Aantal bevoegde instructeurs neemt gestaag toe, maar branche vergrijst flink
Inzichten van IBKI

Aantal bevoegde instructeurs groeit gestaag, maar branche vergrijst flink

Ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder en maar liefst 400 instructeurs zijn de zeventig jaar al gepasseerd Foto: Shutterstock

Het aantal bevoegde rijinstructeurs blijft gestaag groeien: van 14.584 op 31 december 2020 tot 15.120 in de eerste helft van 2023. In alle categorieën is een toename te zien, behalve in de categorie voor het D-rijbewijs. Maar de rijschoolbranche is flink aan het vergrijzen, ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder.

Dat meldt het IBKI onlangs. De cijfers verschillen per categorie. Zo nam het aantal bevoegde instructeurs voor categorie A het afgelopen jaar toe tot in totaal 3199, na een afname van in totaal 166 instructeurs over de periode tussen 2018 en 2021. Voor categorie B geldt dat er in 2022 1067 nieuwe, bevoegde instructeurs bijkwamen, maar er tegelijkertijd ook 701 niet langer bevoegd waren. Het aantal bevoegde instructeurs voor categorie C is sinds 2020 min of meer stabiel. De teller stond op 1 juli 2023 op 2336.

Voor categorie D ziet dat beeld er anders uit. Voor deze categorie neemt het aantal bevoegde instructeurs al jaren af. In 2022 behaalden 24 instructeurs de bevoegdheid voor het lesgeven in bussen, maar daar stond tegenover dat aan het eind van dat jaar 66 instructeurs niet langer voor deze categorie bevoegd waren, per saldo een afname van het aantal instructeurs met 42. In totaal mogen op dit moment 1139 instructeurs kandidaten voor het besturen van bussen opleiden.

Vergrijzing

Ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder en maar liefst 400 instructeurs zijn de zeventig jaar al gepasseerd. Voor de categorieën C en D liggen deze percentages nog hoger. Iets meer dan 73 procent van de instructeurs voor categorie C is vijftig jaar of ouder. Voor categorie D bedraagt dit percentage zelfs 87 procent. Op 1 juli 2023 zijn tien instructeurs jonger dan twintig.

Slagingspercentage

IBKI nam in 2022 in totaal 17.378 examens af. Het slagingspercentage over alle categorieën bedroeg 57 procent, één procent minder dan over 2021. De verschillen per categorie zijn aanzienlijk. Zo werd 48 procent van alle examens voor categorie B succesvol afgelegd. Dat percentage bedroeg voor categorie A 62 procent en voor categorie C 71 procent.

Educatief traject

Om hun bevoegdheid te behouden, legden in 2022 in totaal 2.437 rijinstructeurs praktijkbegeleidingen af. Daarvan legde 88 procent de eerste praktijkbegeleiding met een voldoende resultaat af. Slechts 21 instructeurs slaagden daar ook na drie pogingen niet in.

Het zogenaamde educatief traject werd in 2022 door 38 instructeurs gevolgd, van wie 30 kandidaten dat succesvol hebben afgerond. Het relatief hoge aantal educatieve trajecten in dat jaar laat zich waarschijnlijk verklaren, doordat het aantal instructeurs dat drie keer een praktijkbegeleiding met een onvoldoende resultaat aflegde, aanzienlijk hoger was in 2021.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Else van Andel

2 reacties op “Aantal bevoegde instructeurs groeit gestaag, maar branche vergrijst flink”

Robert Wagenaar|10.08.23|11:10

Tja, ook ik beoorde tot een cat BCDE instructeur, die echter alleen maar rijtrainingen en code 95 trainingen gaf. Dankzij een idioot idee van het ministerie en het IBKI,was het voor mij niet meer te doen om een praktijkbegeleiding te doen. Echte leerling(die ik niet heb),een lesbus(die ik niet heb).Organisatorisch en financieel voor mij niet meer te doen, en met pijn in mijn hart mijn bevoegdheid laten verlopen.

Robert Wagenaar|10.08.23|11:11

Tja, ook ik beoorde tot een cat D instructeur, die echter alleen maar rijtrainingen en code 95 trainingen gaf. Dankzij het idiote idee het ministerie en het IBKI,was het voor mij niet meer te doen om een praktijkbegeleiding te doen. Echte leerling(die ik niet heb),een lesbus(die ik niet heb).Organisatorisch en financieel voor mij niet meer te doen, en met pijn in mij hart mijn bevoegdheid laten verlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal bevoegde instructeurs groeit gestaag, maar branche vergrijst flink | RijschoolPro
Aantal bevoegde instructeurs neemt gestaag toe, maar branche vergrijst flink
Inzichten van IBKI

Aantal bevoegde instructeurs groeit gestaag, maar branche vergrijst flink

Ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder en maar liefst 400 instructeurs zijn de zeventig jaar al gepasseerd Foto: Shutterstock

Het aantal bevoegde rijinstructeurs blijft gestaag groeien: van 14.584 op 31 december 2020 tot 15.120 in de eerste helft van 2023. In alle categorieën is een toename te zien, behalve in de categorie voor het D-rijbewijs. Maar de rijschoolbranche is flink aan het vergrijzen, ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder.

Dat meldt het IBKI onlangs. De cijfers verschillen per categorie. Zo nam het aantal bevoegde instructeurs voor categorie A het afgelopen jaar toe tot in totaal 3199, na een afname van in totaal 166 instructeurs over de periode tussen 2018 en 2021. Voor categorie B geldt dat er in 2022 1067 nieuwe, bevoegde instructeurs bijkwamen, maar er tegelijkertijd ook 701 niet langer bevoegd waren. Het aantal bevoegde instructeurs voor categorie C is sinds 2020 min of meer stabiel. De teller stond op 1 juli 2023 op 2336.

Voor categorie D ziet dat beeld er anders uit. Voor deze categorie neemt het aantal bevoegde instructeurs al jaren af. In 2022 behaalden 24 instructeurs de bevoegdheid voor het lesgeven in bussen, maar daar stond tegenover dat aan het eind van dat jaar 66 instructeurs niet langer voor deze categorie bevoegd waren, per saldo een afname van het aantal instructeurs met 42. In totaal mogen op dit moment 1139 instructeurs kandidaten voor het besturen van bussen opleiden.

Vergrijzing

Ruim 51 procent van de instructeurs is vijftig jaar of ouder en maar liefst 400 instructeurs zijn de zeventig jaar al gepasseerd. Voor de categorieën C en D liggen deze percentages nog hoger. Iets meer dan 73 procent van de instructeurs voor categorie C is vijftig jaar of ouder. Voor categorie D bedraagt dit percentage zelfs 87 procent. Op 1 juli 2023 zijn tien instructeurs jonger dan twintig.

Slagingspercentage

IBKI nam in 2022 in totaal 17.378 examens af. Het slagingspercentage over alle categorieën bedroeg 57 procent, één procent minder dan over 2021. De verschillen per categorie zijn aanzienlijk. Zo werd 48 procent van alle examens voor categorie B succesvol afgelegd. Dat percentage bedroeg voor categorie A 62 procent en voor categorie C 71 procent.

Educatief traject

Om hun bevoegdheid te behouden, legden in 2022 in totaal 2.437 rijinstructeurs praktijkbegeleidingen af. Daarvan legde 88 procent de eerste praktijkbegeleiding met een voldoende resultaat af. Slechts 21 instructeurs slaagden daar ook na drie pogingen niet in.

Het zogenaamde educatief traject werd in 2022 door 38 instructeurs gevolgd, van wie 30 kandidaten dat succesvol hebben afgerond. Het relatief hoge aantal educatieve trajecten in dat jaar laat zich waarschijnlijk verklaren, doordat het aantal instructeurs dat drie keer een praktijkbegeleiding met een onvoldoende resultaat aflegde, aanzienlijk hoger was in 2021.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Else van Andel

2 reacties op “Aantal bevoegde instructeurs groeit gestaag, maar branche vergrijst flink”

Robert Wagenaar|10.08.23|11:10

Tja, ook ik beoorde tot een cat BCDE instructeur, die echter alleen maar rijtrainingen en code 95 trainingen gaf. Dankzij een idioot idee van het ministerie en het IBKI,was het voor mij niet meer te doen om een praktijkbegeleiding te doen. Echte leerling(die ik niet heb),een lesbus(die ik niet heb).Organisatorisch en financieel voor mij niet meer te doen, en met pijn in mijn hart mijn bevoegdheid laten verlopen.

Robert Wagenaar|10.08.23|11:11

Tja, ook ik beoorde tot een cat D instructeur, die echter alleen maar rijtrainingen en code 95 trainingen gaf. Dankzij het idiote idee het ministerie en het IBKI,was het voor mij niet meer te doen om een praktijkbegeleiding te doen. Echte leerling(die ik niet heb),een lesbus(die ik niet heb).Organisatorisch en financieel voor mij niet meer te doen, en met pijn in mij hart mijn bevoegdheid laten verlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.