Rijtest Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI: belastingvrije combi
AUTOVANDAAG – Skoda heeft met de Fabia Combi Greenline een uitermate spaarzaam type in handen voor de rijschool. Geen BPM, geen wegenbelasting, veertien procent bijtelling bij privégebruik en een gemiddeld (fabrieks)verbruik van bijna 1 op 30. En dat alles ook nog eens met het gebruiksgemak van een combi. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Door fiscale stimuleringsmaatregelen van onze overheid kunnen sommige automodellen economisch gezien opeens heel aantrekkelijk worden. Skoda profiteert hier ten volle van en bewijst dat je niet persé een kleine en bescheiden auto hoeft te rijden om volledig in de prijzen te vallen bij de overheid.
CO2-uitstoot
De Tsjechische fabrikant heeft namelijk de Fabia Combi zó zuinig gemaakt dat ie slechts 89 g/km aan koolzuurgas (CO2) uitstoot. Dit staat gelijk aan een verbruik van bijna 1 op 30. Leuk, maar is dat in de praktijk überhaupt wel mogelijk?
Voor de aandrijving van de groene Skoda zorgt een 1.2 TDI driecilinder diesel, goed voor een vermogen van 75 pk en een koppel van 180 Nm vanaf 2.000 tr/min. Normaal gesproken genoeg om redelijk vlot te presteren, ware het niet dat Skoda een versnellingsbak monteert die werkelijk alle levendigheid uit de krachtbron haalt. Alles staat in het teken van een gunstig verbruik.
Versnellingsbak
De handgeschakelde vijfbak heeft XXL-overbrengingen. Zo kwamen we ze nog niet eerder tegen. Op het koppel rijden (wat bij een diesel de normale gang van zaken is) is bijna niet mogelijk in de Greenline, want na overschakelen valt het toerental terug tot net boven stationair. Als je de schakelindicator volgt dan hoef je al helemaal niet op enige vorm van vitaliteit te rekenen.
De vrij lange pook van de transmissie en de verre van strakke bediening roept gevoelens op met dat van een bedrijfsbusje uit vroeger jaren. Acceleratiecijfers zijn bij zo’n zuinigheidswonder van ondergeschikt belang. Toch vermelden we ze even: nul tot 100 km/h kan in 14,3 tellen en de topsnelheid bedraagt 172 km/h.
Verbruik
Met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km zou je in theorie 1.320 kilometer kunnen afleggen op één tank. Helaas gaat die vlieger niet helemaal op, het verbruik blijft achter bij fabrieksopgaaf. Reken op een litertje extra.
Dan nog is de Tsjech natuurlijk uitermate zuinig te noemen. En dat allemaal onder meer dankzij een stop-/startsysteem, banden met een lage rolweerstand, hergebruik van remenergie en die verschrikkelijk lange overbrengingen van de versnellingsbak.
Schakelen
Om het verbruik enigszins in de buurt te laten komen van fabrieksopgaaf, dien je wel voorzichtig te rijden en tijdig op te schakelen. In de praktijk gewoon de bevelen van de schakelindicator opvolgen, te zien in het display tussen snelheidsmeter en toerenteller.
Daarnaast is het ook van belang de versnellingsbak in vrij te zetten en het koppelingspedaal los te laten voor een rood licht of bij andere stops. Het stop-/startsysteem schakelt de motor dan uit. Trap je vervolgens het koppelingspedaal weer in, dan herstart de motor zich razendsnel, nog voordat je de versnellingsbak in de eerste versnelling hebt kunnen leggen.
Driecilinder diesel
De meest groene Fabia is dus aanmerkelijk trager dan een gewone Fabia. De driecilinder diesel moet er hard aan trekken en laat dat horen ook. Zo’n driepitter klinkt over het algemeen al wat rauw, maar de motor in deze Fabia spant de kroon. Om nog maar te zwijgen over het gestamel bij een koude start met allerlei rare bijgeluiden. Dat zijn we niet gewend van het toch moderne common rail-aggregaat.
De demping van de Fabia is redelijk stevig, maar het comfort aan boord is dik in orde. En dat geldt ook voor de uitrusting. Standaard is onder meer een handbediende airco, cruise control, een radio met cd-/MP3-speler, 15-inch lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper.
Beenruimte
De inzittenden hebben bovendien ook weinig reden tot klagen over de bewegingsvrijheid. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen, en in de kofferbak kan nog flink wat liters aan bagage ‘groen’ vervoerd worden. In standaardconfiguratie is er 480 liter beschikbaar, met de rugleuning van de achterbank opgeklapt zelfs 1.400 liter.
Het interieurontwerp laat wel weinig ruimte voor frivoliteiten. Het is nogal een dooie boel binnenin met voornamelijk harde kunststoffen, ook nog eens uitgevoerd in een zwarte tint.
Prijs
Skoda profiteert met de Fabia Combi Greenline in ons land van alle mogelijke fiscale voordelen. De Tsjech zet geen maatstaven als het gaat om rijgenoegen, verre van dat, maar is wel groen, degelijk en praktisch. Een echte no-nonsense auto voor ‘slechts’ 15.990 euro!
Fabia Greenline rijden kan sinds kort nóg voordeliger. Skoda heeft namelijk de hatchback ook vergroend. De vijfdeurs Fabia staat voor 15.210 euro in de prijslijsten.
Specificaties: Skoda Fabia Combi Greenline
Lengte: 425 cm
Breedte: 164 cm
Hoogte: 150 cm
Wielbasis: 245 cm
Gewicht: 1119 kg
Inhoud kofferruimte: 480-1460 liter
Motorinhoud: 1199 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 75 pk / 4200 toeren
Koppel: 180 Nm / 2000 toeren
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100 km/h: 14.3 seconden
Topsnelheid: 172 km/h
CO2 uitstoot: 89 gr/km
Verbruik: 3.4 l/100 km
Testverbruik: 4.4 l/100 km
Prijs vanaf: 15.990 euro
Bijtelling: 14%
Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl
Ben al enige tijd in het bezit van deze Skoda Fabia Greenline.
Verbruik tijdens de lessen moet je echt zien op 4.9 op 100. Dat is al een hele winst ten opzichte van mijn vorige auto 7.0 op 100. Niet de opgegeven 3.4, zelfs niet met een litertje meer, maar voor een lesauto niet slecht. Zelf rijden levert overigens een verbruik van 4.3 op 100.
De traagheid valt echt mee en is zeker niet zoals het hierboven geschetst wordt. In de praktijk rijd ik net zo vlot weg bij een verkeerslicht, voeg ik prima in met optijd de juiste snelheid en word ik niet ingehaald door anderen die mij te traag vinden.
De schakelindicator reageert ook op jouw rijstijl. D.w.z. moet ik wat harder doortrekken dan geeft hij ook pas later aan dat je omhoog moet. (Tijdens een invoegmanouevre laat hij je rustig in 3 doorhalen tot 90 km/h. Daarmee hebben we ongeveer 3500 tpm)
Kortom, deze auto is echt sneller dan mijn vorige Seat Alhambra 1.9 TDI en een stuk zuiniger.
Neem alle opties voor het interieur en je hebt een prima betaalbare leswagen waar de leerling heel tevreden mee is.
Zonder veel moeite haal ik met mijn Octavia van 1999 1: 20 tot 22, maar zo lang ik niet nog een kilometertje zuiniger rijd met een 3 cylinder dieseltje rijd, word ik in dit land bestraft als een milieucrimineel met € 120.– per maand. In 2013 betalen we vermoedelijk ook zo iets voor de Fabia Greenline.
Mijn vorige Octavia had 90 Pk en een maximum koppel van 195 Nm. en dan is 180 Nm voor een zo veel lichtere auto echt nog niet zo gek.
De Fabia Combi is wel de ruimste auto in dit segement.
Op 30-9-10 een Greenline gaan rijden.Op 1 febr 17000 km gereden
Verbruik i:18 verder een stug onderstel waar goed mee te rijden is.
Onlangs was er veel wind dan swingt ie heen en weer en moet je stuur heel goed vasthouden.
Een HEEL groot probleem bij deze auto is de verkeersveiligheid wanneer het regent.
Er iets met de airodynamica van de auto,het water blijft links en rechts in een gootje staan.
In een brief van Pon werd het niet ontkend.
Gevolg vanaf 100 km per uur komen er grote hoeveelheden water op de as van de spiegel terecht, dit water komt op de beide zijruiten en vormt zich een film van water over de gehele zijruit,waardoor je niets meer in de spiegels kunt zien.
Ik heb dat als levensgevaarlijk ervaren,bijvoorbeeld overdag rijd iemand zonder licht je ziet helemaal niets in de spiegel er bijna een aanrijding.
Je moet elke keer wanneer het regent eerst links over de schouder kijken of er niets naast je zit en dan inhalen.
Mijn greenline bevalt me uitstekend, hoewel er altijd wel wat aan te merken valt. Het verbruik is in werkelijkheid beduidend hoger dan 1:29. Alleen in de auto zitten, volledig het schakeladvies volgen en dan lukt het wel om op 4,3 l/100 km uit te komen.
Een zaak die ik nog niet heb kunnen oplossen is een kraak/rammel in de leuningen van de achterbank. Het geluid treedt alleen op als er een passagier tegen leunt! Vreemd maar waar. Heeft iemand anders dit ook?
Ik heb geen last van welke mankementen dan ook. Prima autootje, alleen verbruik dat is aangegeven haal je niet, zoals ik al eerder meldde. Minder dan 4.0 per 100 km heb ik er nog niet uit gekregen. Ik vind de waarde die ze voor buiten de bebouwde kom aangeven erg laag, want op de snelweg bij 120 km/u gaat je verbruik, op de cruisecontrol, toch echt tussen de 5.6 en 6.3 schommelen. Bij een lange rit ga je dus nooit onder de 4.0 komen, tenzij je alleen maar 80 km wegen gaat rijden.
Leo heeft het over kraken van de achterbank als er iemand op zit.
Dit heb ik ook gemerkt. Kennelijk is het frame van de achterbank aan de slappe kant. Bij belasting met een volwassene vervormd ze een beetje. Mijn oplossing is de leuning naar voren klappen en tussen de aanslag en de achterkant leuning een doekje leggen. De achterleuning gaat dan wat moeilijker in zijn vergrendeling, maar piept niet meer. Dikte van opvulling uitproberen.
Heb de Greenline nu 7 maanden en 12000km gereden – eerst maakte ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden – lukte me regelmatig om de 3.4 te halen (110km rit, 5km stad, 10km provincial en 95km snelweg en op de snelweg cruise op 95km/u). – al is het sterk wind, weer afhankelijk en soms wisselvallig.
Rij nu sportiever en sneller maar nog steeds haal ik bijna altijd 4.5l/100km, de Fabia heeft genoeg kracht en rijdt soepel – geen problemen alleen soms rare geluiden by starten koude moter
Na precies een jaar zit ik op 4,23 per 100 km, met uitschieters van 5,82 (files, haast en veel sneeuw) en 3,54 rond de 100 km/u op-0 de snelweg. Dus goed te doen. Mocht je alleen maar 80 km/u wegen rijden, dan kun je volgens mij met gemak onder de 3,0 liter per 100 km/u komen.