken aan de branche over. Overheid heeft hier toch geen verstand van, ze willen de kwaliteit verhogen met geweld en straf maar dat werkt niet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.