Les Elektrisch brainstormt met brancheverenigingen

Les Elektrisch brainstormt met brancheverenigingen over pilot code 78

Projectleider Flip Oude Weernink vertelt over Les Elektrisch in het RVO-gebouw in Utrecht Foto: RijschoolPro/Else van Andel

De visie van Les Elektrisch is duidelijk: het Nederlandse wagenpark verduurzamen vanaf de bron door het landelijk overstappen op elektrische lesauto’s. Deze woensdag vond een netwerkbijeenkomst plaats in het gebouw van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in Utrecht om branchebrede aandacht voor deze plannen te krijgen en te brainstormen met belanghebbenden.

In de Noord-Zuid Holland zaal in het RVO-gebouw verzamelden zich woensdag een tiental belanghebbende partijen om te luisteren naar en te praten over het ‘Les Elektrisch’-project. Projectleider Flip Oude Weernink nam hen mee door de tot nu toe behaalde resultaten, de beoogde doelen en de eventuele moeilijkheden binnen Les Elektrisch. “Vandaag willen we kijken of wat wij bedacht hebben strookt met wat de leden en de brancheverenigingen willen”, aldus Oude Weernink.

Pilot code 78

Een steeds terugkerend thema, en tevens een doorn in het oog voor de meeste rijinstructeurs, is uitvoerig besproken: code 78. De mannen van Les Elektrisch willen starten met een pilot binnen een afgeschermde omgeving. Dit houdt in dat rijinstructeurs en rijschoolhouders onder bepaalde voorwaarden met de pilot aan de slag kunnen gaan. “In deze testfase zullen rijscholen gaan lesgeven in een elektrische auto. Nadat de aspirant-bestuurder is afgereden, volgen er extra lessen om de kandidaat te leren schakelen. Dit zal dan bijvoorbeeld via een collegiale toets worden geëxamineerd, waarna het volledige rijbewijs wordt afgegeven. Hiervoor is goedkeuring en betrokkenheid van de overheid en het CBR nodig”, vertelt de projectleider.

Hoe de pilot er precies uit zal gaan zien of vanaf wanneer de pilot gaat draaien, is op dit moment nog niet bekend. Eenzelfde soort pilot is recent uitgevoerd met bestelbusjes en zal nu waarschijnlijk een meer structureel karakter krijgen.

Reacties uit de branche: focus op vernieuwing

Jos van Zuylen, rijschoolhouder en voorzitter van de VRB, geeft aan dat hij als ondernemer altijd bezig is met vernieuwingen op de markt en dat hij de focus legt op innoveren. “Wij leiden leerlingen van nu op voor de toekomst. Die toekomst is aan het veranderen en dat gaat vrij snel. Veel rijschoolhouders gaan daar te laat achter komen. Op dit moment is het ‘onbekend maakt onbemind’, maar onze branche moet naar mijn mening echt wakker geschud worden en investeren in elektrisch rijden”, zegt Van Zuylen.

Hoewel Van Zuylen volledig achter Les Elektrisch staat, plaatst hij wel een kanttekening bij hun plannen voor de pilot. “Ondernemers hebben een richtdatum nodig voor het eventueel verdwijnen van code 78. Als ik namelijk nu investeer in brandstofauto’s, omdat ik ervan uitga dat die code nog wel even blijft, en hij verdwijnt opeens toch binnen een week, dan heb ik een hele slechte investering gedaan.”

Reacties uit de branche: begin bij de theorie

Ook Chris Verstappen, directeur van VERJO, geeft aan achter de pilot te staan, maar vindt dat er ook in de theorie al stilgestaan moet worden bij de ins en outs van het rijden in een elektrische auto. “We moeten leerlingen niet opleiden voor een oldtimer van de vorige eeuw. De auto’s van nu zijn anders en elektrische auto’s al helemaal. Leer aspirant-bestuurders waar zij aandacht aan moeten besteden zodra ze de auto in stappen”, zegt Verstappen. “In alle RIS-boeken staat deze theorie al uitgewerkt, maar ik wacht nog steeds op het moment dat examinatoren er ook echt naar zullen vragen tijdens het examen.”

Van Zuylen sluit zich hierbij aan en zegt: “We hebben een examengestuurd model, dus je mag aandacht besteden aan zulke feiten. Maar omdat het niet bevraagd wordt op een examen, gaan instructeurs het ook niet behandelen.”

Reacties uit de branche: veiligheidsrisico

Oude Weernink vertelt: ‘Op dit moment mag je met een ‘normaal’ rijbewijs in een bloedsnelle Tesla stappen, maar niet met een automaatrijbewijs in een schakelauto.” Volgens Peter Wilbers, adviseur bij Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL), brengt dit grote veiligheidsrisico’s met zich mee. “Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald, stappen in de elektrische auto van hun ouders. Verdwalen vervolgens in die auto en maken vele eenzijdige ongelukken. Dus we moeten anticiperen op verkeersrisico’s door al tijdens de lessen te oefenen met de theorie van zo’n elektrische auto.”

Webinars en demo-auto’s

Om de rijschoolbranche in Nederland te overtuigen van de visie van Les Elektrisch en hen te informeren over de mogelijkheden en de voordelen van elektrisch rijden, worden er verschillende stappen ondernomen. Zo werd in Gelderland eerder dit jaar aan rijinstructeurs en rijschoolhouders de mogelijkheid geboden om in demo-auto’s van Les Elektrisch te rijden. Dit wordt in het vierde kwartaal van 2022 opnieuw herhaald.

Daarnaast organiseert Les Elektrisch informatieve webinars waarin zij onder andere spreken met groene ondernemers en focussen op de pilot en het verloop daarvan. De eerstvolgende webinar vindt plaats in november van dit jaar.

Rijscholen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp kunnen zich via www.leselektrisch.nl vrijblijvend aanmelden.

De demo-auto van Les Elektrisch
De demo-auto van Les Elektrisch

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.