
Ministerie van I&W tijdens Rijschool Event: ‘Wetten voor rijlessen ontbreken nog’
“De collegiale toetsing is eigenlijk al een eerste stap naar een modulaire opleiding.” Er worden grote stappen gezet binnen de commissie Roemer, helaas zijn niet alle maatregelen zo snel in te voeren. Wel is er in korte tijd een koepelorganisatie ontstaan. De samenkomst van brancheverenigingen lijkt de sleutel tot verbetering. Lees hier in grote lijnen wat je hebt gemist tijdens het Online Rijschool Event 2021.
Een jaar na de presentatie van het rapport Roemer wordt er door zowel de sector als het ministerie hard gewerkt aan het uitwerken van de aanbevelingen. Het rapport is feitelijk een vervolg op de acties waarmee de branchebrede alliantie Samen Sterk, opgericht eind 2019, al mee bezig was. Samen Sterk en de drie werkgroepen daarbinnen gaan dus gewoon door, aldus kartrekker Ruud Rutten. De eerste houdt zich bezig met de opleiding van de rijinstructeurs, de tweede met de route naar het rijexamen (waaronder eventueel modulair opleiden) en de derde met de professionalisering van de branche (waaronder de vorming van één koepelorganisatie).
Rutten roemt de goede onderlinge samenwerking, die een paar jaar geleden ondenkbaar was geweest. “Vijf jaar terug zouden de voorzitters, het IBKI, het CBR en de opleidingsinstituten elkaar de tent uitgevochten hebben. Nu zitten ze met elkaar in een appgroep, praten en discussiëren ze met elkaar en gaan ze voor verbetering.” Die constructieve houding kan ook helpen om het imago van de rijscholen en de instructeurs te verbeteren. Nu wordt het beeld volgens hem nog te veel bepaald door de rotte appels.
Rijlessen niet verplicht
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft direct na de verschijning van het rapport een projectteam ingericht dat bekeek op welke manier en met welke partijen de aanbevelingen uitgewerkt kunnen worden, vertelt Geertje Hegeman, afdelingshoofd Verkeersveiligheid bij het ministerie. Ook het ministerie van Onderwijs was erbij betrokken om onder meer te kijken of het mogelijk is om een nieuwe opleiding tot rijinstructeur op te zetten.
Sommige maatregelen kosten meer tijd om uit te voeren omdat er wetswijzigingen voor nodig zijn, zoals voor het curriculum auto-onderwijs. Terwijl het rijexamen wettelijk geregeld is, ontbreekt het nu aan regels voor rijlessen. Kandidaten zijn strikt genomen niet verplicht om eerst rijlessen te nemen voordat ze examen doen. Hegeman: “Om dat te veranderen is best wat nodig. Qua verkeersveiligheid is dat nog best ingewikkeld omdat er nog niet heel veel bewijs is dat rijlessen bijdragen aan verkeersveiligheid.” Het ministerie is daarom gestart met het project ‘Roze Pasje Ander Jasje’, een onderzoek naar het verbeteren van de rijvaardigheid onder 1.500 beginnende jonge bestuurders.
Snelle maatregelen
Ruud Rutten hoort het hoofdschuddend aan. Voor hem staat buiten kijf dat het dankzij rijlessen veiliger is op de weg. “Ik kom altijd met een tegenargument: heb je zwemlessen nodig om te leren zwemmen of kunnen we je er zo in gooien.”
Andere maatregelen uit het rapport Roemer zijn sneller te realiseren, zoals de officiële keuring van rijlesauto’s door RDW. Voor de collegiale toetsing, die Alexander Pechtold ook al noemde, is een pilot gestart. “Dat is eigenlijk al een eerste stap naar een modulaire opleiding”, meent Hegeman. De resultaten worden begin volgend jaar verwacht. Als het aan Gijs Kantelberg van de Verkeersacademie ligt, die de werkgroep over de instructeursopleidingen binnen commissie Roemer leidt, is er nog wel een andere actie die niet zo lang hoeft te duren: certificering van opleidingsinstituten om de kwaliteit te verhogen.
‘Sluit je aan’
De coronapandemie en de beperkende maatregelen hebben voor veel rijscholen nog eens extra duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om je stem als sector te kunnen laten horen om niet over het hoofd gezien te worden. Zo ontstond begin vorig jaar uit woede tijdens de tweede lockdown de Vereniging voor Rijscholen en Instructeurs (VVRI) als nieuwe brancheorganisatie, vertelt Hanane Zaki. Voor rijscholen valt er inmiddels aardig wat te kiezen uit belangenbehartigers voor de sector. En dat moeten we vooral zo houden, vinden net als Zaki ook de andere vertegenwoordigers van andere brancheorganisaties die aanschoven bij het Online Rijschool Evenement: Rob Westra (RST), Jos Post (LBKR), Juanita van Rijswick (FAM) en Arno Smits (Bovag Rijopleidingen). De VRB kon er wegens persoonlijke omstandigheden niet bij zijn.
De organisatiegraad mag nog best omhoog, vinden ze. Van welke specifieke branchevereniging rijscholen lid worden is minder belangrijk, zo lang ze zich maar ergens aansluiten. Westra: “Als je je niet aansluit, ga je de boot missen.” Tenslotte zijn alle genoemde organisaties – met uitzondering van de Bovag – nu ook verenigd in een koepelorganisatie in oprichting. Gebleken is dat ze immers veel dezelfde belangen hebben en als koepel staan ze sterker. “Uiteindelijk blijkt dat we allemaal hetzelfde willen, alleen konden we dat eerst niet communiceren. Door de koepel gaan we dat nu toch voor elkaar krijgen”, zegt Van Rijswick. Post: “Je moet met één mond spreken met het ministerie, het CBR en IBKI. Met een goede achterban ga je ook gehoord worden. Hoe sterker wij als kamer binnen de koepel zijn, hoe sterker wij naar voren kunnen treden. En als er weer een lockdown komt, dan worden we gehoord en staan we niet achter in de rij te wachten op steun.”
Kijk hier het online Rijschool Event 2021 terug.
Lees ook:
- CBR-directeur Pechtold tijdens Rijschool Event: ‘Er zijn echt grote stappen gezet’
- Online Rijschool Event gemist? Kijk het nu terug!
- Lees nu ons online eindejaarsmagazine!
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
“Qua verkeersveiligheid is dat nog best ingewikkeld omdat er nog niet heel veel bewijs is dat rijlessen bijdragen aan verkeersveiligheid.” Is dit nou serieus een opmerking van het afdelingshoofd Verkeersveiligheid bij het ministerie?
Je gelooft toch écht je ogen niet als je dit leest ! Dat bewijst in elk geval dat ze op het verantwoordelijke ministerie geen flauw benul hebben van de noodzaak van rijlessen voor de verkeersveiligheid ! Dat is toch wel een heel trieste constatering !
“Qua verkeersveiligheid is dat nog best ingewikkeld omdat er nog niet heel veel bewijs is dat rijlessen bijdragen aan verkeersveiligheid.”
Het wordt steeds gekker in dit land….het verstand van dit soort lieden is beneveld…ander voorbeeld: Expat Indiërs KRIJGEN in dit land een GRATIS rijbewijs in hun schoot geworpen terwijl ze helemaal geen auto kunnen rijden!!!….een USA rijbewijs is ongeldig na 180 dagen verblijf van de ervaren Amerikaan…..wie snapt dit nog!!