Foto: Alex Jumper

Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool

Dat er verschillen bestaan tussen examencentra en de bijbehorende slagingspercentages is al langer bekend. Exact verklaren kan het CBR het niet, maar leeftijd, kwaliteit van de rijschool en het opleidingsniveau van leerlingen zijn in ieder geval van invloed op het uiteindelijke slagingspercentage per examencentrum.

Hoe jonger, hoe beter

Uit een artikel van Tubantia blijkt: hoe jonger de examenkandidaat, hoe groter de kans dat hij of zij in één keer slaagt. Van de 17-jarigen slaagt circa 61 procent de eerste keer, terwijl dat percentage bij de 27-jarigen rond de 50 procent ligt.

Locatie van het examencentrum

In Nederland zijn 53 examencentra waar jaarlijks circa 410.000 kandidaten afrijden. Al jaren blijkt de locatie van afrijden, ofwel de locatie van het examencentrum, grote invloed te hebben op het wel of niet slagen bij het praktijkexamen.

Leerlingen die hun rijexamen afleggen in Twente of de Achterhoek hebben een aanzienlijk betere kans van slagen dan leerlingen in de rest van Nederland, vermeldt Tubantia. Zo slaagt in Almelo en Enschede dit jaar 59 procent van de kandidaten en in Doetinchem maar liefst 62 procent. Deze slagingspercentages liggen flink boven het Nederlands gemiddelde van 50 procent.
Rotterdamse examencentra daarentegen scoren opvallend veel lager: slechts 38 procent van de leerlingen slaagt hier in één keer voor het praktijkexamen.

Opleidingsniveau van invloed

Een door Tubantia beschreven onderzoek van een Britse verzekeraar leidde tot de conclusie dat van de lager opgeleide leerlingen gemiddeld 59 procent in één keer slaagt voor het praktijkexamen in tegenstelling tot 48 procent van de kandidaten met een universitaire opleiding.

Gemiddelde prijs per les

Naast leeftijd, locatie en opleidingsniveau speelt de kwaliteit van de rijschool tot slot ook een belangrijke rol. Opvallend is dat de prijs voor een gemiddelde rijles in Rotterdam bijna tien euro lager is dan bijvoorbeeld in het oosten van het land. Volgens het CBR wordt in de Randstad veel meer op prijs geconcurreerd en komt dat de kwaliteit van de opleiding meestal niet ten goede.

Misschien ook interessant:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Else van Andel

4 reacties op “Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool”

Mart Kuiper|03.08.22|16:44

Hehe…was dit nu zo moeilijk. Want hebben we hier nu niet de kern van het probleem “slagingspercentages” te pakken? Los van de lesprijs; als mensen een lager opleidingsniveau hebben dan zullen ze ook minder te besteden hebben dus minder rijlessen volgens. En laten we eerlijk zijn; de algemene ontwikkeling, vermogen om logisch na te denken, motorieke vaardigheden en zelfstandigheid, wordt er niet bepaald beter op bij de huidige generatie leerlingen.

Mart Kuiper|03.08.22|16:47

Dan kun je je als rijschool helemaal uit de naad werken, je best doen, en met de beste bedoelingen je vak goed willen uitoefenen maar het is soms trekken aan een dood paard. Want dat zo’n leerling meer dan een gemiddeld aantal lessen nodig heeft is duidelijk maar als daar de centen en motivatie niet voor is, wat valt een rijschool dan te verwijten? Laat zo’n leerling dan uiteindelijk maar eens door het ijs zakken bij een examen in de hoop dat dit een wijze les is.

Pieter van der Vinne|04.08.22|17:33

het is vreemd dat de examencentra al jaren op hetzelfde slagingspercentage zitten…het lijkt erop dat het in stand wordt gehouden.

Jan Hamelink|04.08.22|18:37

Ik geef rijles in Rotterdam-Zuid. Het gemiddelde percentage ligt daar op een trieste 40 %, het laagste van Nederland. Toch zit ik zelf boven de 70% met mensen met ADHD, autisme, ernstig faalangst en andere diagnoses. Ik neem mijn vak serieus wil veilige weggebruikers afleveren. Ik hanteer een lesprijs van bijna 60 euro per uur.Toch heb ik het druk. Dus collega’s: Als je kwaliteit levert hoef je niet te concureren met prijsvechters en cowboys die het niet zo nauw nemen met de verkeersveiligheid!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool | RijschoolPro
Foto: Alex Jumper

Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool

Dat er verschillen bestaan tussen examencentra en de bijbehorende slagingspercentages is al langer bekend. Exact verklaren kan het CBR het niet, maar leeftijd, kwaliteit van de rijschool en het opleidingsniveau van leerlingen zijn in ieder geval van invloed op het uiteindelijke slagingspercentage per examencentrum.

Hoe jonger, hoe beter

Uit een artikel van Tubantia blijkt: hoe jonger de examenkandidaat, hoe groter de kans dat hij of zij in één keer slaagt. Van de 17-jarigen slaagt circa 61 procent de eerste keer, terwijl dat percentage bij de 27-jarigen rond de 50 procent ligt.

Locatie van het examencentrum

In Nederland zijn 53 examencentra waar jaarlijks circa 410.000 kandidaten afrijden. Al jaren blijkt de locatie van afrijden, ofwel de locatie van het examencentrum, grote invloed te hebben op het wel of niet slagen bij het praktijkexamen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Else van Andel

4 reacties op “Grote verscheidenheid factoren heeft invloed op slagingspercentage rijschool”

Mart Kuiper|03.08.22|16:44

Hehe…was dit nu zo moeilijk. Want hebben we hier nu niet de kern van het probleem “slagingspercentages” te pakken? Los van de lesprijs; als mensen een lager opleidingsniveau hebben dan zullen ze ook minder te besteden hebben dus minder rijlessen volgens. En laten we eerlijk zijn; de algemene ontwikkeling, vermogen om logisch na te denken, motorieke vaardigheden en zelfstandigheid, wordt er niet bepaald beter op bij de huidige generatie leerlingen.

Mart Kuiper|03.08.22|16:47

Dan kun je je als rijschool helemaal uit de naad werken, je best doen, en met de beste bedoelingen je vak goed willen uitoefenen maar het is soms trekken aan een dood paard. Want dat zo’n leerling meer dan een gemiddeld aantal lessen nodig heeft is duidelijk maar als daar de centen en motivatie niet voor is, wat valt een rijschool dan te verwijten? Laat zo’n leerling dan uiteindelijk maar eens door het ijs zakken bij een examen in de hoop dat dit een wijze les is.

Pieter van der Vinne|04.08.22|17:33

het is vreemd dat de examencentra al jaren op hetzelfde slagingspercentage zitten…het lijkt erop dat het in stand wordt gehouden.

Jan Hamelink|04.08.22|18:37

Ik geef rijles in Rotterdam-Zuid. Het gemiddelde percentage ligt daar op een trieste 40 %, het laagste van Nederland. Toch zit ik zelf boven de 70% met mensen met ADHD, autisme, ernstig faalangst en andere diagnoses. Ik neem mijn vak serieus wil veilige weggebruikers afleveren. Ik hanteer een lesprijs van bijna 60 euro per uur.Toch heb ik het druk. Dus collega’s: Als je kwaliteit levert hoef je niet te concureren met prijsvechters en cowboys die het niet zo nauw nemen met de verkeersveiligheid!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.