Opel Corsa

Rijtest: Schoner kilometers vreten in de Opel Corsa ecoFLEX

AUTOVANDAAG – Kleine auto’s met een dieselmotor worden ook door rijscholen steeds interessanter, vanwege een doorgaans gunstige aanschafprijs en lager bijtellingtarief. Klein is overigens niet het juiste woord voor de vernieuwde Corsa, die vooral inwendig flink is aangepast. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met de schonere ecoFlex.

De Corsa ecoFlex is de schoonste versie in het Corsa-gamma. In de neus hangt een flink opgewaardeerde 1,3 liter CDTi dieselmotor met 95 pk. Opel heeft het verbruik ten opzichte van de vorige eco-versie met 10 procent weten te reduceren, wat heeft geresulteerd in een brandstofconsumptie van 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Een mooie waarde, zonder meer, maar net niet genoeg om de ecoFlex ook voor de rijschoolhouder echt interessant te maken. Met een CO2-uitstoot van 95 g/km of minder zou de auto in ons land vrijgesteld zijn van BPM en motorrijtuigenbelasting. Jammer!

Variabele geometrie
Reken je overigens niet al te rijk aan het gestelde brandstofverbruik van omgerekend 1 op 27. Dat haal je nooit. Althans, wij niet, terwijl we toch flink wat snelwegkilometers hebben gemaakt. Bij ons bleef het verbruik ‘steken’ op een gemiddelde van 1 op 21. Ook niet slecht. Daarbij moeten we wel aantekenen dat we niet altijd exact de bevelen van de schakelindicator hebben opgevolgd, net als de CBR-leerling.

Ondanks een gunstiger verbruik in vergelijking met zijn voorganger, wist Opel het vermogen met liefst 27 procent te laten groeien tot 95 pk. Grotendeels verantwoordelijk daarvoor is de turbo met variabele geometrie. De Corsa ecoFlex is bepaald geen futloos type. Aangezien de maximale trekkracht van 190 Nm al vanaf 1.750 toeren voorhanden is, komt ie kwiek uit de startblokken. Dat gaat wel gepaard met een typische dieselroffel, maar daar kunnen we mee leven. Het motorgeluid wordt namelijk nooit irritant.

Rijcomfort
Behalve wijzigingen aan het motorenprogramma heeft Opel ook gesleuteld aan de wielophanging en stuurinrichting. De schokdempers zijn anders afgesteld en vóór voorzien van zachtere veren om het rijcomfort te verbeteren.

Dat is ze aardig gelukt, de Corsa komt comfortabel voor de dag. Bij een noodstop daarentegen duikt ie ver door in zijn (voor)veren wat een dansende kont oplevert. Dat is niet voor iedereen even prettig. Verder hebben de ingenieurs de software van de elektrische stuurinrichting opnieuw geprogrammeerd. Toch zijn ze iets te ver doorgeschoten. De Corsa heeft nog altijd een nerveus stuurgedrag, zeker op snelwegtempo. De stuurhulp doet te veel zijn best waardoor je wederom voortdurend bezig bent met corrigeren.

Navigatiesysteem
Erg te spreken zijn we over de cruise control die zich mooi intuïtief laat bedienen. Daartegenover zet Opel een navigatiesysteem dat wel onhandig functioneert. We weten allemaal dat je beter niet met de navi kunt rommelen tijdens het rijden, maar af en toe is het toch verrekte handig. Bij de Corsa moet je zo goed als stil staan om een adres te kunnen invoeren.

Verder stelt Opel een aantal voorzieningen beschikbaar die in het B-segment redelijk uniek zijn. Ons testexemplaar was bijvoorbeeld voorzien van meedraaiende halogeen koplampen, hoekverlichting met behulp van de mistlampen en een verwarmbaar stuurwiel. Die laatste functie zal een rijschoolleerling nauwelijks gebruiken, de innovatieve AFL-verlichting daarentegen is wel erg prettig, vooral op plekken waar het aardedonker is.

Interieur
De vernieuwde Corsa is qua uiterlijk niet veranderd. Ook het interieur bleef zo goed als ongewijzigd. Wel zijn er nieuwe uitvoeringen in het leven geroepen, zoals de 111-years Edition met standaard een airco, radio met cd-/MP3-speler, cruise control, boordcomputer en een ‘luxere’ dashboardafwerking in pianozwart of mat chroom.

Met een lengte van op net geen 4 meter en een breedte van 1,71 meter is de Corsa een volwassen auto. Ons vijfdeurs proefkonijn beschikt over een keurig afgewerkte en bruikbare bagageruimte met een inhoud van 285 liter, te vergroten tot 1.050 liter. Volwassen passagiers achterin hebben qua hoofdruimte geen klagen, wel moeten ze rekening houden met een niet al te royaal bemeten speelruimte voor de benen.

Opel vraagt voor de Corsa 1.3 CDTi ecoFlex Selection een minimale vergoeding van 18.295 euro. Een meerprijs van 900 euro ten opzichte van het vorige model. Het is de investering meer dan waard, want de vernieuwde ecoFlex is er met sprongen op vooruit gegaan. Ons testexemplaar in 111-years Edition uitvoering met de nodige opties, zoals een navigatiesysteem, lichtmetalen wielen en telefoonvoorbereiding met bluetooth kost 24.900 euro.

Specificaties: Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX

Lengte: 399 cm
Breedte: 171 cm
Hoogte: 149 cm
Wielbasis: 251 cm
Gewicht: 1105 kg
Inhoud kofferruimte: 285-1050 liter

Motorinhoud: 1248 cm3
Brandstof: diesel
Vermogen: 95 pk / 4000 toeren
Koppel: 190 Nm / 1750 toeren
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100 km/h: 12.3 seconden
Topsnelheid: 177 km/h

CO2 uitstoot: 99 gr/km (A-label)
Verbruik: 3.7 l/100 km
Testverbruik: 4.8 l/100km
Prijs vanaf: 18.295 euro

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest: Schoner kilometers vreten in de Opel Corsa ecoFLEX”

M.Willemsen|15.12.10|14:48

De schrijver van dit verhaal is niet helemaal op de hoogte van deze auto. Hij is nl wel BPM en wegenbelastingvrij.Dat maakt hem ook zeer geschikt als lesauto. Heb hem zelf gekocht voor 18.000euro, de cosmo wat de meest luxe uitvoering is, voor privegebruik

Redactie|15.12.10|14:52

Beste M. Willemsen,

Het gaat hier om een oud model Opel Corsa van mei 2010.

Lees ook: http://www.verkeerspro.nl/autonieuws/2010/07/04/opel-corsa-ecoflex-nu-ook-bpm-vrij-en-met-14-bijtelling/.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.