NXXT Lesauto

Meerderheid rijschoolhouders vindt invoering prestatieladder ongewenst

CBR, lesauto, L-bord, NXXT, Schelluinen

Een kleine meerderheid van de lezers van RijschoolPro staat niet achter de invoering van een prestatieladder voor autorijscholen, blijkt uit een poll die op de website werd geplaatst. Maar liefst 33,5 procent van de stemmers schaalt de invoering onder ‘rijschool pesten’ en 21,5 procent keurt het idee af omdat het volgens hen leidt tot ongelijkheid in de rijschoolbranche.

Een van de reacties luidt: “Wat mij voornamelijk beangstigt is dat de zorgleerlingen geen eerlijke kans meer zullen krijgen. Rijscholen die enkel de focus leggen op zo snel mogelijk slagen, willen deze mooie groep leerlingen niet meer begeleiden.” Een ander onderschrijft deze visie en geeft aan: “Wij hebben als motorrijschool 50+ leerlingen met ‘bagage’. Daar gaat een hoop tijd, energie, moeite en geld in zitten. Deze leerlingen begeleiden wij graag, maar aangezien wij ook aan de bedrijfsvoering moeten denken, wordt het straks keuzes maken en selecteren aan de poort.”

Daarentegen is 21,9 procent van de RijschoolPro-lezers van mening dat het invoeren van de prestatieladder er juist voor zal zorgen dat goede rijscholen hierdoor nog beter zullen presteren.

Prestatieladder

Het CBR is bezig met het opstellen van een uitvoeringstoets voor een prestatieladder voor autorijscholen. Deze prestatieladder moet rijscholen stimuleren hun opleidingen te verbeteren, zodat meer kandidaten in één keer slagen voor het praktijkexamen.

Op dit moment slaagt slechts iets meer dan de helft van de kandidaten bij het eerste examen voor het B-rijbewijs. Indien de prestatieladder wordt ingevoerd, worden slagingspercentages straks twee keer per jaar gemeten. Wanneer het percentage onder de 30 procent ligt, volgen er maatregelen.

Hoe deze maatregelen van het CBR eruit zullen zien, is nog niet precies bekend. Mogelijk volgt bij de eerste constatering van een slagingspercentage onder de 30 procent een waarschuwing. De tweede constatering kan leiden tot een langere wachttijd voor het reserveren van examens. Indien bij een derde controle wederom blijkt dat het slagingspercentage niet is toegenomen, wordt de mogelijkheid om examens te reserveren eventueel geblokkeerd.

Wanneer een rijschool langdurig een slagingspercentage van onder de 30 procent heeft, is het verder mogelijk dat deze wordt uitgeschreven bij het CBR en vervolgens geen examens meer mag reserveren. Een verstrekkende maatregel zoals deze wordt pas ingevoerd wanneer een rijschool na twee jaar, ofwel na vier metingen, niet in staat is gebleken het slagingspercentage te verhogen tot boven de 30 procent.

Bovengemiddelde prestaties

Zoals er consequenties zijn voor lager scorenden rijscholen, zijn deze er ook voor rijscholen met een bovengemiddeld slagingspercentage. Rijscholen met een slagingspercentage van boven de 65 procent, worden door het CBR beloond. Zij krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid naamloze plekken te reserveren voor het eerste B-examen.

Hoewel de prestatieladder nog niet in werking is gesteld, is de planning om de uitvoeringstoets voor het einde van 2022 af te ronden. Daarna wordt besloten of de prestatieladder daadwerkelijk wordt ingevoerd. Op zijn vroegst is dat in de tweede helft van 2023.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Else van Andel

1 reactie op “Meerderheid rijschoolhouders vindt invoering prestatieladder ongewenst”

Jan van Steenbergen|14.07.22|16:16

Wie zijn die kleine meerderheid en hoe liggen hun geslaagden percentages voor de eerste keer geslaagd zijn. De beste stuurlui staan aan de wal. En die zg ongelijkheid is er nu ook al. Tip: bezoek de cbr site eens en kijk daar naar de eerste keer geslaagd zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.