Honda, CR-Z

Rijtest: Sportief hybriden én schakelen met de Honda CR-Z

AUTOVANDAAG – De eerste hybride met handmatige versnellingsbak is alleen als driedeurs leverbaar, dus ongeschikt als lesauto. Maar opent de nieuwe Honda CR-Z wel deuren naar andere hybrides met schakelbak?

Bij het zien van de CR-Z – die opvallend in grote lijnen overeenkomt met het studiemodel uit 2007 – rijst eigenlijk direct de vraag hoe hybride-aandrijving en een vlotte coupé logisch samen kunnen gaan. Een sportieve maar zuinige hybride lijkt immers een contradictio in terminis. Alle hybridemodellen die momenteel op de markt zijn hebben namelijk een automatische transmissie, meestal met een continu variabele overbrenging.

Rode gloed
Eerlijk is eerlijk, in een coupé als de CR-Z heeft een duidelijk, centraal geplaatste ’tellerbak’ natuurlijk de eerste prioriteit. De bestuurder heeft dus een uitgebreid palet aan meters en informatie. Het is daarbij al even traditie om dit allemaal digitaal te presenteren; alleen de toerenteller wordt nog ‘ouderwets’ met een wijzernaaldje aangeduid. Afhankelijk van je rijstijl schijnt er rode, blauwe of groene achtergrondverlichting bij.

De CR-Z heeft namelijk drie rijmodi die de gezindheid van de bestuurder kan beïnvloeden. Zo heeft het gaspedaal in de ECO-stand meer aanmoediging nodig om te kunnen accelereren. Daardoor rijd je in de praktijk meer constant, wat wordt beloond met een ‘groene gloed’ achter de teller, bloemetjes in de boordcomputer en een lager verbruik. Daartoe is ook de airconditioning wat toleranter met koelen.

In de sportmodus is de aandrijflijn maximaal bij de les zonder enige vorm van nervositeit. Verder wordt de besturing wat stugger afgesteld door de stuurbekrachtiging te temmen, al voelt dat bij kleine stuurbewegingen wel een tikje kunstmatig. Omdat bewust zuinig rijden dan niet aan de orde is blijft het instrumentarium rood verlicht. In de normale modus – waarin de motorrespons zich in de gulden middenweg bevindt en de airco en stuurbekrachtiging normaal meedoen, zien we een overwegend blauwe gloed rond de toerenteller.

Aandrijflijn
Voor de CR-Z maakt Honda gebruik van een anders samengestelde aandrijflijn dan de Insight en Civic Hybrid. Onder de motorkap huist een voor Europese begrippen nieuwe 1.5 i-VTEC benzinemotor, geleend van de Brazilliaanse Jazz. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor, de Integrated Motor Assist (IMA) die of niets doet, de accu’s bijlaadt of assisteert.

Volledig elektrisch rijden is er in deze zogenaamde ‘Parralel Hybrid’ niet bij. Daar heeft Honda bewust voor gekozen om de motorspecificaties te optimaliseren voor aansprekende prestaties. Wel slaat de motor netjes af voor het verkeerslicht – maar dan moet je de zesbak wel in vrij zetten.

In totaal heeft de CR-Z 124 pk in zich. Samen met flinke trekkracht die vergelijkbaar is met een 1.8 litermotor en al zeer vroeg paraat is, heeft Honda’s kleinste hybride toch best leuke papieren. De acceleratie- en sprintcijfers bevestigen dat de CR-Z zich niet als hot hatch scheurijzer profileert, maar met een topsnelheid van 200 km/u en de mogelijkheid om binnen 10 tellen naar honderd te sprinten kun je het toch echt slechter treffen.

Zesbak
Met dank aan de hulp van de elektromotor voelt de CR-Z vanaf de start meteen kwiek aan. De hoge trekkracht bij lage toeren maakt het mogelijk om vroeg op te schakelen en toch soepel en gestaag te accelereren. De zesbak schakelt daarbij opvallend strak en met vrij korte slagen, eigenlijk ideaal voor een vlotte rijstijl.

Aan het einde van de testrit, waarbij overwegend binnenwegen en snelwegkilometers is afgelegd en het vermogen regelmatig is benut, liet de verbruiksmeter van de CR-Z 6.5 liter voor zich noteren. Honda zelf vertrouwt er op dat zo’n 5.0 liter voldoende is voor 100 kilometer, ongeacht de ingestelde rijmodus. Dan moeten we bij ons zelf wel de knop naar zuinig rijden omzetten, het is maar de vraag of je dat wilt.

Conclusie

Honda laat als eerst met de CR-Z zien dat hybride rijden ook plezierig en sportief kan zijn. De nieuwe spruit is weliswaar geen rasechte sportauto of bruut pk-monster, maar is door assistentie van de elektromotor, de prettige zesbak en het laagvliegende cockpitgevoel toch aansprekend ‘fun to drive’.

Dat z’n verbruik is niet laag genoeg om met 14% bijtelling en belastingvrij in de showroom te staan heeft gevolgen voor de prijsstelling. De CR-Z is er namelijk vanaf 24.990 euro. Indien het gamma straks wordt uitgebreid met een vijfdeurs versie,, voor dat geld zijn er betere en zuinigere lesauto’s te krijgen. Vanaf 29 mei staat de Honda CR-Z bij de dealer.

Specificaties: Honda CR-Z

Lengte:                        408 cm
Breedte:                       174 cm
Hoogte:                        140 cm
Wielbasis:                     243 cm
Gewicht:                       1119  kg
Inhoud kofferruimte:           233-401-595 liter

Motorinhoud:                   1497 cc
Brandstof:                     benzine
Vermogen:                      124 pk / 6100 toeren
Koppel:                        174 Nm / 1000-1500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.9  seconden
Topsnelheid:                   200 km/h

CO2 uitstoot:                  117 gr/km (A-label)
Verbruik:                      5.0 l/100 km

Prijs vanaf:                   24.990 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: Sportief hybriden én schakelen met de Honda CR-Z | RijschoolPro
Honda, CR-Z

Rijtest: Sportief hybriden én schakelen met de Honda CR-Z

AUTOVANDAAG – De eerste hybride met handmatige versnellingsbak is alleen als driedeurs leverbaar, dus ongeschikt als lesauto. Maar opent de nieuwe Honda CR-Z wel deuren naar andere hybrides met schakelbak?

Bij het zien van de CR-Z – die opvallend in grote lijnen overeenkomt met het studiemodel uit 2007 – rijst eigenlijk direct de vraag hoe hybride-aandrijving en een vlotte coupé logisch samen kunnen gaan. Een sportieve maar zuinige hybride lijkt immers een contradictio in terminis. Alle hybridemodellen die momenteel op de markt zijn hebben namelijk een automatische transmissie, meestal met een continu variabele overbrenging.

Rode gloed
Eerlijk is eerlijk, in een coupé als de CR-Z heeft een duidelijk, centraal geplaatste ’tellerbak’ natuurlijk de eerste prioriteit. De bestuurder heeft dus een uitgebreid palet aan meters en informatie. Het is daarbij al even traditie om dit allemaal digitaal te presenteren; alleen de toerenteller wordt nog ‘ouderwets’ met een wijzernaaldje aangeduid. Afhankelijk van je rijstijl schijnt er rode, blauwe of groene achtergrondverlichting bij.

De CR-Z heeft namelijk drie rijmodi die de gezindheid van de bestuurder kan beïnvloeden. Zo heeft het gaspedaal in de ECO-stand meer aanmoediging nodig om te kunnen accelereren. Daardoor rijd je in de praktijk meer constant, wat wordt beloond met een ‘groene gloed’ achter de teller, bloemetjes in de boordcomputer en een lager verbruik. Daartoe is ook de airconditioning wat toleranter met koelen.

In de sportmodus is de aandrijflijn maximaal bij de les zonder enige vorm van nervositeit. Verder wordt de besturing wat stugger afgesteld door de stuurbekrachtiging te temmen, al voelt dat bij kleine stuurbewegingen wel een tikje kunstmatig. Omdat bewust zuinig rijden dan niet aan de orde is blijft het instrumentarium rood verlicht. In de normale modus – waarin de motorrespons zich in de gulden middenweg bevindt en de airco en stuurbekrachtiging normaal meedoen, zien we een overwegend blauwe gloed rond de toerenteller.

Aandrijflijn
Voor de CR-Z maakt Honda gebruik van een anders samengestelde aandrijflijn dan de Insight en Civic Hybrid. Onder de motorkap huist een voor Europese begrippen nieuwe 1.5 i-VTEC benzinemotor, geleend van de Brazilliaanse Jazz. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor, de Integrated Motor Assist (IMA) die of niets doet, de accu’s bijlaadt of assisteert.

Volledig elektrisch rijden is er in deze zogenaamde ‘Parralel Hybrid’ niet bij. Daar heeft Honda bewust voor gekozen om de motorspecificaties te optimaliseren voor aansprekende prestaties. Wel slaat de motor netjes af voor het verkeerslicht – maar dan moet je de zesbak wel in vrij zetten.

In totaal heeft de CR-Z 124 pk in zich. Samen met flinke trekkracht die vergelijkbaar is met een 1.8 litermotor en al zeer vroeg paraat is, heeft Honda’s kleinste hybride toch best leuke papieren. De acceleratie- en sprintcijfers bevestigen dat de CR-Z zich niet als hot hatch scheurijzer profileert, maar met een topsnelheid van 200 km/u en de mogelijkheid om binnen 10 tellen naar honderd te sprinten kun je het toch echt slechter treffen.

Zesbak
Met dank aan de hulp van de elektromotor voelt de CR-Z vanaf de start meteen kwiek aan. De hoge trekkracht bij lage toeren maakt het mogelijk om vroeg op te schakelen en toch soepel en gestaag te accelereren. De zesbak schakelt daarbij opvallend strak en met vrij korte slagen, eigenlijk ideaal voor een vlotte rijstijl.

Aan het einde van de testrit, waarbij overwegend binnenwegen en snelwegkilometers is afgelegd en het vermogen regelmatig is benut, liet de verbruiksmeter van de CR-Z 6.5 liter voor zich noteren. Honda zelf vertrouwt er op dat zo’n 5.0 liter voldoende is voor 100 kilometer, ongeacht de ingestelde rijmodus. Dan moeten we bij ons zelf wel de knop naar zuinig rijden omzetten, het is maar de vraag of je dat wilt.

Conclusie

Honda laat als eerst met de CR-Z zien dat hybride rijden ook plezierig en sportief kan zijn. De nieuwe spruit is weliswaar geen rasechte sportauto of bruut pk-monster, maar is door assistentie van de elektromotor, de prettige zesbak en het laagvliegende cockpitgevoel toch aansprekend ‘fun to drive’.

Dat z’n verbruik is niet laag genoeg om met 14% bijtelling en belastingvrij in de showroom te staan heeft gevolgen voor de prijsstelling. De CR-Z is er namelijk vanaf 24.990 euro. Indien het gamma straks wordt uitgebreid met een vijfdeurs versie,, voor dat geld zijn er betere en zuinigere lesauto’s te krijgen. Vanaf 29 mei staat de Honda CR-Z bij de dealer.

Specificaties: Honda CR-Z

Lengte:                        408 cm
Breedte:                       174 cm
Hoogte:                        140 cm
Wielbasis:                     243 cm
Gewicht:                       1119  kg
Inhoud kofferruimte:           233-401-595 liter

Motorinhoud:                   1497 cc
Brandstof:                     benzine
Vermogen:                      124 pk / 6100 toeren
Koppel:                        174 Nm / 1000-1500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.9  seconden
Topsnelheid:                   200 km/h

CO2 uitstoot:                  117 gr/km (A-label)
Verbruik:                      5.0 l/100 km

Prijs vanaf:                   24.990 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.