Minister Cora van Nieuwenhuizen

Kamerleden zijn tegen de CBR-maatregelen voor het verkorten van de reserveringstermijnen

De commissie van Infrastructuur en Waterstaat vergaderde maandag over de maatregelen van het CBR om de reserveringstermijn terug te dringen. Er berust veel kritiek op het afschaffen van de Tussentijdse Toets en het Faalangstexamen. Minister Cora van Nieuwenhuizen onderstreept vooral dat ze hoopt dat het niet zo ver komt en het slagingspercentage voldoende zal stijgen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat overlegden vandaag over het CBR. Tijdens dit overleg lieten meerdere Kamerleden weten niet achter de maatregelen te staan om de reserveringstermijnen terug te dringen. Als eind mei het slagingspercentage niet van 50 naar 54 procent is gestegen, gaat CBR eerst over tot het tijdelijk afschaffen van de tussentijdse toets (TTT), als dit te weinig oplevert zullen de faalangstexamens worden geschrapt en tot slot kan de examenleeftijd weer tijdelijk worden verhoogd naar achttien jaar.

Kritiek

Vooral het tijdelijk niet aanbieden van het faalangstexamen lag onder vuur tijdens de vergadering. Habtamu de Hoop van de PvdA: “Faalangstexamens zijn er niet voor niets. Het duurt 25 minuten langer, maar de kans dat je slaagt is een stuk groter.” Ook is de PvdA van mening dat het schrappen van de examens niet de moeite waard is. “Het is een te kleine plus die kwetsbaren heel veel raakt.” Jaco Geurts van het CDA is tevens sceptisch over de maatregelen. “Deze toetsen zijn toch juist ingevoerd om het slagingspercentage te bevorderen?” Ook de SGP vind de maatregelen niet acceptabel. “SGP maakt zich grote zorgen over de maatregelen. Deze zijn volstrekt niet realistisch. Het schrappen van de faalangstexamens vraagt om problemen”, aldus Chris Stoffer.

Kiki Hagen van D66 uitte vooral zorgen over het tijdelijk afschaffen van de TTT. “De tussentijdse toets moet behouden worden. Afschaffen is het laatste dat we willen. Als je naar je examen toegaat is het belangrijk dat je slaagt, daarvoor moet de tussentijdse toets behouden worden.”

Stephan van Baarle van partij Denk uit de zorgen jegens het verhogen van de examenleeftijd. “Voor jongeren wordt het een grote klap, maar voor rijschoolhouders gaat er een hoop omzet verloren. Zal dit plan een nieuwe financiële strop zijn voor rijschoolhouders? Rijschoolhouders zeggen dat 50 procent van de klandizie onder de achttien is. Dat komen ze niet meer te boven.”

Reactie minister

Minister Cora van Nieuwenhuizen beantwoorde de vragen van de Kamerleden en reageerde op de zorgen betreft de CBR-maatregelen. “Mijn reactie op het plan van aanpak van het CBR was hetzelfde. Die maatregelen moeten we niet willen.” Ze geeft aan dat het slagingspercentage bij het afnemen van een tussentijdse toets 10 procent hoger is, maar dit is meegewogen door het CBR. Ook het verhogen van de examenleeftijd wil ze liever niet. “Een makkelijke oplossing is het niet, maar het is kiezen. Het CBR heeft hierbij de volgorde van maatregelen bepaald die het minst erg is.”

De minister hoopt dat er geen maatregelen nodig zijn. “Het actuele slagingspercentage bij het CBR is 54,6 procent. Als de trend zo doorzet, zijn de maatregelen niet nodig. Daar hoop ik zeer op.”

Moties

De Kamerleden dienden verschillende moties in tegen de aangrijpende maatregelen. De PvdA, SGP, SP en D66 dienen een motie in om te vragen de faalangstexamens bij het CBR te behouden. CDA vraagt de regering alternatieven te besturen en ziet liever de examentijd verkort worden met zes minuten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

8 reacties op “Kamerleden zijn tegen de CBR-maatregelen voor het verkorten van de reserveringstermijnen”

Rob Smit|19.04.21|21:09

Dat is dan fijn en dit zijn wederom goed overwogen besluiten. De politiek beslist ook dat ik als examinator veilig op 30 centimeter naast een kandidaat kan zitten. Wat natuurlijk ook een leugen is en een groot risico vanwege mijn leeftijd van boven de 62.
Diverse collega’s zitten thuis vanwege Corona of moeten getest worden.
Bedankt politiek. Sluit uw ogen en slaap lekker door maar hopelijk voor u niet op de IC.

Ram Bihari|20.04.21|09:06

Het is heel erg triest dat er een duurbetaalde commissie ,met een advies komt dat het tegenovergestelde is van wat er verwacht wordt.
Om de slagingspercentage te verhogen moeten alle tools die dit bevorderen worden weggehaald.
Wat een logica !!!!!

Mart Kuiper|20.04.21|10:16

Bestuurders op plekken zetten die niet gehinderd door enige kennis van zaken hun straatje schoonvegen of met ideeën komen die ver van de dagelijkse praktijk afstaan. Hadden we iets anders verwacht? Ik heb veel commentaar gekregen op mijn regelmatige kritiek. Maar als zelfs het CBR, brancheorganisaties, een onderzoekscommissie en de politiek nu over elkaar heen vallen…ik hoef niet mijn gelijk te halen maar vaststellen dat je het hebt is heel triest in dit geval. Er gebeurt dus gewoon weer niks.

Ad van Gerven|22.04.21|12:59

De enigste oplossing is meer examinatoren, die in ieder geval enkele jaren rijles hebben gegeven. En de opleiding voor instructeur verbeteren.

Jan Ammeraal|22.04.21|15:29

Vreemd dat altijd de rij-instructeurs de boosdoeners zijn. Natuurlijk vind je kaf onder het koren maar die vind je in elke branche. Elk verkeersslachtoffer is er 1 teveel maar als een jongere een week nadat hij zijn rijbewijs heeft behaald al een boete heeft voor veel te hard rijden dan denk ik toch dat zo’n jongere dat niet geleerd heeft tijdens de rijles maar geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Maar goed, aan een jongere valt niks te verdienen, aan een instructeur wel.

A.b|22.04.21|17:24

@ Jan,

Klopt precies wat je zegt. Wij zijn altijd de boosdoeners. De jongeren rijden zichzelf kapot door gebruik van mobiele telefoons en hard rijden en dan gaat men zoeken naar een oplossing. Ze moeten de jongeren veel harder aanpakken, bij te hard rijden of telefoneren gelijk rijbewijs inleveren flinke boete van 4000 euro en opnieuw afrijden bij het CBR. Hier kan de politicus in gaan verdiepen. Blijven graaien met bijscholingen en opleidingen lost niks op.

eelke|22.04.21|21:40

zijn niet inmiddels alle 60+ ingeënt?? of mogen examinatoren dit niet???
gepensioneerde examinatoren die ingeent zijn oproepen en examens aflaten nemen…

Mart Kuiper|23.04.21|18:40

Gepensioneerde examinatoren is op vrijwillige basis en ik denk dat er weinig zijn die er nu trek in hebben. Als ik van de week hoor dat het animo om over te werken bij het CBR ook heel laag is dan kan het nog leuk worden als straks de deuren van het theorie opengaan en alles weer doorstroomt naar de praktijkexamens. En als ik ook zie wat er momenteel doorgelaten wordt onder het mom ”voordeel van de twijfel” (lees achterstanden en wachttijden) dan is de verkeersveiligheid er ook niet bij gebaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.