CBR schrapt tussentijdse toets als rijscholen slagingspercentage niet opkrikken

Het gemiddelde slagingspercentage voor het rijexamen moet omhoog van 50 naar 54 procent. Als dat niet voor eind mei dit jaar gebeurt, schrapt het CBR mogelijk tijdelijk de tussentijdse toets en het faalangstexamen. Ook kan in dat geval de examenleeftijd omhoog gaan naar 18 jaar. Het rijvaardigheidsbureau hoopt zo de wachtlijsten voor het praktijkexamen B op te lossen. 

Dinsdag presenteerde het CBR een plan van aanpak om de reserveringstermijnen te verkorten. Daarbij wordt de oproep aan opleiders herhaald om kandidaten beter voorbereid op examen te laten gaan om zo het aantal herexamens terug te dringen en de wachtlijsten te verkorten.

Jaarlijks worden er bij het CBR zo’n anderhalf miljoen examens afgenomen. Examens die door de lockdown zijn geannuleerd krijgen nu voorrang bij het inplannen. Dat betekent dat de reserveringstermijn voor nieuwe examens oploopt, nu al tot twintig weken. Het knelt vooral bij de praktijkexamens voor de auto, motor en bromfiets. Daar is het inhalen van grote aantallen examens lastiger dan bij theorie-examens vanwege het een-op-een karakter van praktijktoetsen.

Capaciteit

Om dit probleem aan te pakken, breidt CBR dit jaar het aantal examinatoren met 20 procent uit. Ook worden ruimere openingstijden en overwerk ingezet. Dat is echter onvoldoende om het stuwmeer aan examens weg te werken. Het CBR stelde daarom een Taskforce samen die begin maart al met oplossingen zou komen. Vandaag wordt duidelijk wat het resultaat is van de inspanningen van deze groep.

Slagingspercentage

Het CBR is in gesprek gegaan met jongeren en opleiders om te kijken of er keuzes gemaakt moeten worden in soorten examens, of er voorrangsregels nodig zijn en hoe er kan worden gezorgd voor minder herexamens. Volgens het CBR heeft een hoger slagingspercentage bij het eerste examen voor alle partijen de voorkeur en ze herhalen daarom de oproep aan opleiders om kandidaten beter voorbereid op examen te laten gaan. Het huidige gemiddelde percentage voor het eerste examen auto is 50 procent. Een stijging van 10 procent scheelt 80.000 examens op jaarbasis.

CBR heeft de rijscholen opgeroepen om voor eind mei een slagingspercentage van minstens 54 procent te realiseren, vier procent meer dan het slagingspercentage in het afgelopen jaar. Ook vragen ze om een plan waardoor het slagingspercentage aan het einde van het jaar stijgt naar 60 procent.

Maatregelen

Afhankelijk van de situatie eind mei, heeft de Taskforce van het CBR de volgende maatregelen in gedachten.

  • Het tijdelijk niet aanbieden van de tussentijdse toets;
  • Het tijdelijk niet aanbieden van faalangstexamens;
  • Het tijdelijk verhogen van de examenleeftijd (personenauto) naar 18 jaar.

Het stopzetten van de tussentijdse toets scheelt 80.000 examenplekken per jaar. Daardoor wordt de reserveringstermijn enkele weken korter. “Het is duidelijk dat niemand deze maatregelen wil. Maar ook niemand wil reserveringstermijnen van 15 tot 20 weken. Als deze maatregelen onoverkomelijk zijn, dan moet de inzet daarvan dat zo kort mogelijk duren”, schrijft het CBR in een persbericht.

Vooruitzicht voor theorie-examens

Tot de persconferentie van 23 maart is onduidelijk wanneer kandidaten weer theorie-examen mogen doen voor de auto, motor of bromfiets. Alleen theorie-examens voor beroepsvervoerders zijn wegens de coronasituatie toegestaan. Zodra het CBR start en alle beperkingen (bijvoorbeeld het aantal mensen in een zaal) worden opgeheven verwacht het bureau de ruim 300.000 in te halen theorie-examens relatief snel in te lopen. Met maximale openstelling en overwerk kan de capaciteit omhoog tot circa 200 procent van normaal. Hiermee kan mogelijk voor het einde van 2021 de reserveringstermijn weer normaal zijn (maximaal 4 weken voor een theorie B-examen).

Lees hier het hele Plan van aanpak van het CBR.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

21 reacties op “CBR schrapt tussentijdse toets als rijscholen slagingspercentage niet opkrikken”

Richard Van Turnhout|23.03.21|16:35

joh, we zijn dus jarenlang voorgelogen door het cbr, hun fantastische product de TTT zou toch een veel grotere kans op slagen tot gevolg hebben, het geweldige product RIS wordt ook geschrapt begrijp ik hieruit aangezien de TTT daar verplicht is?

Michael Sonderman|23.03.21|18:21

Als dit nu per rijschool is dan kan ik er mee leven, maar niet als wij afhankelijk zijn van wat de concurrentie doet.

Jan van Slooten Rijopleidingen|23.03.21|18:42

En nu moet ik dus de reeds door de leerling ingekochte TTT weer gaan terug betalen???
Uhhh iets met broodroof?
Als het cbr nu eens wat met die theorie gaat doen, kunnen onze leerlingen ook weer verder. Oh wacht…..ah natuurlijk zo gaat de wachtlijst voor het praktijkexamen automatisch naar beneden. Want iedereen stopt ff omdat ze nog geen theorie hebben.
Wow slim CBR!!! ;-)

Mart Kuiper|23.03.21|20:59

Dat theorie nog niet afgenomen kan worden is een gevolg van de dubieuze overheidsmaatregelen, daar kan het CBR feitelijk niets aan doen. Maar of men dat daar erg vindt? Het is een slot op de deur en zorgt dat de wachttijden voor praktijkexamens nog enigszins “redelijk” zijn. En die wachttijden is tenslotte waar men bij I&W en in de media op afgerekend wordt.

Sander H.|23.03.21|22:36

Oké dus we gaan dreigen iets tijdelijk te schrappen wat (bewezen) een positieve invloed heeft op het slagingspercentage om zo het aantal herexamens te verminderen. Je zou bijna denken dat er een politicus aan het roer staat. Oh wacht…

Jan van Thiel|24.03.21|00:00

Lijkt wel een 1april grap!

Mart Kuiper|24.03.21|15:02

Op TOP kun je het plan van aanpak van het CBR downloaden. Wel even een weekend de tijd voor nemen, meer dan 60 pagina’s met tabellen, grafieken en veel tekst om simpele oplossingen zo ingewikkeld mogelijk te maken. Vanmorgen een uur aan de lijn gezeten met het CBR met de vraag waarom er op een bepaalde AVB locatie al weken geen examens worden vrijgegeven en in Amsterdam tot half Augustus ruim 1000 (!!) vrije plekken. Conclusie…ze weten het zelf ook niet meer en als excuus iets met “corona”.

Jacqueline Heller|24.03.21|20:52

Met verbijstering hoor ik net dhr Pechtold aan het woord. Als de slagingspercentages niet omhoog gaan wordt dat afgestraft door bepaalde sancties op te leggen!!??
Geen moment steekt hij de hand in eigen boezem, alle schuld naar de rijschoolhouders. Dhr Pechtold u moet zich met dit beleid werkelijk kapot schamen.
Ik hoop voor de rijschoolhouders en de leerlingen dat ze heel snel verlost zijn van deze man.

Amar J Sing|25.03.21|06:43

Dankzij CBR beleid zijn rijexamenB al **jaren** een probleem. Schaf de quotum regeling per direct af.Er wordt door dit systeem vh cbr door rijscholen onnodig veel rijexamens geclaimd terwijl de leerling nog geen theorie heeft, nog niet kan schakelen, etc. Gevolg er wordt een verkeerde verwachting gecreeerd dat er op een x dag examen kan doen. Het systeem moet zijn: rijexamen kan alleen geboekt worden na voldoende resultaat van de TTT

Amar J Sing|25.03.21|06:47

Dankzij CBR beleid zijn rijexamenB wachttijden al **jaren** een probleem. Schaf de quotum regeling per direct af.Er wordt door dit systeem vh cbr door rijscholen onnodig veel rijexamen capaciteit geclaimd terwijl de leerling nog geen theorie heeft, nog niet kan schakelen, etc. Gevolg er wordt een verkeerde verwachting gecreeerd dat men op een x dag examen kan doen. Het systeem moet zijn: rijexamen kan alleen geboekt worden na voldoende resultaat van de TTT

A.b|25.03.21|10:15

Jacqueline,

Klopt, problemen ligt bij het CBR zelf. Slagingspercentage kan wat omhoog maar het CBR stelt echt hele hoge eisen aan beginnende bestuurders, zo slaagt bijna niemand natuurlijk.

A.b|25.03.21|10:16

Bedoel probleem.

Hans de Bruijn|25.03.21|15:42

Dhr Pechtold snapt er totaal niets van
Ipv positievere maategelen te bedenken laat hij de TTT waarschijnlijk vallen terwijl dit volgens het CBR bewezen is dat dit het slagings percentage juist verhoogt
Maar hij heeft zoveel tijd dat hij ook nog wel een TV programma kan presenteren.
Zijn salaris is gewoon doorbetaald en nu heeft hij weer een aardig extraatje

A.b|25.03.21|16:45

Wij bemoeien toch ook niet met het CBR. Rijles geven is onze taak CBR geeft geen rijles.

Robert Nijdam|25.03.21|19:55

De examens hebben net zo lang stil gelegen als de lessen dus daarmee is de achterstand niet verklaard! Door de TTT en het Faalangst examen te schrappen zullen meer leerlingen zakken! Tijdelijk verhogen van de examenleeftijd naar 18 jaar kan wettelijk gezien niet (en kost de rijscholen omzet)! Tenslotte, het slagingspercentage ligt al sinds de 60-er jaren zeer constant rond de 50%(!) Conclusie: een pruts document van 62 pagina’s! Terug naar de tekentafel en overleg met de branche verenigingen.

Rob J|25.03.21|21:59

Het is schandalig om rijinstructeurs op deze manier in diskrediet te brengen met de aannamen dat zij niet goed hun best doen. Ik weet zeker dat de meeste instructeurs hun stinkende best doen om leerlingen zo goed mogelijk op te leiden.

Dit zijn duidelijk uitspraken van iemand die geen reet verstand heeft van hetgeen er afspeelt in een lesauto. Ik ben al 45 jaar rijinstructeur en nog nooit is het gemiddelde slagingspercentage in deze tijd op 60% gekomen.

Rob J|25.03.21|22:00

Deze meneer denkt ,door even te dreigen, het slagingspercentage te verhogen met 10% in een paar maanden. Klinkt best dom, naïef en getuigt duidelijk van onwetendheid.

Ook nog dreigen met het beëindigen van een middel, waardoor juist het slagingspercentage positief beïnvloed wordt, de TTT. Notabene door het CBR zelf in het leven geroepen om meer kandidaten, in de eerste keer, door het examen te krijgen.

Beter dat deze meneer weer gaat doen waar hij goed in is. ZO SNEL MOGELIJK WEG BIJ HET CBR

George Kaagman|25.03.21|22:32

De wachttijden B bij het CBR zijn al jaren een punt van zorg en vloeit voort uit de ondoelmatige bedrijfsvoering. Door die wachttijden is het plannen van het juiste examenmoment eigenlijk ondoenlijk en is de kans dat een leerling niet optimaal op het examen verschijnt reëel. Dat neemt door het Corona stuwmeer toe maar in de basis is de capaciteit niet op orde en merken wij dit daardoor juist nu extra.

George Kaagman|25.03.21|22:32

Beetje flauw om de leeftijd naar 18 (waarom niet naar 30, is het resultaat nog groter) omhoog te willen doen. Leerlingen die geld met vakkenvullen moeten verdienen lijden schade en zijn een gemakkelijke groep om uit te sluiten, nog los van de aflopende theorie certificaten.

Clea Der Kinderen|29.03.21|14:58

Beste CBR, Waarom niet NU de toekomstige modulaire fase opstarten ?
Dan kan de tussentijdse toets vervallen en houden we toch de kwaliteit.

Of … laten we maar een concurrent starten van het CBR, want dan:

• hebben de rijscholen keus
• moeten de instanties kwaliteit leveren om te blijven bestaan
• moeten zij aan de langere termijn denken
• moeten zij rekening houden met de wensen van de klant
• moeten zij overleggen in plaats van zeggen
• blijft VEILIGHEID BOVENAAN staan!

Youran van Ark|01.04.21|16:15

Mart. Niet zo naïef hè. Penthouse Pechtold regelt dat wel even in de kamer natuurlijk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.