Enquête RijschoolPro: wat is een gezonde lesprijs?

download van istock. rijles, geld, enquete voor rijschool-event

RijschoolPro onderzoekt wat rijscholen rekenen voor een autorijles van 60 minuten en hoe dit tarief zich ontwikkelt. Zijn de coronamaatregelen en de verwachte drukte reden om het tarief na de lockdown te verhogen? En wat is een gezonde lesprijs? De resultaten van dit onderzoek worden besproken tijdens het online event van RijschoolPro op donderdag 14 januari, van 14.00 tot 15.30.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

27 reacties op “Enquête RijschoolPro: wat is een gezonde lesprijs?”

A.b|05.01.21|20:20

Een gezonde lesprijs is minimaal 70 euro per uur. Na de invoering van de euro in 1999 was 40 euro per uur al normaal. Tja het is alweer 22 jaar geleden.

A.b|05.01.21|20:26

Bedoel 80 euro per uur typefout.

A.b|05.01.21|21:22

80 euro per uur lijkt misschien veel!
Als ik zie wat een lesauto kost aan aanschafprijs, onderhoud, afschrijvingen, verzekering, wegenbelasting, 21 procent BTW, arbeidsongeschiktheidsverzekering, marketing, boekhouding, website, inkomstenbelasting, Zvw etc… Nou hoeveel blijft van die 80 euro over???
Ik denk zelf rond de 30 euro per uur. Dat is wel nodig om je bedrijf gezond te houden.

A.b|05.01.21|23:47

En als het straks nog doorgaat dan moeten wij gaan investeren in ADAS, nieuwe grote kostenpost om mee rekening te houden en diesel rijden is voor vele niet meer aantrekkelijk dus nog meer brandstofkosten.

A.b|06.01.21|12:09

De 42 euro van het CBR zal zo snel mogelijk aangepast moeten worden naar minimaal 80 euro. Dit geldt ook voor het gemiddeld aantal lesuren. Die moet naar minimaal 55 in plaats van 39.

Voor 42 euro verdiend een gemiddelde rij instructeur netto tussen 10 en 15 euro per uur. Een collega van mij in loondienst verdient ca. 12 euro netto per uur…

A.b|06.01.21|12:09

Vervolg. Ik kan mij nog herinneren dat sinds de invoering van de euro in 1999 de lesprijs tussen de 35 en 40 euro per uur was. Wij hebben momenteel een achterstand van ongeveer 22 jaar.

Mart Kuiper|06.01.21|12:15

Mee eens, kijk maar wat je garage rekent aan arbeidsloon per uur.
Probleem blijft alleen dat als er in deze branche rijscholen rijlessen blijven aanbieden voor een onrealistische lage prijs de klant daarvoor gaat kiezen. We kunnen er een heel blabla verhaal op loslaten van “ kwaliteit leveren” “ onderscheidend zijn van anderen” “ eerlijke prijzen “ etc. Dat is niet waar de gemiddelde leerling op af komt. Wel op gratis een proefles en lessen voor € 35 per uur met zgn “ examengarantie “ en acties.

Mart Kuiper|06.01.21|12:20

Deze branche zal nooit een volwassen salaris opleveren als er niet over de gehele linie iets structureel gaat veranderen.Kosten stijgen, corona kost klauwen met geld. Maar met droge ogen hanteren wij nog steeds lesprijzen uit het jaar kruik. Dat kun je ook niet doen natuurlijk maar als je daardoor geen klant meer overhoudt….wat is dan het alternatief?? Het werk wordt er al niet leuker en makkelijker op de laatste tijd, helaas wordt dat niet gecompenseerd met een goed inkomen.

Diana Boele|06.01.21|13:21

Ik wil even zeggen dat de salarissen ook niet voor de helft zijn gestegen.
80 euro per uur is echt veel te veel is voor de meeste modale gezinnen niet op te brengen want ze moeten 2 uur achtereen rijden om een goede les te krijgen.
Nou ik kan geen 160 per week betalen voor rijlessen en ook niet per 2 weken dat zou betekenen 320 per maand zijn.
Het lijkt mij dat het wel betaalbaar moet blijven.

Jadirah Aaliyah|06.01.21|13:52

Ik zelf betaal momenteel €56 per uur. De meeste uit mijn omgeving vinden dit al te duur. Een prima prijs, hoger moet het ook niet woorden. Denk dat vele het anders niet kunnen financieren, vooral de jong volwassene niet.

A.b|06.01.21|14:39

Hoi Diana,

Dat valt wel mee, je rijbewijs halen is een eenmalige investering waarvan je een leven lang profijt hebt.

Ik weet uit eigen ervaring, men heeft niet genoeg geld voor een rijbewijs en het moet zo goedkoop mogelijk maar wel genoeg geld om een auto te kopen en te onderhouden.

Kees Nas|06.01.21|23:50

Ik vrees dat de meeste instructeurs best wel weten dat de lesprijs al vele jaren vanwege concurrentie veel te laag is. Iedereen kijkt naar elkaar en durft niet te hoog te gaan.
Dit zou echt een mooie klus zijn voor de brancheorganisatie(s)
Helaas hebben die t drukker met van alles maar niet echt met t belang van ons instructeurs.
Een minimum prijs zou er moeten komen en flink hoger dan dat t nu is. Ik denk dat A.B nog helemaal niet zo gek ver van de echte waarheid zit met die 80 euro.
Maar ja

A.b|07.01.21|00:56

Ja, 80 euro per uur voor rijscholen met mensen in loondienst, pand en leaseauto’s. Voor kleine rijscholen zonder personeel, pand en eigen goedkope lesauto is 70 euro per uur ok. Lesprijzen wat wij nu hanteren is echter uit het jaar 2000. Ik ga niet voor die paar euro’s per uur risico’s nemen overuren draaien en mijn auto slopen.

Nico Van Raf|07.01.21|11:44

€ 80 p/u vind ik een normale prijs voor een rijbewijs die je voor je hele leven van gebruikt maakt!

Ron van Maaren|07.01.21|11:51

In deze branche is helaas geen COA te triest voor woorden. Dat maakt het mogelijk dat er instructeurs zijn die 8 tot soms 12 uur per dag in de auto zitten (echt ongezond)
In de onderwijs CAO is sprake van een volledige werkweek bij 24 lesuren van 50 minuten.
Dat is vier uur per dag.
Inderdaad zou dan de prijs daarvoor omhoog moeten.
Ga ook maar eens een vier jarige opleiding verplichten op Pabo niveau.
Dan kan de prijs gem. 45 € omhoog naar 70 €. Altijd nog minder dan het gem. garage tarief

Jan de Groot|07.01.21|11:56

maar niemand durft zolang er nog grote ketens zijn die zondags bij harry mens zitten mooie praatjes te verkopen en de boel kapot maken maar wel de insrukteur uitknijpen vr gr Jan

Jan de Groot|07.01.21|12:08

niemand durft , zolang bij Harry Mens op zondag mooie praatjes zitten te verkopen
en de instrukteur uitknijpen en zelf de zakken vullenen ook ten koste van de verkeersveiligheid g onmogelijke aanbiedingen zodat de examinator , de instukteur moet gaan spelen , daar hoor je CBR branche organisatie niet over. 80 euro prima, een vrachtautochauffeur moet zich aan de uren houden , een rijinstrukteur kan gaan zitten , van vroeg tot laat , overgeng toch een gezond 2021 vr Gr Jan de Groot

Cor vd wildenberg|07.01.21|15:16

wil men de instructeur in loondienst een modaal inkomen betalen dan kan dat niet voor een les prijs van 50 euro par uur
Cor

Cor vd wildenberg|07.01.21|15:18

wil men de instructeur in loondienst een modaal inkomen geven dan kan dat niet met een les prijs van 50 euro par uur.
Cor

A.b|07.01.21|23:01

Cor,

Klopt, daarom verdient men in loondienst erg slecht, een rijschoolhouder verdient ook niet veel, een collega van mij is zelfs in de schulden beland, durft geen hoge lesprijzen te vragen wegens te veel concurrentie en lage lesprijzen.

Els van Voren|08.01.21|12:55

Beste Ab,
De salarissen van MBO docenten zitten tussen de € 2.915,- tot € 6.065,- bruto per maand zie onderwijsloket(.nl)
En een werkweek van een docent is conform het CAO 36,86 uur = gemiddeld 159,72 uur per maand
Bij het aanvangsalaris van € 2.915,- dat € 18,25 en bij het max salaris van € 6.065,- / 159,72 = € 37,97 per uur. De kosten voor de auto zitten op zo’n 8 euro per uur bij gemiddeld 33 kilometer per les van 1 uur (bron ANWB km berekening!)
Ab? hoe kom jij dan op 80 euro per uur?

A.b|08.01.21|15:13

Beste Els,

Ik bedoel 80 per uur voor een zelfstandige rijschoolhouder.

Heb je inkomstenbelasting, omzetbelasting, Zvw, branstof, boekhouding, personeel, pand, marketing en verzekeringen nog meegerekend?

A.b|08.01.21|19:59

Tenminste als je het goed wilt doen!

Maar als je met oude versleten lesauto’s

A.b|08.01.21|20:11

Wilt gaat lessen en prutswerk leveren. Wie met noten betaald, krijgt apen in dienst.

Mustafa Ait Boubker|03.02.21|23:55

Ik denk dat het beter is om landelijk een minimum prijs te hanteren van €55,00. Zo hou je de rijscholen die stunten met lage prijs onder controle en zal de kwaliteit eerder de focus zijn dan de prijs voor een leerling. Wie het niet kan betalen kan ook eerst gaan sparen en dan later alsnog starten. Een beetje verantwoordelijkheid moet ook bij de kandidaat liggen of zijn/haar ouders.
Daarnaast de 21% afschaffen want we zijn onderwijsinstelling en geen dienstverlenende instelling.

Mustafa Ait Boubker|03.02.21|23:57

Daarnaast de 21% afschaffen want we zijn onderwijsinstelling en geen dienstverlenende instelling. De wegenbelasting ook voor de rijscholen afschaffen zoals de transport en taxi bedrijven die het ook niet betalen.

James Dean De Jong|22.02.21|16:08

Het lijkt mij beter dat je een ander beroep kiest wanneer je niet rond kunt komen vanwege de kosten. Je bent vrijwillig instructeur geworden en rijk wordt je er nooit mee. Leerlingen plukken met uitzonderlijke leskosten is asociaal. Hoe moeten tieners wekelijks dergelijke kosten ophoesten. Niet iedere tiener bezit dergelijke financiën. Instructeurs willen wekelijks lessen, minstens. Ze rekken het aantal benodigde lessen veelal. Ik zou zeggen dan meer kwaliteit en veel minder lessen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Enquête RijschoolPro: wat is een gezonde lesprijs? | RijschoolPro

Enquête RijschoolPro: wat is een gezonde lesprijs?

download van istock. rijles, geld, enquete voor rijschool-event

RijschoolPro onderzoekt wat rijscholen rekenen voor een autorijles van 60 minuten en hoe dit tarief zich ontwikkelt. Zijn de coronamaatregelen en de verwachte drukte reden om het tarief na de lockdown te verhogen? En wat is een gezonde lesprijs? De resultaten van dit onderzoek worden besproken tijdens het online event van RijschoolPro op donderdag 14 januari, van 14.00 tot 15.30.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

27 reacties op “Enquête RijschoolPro: wat is een gezonde lesprijs?”

A.b|05.01.21|20:20

Een gezonde lesprijs is minimaal 70 euro per uur. Na de invoering van de euro in 1999 was 40 euro per uur al normaal. Tja het is alweer 22 jaar geleden.

A.b|05.01.21|20:26

Bedoel 80 euro per uur typefout.

A.b|05.01.21|21:22

80 euro per uur lijkt misschien veel!
Als ik zie wat een lesauto kost aan aanschafprijs, onderhoud, afschrijvingen, verzekering, wegenbelasting, 21 procent BTW, arbeidsongeschiktheidsverzekering, marketing, boekhouding, website, inkomstenbelasting, Zvw etc… Nou hoeveel blijft van die 80 euro over???
Ik denk zelf rond de 30 euro per uur. Dat is wel nodig om je bedrijf gezond te houden.

A.b|05.01.21|23:47

En als het straks nog doorgaat dan moeten wij gaan investeren in ADAS, nieuwe grote kostenpost om mee rekening te houden en diesel rijden is voor vele niet meer aantrekkelijk dus nog meer brandstofkosten.

A.b|06.01.21|12:09

De 42 euro van het CBR zal zo snel mogelijk aangepast moeten worden naar minimaal 80 euro. Dit geldt ook voor het gemiddeld aantal lesuren. Die moet naar minimaal 55 in plaats van 39.

Voor 42 euro verdiend een gemiddelde rij instructeur netto tussen 10 en 15 euro per uur. Een collega van mij in loondienst verdient ca. 12 euro netto per uur…

A.b|06.01.21|12:09

Vervolg. Ik kan mij nog herinneren dat sinds de invoering van de euro in 1999 de lesprijs tussen de 35 en 40 euro per uur was. Wij hebben momenteel een achterstand van ongeveer 22 jaar.

Mart Kuiper|06.01.21|12:15

Mee eens, kijk maar wat je garage rekent aan arbeidsloon per uur.
Probleem blijft alleen dat als er in deze branche rijscholen rijlessen blijven aanbieden voor een onrealistische lage prijs de klant daarvoor gaat kiezen. We kunnen er een heel blabla verhaal op loslaten van “ kwaliteit leveren” “ onderscheidend zijn van anderen” “ eerlijke prijzen “ etc. Dat is niet waar de gemiddelde leerling op af komt. Wel op gratis een proefles en lessen voor € 35 per uur met zgn “ examengarantie “ en acties.

Mart Kuiper|06.01.21|12:20

Deze branche zal nooit een volwassen salaris opleveren als er niet over de gehele linie iets structureel gaat veranderen.Kosten stijgen, corona kost klauwen met geld. Maar met droge ogen hanteren wij nog steeds lesprijzen uit het jaar kruik. Dat kun je ook niet doen natuurlijk maar als je daardoor geen klant meer overhoudt….wat is dan het alternatief?? Het werk wordt er al niet leuker en makkelijker op de laatste tijd, helaas wordt dat niet gecompenseerd met een goed inkomen.

Diana Boele|06.01.21|13:21

Ik wil even zeggen dat de salarissen ook niet voor de helft zijn gestegen.
80 euro per uur is echt veel te veel is voor de meeste modale gezinnen niet op te brengen want ze moeten 2 uur achtereen rijden om een goede les te krijgen.
Nou ik kan geen 160 per week betalen voor rijlessen en ook niet per 2 weken dat zou betekenen 320 per maand zijn.
Het lijkt mij dat het wel betaalbaar moet blijven.

Jadirah Aaliyah|06.01.21|13:52

Ik zelf betaal momenteel €56 per uur. De meeste uit mijn omgeving vinden dit al te duur. Een prima prijs, hoger moet het ook niet woorden. Denk dat vele het anders niet kunnen financieren, vooral de jong volwassene niet.

A.b|06.01.21|14:39

Hoi Diana,

Dat valt wel mee, je rijbewijs halen is een eenmalige investering waarvan je een leven lang profijt hebt.

Ik weet uit eigen ervaring, men heeft niet genoeg geld voor een rijbewijs en het moet zo goedkoop mogelijk maar wel genoeg geld om een auto te kopen en te onderhouden.

Kees Nas|06.01.21|23:50

Ik vrees dat de meeste instructeurs best wel weten dat de lesprijs al vele jaren vanwege concurrentie veel te laag is. Iedereen kijkt naar elkaar en durft niet te hoog te gaan.
Dit zou echt een mooie klus zijn voor de brancheorganisatie(s)
Helaas hebben die t drukker met van alles maar niet echt met t belang van ons instructeurs.
Een minimum prijs zou er moeten komen en flink hoger dan dat t nu is. Ik denk dat A.B nog helemaal niet zo gek ver van de echte waarheid zit met die 80 euro.
Maar ja

A.b|07.01.21|00:56

Ja, 80 euro per uur voor rijscholen met mensen in loondienst, pand en leaseauto’s. Voor kleine rijscholen zonder personeel, pand en eigen goedkope lesauto is 70 euro per uur ok. Lesprijzen wat wij nu hanteren is echter uit het jaar 2000. Ik ga niet voor die paar euro’s per uur risico’s nemen overuren draaien en mijn auto slopen.

Nico Van Raf|07.01.21|11:44

€ 80 p/u vind ik een normale prijs voor een rijbewijs die je voor je hele leven van gebruikt maakt!

Ron van Maaren|07.01.21|11:51

In deze branche is helaas geen COA te triest voor woorden. Dat maakt het mogelijk dat er instructeurs zijn die 8 tot soms 12 uur per dag in de auto zitten (echt ongezond)
In de onderwijs CAO is sprake van een volledige werkweek bij 24 lesuren van 50 minuten.
Dat is vier uur per dag.
Inderdaad zou dan de prijs daarvoor omhoog moeten.
Ga ook maar eens een vier jarige opleiding verplichten op Pabo niveau.
Dan kan de prijs gem. 45 € omhoog naar 70 €. Altijd nog minder dan het gem. garage tarief

Jan de Groot|07.01.21|11:56

maar niemand durft zolang er nog grote ketens zijn die zondags bij harry mens zitten mooie praatjes te verkopen en de boel kapot maken maar wel de insrukteur uitknijpen vr gr Jan

Jan de Groot|07.01.21|12:08

niemand durft , zolang bij Harry Mens op zondag mooie praatjes zitten te verkopen
en de instrukteur uitknijpen en zelf de zakken vullenen ook ten koste van de verkeersveiligheid g onmogelijke aanbiedingen zodat de examinator , de instukteur moet gaan spelen , daar hoor je CBR branche organisatie niet over. 80 euro prima, een vrachtautochauffeur moet zich aan de uren houden , een rijinstrukteur kan gaan zitten , van vroeg tot laat , overgeng toch een gezond 2021 vr Gr Jan de Groot

Cor vd wildenberg|07.01.21|15:16

wil men de instructeur in loondienst een modaal inkomen betalen dan kan dat niet voor een les prijs van 50 euro par uur
Cor

Cor vd wildenberg|07.01.21|15:18

wil men de instructeur in loondienst een modaal inkomen geven dan kan dat niet met een les prijs van 50 euro par uur.
Cor

A.b|07.01.21|23:01

Cor,

Klopt, daarom verdient men in loondienst erg slecht, een rijschoolhouder verdient ook niet veel, een collega van mij is zelfs in de schulden beland, durft geen hoge lesprijzen te vragen wegens te veel concurrentie en lage lesprijzen.

Els van Voren|08.01.21|12:55

Beste Ab,
De salarissen van MBO docenten zitten tussen de € 2.915,- tot € 6.065,- bruto per maand zie onderwijsloket(.nl)
En een werkweek van een docent is conform het CAO 36,86 uur = gemiddeld 159,72 uur per maand
Bij het aanvangsalaris van € 2.915,- dat € 18,25 en bij het max salaris van € 6.065,- / 159,72 = € 37,97 per uur. De kosten voor de auto zitten op zo’n 8 euro per uur bij gemiddeld 33 kilometer per les van 1 uur (bron ANWB km berekening!)
Ab? hoe kom jij dan op 80 euro per uur?

A.b|08.01.21|15:13

Beste Els,

Ik bedoel 80 per uur voor een zelfstandige rijschoolhouder.

Heb je inkomstenbelasting, omzetbelasting, Zvw, branstof, boekhouding, personeel, pand, marketing en verzekeringen nog meegerekend?

A.b|08.01.21|19:59

Tenminste als je het goed wilt doen!

Maar als je met oude versleten lesauto’s

A.b|08.01.21|20:11

Wilt gaat lessen en prutswerk leveren. Wie met noten betaald, krijgt apen in dienst.

Mustafa Ait Boubker|03.02.21|23:55

Ik denk dat het beter is om landelijk een minimum prijs te hanteren van €55,00. Zo hou je de rijscholen die stunten met lage prijs onder controle en zal de kwaliteit eerder de focus zijn dan de prijs voor een leerling. Wie het niet kan betalen kan ook eerst gaan sparen en dan later alsnog starten. Een beetje verantwoordelijkheid moet ook bij de kandidaat liggen of zijn/haar ouders.
Daarnaast de 21% afschaffen want we zijn onderwijsinstelling en geen dienstverlenende instelling.

Mustafa Ait Boubker|03.02.21|23:57

Daarnaast de 21% afschaffen want we zijn onderwijsinstelling en geen dienstverlenende instelling. De wegenbelasting ook voor de rijscholen afschaffen zoals de transport en taxi bedrijven die het ook niet betalen.

James Dean De Jong|22.02.21|16:08

Het lijkt mij beter dat je een ander beroep kiest wanneer je niet rond kunt komen vanwege de kosten. Je bent vrijwillig instructeur geworden en rijk wordt je er nooit mee. Leerlingen plukken met uitzonderlijke leskosten is asociaal. Hoe moeten tieners wekelijks dergelijke kosten ophoesten. Niet iedere tiener bezit dergelijke financiën. Instructeurs willen wekelijks lessen, minstens. Ze rekken het aantal benodigde lessen veelal. Ik zou zeggen dan meer kwaliteit en veel minder lessen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.