‘We moeten leren van het verleden om de toekomst te verbeteren’

De Bovag gaat samenwerken met het UWV om de instroom van nieuwe rijinstructeurs te reguleren. “Wij vertegenwoordigen de branche en weten hoe de ideale instructeur eruit moet zien. Met het UWV hebben we dus vooral besproken hoe onze branche in elkaar zit, waar we naar zoeken en welke voorwaarden we willen stellen.”

RijschoolPro sprak Bovag-voorzitter Arno Smits over waarom de brancheorganisatie de regie wil nemen bij het werven van nieuwe rijinstructeurs door het UWV.

Als eerste wilde Smits graag de status van het UWV rechtzetten, vanwege de laaiende reacties op de overheidsinstelling. “Het UWV wordt op social media neergezet als een plek waar tweederangsburgers worden ondergebracht. En dat is eigenlijk heel gek, het is beschamend wat er in discussies wordt gezegd”, vertelt Smits geërgerd. “Die mensen die zichzelf op de borst kloppen, omdat ze een baan hebben, realiseren niet dat het een organisatie is waar iedereen aan meebetaald en waar je, om wat voor reden dan ook, terecht kunt komen voor een uitkering. Denk bijvoorbeeld aan een rijinstructeur die door een ongeluk niet meer les kan geven of bankmedewerkers die niet meer nodig zijn wegens automatisering.”

Geen herhaling van het verleden

Volgens Smits komt de negatieve stemming over het UWV vooral door het verleden. Tien jaar geleden was er een grote instroom van nieuwe rijinstructeurs, terwijl er geen tekort leek te zijn. Compact Opleidingen bood zich toen aan het UWV aan als opleidingsinstituut. “Die partij had geen intentie goede instructeurs aan te leveren, maar wilde hun zakken vullen”, vertelt Smits. “Het UWV werd zwaar benadeeld door die partij en daar hebben ze nog steeds last van. Ze hadden dat veel beter moeten toetsen en controleren.”

De Bovag-voorzitter denkt dat veel mensen uit de branche er bang voor zijn dat deze situatie zich ook in de toekomst gaat herhalen. “En daar staan wij als Bovag anders in. We moeten de historie gebruiken om het in de toekomst beter te doen. Als we het niet goed oppakken, blijven we allemaal heel veel geld betalen aan het UWV, terwijl er geen probleem wordt opgelost.”

De rol van Bovag

Een van de eerste dingen die Smits deed als Bovag-voorzitter is een afspraak maken met het UWV. “Wij vertegenwoordigen de branche en weten hoe die ideale instructeur eruit moet zien. Dus we hebben het UWV vooral meegenomen naar hoe onze branche in elkaar zit, waar we naar zoeken en welke voorwaarden we hieraan willen stellen.”

Wij zijn geen partij die schreeuwt, 
maar probeert een structurele 
oplossing te zoeken

Smits verwacht dat voor het einde van het jaar zwart-op-wit staat hoe de toekomst eruit moet zien voor het werven en opleiden van instructeurs. Dat wordt vervolgens een soort blauwdruk voor alle UWV-kantoren in het land en voor de mensen die zich bezighouden met het omscholen en begeleiden van werklozen of mensen die wisselen van baan.

Het beeld van de ideale rijinstructeur

“Wij hebben behoefte in de branche aan goed opgeleide, professionele en gemotiveerde mensen met de juiste intrinsieke motivatie. Daarbij is de selectie aan de voordeur het allerbelangrijkste.” Bovag heeft het ook met UWV gehad over de inhoud van de opleiding en vindt dat deze zoveel mogelijk fysiek plaats moet vinden. Traditioneel met goede docenten voor de klas die het vak echt goed kunnen overbrengen.

De Bovag betrekt de WRM-opleiders in eerste instantie nog niet bij de beeldvorming van de ‘perfecte’ instructeur. “De WRM-eisen zijn is in eerste instantie niet onze uitgangspunten, maar we kijken eerst naar hoe wij als branche vinden dat de ideale instructeur eruit moet zien. En daarin houden we rekening met de uitkomsten die volgen van commissie Roemer.” Bovag is betrokken bij de werkgroep die zich bezighoudt met het advies van commissie Roemer.

Verantwoordelijkheid ligt ook bij de rijscholen zelf

Bovag gaat dus het UWV helpen om goede aspirant rijinstructeurs te werven. Maar Smits benadrukt dat ook de rijscholen zelf hier verantwoording in moeten nemen. “Je hoort vaak dat iemand z’n WRM heeft gehaald met een digitale cursus, en alleen de verplichte stage-uren, omdat het niet teveel mag kosten. Maar je hebt als rijschool een behoorlijke verantwoording om te zorgen dat de persoon die je aanneemt ook goed begeleid wordt. Zorg dat de nieuwe instructeur een goede buddy krijgt die tijd besteed aan goede begeleiding. Gun de nieuwe instructeur dat ook hij “de beste” wordt.”

Wat volgens Smits bij rijscholen nogal eens ontbreekt, is de juiste motivatie: “Helaas zijn er ook mensen in deze branche die zijn vergeten wat hun opdracht is: de leerling opleiden om als verantwoorde, verkeersveilige deelnemer door het verkeer te bewegen. Een chirurg in het ziekenhuis zegt ook niet: ‘Ik verdien een heel goed salaris en ik snijd hier een beetje rond, maar het zal mij niet zo veel uitmaken of jij nou beter wordt.’”

Ten slotte wil de Bovag-voorzitter graag benadrukken dat onze branche mee dan genoeg rijinstructeurs kent met de juiste instelling. “Gelukkig kent onze branche vele professionele instructeurs en rijscholen die hun dagelijkse taak en maatschappelijke opdracht serieus uitvoeren. Deze mensen moeten we koesteren. Laten we als branche onze verantwoording nemen om deze groep te laten groeien, los van afkomst, kleur, geaardheid of wie de opleiding bekostigd heeft, maar gewoon de juiste mens.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

4 reacties op “‘We moeten leren van het verleden om de toekomst te verbeteren’”

Rij School|18.08.21|14:50

Beste Bovag,
Had het niet beter geweest als u als Bovag met het CBR had overlegt tot het werven én opleiden van nieuwe examinators? Daar is al jaren chronisch tekort aan! Het CBR roeptoetert als jaren dat ze nieuwe examinators werven, maar erg vlotten doet dan niet.
Als er straks wat minder werk komt dan vliegen de nieuw opgeleiden instructeurs er weer als eerste uit, komen wederom bij het UWV en die zegt dan net als een paar jaar geleden “waarom start je niet zelf je rijschool?

A.b|18.08.21|15:23

Te kort aan rijinstructeurs is ontstaan door Corona achterstand en lockdouwns. Over een jaartje is het echt Game Over. In Nederland hebben wij een overschot aan instructeurs. Nu gaat men weer een hele grote fout maken.

A.b|18.08.21|16:49

En straks heb ik hier een concurrent met behoud van uitkering rijlessen gaat aanbieden voor 25 euro per les. De markt was al jaren verziekt geweest, nu niet nog een keer hè.

A.b|18.08.21|17:41

Komende jaren daalt aantal potentiële B-leerlingen tussen 10 en 20 procent.

Google maar is.

Bedankt Bovag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.