
Rijschoolbranche ziet afschaffen tussentijdse toets als steek in de rug
Het CBR wil dat eind mei 2021 het slagingspercentage gestegen is met vier procent. Hiervoor leggen ze de verantwoordelijkheid bij de rijscholen. Als dit niet lukt schaft het examencentrum de tussentijdse toets tijdelijk af. De rijschoolbranche is hier fel op tegen, omdat deze juist zorgt voor een hogere slagingskans. Ook het CBR ziet de tussentijdse toets liever niet verdwijnen, omdat het slagingspercentage van kandidaten die een tussentijdse toets doen zelfs 14 procent hoger is. Toch zal deze maatregel de meeste impact hebben op de reserveringstermijnen.
Om de reserveringstermijn voor het examen terug te dringen en de verwachte 293.000 uitgestelde praktijkexamens weg te werken, wil het CBR dat het slagingspercentage eind mei 2021 is verhoogd van 50 naar 54 procent. Deze stijging zorgt volgens het examencentrum voor een extra capaciteit van 32.000 examens. Om dit te behalen legt het CBR de verantwoordelijkheid neer bij de rijscholen. Zij dienen kandidaten alleen op examen te sturen als ze er klaar voor zijn. Hiermee hoopt de organisatie dat er minder herexamens bijkomen. “Dan kunnen plannen voor andere ingrijpende maatregelen die kandidaten, rijscholen én het CBR niet wenselijk vinden, in de la blijven.”
Afschaffen tussentijdse toets
Een van die ingrijpende maatregelen is het tijdelijk afschaffen van de tussentijdse toets (TTT) per 1 juni 2021. Met het afschaffen van de toets denkt het CBR in 2021 41.000 testen minder af te nemen en drie weken in te leveren op de reserveringstermijn voor praktijkexamens. Vanuit rijscholen en brancheverenigingen berust er veel kritiek op het afschaffen van de TTT, omdat deze juist bijdraagt aan een hoger slagingspercentage.
Voordelen TTT
De tussentijdse toets wordt gezien als voorproef op het echte praktijkexamen. De leerling kan zo vast wennen aan hoe het examen eraan toe gaat. Ook kan de leerling alvast de bijzondere verrichtingen behalen, waardoor hij hiervoor vrijstelling krijgt op het praktijkexamen.
Het CBR geeft aan liever geen afstand te doen van de tussentijdse toets, vanwege het belang van het product. In het plan van aanpak wordt dit als volgt beschreven: “Het afnemen van de TTT heeft een positieve invloed op het slagingspercentage. Het slagingspercentage van kandidaten die een TTT doen, is 14 procent hoger dan van kandidaten die dat niet doen. Dit maakt de TTT een waardevol product voor het CBR en voor de verkeersveiligheid.” Daarnaast beschouwt het examencentrum de TTT als een van zijn belangrijkste producten en geeft aan dat het in lijn is met de verwachte aanbevelingen van de commissie Roemer.
Kritiek
Het CBR ontvangt veel kritiek van brancheverenigingen en rijscholen over het verhogen van het slagingspercentage en de maatregelen die worden ingevoerd als dit niet lukt. Brancheorganisaties FAM, Bovag en LBKR zijn het niet eens met het afschaffen van de TTT, vanwege dezelfde reden: “Kandidaten die eerst een tussentijdse toets hebben afgelegd, hebben de afgelopen jaren aantoonbaar hogere slagingspercentages gerealiseerd”, aldus Bovag.
“Als de TTT of RIS-toets een tijdje niet aangeboden wordt, voorzien wij in plaats van een stijging van de percentages, een dalend percentage. De TTT wordt ook ingezet om de kennismaking met het instituut dat CBR heet laagdrempeliger te maken”, schrijft de VRB. De vereniging geeft aan het schaffen van dit product nadrukkelijk te hebben ontraden in ieder overleg. “Wij hebben er jaren over gedaan om de TTT te positioneren. Kandidaten en ook rijinstructeurs moesten vertrouwen krijgen in het product. Als datzelfde CBR nu als eerste mogelijke oplossing voor de oplopende doorlooptijden de TTT of RIS toets in de ijskast zet en daarnaast ook nog verwacht dat de slagingspercentages stijgen, is nut en noodzaak van dit product niet meer met droge ogen te verkopen.”
Actie rijscholen
Ook rijscholen reageren kritisch op het besluit: “De TTT tijdelijk schrappen werkt averechts. Ik lees: jullie willen minder herexamens. De TTT zorgt nu net voor minder herexamens.” Om zich te verzetten tegen het besluit, zijn er meerdere acties opgezet. Zo heeft een groepje rijscholen uit Sneek een sticker ontwikkeld die rijscholen kunnen bestellen en op hun auto kunnen plakken om te laten weten niet eens te zijn met de maatregelen van het CBR.
Ook is er een petitie gestart waar handtekeningen worden verzameld van mensen die tegen het tijdelijk afschaffen van producten zijn. Deze is momenteel al 2.409 keer ondertekend.
Rijscholen in Deventer willen vrijdag demonstreren bij het CBR om zich tegen de maatregelen te verzetten en vinden dat het CBR niet de juiste aanpak voert. “Aanstaande vrijdag is het goede vrijdag. Wat schetst onze verbazing? Het CBR is gewoon dicht! Terwijl ze nu ook uitgestelde examens in konden halen.”
Aanpak CBR
In het plan van aanpak van het CBR met de maatregelen voor het inhalen van examens, is het overwerken op feestdagen als Goede Vrijdag en Hemelvaart een van de tweehonderd ideeën die zijn bedacht. Het CBR geeft hierbij aan dat deze optie zal worden uitgevoerd. Echter geven de openingstijden van de klantenservice voor alsnog aan dat ze aankomende vrijdag gesloten zijn.
Momenteel staan er nog 64 ideeën in de lijst die als volgt worden behandeld: ‘Wordt als mogelijke optie meegenomen’. Echter zal het afschaffen van de tussentijdse toets de meeste capaciteit opleveren volgens het CBR. “Er is geen partij voor wie het tijdelijk stoppen met de TTT pijnloos is. Maar het is een van de weinige instroombeperkende maatregelen (waarvoor geen wetswijziging nodig is) met een grote impact op de in te halen examens.”
Het CBR wil deze maatregel uiterlijk in februari 2022 stoppen of eerder als de reserveringstermijnen onder de tien weken komen.
Lees ook:
- CBR start socialmediacampagne om jongeren beter voor te bereiden op examen
- CBR zal examentijd niet verkorten: ‘We tornen niet aan de kwaliteit van het examen’
- CBR schrapt tussentijdse toets als rijscholen slagingspercentage niet opkrikken
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
TTT afschaffen, heel goed idee. Als slagingskans maar 17% hoger is, wat heb je daar dan aan als CBR geen mankracht heeft om ze af te nemen.
Simpel rekensommetje,
Laat 100 mensen afrijden.
50 zakken en doen herexamen. Dat is totaal 150 x een examen.
Laat 100 mensen TTT doen.
Laat 100 mensen afrijden.
33 zakken en doen herexamen.
Dat is in totaal 233 x een examen.
Dat is 83 x meer op de 100 mensen!
De directie van het CBR weet als geen ander hoe je een rookgordijn aanlegt om zo de aandacht van het slecht functioneren van de eigen organisatie te verbloemen. Voeg daar een gedegen media campagne aan toe en de branche zit weer in de hoek waar de klappen vallen! Van alle ideeën die er worden gelanceerd weet de branche ondertussen dat het CBR daar niets mee doet en aan haar eigen plan vasthoud! Dus zal de rijschoolbranche zelf iets moeten doen en het CBR heel duidelijk maken dat het genoeg is!
Als alle rijscholen GEEN praktijkexamens meer aanvragen maar dat door de leerlingen zelf rechtstreeks bij het CBR laten doen. Iedereen mag namelijk zelf zijn of haar A, AM, B, B/E en/of automaat praktijkexamen aanvragen! Het plaatsen van linken is niet toegestaan maar zoek via Google op:
hoe-kan-ik-zonder-tussenkomst-van-een-opleider-mijn-praktijkexamen-reserveren en je kom op de juiste locatie. Download het formulier voor het geval het CBR deze link ongedaan maakt!
De leerlingen vragen (al dan niet met hulp van de rijschool) zelf het examen aan, het CBR zal dan op tijd moeten antwoorden want consumenten hebben veel meer bescherming dan dat rijscholen dat hebben. Reageert het CBR niet op tijd dan kunnen de kandidaten een klacht indienen bij de nationale ombudsman en daar zit het CBR én de minister niet echt op te wachten!Dus hoe meer aanvragen er via deze manier worden gedaan hoe groter de administratieve druk bij het CBR zal worden.
Op deze manier kan de branche een statement maken dat ze het wel hebben gehad met de manier van dreigen en communiseren via de media over de rijscholen. Rijscholen hoeven helemaal geen examens te kopen dat doen ze als services naar de kandidaten en nemen daarmee veel werk uit handen van het CBR. Het CBR ziet de leerlingen als hun klanten dus laat ze dan ook maar het werk doen! En de zo’n beetje “heilig” verklaarde slagingspercentages zijn in 1 keer van tafel!
Els van Voren
Nooit geweten dat dit kon. Vorige maand nog te horen gekregen dat alleen de opleider een examen kan aanvragen en de naam van de opleider op de lesauto moet staan. Scheelt veel discussie met de leerling over het moment van aanvragen en alle administratieve rompslomp hoeft dan ook niet meer.
Bedankt voor de gouden tip!
Het is wel duidelijk dat de leiding van het CBR momenteel in handen is van een oud politicus. Men wijst men altijd de andere kant op, zijn er geen afspraken te maken of worden deze net zo makkelijk weer met voeten getreden. Zolang de directeur van het CBR alle tijd heeft om een eigen TV programma te presenteren, aan te schuiven bij talkshows waar hij de huidige politieke puinhoop zit te verdedigingen en tijd heeft om nevenfuncties te bekleden, valt zijn “beleid” niet meer serieus te nemen.
Rijexamen B quota direct afschaffen!!
Slokt veel examencapaciteit op en leerlingen gaan vaak te vroeg op.Ook veel onbenutte examens gaan verloren omdat ze niet 100% ingevuld kan worden met een kandidaat. Het CBR heeft wel het geld al binnen.
Dan weer veel capaciteit vrij en kan de TTT in stand worden gehouden
Verder: rijexamen kan alleen ingepland worden na behalen 2 theorie deeltoetsen waarvan de tweede tijdens de TTT-rit gedaan wordt. Zo is een leerling ook beter voorbereid voor het afrijden