Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Column Frank Hoornenborg (Bovag): Het jaar van de waarheid (wéér)

Volgens Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg wordt er een hoop duidelijk in 2021. In deze column blikt hij vooruit en stelt hij de rijscholenbranche gerust: “De problemen in de branche zullen voor eens en voor altijd tot het verleden gaan behoren.” 

 “Volgens mij heb ik het sinds mijn aantreden als Bovag-voorzitter zo’n zeven jaar geleden al vrijwel elk jaar geroepen, maar ik zal het nu toch weer eens moeten doen. Want 2021 is het jaar van de waarheid voor de rijscholenbranche.

Voorheen zei ik dat, omdat we geleidelijk aan steeds meer op de radar van politiek Den Haag kwamen te staan. Het liep de spuigaten uit met zogenaamde collega’s die ons beroep een slechte naam bezorgden en het werd dus tijd voor actie vanuit het Binnenhof. Die actie kwam er, veel Kamerleden trokken zich het lot van onze sector en van de leerlingen aan, de brancheverenigingen kwamen met een gezamenlijk startdocument, de minister van Infrastructuur en Waterstaat greep in en uiteindelijk is daar de commissie Roemer.

Commissie Roemer

De voormalige SP-leider zal dus dit jaar met concrete aanbevelingen moeten komen over hoe het beter kan in rijschoolland. Uiteraard hebben wij daar zelf zo onze ideeën over, maar het is altijd goed als iemand van statuur in opdracht van de overheid iedereen hoort en alle standpunten gaat smeden tot een geheel. Laten we hopen dat dit het begin van een nieuw tijdperk gaat markeren en dat de problemen in onze branche voor eens en voor altijd tot het verleden gaan behoren. Vandaar dus wederom een jaar van de waarheid.

Voor veel individuele rijschoolhouders is het eveneens een jaar van de waarheid. De eerste lockdown van afgelopen voorjaar is iedereen nog wel redelijk doorgekomen, maar nu leven velen toch tussen hoop en vrees. Hoe lang gaat dit nog duren? Zullen de financiële steunmaatregelen voldoende zijn om het hoofd boven water te houden? Krijgt het CBR de boel weer vlekkeloos op de rit na beëindiging van de lockdown? Gaat de vraag naar individueel vervoer en dus naar rijbewijzen hoog blijven? Of houdt straks iedereen de hand op de knip als er toch massaal werkgelegenheid verloren gaat? Allemaal vragen waar niemand nu een antwoord op heeft.

Strijden voor een beter 2021

Bovag is het nieuwe jaar in elk geval begonnen waar het vorige is geëindigd, en dat is in Den Haag. Rechtstreeks bij de diverse ministeries, maar ook middels onze posities in de hoogste organen van MKB Nederland en VNO-NCW, houden we continu een vinger aan de pols en trekken we aan de bel als bepaalde regelingen nodig zijn of juist niet blijken te werken. We hebben met een doortimmerd 14-puntenplan concrete extra steun gevraagd op het vlak van de NOW, TOZO, TVL en de protocollen, voor rijscholen en voor andere mobiliteitsbedrijven. Dag in, dag uit zijn tientallen Bovag-medewerkers en de bestuursleden in touw om de belangen van de branche te behartigen. En dat blijven we doen totdat deze ellende definitief achter ons ligt. Op naar een beter 2021!”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

2 reacties op “Column Frank Hoornenborg (Bovag): Het jaar van de waarheid (wéér)”

Gus K.|19.01.21|11:33

We moeten nu afwachten of de Commissie Roemer de JUISTE aanbevelingen geeft; zo lang er niet gekeken wordt naar het (onderwijs)beleid van de opleidingsinstituten, IBKI en CBR. Mijns inziens is de kern van de problemen binnen de rijscholenbranche, is de kwaliteit van de opleiding tot rijinstructeur, de bijscholing en de praktijkbegeleiding. De Commissie zou eigenlijk aanbevelen: het afschaffen van de praktijkbegeleiding, en de opleiding en bijscholing meer praktisch en toepassingsgericht maken.

Gus K.|21.01.21|12:22

Een aantal denkvragen voor de lezers van dit artikel:
1) Waarom vind ik dat de kern van de problemen binnen de rijscholenbranche, is de kwaliteit van de opleiding tot rijinstructeur, de bijscholing en de praktijkbegeleiding en niet binnen de rijscholenbranche? (Tip: denk aan kenmerken.)
2) Waarom zou ik de praktijkbegeleiding afschaffen en wat komt in de plaats? (Tip: niet de toneelstuk als antwoord.)
3) Waarom zou ik de opleiding en bijscholing meer praktisch en toepassingsgericht maken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.