Opel Corsa, 1.3, CDTI, ecoFLEX

Rijtest belastingvrije Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX

AUTOVANDAAG – Opel heeft de Corsa opnieuw een facelift gegeven. Omdat de Corsa daar niet anders van is gaan rijden grijpen we de hernieuwde kennismaking aan voor een rijtest met de belastingvrije 1.3 CDTI ecoFLEX start/stop.

In technisch opzicht is de Corsa vorig jaar al fijngeslepen. Schokdempers, veren, stabilisatorstangen, de achteras, de stuurinrichting en de software van de stuurbekrachtiging werden herzien.

1.3 CDTi ecoFLEX belastingvrij

Ook kregen de benzinemotoren een krachtkuur en voegde een nog zuiniger en tegelijkertijd aangesterkte 1.3 CDTI dieselvariant zich toe aan het palet. Eind vorig jaar kreeg die laatste er nog een start/stop-systeem bij waardoor de Corsa met dieselmotor zich kan aansluiten bij de rij compacte BPM- en belastingvrije auto’s, met één van de beste rapportcijfers. Deze ecoFLEX diesel levert 95 pk en verbruikt 3.5l/100km.

Het feit dat de CDTI net als bij Fiat een viercilinder betreft lijkt misschien meer een leuk gegeven voor de marketingafdeling maar werpt ook in de praktijk z’n vruchten af. De diesel is soepeler en kent meer raffinement dan bijvoorbeeld de populaire driecilinderconcurrenten uit de VAG-groep.

Kritiek

Een ding moeten we helaas wel constateren; stil is-ie niet. De binnenin hoorbare verbrandingsgeluiden steken niet onder stoelen of banken door diesel gevoed te worden en dat blijft eigenlijk altijd zo. Een puntje ter kritiek, aangezien de CDTI juist verder wel erg overtuigt.

Met dank aan een normaal gespatieerde vijfbak valt de motor niet dood na het opschakelen; de toerenval is simpelweg niet zo groot. Hierdoor kun je de Corsa prima rijden volgens ‘Het nieuwe Rijden’, een verademing die duidelijk maakt dat het blijkbaar niet zo moeilijk is om zuinigheid (3.5l/100km, 95 gram) te combineren met driveability.

Start/stop-systeem

Lof verdient ook het start/stop-systeem dat vanaf nu standaard aanwezig is; de besparingsinstallatie werkt niet alleen snel maar doet ook bij temperaturen onder nul zijn werk.Opel geeft de nieuwe Corsa een grotere mond, opnieuw ingedeelde mistlampunits, dagrijverlichting (in de koplamp) en een chrome bar in de grille.

In het interieur zijn nieuwe kleurenthema’s toe te passen waarbij er ook naar de afwerking is gekeken. Daarom is de cockpit desgewenst kleurrijk ingericht met gelakte ventilatieringen en opvallende bekleding.

Uitrusting

Een andere vernieuwing komt tot uiting in de uitrustingsmogelijkheden. Opel introduceert een speciaal voor Nederland samengestelde Connect Edition, waarin naast cruise control, mistlampen en lichtmetaal ook een geïntegreerd radio/navigatiesysteem met touchscreen en bluetooth is opgenomen.

Het systeem (ontwikkeld door Bosch) werkt snel, is vrij logisch ingedeeld en doet wat dat betreft niet onder voor het voorgaande, duurdere systeem van Opel zelf. De plaatsing ervan is echter een achteruitgang, aangezien het display nu in het dashboard is gemonteerd terwijl het voorheen overzichtelijk erbovenop was geïntegreerd in het boordcomputerscherm.

Boordcomputer

Dat grote scherm is nu monochroom en veel minder relevant omdat het slechts de functies van de radio, boordcomputer en klimaatregeling vertegenwoordigt. Bovendien laat de boordcomputer zich nu nog alleen via onaangeduide knoppen op het stuur bedienen, wat je in eerste instantie toch even aan het zoeken zet. Jammer.

Opel levert de vernieuwde Corsa vanaf 12.495 euro en zet dan een eenlitervariant in de uitvoering Selection voor de deur. Belastingvrij dieselen kan met de ecoFLEX voor een prijs van 14.895 euro en komt als Connect Edition voor 17.195 euro uit de showroom rijden. Het Touch&Connect navigatiesysteem is ook los verkrijgbaar en kost dan 695 euro.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest belastingvrije Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX”

Ton|13.08.11|01:48

Minpuntje,
als lesauto; deurschalen (hard plastic) hebben een scherpe rand.
Zittend, achter leerling of instructeur, krijg je pijnlijke knieën.
Of te wel; te weinig (knie)ruimte voor huidige adolesenten.

Andre|06.12.11|19:31

“Een ding moeten we helaas wel constateren; stil is-ie niet.”

Wat een onzin regelrechte BS. Ik zou zeggen tegen de potentiele koper, ga het zelf ervaren met een proefrit en je zult merken dat hij helemaal niet rumoerig is. Ik weet niet waar die zgn testers deze Corsa mee vergelijken met een B(oeren)M(est)W(agen) 540i of zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest belastingvrije Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX | RijschoolPro
Opel Corsa, 1.3, CDTI, ecoFLEX

Rijtest belastingvrije Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX

AUTOVANDAAG – Opel heeft de Corsa opnieuw een facelift gegeven. Omdat de Corsa daar niet anders van is gaan rijden grijpen we de hernieuwde kennismaking aan voor een rijtest met de belastingvrije 1.3 CDTI ecoFLEX start/stop.

In technisch opzicht is de Corsa vorig jaar al fijngeslepen. Schokdempers, veren, stabilisatorstangen, de achteras, de stuurinrichting en de software van de stuurbekrachtiging werden herzien.

1.3 CDTi ecoFLEX belastingvrij

Ook kregen de benzinemotoren een krachtkuur en voegde een nog zuiniger en tegelijkertijd aangesterkte 1.3 CDTI dieselvariant zich toe aan het palet. Eind vorig jaar kreeg die laatste er nog een start/stop-systeem bij waardoor de Corsa met dieselmotor zich kan aansluiten bij de rij compacte BPM- en belastingvrije auto’s, met één van de beste rapportcijfers. Deze ecoFLEX diesel levert 95 pk en verbruikt 3.5l/100km.

Het feit dat de CDTI net als bij Fiat een viercilinder betreft lijkt misschien meer een leuk gegeven voor de marketingafdeling maar werpt ook in de praktijk z’n vruchten af. De diesel is soepeler en kent meer raffinement dan bijvoorbeeld de populaire driecilinderconcurrenten uit de VAG-groep.

Kritiek

Een ding moeten we helaas wel constateren; stil is-ie niet. De binnenin hoorbare verbrandingsgeluiden steken niet onder stoelen of banken door diesel gevoed te worden en dat blijft eigenlijk altijd zo. Een puntje ter kritiek, aangezien de CDTI juist verder wel erg overtuigt.

Met dank aan een normaal gespatieerde vijfbak valt de motor niet dood na het opschakelen; de toerenval is simpelweg niet zo groot. Hierdoor kun je de Corsa prima rijden volgens ‘Het nieuwe Rijden’, een verademing die duidelijk maakt dat het blijkbaar niet zo moeilijk is om zuinigheid (3.5l/100km, 95 gram) te combineren met driveability.

Start/stop-systeem

Lof verdient ook het start/stop-systeem dat vanaf nu standaard aanwezig is; de besparingsinstallatie werkt niet alleen snel maar doet ook bij temperaturen onder nul zijn werk.Opel geeft de nieuwe Corsa een grotere mond, opnieuw ingedeelde mistlampunits, dagrijverlichting (in de koplamp) en een chrome bar in de grille.

In het interieur zijn nieuwe kleurenthema’s toe te passen waarbij er ook naar de afwerking is gekeken. Daarom is de cockpit desgewenst kleurrijk ingericht met gelakte ventilatieringen en opvallende bekleding.

Uitrusting

Een andere vernieuwing komt tot uiting in de uitrustingsmogelijkheden. Opel introduceert een speciaal voor Nederland samengestelde Connect Edition, waarin naast cruise control, mistlampen en lichtmetaal ook een geïntegreerd radio/navigatiesysteem met touchscreen en bluetooth is opgenomen.

Het systeem (ontwikkeld door Bosch) werkt snel, is vrij logisch ingedeeld en doet wat dat betreft niet onder voor het voorgaande, duurdere systeem van Opel zelf. De plaatsing ervan is echter een achteruitgang, aangezien het display nu in het dashboard is gemonteerd terwijl het voorheen overzichtelijk erbovenop was geïntegreerd in het boordcomputerscherm.

Boordcomputer

Dat grote scherm is nu monochroom en veel minder relevant omdat het slechts de functies van de radio, boordcomputer en klimaatregeling vertegenwoordigt. Bovendien laat de boordcomputer zich nu nog alleen via onaangeduide knoppen op het stuur bedienen, wat je in eerste instantie toch even aan het zoeken zet. Jammer.

Opel levert de vernieuwde Corsa vanaf 12.495 euro en zet dan een eenlitervariant in de uitvoering Selection voor de deur. Belastingvrij dieselen kan met de ecoFLEX voor een prijs van 14.895 euro en komt als Connect Edition voor 17.195 euro uit de showroom rijden. Het Touch&Connect navigatiesysteem is ook los verkrijgbaar en kost dan 695 euro.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Rijtest belastingvrije Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX”

Ton|13.08.11|01:48

Minpuntje,
als lesauto; deurschalen (hard plastic) hebben een scherpe rand.
Zittend, achter leerling of instructeur, krijg je pijnlijke knieën.
Of te wel; te weinig (knie)ruimte voor huidige adolesenten.

Andre|06.12.11|19:31

“Een ding moeten we helaas wel constateren; stil is-ie niet.”

Wat een onzin regelrechte BS. Ik zou zeggen tegen de potentiele koper, ga het zelf ervaren met een proefrit en je zult merken dat hij helemaal niet rumoerig is. Ik weet niet waar die zgn testers deze Corsa mee vergelijken met een B(oeren)M(est)W(agen) 540i of zo.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.