Zorgen kindervervoer

Meer chauffeurs nodig op busjes leerlingenvervoer

Onder andere door de vergrijzing ontstaat een tekort aan chauffeurs Foto: iStock

KNV Zorgvervoer en Taxi heeft alle colleges van Burgemeesters en Wethouders in een brandbrief laten weten dat de huidige situatie in het leerlingenvervoer niet langer houdbaar is. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt zegt hierover: “De huidige situatie zorgt voor onhoudbare druk op de vervoerders en hun personeel. Bedrijven zetten alle zeilen bij maar de frustraties lopen overal op, ook bij het personeel, en dat maakt het probleem alleen nog maar groter.”

De start van het leerlingenvervoer voor het schooljaar 2023-2024 is niet in alle regio’s vlekkeloos verlopen. Omdat opdrachtgevers, ouders en kinderen zich daarover zorgen maken is hier flink veel aandacht voor geweest in de media.

Oorzaken problemen

De problemen in het leerlingenvervoer hebben diverse oorzaken. Het grootste probleem is een ernstig tekort aan chauffeurs.

Ook is de vervoersvraag en daardoor de planning tegenwoordig complexer dan vroeger: er is bijvoorbeeld sprake van meer maatwerk. Ook wordt de planning steeds complexer. Ten slotte hebben ouders en leerlingen steeds hogere verwachtingen van het leerlingenvervoer, terwijl vervoerders gebonden zijn aan contracten die iets anders van vervoerders vragen dan de uiteindelijke gebruikers wensen.

Namens de zorgvervoerders kijkt voorzitter Bertho Eckhardt vooruit: “We pleiten er voor om nu de ergste problemen te verhelpen door zaken drastisch anders aan te pakken. We pleiten voor een kritische blik op de instroom in het vervoer en zien graag minder mutaties in routes. Ten slotte willen we af van het in gebreke stellen van vervoerders die hun stinkende best doen, maar door personeelstekort en ziekteverzuim het werk niet aankunnen. Opdrachtgevers en vervoerders moeten gezamenlijk aan tafel.”

Ander personeel

De leden van KNV zien ook een ander type werknemer dan vroeger achter het stuur. “Men wil niet meer 5 dagen werken, maar minder, waardoor een vaste chauffeur op een route lastiger wordt.” Ook zijn diensten in avonden en weekenden lastiger in te vullen. “Dat de sector met een vergrijzende werknemers populatie te maken heeft, helpt daar niet bij.”

Eckhardt: “Een uitdaging waar we als sector ook zelf mee aan de slag zijn. Een ander aspect is dat in Nederland
meer werken niet loont. Door toeslagen of uitkeringen gaan mensen er netto soms op achteruit als
ze meer uren gaan werken. Daardoor blijft arbeidspotentieel onbenut.”

De dagelijkse operatie bij vervoerders is nijpend. Er worden elke dag al routes nagereden en dus
lukt het al niet om alle kinderen op tijd op school te krijgen. “Het zal voor de korte termijn toch vooral in de samenwerking en het in alle rust en ruimte zoeken naar werkbare oplossingen tussen gemeenten en vervoerders moeten gebeuren.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer chauffeurs nodig op busjes leerlingenvervoer | RijschoolPro
Zorgen kindervervoer

Meer chauffeurs nodig op busjes leerlingenvervoer

Onder andere door de vergrijzing ontstaat een tekort aan chauffeurs Foto: iStock

KNV Zorgvervoer en Taxi heeft alle colleges van Burgemeesters en Wethouders in een brandbrief laten weten dat de huidige situatie in het leerlingenvervoer niet langer houdbaar is. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt zegt hierover: “De huidige situatie zorgt voor onhoudbare druk op de vervoerders en hun personeel. Bedrijven zetten alle zeilen bij maar de frustraties lopen overal op, ook bij het personeel, en dat maakt het probleem alleen nog maar groter.”

De start van het leerlingenvervoer voor het schooljaar 2023-2024 is niet in alle regio’s vlekkeloos verlopen. Omdat opdrachtgevers, ouders en kinderen zich daarover zorgen maken is hier flink veel aandacht voor geweest in de media.

Oorzaken problemen

De problemen in het leerlingenvervoer hebben diverse oorzaken. Het grootste probleem is een ernstig tekort aan chauffeurs.

Ook is de vervoersvraag en daardoor de planning tegenwoordig complexer dan vroeger: er is bijvoorbeeld sprake van meer maatwerk. Ook wordt de planning steeds complexer. Ten slotte hebben ouders en leerlingen steeds hogere verwachtingen van het leerlingenvervoer, terwijl vervoerders gebonden zijn aan contracten die iets anders van vervoerders vragen dan de uiteindelijke gebruikers wensen.

Namens de zorgvervoerders kijkt voorzitter Bertho Eckhardt vooruit: “We pleiten er voor om nu de ergste problemen te verhelpen door zaken drastisch anders aan te pakken. We pleiten voor een kritische blik op de instroom in het vervoer en zien graag minder mutaties in routes. Ten slotte willen we af van het in gebreke stellen van vervoerders die hun stinkende best doen, maar door personeelstekort en ziekteverzuim het werk niet aankunnen. Opdrachtgevers en vervoerders moeten gezamenlijk aan tafel.”

Ander personeel

De leden van KNV zien ook een ander type werknemer dan vroeger achter het stuur. “Men wil niet meer 5 dagen werken, maar minder, waardoor een vaste chauffeur op een route lastiger wordt.” Ook zijn diensten in avonden en weekenden lastiger in te vullen. “Dat de sector met een vergrijzende werknemers populatie te maken heeft, helpt daar niet bij.”

Eckhardt: “Een uitdaging waar we als sector ook zelf mee aan de slag zijn. Een ander aspect is dat in Nederland
meer werken niet loont. Door toeslagen of uitkeringen gaan mensen er netto soms op achteruit als
ze meer uren gaan werken. Daardoor blijft arbeidspotentieel onbenut.”

De dagelijkse operatie bij vervoerders is nijpend. Er worden elke dag al routes nagereden en dus
lukt het al niet om alle kinderen op tijd op school te krijgen. “Het zal voor de korte termijn toch vooral in de samenwerking en het in alle rust en ruimte zoeken naar werkbare oplossingen tussen gemeenten en vervoerders moeten gebeuren.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.