
Op wat voor brandstof rijden rijscholen?
In de rijschoolbranche wordt er nog veel gereden met dieselauto’s. Dat geldt voor ruim 60 procent van de rijscholen. 51 procent heeft aangegeven op benzine te rijden en het aandeel elektrische auto’s is nog klein. Slechts 6 procent van de rijscholen heeft er een in het bezit, dat is vaak als extra auto naast de benzine- of dieselwagen. Dat blijkt uit onderzoek van RijschoolPro.
De enquête die RijschoolPro begin dit jaar verspreidde, is 600 keer ingevuld. Het merendeel van de respondenten is zelfstandig instructeur, bijna 80 procent. De rest heeft een bedrijf met 1 tot 10 medewerkers (15 procent) of 11 tot 100 medewerkers (5 procent). Bijna alle respondenten geven les in de auto, maar er wordt ook veel les gegeven op de motor en auto met aanhanger.
Bij de vraag op welke brandstof rijscholen rijden, waren meerdere antwoorden mogelijk. Hierdoor kon de rijschoolhouder aangeven of er meerdere auto’s in het bezit zijn die op een andere brandstof rijden. De percentages zijn hierdoor genomen als
Nog veel dieselauto’s
De dieselauto’s sterven uit. In 2021 zijn er slechts 6.921 nieuwe personenauto’s op diesel verkocht, een schamele 2 procent van het marktaandeel. De Bovag verwacht dan ook dat de rol van diesel de komende jaren snel zal afnemen. De grote oorzaak is het slechte imago. De dieselauto’s worden door particulieren gezien als vervuilende auto’s die de milieuzone niet meer in mogen. Toch geeft nog 61 procent van de rijscholen les in een dieselauto.
Het aandeel rijscholen dat heeft aangegeven (onder meer) een benzineauto te hebben, is kleiner dan het aandeel dat lesgeeft in een dieselauto, namelijk 51 procent. Het aantal hybride gedreven auto’s is slecht vertegenwoordigd en geldt voor slechts 1 procent van de rijscholen. Slechts 2 procent rijdt op LPG.
Elektrisch lesgeven
Van de 600 rijscholen die meededen met de enquête, heeft 6 procent een elektrische auto in het bezit. De helft daarvan is zelfstandig ondernemer, waarvan de meesten een elektrische auto naast hun benzine- of dieselauto hebben. Slechts 2 van de 478 deelnemende zelfstandigen hebben alleen een elektrische auto in het bezit.
Wegens automaatcode 78 zijn veel rijscholen nog terughoudend met lesgeven in een elektrische auto. Leerlingen mogen dan namelijk niet rijden in een schakelwagen, waardoor het voor zelfstandige ondernemers met maar één lesauto vaak niet interessant is om hierin les te geven. Het kleine percentage rijscholen met meerdere lesauto’s, waaronder een elektrische, kiezen er steeds vaker voor om de leerling zowel automaat als schakel te leren rijden. Echter blijft de overstap naar geheel elektrisch voor veel rijscholen achterwegen zolang de automaatcode blijft gelden.
Lees ook:
- Torenhoge brandstofprijzen dragen bij aan hoogste inflatie sinds 2003
- Nederland voorloper in elektrisch rijden
- RijschoolProTV 10 september: Elektrisch lesgeven
- Verkeersschool Frank Massop geeft als eerste les in elektrische Ford Mustang
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
dus 60% diesel, 51% benzine en 6 % elektrisch… jullie hebben de lagere school wel afgemaakt toch?
Hoeveel rijden er op L.P.G. ? Dat mis ik namelijk in dat onderzoek.
Hoi P.A. Blaeser,
2 procent gaf aan op LPG te rijden. Je vindt het net boven de kop ‘Elektrisch lesgeven’
Vanwege de automaatcode op het rijbewijs is elektrisch rijden niet aantrekkelijk voor een rijschool.
99% van de leerlingen starten met een auto van minimaal 10 jaar oud uitgerust met een handbak.
h.h.
sinds 2000 rijles in een diesel en de laatste 2 jaar in een benzine auto.
Als code 78 verdwijnt en gelijkwaardig is als een hele rijbewijs gaan rijscholen waarschijnlijk weer in een automaat rijden.