Pechtold: ‘Kandidaten moeten beter voorbereid op examen komen’

Om de achterstanden bij praktijkexamens weg te werken wil het CBR honderd extra examinatoren inzetten. Maar ook het slagingspercentage moet omhoog en dat is een taak voor de rijscholen. Pechtold roept de branche op om kandidaten beter voorbereid op examen te laten gaan.

Op 1 maart komt het CBR met een plan om alle achterstanden van door de lockdown geannuleerde examens in te lopen. Door de sluiting zit er een vertraging van twintig weken in de examens. Zonder actie duren de problemen nog zeker 3 tot 4 jaar, waarschuwt de organisatie. Het rijvaardigheidsbureau heeft daarom een speciale Taskforce opgesteld om de opties op een rijtje te zetten.

CBR-directeur Alexander Pechtold en operationeel directeur Jan Jurgen Huizing nemen alvast een voorschot op het rapport van de Taskforce en hielden dinsdagmiddag een persconferentie waarin ze uitlegden hoe het CBR de problematiek van wachttijden door de uitgestelde examens wil tackelen. Pechtold: “Als we geen maatregelen nemen zitten we de komende drie of vier jaar met lange wachttijden. Dat is maatschappelijk onacceptabel en dat willen we zelf ook niet.”

Theorie-examen

Eerst over het theorie-examen. In normale omstandigheden worden er jaarlijkse 870.000 theorie-examens afgenomen. Daar komen dit jaar nog eens 305.000 examens bij die zijn uitgesteld vanwege de lockdown. Vorig jaar is er in de theorie-zalen gewerkt met beperkte groepsgroottes, anderhalve meter afstand tussen kandidaten en langere openingstijden. Jan Jurgen Huizing zegt dat er straks kan worden opgeschaald naar een capaciteit van 200 procent waardoor die achterstand snel wordt gladgestreken.

Voorrang beroepsexamens

Dan de praktijkexamens. De examens voor motor en brommer starten vanaf 22 februari weer op. De overige examens zullen nog moeten wachten totdat de landelijke lockdown wordt opgeheven. Zodra dat gebeurt hebben de praktijkexamens voor beroepschauffeurs voorrang. Huizing: “Dit is een specialistische groep examinatoren. We verwachten binnen CCV weinig last van wachttijden te hebben.”

Die verwachting ligt anders bij de praktijkexamens B. De reguliere wachttijd voor een eerste examen moet zeven weken zijn, een herexamen volgt binnen vijf weken. Die termijnen zitten er de komende tijd niet in. Tot 1 juni wordt sowieso alle capaciteit benut voor uitgestelde examens, nieuwe kandidaten zijn pas daarna aan de beurt.

Instroom moet omlaag

“Het praktijkexamen is een één-op-één examen. Het is dus niet makkelijk om snel op te schalen naar méér capaciteit”, zegt Huizing. “We gaan dus meer examens afleggen.” Pechtold vat het tussendoor samen: de capaciteit moet vergroot door meer examens te doen en er moet aan de instroom worden gewerkt. “Dat betekent dus dat er minder examens worden aangemeld.”

Momenteel zijn tussen de 600 en 700 examinatoren werkzaam bij het rijvaardigheidsbureau. Daar moeten er zeker 100 bijkomen. Het CBR zet daarom een grootschalige wervingscampage op en gaat hiervoor ook samenwerken met het UWV. Het opleiden van een examinator duurt enkele maanden, het duurt dus nog zeker tot de kerst totdat er meer capaciteit is door extra examinatoren. Op korte termijn wordt er overwerk ingezet en gepensioneerde examinatoren.

Slagingspercentage moet omhoog

Pechtold pleit tegelijkertijd voor het verminderen van de instroom. Het gemiddelde slagingspercentage bij een eerste praktijkexamen B is 48 procent. “Dat moet omhoog. 1 procent erbij scheelt al 8.000 examens.” De directeur doet een oproep aan de branche: “Bedenk goed wat het beste moment is voor je leerling om examen te doen.”

De directeur sluit niet uit dat gezakte kandidaten extra lang moeten wachten op een tweede examen als extra maatregel om de capaciteit voor eerste examens te vergroten. Ook sancties tegen rijscholen met een blijvend laag slagingspercentage worden in overweging genomen. Mocht het gemiddelde slagingspercentage op 60 procent liggen, dan zouden de wachttijden als sneeuw voor de zon smelten.

Schrappen tussentijdse toets

Andere knoppen waar het CBR aan kan draaien om de capaciteit te vergroten is het tijdelijk schrappen van producten zoals het faalangstexamen, de tussentijdse toets of om de minimumleeftijd voor het eerste examen omhoog te trekken. “We zoeken naar middelen om de aantallen met tienduizenden omlaag te brengen”, zegt Pechtold. “Jaarlijks worden er 80.000 tussentijdse toetsen gepland, dat is een flinke slok.”

De oud politicus benadrukt vooralsnog geen producten te willen schrappen, maar zegt dat dit afhankelijk is van de instroom. Hij hoopt dat de rijschoolbranche hierin kansen ziet en erkent dat het voor instructeurs momenteel ontzettend zwaar is. “Maar dit is de tijd om tegen je klant te zeggen: neem die vijf extra lessen, want het kan maanden duren voordat je opnieuw aan de beurt bent voor een herexamen.”

Veilig starten

Volgens Pechtold kan de herstart straks veilig gebeuren zolang het hygiëneprotocol wat na de eerste lockdown is opgesteld wordt gevolgd. Hij vertelt dat het een aantal keer is gebeurd dat een examinator met een achteraf bevestigde besmette kandidaat een examen heeft gereden. “Dankzij de maatregelen zijn die besmettingen niet overgebracht.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

27 reacties op “Pechtold: ‘Kandidaten moeten beter voorbereid op examen komen’”

Ron van Maaren|16.02.21|18:12

Aan Pechtold!

Kandidaten toelaten na negatieve PCR test (minder uitval examinatoren)
Overwerken, vakantiedagen inleveren
Examinatoren IBKI inschakelen (door verlengen geldigheid WRM pas tijdelijk met 1 jaar naar 6 jaar)
Op termijn: Meer examinatoren aannemen en zorgen dat er niet continue op 100% wordt ingedeeld. Drukke tijden 40 examens rustige tijden 30 examens.

Problemen met doorlooptijden zijn van alledag en spelen al 35 jaar.

En stop eens met moddergooien naar onze branche!!

Stefan Zaal|16.02.21|18:38

misschien moet het onderzoek die wordt ingesteld als een examinator meer dan 5% afwijkt van de collega examinatoren ook even tijdelijk de kast in. of misschien wel langer dan tijdelijk… de slagingspercentages worden al jaren op deze manier, misschien onbedoeld, op ongeveer 50% gehouden. maar uiteraard is de schuld bij de rijscholenbranche neerleggen wel zo makkelijk… dat zijn toch allemaal cowboys! hand in eigen boezem zou u sieren meneer Pechtold…

André Wierenga|16.02.21|19:17

Beste CBR/Pechtold,

Wat, brommer en motorlessen mochten gewoon doorgaan !! De Rijksoverheid adviseert dringend deze lessen NIET door te laten gaan en de reisbewegingen te beperken. Dat geld niet alleen voor CBR maar ook ons

De meeste kandidaten zijn voor de 2e maal uitgesteld zowel voor AVB,AVD & theorie-examens. Zij hebben hun lessen uitgesteld om eerst uitzicht te hebben op nieuwe examendata. Met nieuwe cursisten starten heeft totaal geen zin omdat hier géén examencapaciteit voorhanden is

Dwars|16.02.21|19:29

Pechtold heeft wel gelijk! Het is toch van de zotte dat er rijscholen bij zijn met een slagingspercentage onder de 40%, sommige zelfs van maar 20%. En dat er rijscholen bij zijn die 75% of hoger scoren. En geef die examinator nou niet van alles de schuld, bij iedereen is wel eens een leerling gezakt die in jouw ogen eigenlijk had moeten slagen. Of andersom.

Ed Scholing|16.02.21|19:31

Als de wachttijden bij het CBR korter worden kunnen wij de leerlingen beter voorbereiden. Als wij wachten met het boeken tot een leerling er 100 procent klaar voor is moet de leerling alsnog 6-8 weken doorlessen alvorens er een examen gereden kan worden. Gevolg is dat je een inschatting van het niveau en op basis daarvan een examen gaat reserveren.
Een wachttijd van 2-3 weken is redelijk. Dan kun je wachten tot de leerling op examen niveau is alvorens het examen aangevraagd wordt.

Mart Kuiper|16.02.21|19:35

Twee gedachten; gelukkig gaat er iets gebeuren en worden er tenminste eens klappen gegeven op zaken die de rijscholen al een jaar aandragen. Aan de andere kant zijn het wel weer de rijscholen en slagingspercentages die nu weer als een mooi excuus gebruikt kunnen worden. Niemand heeft om deze situatie gevraagd en dan vervolgens van de gelegenheid gebruik maken om een oud argument nu speerpunt van de oplossingen te katen worden?? Niet erg chic meneer Pechtold ! Zo gaan partners niet met elkaar om.

Mart Kuiper|16.02.21|19:38

Andre Wieringa je hebt volkomen gelijk. En wie kunnen weer recht gaan praten wat krom is en het geklaag aanhoren? Juist, de rijscholen.

Roel Cruiming|16.02.21|19:56

Ed Scholing, je hebt hier een goed punt. Leerlingen willen ook een stip aan de horizon.
Wij maken een inschatting dat een leerling over een week of 10 er aan toe is en door de lange looptijden moet je ruim van te voren boeken. Soms is de inschatting niet goed of komt er iets tussen. Ziekte, school, stage…..
Iets op korte termijn boeken, kan dus niet!!!!
En als je ziet dat een leerling het niet gaat redden, kun je niet 2 of 1 week voor het examen annuleren ?
Groet Roel

Anja de Roos|16.02.21|19:56

Niet te geloven bovenstaande tekst. Het CBR loop zoals altijd achter de feiten aan. Tevens zien wij dat ditzelfde CBR met regelmaat onze branche met modder beklad. Dan zijn het weer de cowboys en nu weer de kwaliteit van de lessen. Wanneer gaat het CBR zichzelf eens een spiegel voorhouden? Door jullie chaos is het voor ons onmogelijk om fatsoenlijk ons werk te doen. Wij zijn een rijschool met een slagingspercentage van gemiddeld 65% en ik kan zeggen dat deze tekst mij raakt.

A.b|16.02.21|21:32

@ Anja, Klopt helemaal wat je zegt.

A.b|17.02.21|08:55

Hoog slagingspercentage zegt niks over de kwaliteit van de rijinstructeur of de rijschool. Veel leerlingen zakken door spanning, ziekte of simpelweg pech.

A.b|17.02.21|09:26

Bedoel laag.

Kees Nas|17.02.21|11:44

Ja hoor daar is spuit 11 ook weer.
Meneer Pechtold:
Neem eens plaats op onze plek.
Kandidaat: ik hoor dat de wachttijd wel erg lang is. Kan ik al meteen een examen inboeken?
Ik: na twee lessen? Je hebt nog niet eens je theorie?
Kandidaat: ja maar anders moet ik zolang wachten.
Ik: ik wil het liefste een examen aanvragen als ik je GOED voorbereid hebt.
Zodra die kandidaat goed voorbereid is en vervolgens een half jaar mag wachten dan weet ik hoe vaak ik m terug zie (niet genoeg)

Kees Nas|17.02.21|11:51

Helaas heer Pechtold.
Wederom een gevalletje moddergooien welke niet wenselijk is van een PARTNER zoals je “ons” zelf noemde.
Als je dus echt van de achterstanden af zou willen zorg je er onder andere voor dat de heren en dames examinator niet van die vieze truukjes uithalen om een kandidaat nerveus te maken.
Laat ze BEOORDELEN en geen lesgeven.
Helaas lukt dit alleen een enkeling.
Meerijden van instructeurs weer toestaan en elkaar als normale partners behandelen.
Kortom werk aan dewinkel

A.b|17.02.21|14:36

@ Kees, klopt helemaal wat je zegt.

Eerst even de kandidaat nerveus maken dan meteen met een onervaren kandidaat moeilijke drukke straten opzoeken, ja ga hier links daarna 4 keer rechts dan weer 2 x links. Ik moet je helaas teleurstellen je doet soms geen nacontrole. Mijn opa rijdt bijna 60 jaar schadevrij en heeft nog nooit van een nacontrole gehoord.

Richard Van Turnhout|17.02.21|14:45

Laten we onszelf verenigen en gezamelijk een brief en petitie opsturen naar het cbr, wel anoniem natuurlijk anders zakken al onze kandidaten de komende tijd, ja iid meneer Pechtold want zo werkt het bij uw organisatie

Kees Nas|17.02.21|15:16

Ja Richard.
Ik vrees dat het altijd ons woord tegen dat van het Cbr zal blijven. Zolang je geen camera’s in de auto mag hebben. Daar doen ze de laatste tijd erg nerveus over.
Stel je toch eens voor dat je bewijs hebt van het vaak misselijk makende gedrag.

Mart Kuiper|17.02.21|15:26

Over de beoordeling en uitslagen van examens kun je inderdaad een hele discussie voeren. Daar ga je vrees ik nooit uitkomen. Maar dat het CBR eerst eens orde op zaken moet stellen in eigen huis zonder van de gelegenheid gebruik te maken om weer met het beschuldigende vingertje te wijzen is een feit. Zij zijn exameninstituut, geen IBKI die de 5 jaarlijkse WRM toetsen afneemt of het Min van I&W welke iets kan zeggen over de kwaliteit van de rij-instructie in het algemeen.

Mart Kuiper|17.02.21|15:29

Ik heb mijn kop vorig jaar al boven het maaiveld uitgestoken met een brief richting de Minister ivm de werkwijze van het CBR tijdens de eerste lock-down. Toegeven, een goed gesprek gehad met een manager van het CBR die een hoop zaken ook wel begrijpt en beaamt. Uiteindelijk blijft het daarbij. Je bent je ei kwijt maar een oplossing ligt nog ver weg. Deze 2e lockdown is overmacht, maar nadenken over oplossingen daar was bijna een jaar de tijd voor. Dat zie ik nu niet dan wel veel te laat terug.

Mart Kuiper|17.02.21|15:32

Ik wil hier niet de betweter uithangen en pochen op tientallen jaren ervaring in de rij instructie. Maar sommige oplossingen zijn soms zo simpel, andere weer heel radicaal maar dat vraagt de huidige situatie nu eenmaal. Anoniem mijn mond opentrekken doe ik allang niet meer, ben niet bang voor de consequenties. Maar of het echt zin heeft???

Kees Nas|17.02.21|16:26

Net na de eerste lockdown vertelde ik tegen elke leerling al dat het wachten was voor hoelang we even konden lessen.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik zelf had verwacht dat we al direct na de zomervakantie in lockdown zouden gaan maar wonderlijk genoeg mochten we toch nog even geld verdienden.
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te zien dat dit eraan stond te komen.
Als we zo doorgaan hebben we voor dit werk alleen maar de lente zomer en begin vd herfst werk.

Leonard Roscam Abbing|18.02.21|16:23

Wellicht is het een idee om te onderzoeken of de examinator rechts vanaf de achterbank kan examineren zoals in Duitsland. Een (taxi)spatscherm tussen voor en achterbank plaatsen en corona-proof op pad! Zolang we te dealen hebben met Corona is meerijden van de instructeur uitgesloten en dat is bijzonder triest.

A.b|19.02.21|10:42

@ Leonard, klopt examinator rechts vanaf de achterbank is veel beter voor de kandidaat, Kandidaat is minder nerveus en kan veel beter presteren.

Amar J Sing|21.02.21|08:59

Slagingspercetage wordt *gemiddeld* beter:
1** TTT vanaf 25 uur en Rijexamen vanaf 35 uur. Rijinstructeur moet via leskaart het overleggen aan het cbr.
2** Mes snijdt van 2 kanten. Kandidaat is beter voorbereid EN wachttijd worden structureel korter want leerlingen doen want 1er rijexamen bij 20 uur les wordt onmogelijk.
Gesjoemel met uren op de leskaart wordt voor de rijschool riskant en werkt zichzelf uit de markt.

Theo Lemm|27.02.21|17:16

Het kan veel simpeler: elke kandidaat maximaal 5 examens (3x gewoon, 2x BNOR) in een periode van 5 jaar gerekend vanaf het eerste examen. Daarna is de kandidaat geblokkeerd voor de resterende tijd.
De leerling moet wel goed voorbereid zijn (wordt uiteindelijk gedwongen) en de cowboy-collega’s werken zichzelf uit de markt.
O ja, Dan wordt het ook zinnig om het boeken van een praktijkexamen pas mogelijk te maken na het behalen van de theorie.
Ik ben benieuwd naar de reacties. Kom maar op.

Robert Nijdam|12.03.21|09:17

Pechtold roept de branche op om kandidaten beter voorbereid op examen te laten gaan. Hoe verzin je het! Ik roep het CBR op flexibiliteit in te voeren met betrekking tot gereserveerde examens. Eenmaal ingepland niet meer te wijzigen. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de voorbereiding toch niet optimaal kon zijn in aanloop naar het geplande examen. Goed voorbereid zijn is hier een 2-way street. CBR, doe er zelf ook eens wat aan.

Gus K.|16.03.21|17:20

Als Pechtold wil dat ‘kandidaten moeten beter voorbereid op examen komen’, dan moet hij zorgen – samen met opleidingsinstituten – dat rijinstructeurs (in opleiding) extra praktische trainingen krijgen om om te gaan met verschillende soorten rijbewijs-leerlingen (zoals angstige of met leer- en leesproblemen). Zolang de rijopleiding/bijscholing theoretisch blijft, blijft dit soort problemen gehandhaafd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.