Dit zijn de 19 maatregelen waarmee Roemer de rijschoolbranche wil verbeteren

In het adviesrapport dat Emile Roemer woensdagmiddag overhandigt aan minister Cora van Nieuwenhuizen zijn negentien maatregelen opgenomen. Deze moeten de kwaliteit binnen de gehele rijschoolbranche verbeteren. In dit artikel zie je een overzicht van deze maatregelen.

Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen verzocht Emile Roemer eind vorig jaar onafhankelijk advies uit te brengen over de kwaliteitsverbetering in de autorijscholenbranche voor rijbewijs B. Een van de belangrijkste factoren voor de noodzaak tot verandering is het relatief hoge aantal jonge bestuurders dat betrokken is bij ernstige ongevallen.

Doel van het rapport

In het rapport stelt Roemer een fundamentele verandering voor: het examengestuurde systeem dat we nu hebben, uitbreiden met sturing op de kwaliteit van de rijopleiding en in het verlengde daarvan ook sturing op de kwaliteit van de examens, de rijinstructeursopleiding en de -examinering.

Daarnaast wil hij hiermee een betere en gegarandeerde opleidingskwaliteit door rijscholen, waardoor verkeersveiligheid wordt verbeterd, slagingskans toeneemt en consumenten worden beschermd tegen uitwassen in de sector. 

In het advies staat dat er meer waardering moet komen voor vak van rij-instructeur met een normaal inkomen en normale werkuren.

Het rapport

In het adviesrapport zijn negentien maatregelen opgesteld die een betere kwaliteit in de gehele breedte van de branche kunnen realiseren. Deze maatregelen zijn onderverdeeld in vier ‘bouwstenen’ met als overkoepelende maatregel het oprichten van een Curriculumcommissie Autorijonderwijs (CCA) als publieke organisatie. Deze organisatie stelt de leerinhoud en de leermethoden van het rijonderwijs vast en houdt toezicht op de rijscholen. Hieronder lees je de andere achttien maatregelen.

Bouwsteen 1: kwaliteit opleiding

  • 2- Introduceer een standaard nationaal leerplan praktijk en theorie voor rijbewijs B opleiding.
  • 3- Bouw de rijopleiding op in fasen of modules.
  • 4- Introduceer een verplicht landelijk leerlingvolgsysteem voor theorie en praktijk.
  • 5a- Bouw per leerling een leerportfolio op.
  • 5b- Doorbreek de afhankelijkheidsrelatie.
  • 6a- Werk toe naar een systeem van permanente verkeerseducatie.
  • 6b- Benader de bestuurders in bezit van een rijbewijs actiever in hun kennis van het verkeer.

Bouwsteen 2: kwaliteit examen

  • 7- Laat het theorie- en praktijkexamen bestaan uit meerdere toetsmomenten.
  • 8- Voer een meer competentiegerichte beoordeling in.
  • 9- Neem de onderdelen die niet betrouwbaar en valide te toetsen zijn in het examentraject, verplicht op in de opleiding.
  • 10- Laat het CBR één examenmoment per leerling toewijzen

Bouwsteen 3: kwaliteit rijscholen

  • 11- Stel eisen aan de bedrijfsvoering van de rijscholen.
  • 12- Voer een verplichte keuring van dubbele bediening in en regel toezicht op de inbouw van het systeem.
  • 13- Voer een verplicht rijscholenregister in.
  • 14- Stel verzekering bij een garantiefonds verplicht.
  • 15- Organiseer een landelijke sectoromvattende klachtenregeling bij de CCA.

Bouwsteen 4: kwaliteit rij-instructeurs

  • 16- Introduceer een nationaal leerplan voor instructeursopleidingen, inclusief stage- en bijscholingsvereisten.
  • 17- Stel eisen aan de docenten van de instructeursopleidingen.
  • 18- Geef het IBKI en de CCA bevoegdheden om op te kunnen treden tegen slecht functionerende rijinstructeurs.
  • 19- Start met lokaal en regionaal overleg over samenwerking en arbeidsmarktomstandigheden en richt een commissie voor inkomensverbetering in.

Het volledige adviesrapport lees je hier: Van Rijles naar Rijonderwijs – advies verbeteren autorijscholenbranche

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

11 reacties op “Dit zijn de 19 maatregelen waarmee Roemer de rijschoolbranche wil verbeteren”

Mart Kuiper|14.04.21|15:41

Bij een volgende lock-down of als ik over een paar jaar ben gestopt met de rijschool heb ik vrije tijd genoeg om het Nieuwe Testament van Roemer te lezen.Nu geen tijd en zin in, wel iets beters te doen…iets met een hoop werk inhalen en zo… Wat een politiek zwamverhaal weer.

Bram Lindhout|15.04.21|10:37

Beste collega Kuiper,
Geef Roemer de gelegenheid om de branche te verbeteren en gooi het kind niet met het badwater weg.

Mart Kuiper|15.04.21|11:08

Ieder zijn opvatting, maar na 30 jaar in dit vak, heel wat branche organisaties en mooie plannen verder, zogenaamde beleidsmakers en oud politici met de ballen verstand van wat er werkelijk speelt, is bij mij inderdaad het vertrouwen tot onder het nulpunt gedaald. Los van het feit dat we straks alweer jaren verder zijn voor er daadwerkelijk iets is veranderd zal er van dit hele plan weer weinig over zijn gebleven. We gaan het zien. Veel succes aan de commissie Roemer!

Henk Kwant|15.04.21|12:19

Kom maar op. wij dragen graag bij aan de verbetering van de bedrijfsvoering van de rijschoolondernemer. En we brengen dat al jaren in de praktijk.

TAFKA Advies en Administratie voor rijscholen
Landelijke adviesorganisatie voor rijschoolondernemers

Henk Kwant

Jan Veenstra|15.04.21|12:54

We gaan er serieus naar kijken en komen er te zijner tijd op terug.

Roy Zitter|15.04.21|16:09

De branche moet verbeterd worden! Echter, de overheid mag niet klakkeloos ieder advies aan haar besluiten ten grondslag leggen. Dit volgt uit een recente uitspraak van de Raad van State. Daarnaast mag een bestuursorgaan in zijn besluitvorming alleen uitgaan van adviezen, wanneer het aankomt op gebieden waarover de commissie deskundigheid toekomt (Bron: AKD.eu). En dat laatste vraag ik me af. Is deze Commissie deskundig? Ik voorzie dat deze adviezen veel tijd en geld zal gaan kosten.

Cees Cosijn|15.04.21|18:58

Geef het rapport een kans en verwacht verbetering in kleine stapjes. Het glas kan beter half vol dan leeg zijn. Na 25 jaar ervaring weet ik wel dat er grote kwaliteit impulsen nodig zijn voor zowel de rijscholen als het CBR. Meer aanvullend naar elkaar toe dan tegenover elkaar. Misschien is dit gesprek het begin van iets………..ik weiger om de weg te kiezen van apathie. Dus ga ervoor !

A.b|15.04.21|19:34

Ik geloof zelf niks in verbeteringen. Het is een spel wat straks misschien gespeeld gaat worden om nog meer geld binnen te halen voor het IBKI en opleiders. Vind het knap dat veel mensen hier in geloven. Tientallen jaren terug ging het ook zo met praktijkbegeleiding beetje bij beetje uh kwaliteit moet omhoog en wat krijg je dan een hele zware sanctie waar je niks aan hebt en veel geld kost.

A.b|15.04.21|21:09

@ Markt,

Klopt helemaal wat je zegt.

Waarom praat de minister niet met branche verenigingen denk aan LBKR, FAM en VRB om te kijken wat er eventueel verbeterd kan worden. Praktijkbegeleiding is hier een voorbeeld van is ook door iemand bedacht met nul verstand.

Frits Colenbrander|15.04.21|22:21

Het is net als schaatsen en fietsen veel oefenen en niet met 20 lessen naar het examen.Simpel maar er wordt te snel afgereden. Je kan de leerling wel veel op inzicht toetsen met theorie examen, maar dat zullen ze dat toch eerst in de praktijk moeten opdoen. Rijden Rijden Rijden. en ook veel op snelweg .Minimaal 50 praktijk lessen

A.b|15.04.21|23:50

Kwaliteit kan echt alleen omhoog als een beginnende leerling minimaal 60 rijlessen neemt, leerling moet voor het examen aan de examinator aantonen de volledige rijopleiding te hebben gevolgd van minimaal 60 rijlessen anders geen examen. Iets anders is er niet, blijven rommelen met opleidingen en bijscholingen lost niks op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.