lesauto, dubbele bediening

Rijinstructeur in loondienst en salaris zonder leerling

Een rijinstructeur in loondienst krijgt soms alleen de uren die hij daadwerkelijk lesgeeft aan de leerlingen betaald. Voor de tijd die tussen de leerlingen in zit krijgen sommigen niets. Maar mag dat eigenlijk wel van de wet?

“Er is helaas geen CAO van toepassing voor rijschoolhouders waarin bovenstaand probleem geregeld wordt”, zegt advocaat Anjo Doornbos van Fiévez Advocaten in Deventer. “Daarom is het belangrijk goede afspraken te maken in het arbeidscontract.”

Salaris

“In beginsel behoort de tijd die een rijinstructeur beschikbaar is voor zijn werkgever ook tot zijn diensttijd en dient hij daarvoor ook salaris te ontvangen”, vindt Doornbos.

“Als een rijinstructeur zich in opdracht van zijn werkgever met de lesauto dient te begeven naar de volgende leerling, valt dit mijns inziens ook onder zijn diensttijd. Zo dient de rijinstructeur zich bijvoorbeeld ook tijdens deze ritten te houden aan de instructies van zijn werkgever.”

Rechter

Maar het is niet zo dat alleen als er harde afspraken zijn gemaakt over de ‘lege uren’ in het arbeidscontract, je deze uren ook daadwerkelijk zou kunnen opeisen. “Het is alleen bewijstechnisch wat lastiger”, weet Doornbos.

“Als je naar het aantal uren wordt uitbetaald en alleen de uren krijgt waarin je daadwerkelijk les geeft, kan je de salarisvordering onderbouwen door het aantonen van bijvoorbeeld een reisschema.”

Salaris

Doornbos: “In principe heb je als werknemer gewoon recht op salaris over de uren dat je beschikbaar bent voor de werkgever, tenzij er hierover andere afspraken zijn gemaakt in het arbeidscontract.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

78 reacties op “Rijinstructeur in loondienst en salaris zonder leerling”

Hans|24.02.11|10:44

Zijn wij blij met dit artikel?

Paul|24.02.11|10:56

Is dit het vakblad voor Rijschoolhouders of personeel?

Jacob|24.02.11|11:06

Dus is het onmogelijk rij-instructeurs in loondienst te hebben. Wellicht zijn er nog instucteurs die voor het absolute minimumloon willen werken.. Hoewel je dan weer kans hebt dat je gedagvaard wordt, omdat meneer de advocaat vindt dat dat minimum loon niet redelijk is ten aanzien van de inspanning die geleverd wordt. Wat is het uurloon van een advocaat trouwens? Mijn insziens zijn die bedragen juist buiten alle proporties..

Joop|24.02.11|11:09

Hans en Paul, wat een rare vragen!
Werkgevers zijn toch goed voor hun personeel en geven ze wat hen toekomt!
Of is dat in de rijschoolwereld anders?

Herman|24.02.11|11:48

Inderdaad Joop. We willen toch allemaal een gezonde branche? Dan moeten de arbeidsomstandigheden ook gezond zijn.

In je uurtarief neem je toch een marge op voor lege uren?

tonnie|24.02.11|11:51

Als ik naar mijn werk ga krijg ik dit ook niet betaald, ook al is het te voet

erma pieper|24.02.11|11:51

Als je iemand een fatsoenlijk loon wilt geven,daarnasst de kosten van de auto, boekhouder,cursussen,belasting enz. dan ga je als rijschool gewoon failliet.
Ik zit al meer dan 30 jaar in het vak
Kortom het is slecht geregeld voor werkgevers, en als wij dan ook nog de uren die tussenin vallen die leeg zijn , en die aan de wergever ook niet wordt betaald ,maar wel aan de instrukteur, dan loop je hier echt op leeg.
De BTW naar 6 % op de lessen en de BPM eraf ,en bijtelling prive gebruik

WJ|24.02.11|11:55

tsja ik kan me er wat bij voorstellen dat niet iedereen hier blij mee is.

Gewoon een max aantal uren per instructeur instellen. Wat vrachtwagen chauffeurs ook hebben.
Dan kunnen die een pitters of onder de prijs werkers geen afbreuk doen aan de les prijs.
Waardoor de lesprijs omhoog kan en er ook goed voor de instructeurs gezorgd kan worden.

Piet Noordzee|24.02.11|12:44

Ik weet niet hoe het bij collega rijscholen is gesteld, maar in de randstad is het moeilijk om als zelfstandige rijschool met instructeurs in loondienst het hoofd boven water te houden. Door het opleiden van werklozen tot rij-instructeurs door het UWV is de concurrentie moordend. Deze mensen hebben een autootje, laten er voor een paar honderd euro’s dubbele bediening inbouwen, en gaan rijden voor een lesprijs van 22-25 Euro per uur. Hoe kan ik daar tegen concureren met een pand, maandloners etc?

Alex|24.02.11|13:04

dus de leerling mag betalen voor de uren dat de instructeur geen les geeft???????
wat moet dan een rijles voor de cursisten gaan kosten…….. € 60,00
want de instructeur moet zijn salaris ontvangen ????????

Ed|24.02.11|13:39

Geachte rijschoolhouders …. als u niet naar redelijkheid wilt betalen geen probleem..!! draai het teveel aan uren dan maar zelf en kom niet zuren om uit te helpen.

Rob|24.02.11|13:39

Alleen al het feit dat hierover de meningen verschillen zegt al genoeg over de branche. Als in een winkel even geen klanten zijn, krijgt de medewerker ook gewoon betaalt. Kortom; je bent ondernemer of je bent het niet.

Ed|24.02.11|14:07

Ennu Tonnie …natuurlijk krijg ik de reiskosten betaald als ik naar mijn werk ga……… net als alle andere werknemers in Nederland. Het woord werknemer is geen synoniem voor NV Nutsbedrijven. En of ik met de fiets auto of te voet ga………. in Nederland heb ik de vrijheid om dat zelf te kiezen toch……………….. kort samengevat: betalen of het teveel aan lesuren lekker zelf riiden..!!

Ed|24.02.11|14:16

WJ De rijtijdenwet voor vrachtauto´s en bussen is jaren geleden al veranderd in arbeitstijdenwet. Dit betekend kort samengevat het volgende: rijinstructeurs in loondienst moeten zich aan dezelfde arbeitstijdenwet houden als vrachtwagenchauffeurs….. en rijschoolhouders met personeel in dienst ( uitgezonderd freelancers) krijgen dezelfde sancties opgelegd als werkgevers van vrachtwagenchauffeurs.

Maurice|24.02.11|15:10

Tja lastige discussie niets liever zou ik mijn mensen meer willen betalen. Maar doordat wij met zijn allen niet eens in staat zijn een goeie kostprijsberekening te maken.
Er zijn weinig branches die zulke slechte marge’s haalt dan dit vak.

Nee ik weet ook niet hoe, want als enige de prijsverhogen gaat niet werken…..

Wel eens naar onze zuiderbuurtjes gekeken. Die vragen tussen de € 50- en €60,- voor een uur rijles (hoezo domme Belgen)

Graag jullie reactie!

Bert|24.02.11|15:36

Deze discussie blijft bestaan zolang er geen goede C.A.O. is voor deze branche. En beste rijschoolhouders die mensen in dienst hebben, ook uw personeel heeft recht op een goede beloning want het is een hele verantwoording om dagelijks op de weg te zitten met leerlingen die soms de vreemdste dingen uithalen. Kijk naar andere beroepen die vragen ook zomaar € 50,00 per uur en daar moeten wij ook heen zeker met de steeds stijgende brandstofprijzen.

Menzo|24.02.11|15:49

Ik sta op het punt om (tijdelijk) personeel aan te nemen. Bovenstaand punt is een struikelpunt voor mij. Je bent al snel een kwartier kwijt voor het van en naar leerlingen rijden aan het begin van je dag, de pauzes en einde van de dag. Dit is financieel niet te doen. Ik zie maar 1 mogelijkheid: Alle leerlingen naar de rijschool laten komen. Dat is eerlijker voor de leerlingen EN voor de instructeur. Maar ja.. of ik daar leerlingen mee binnen haal…

Menzo|24.02.11|15:52

@Bert, ik ben het helemaal met je eens. Instructeurs dienen gewoon minimaal 2100 bruto per maand te verdienen, overuur toeslag te krijgen en weekend vergoedingen (zoals in het transport). Maar zolang we voor minimale prijzen blijven rijden is dit niet te doen.

Jaap|24.02.11|16:25

@Menzo @Maurice, in Belgie is dat heel normaal dat leerlingen naar de rijschool komen….

We moeten als branche echt ook naar de +€50 per uur toe, daar is iedereen het over eens. Maar hoe? Misschien moeten we eens praten met die jongens van de bouw, die zijn goed in het maken van prijsafspraken!

Peter|24.02.11|16:42

Beste mensen. Ik volg deze discussie met belangstelling daar ikzelf op het punt sta om in loondienst te gaan werken ondanks dat ik weet dat door de lage marge de rijschool laag moet betalen. Zolang er nog rijscholen zijn die voor 30 tot 40 euro per uur rijden en de markt verzieken zal dit probleem blijven. Ik vraag me af, hoe lang duurt het nog voor de rijschool wereld de handen in één slaat. een cao maakt en een prijs vraagt die het waard is?

Jaap|24.02.11|16:57

Loonkosten zijn de belangrijkste kostenpost voor een rijschool. Met een CAO moeten alle rijscholen met personeel in dienst zich aan dezelfde spelregels houden. Daardoor zal kostenstructuur van rijscholen met personeel ongeveer gelijk worden. Dan krijg je vanzelf dat daar een soortgelijke lesprijs uit voortvloeit of je gaat over de kop.

Of iedereen straks zzp? Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Menzo|24.02.11|17:15

Ik verhuur mezelf regelmatig als ZZP-er maar vraag daar wel een normale prijs voor die ook betaald wordt. Het voordeel voor de inhuurder is dat zij geen risico lopen. Ik wil zelf straks ook ZZP’ers inhuren alleen ik kan tot op heden geen betrouwbare vinden die ook echt zelfstandig zijn en niet afhankelijk van 1 opdrachtgever.

Menzo|24.02.11|17:17

@Jaap, whahaha..ja de bouw kan het ook goed. Of laten we de prijzen van de rijscholen onderzoeken zoals de overheid dat doet met de brandstofprijzen ;-)

Maurice|24.02.11|17:19

Het grootste deel van de rijscholen zijn klein zelfstandige zonder pers. vaak (niet iedereen) hebben zij onvoldoende kennis om tot een goede prijs te komen of geen ander onderscheidend vermogen (behalve de prijs) om “zieltjes”te winnen. Dus met een CAO gaat het probleem nog groter worden. De opleidingscentra moeten hier aandacht aan besteden.Vak rijschoolondernemer of zoiets.De vestigingseisen moeten wat mij betreft een stuk strenger waardoor de toestroom van klein zelfstandige wordt beperkt

nic|24.02.11|17:26

De huidige lesprijzen zijn nog steeds bijna gelijk aan die van de invoering van de euro terwijl alle kosten flink zijn gestegen. Van 80 gulden naar 40 euro daar kan je geen fatsoenlijk salaris van betalen al zou je graag willen.
Een normale lesprijs rond de 80 euro in combinatie met 6% BTW, geen fiscale bijtelling voor prive gebruik zou de branche een stuk gezonder maken waardoor je ook een normaal salaris kan uitbetalen met pensioenregeling.

Menzo|24.02.11|17:34

@Nic. 80 euro? Gemiddelde leerling moet dan 40 x 80 + examen betalen? Hmzzz.. dat gaat niet goed komen denk ik. 55-60 euro lijkt mij al een hele verbetering.

Menzo|24.02.11|17:37

@Maurice: een kleine zelfstandige is geen probleem. Er zijn er alleen heel veel. En al die kleintjes hebben lage overheadkosten en nemen genoegen met een lager inkomen. Dit is geen probleem. Als ze dan ook nog eens kwaliteit kunnen leveren zijn ze terecht aanwezig op de markt. Alleen het hebben van personeel brengt veel kosten met zicht mee. Een CAO zou hier al veel verandering in kunnen brengen. Neem het beroepsgoederenvervoer: vergunningplichtig en inhuur van ZZP als chauffeur is verboden.

Jan|24.02.11|18:00

Zouden er zoveel instructeurs voor zichzelf beginnen als er een fatsoenlijk salaris betaald wordt? Het zijn toch normale eisen dat als er een leerling uitvalt dat dit door betaald wordt of heeft de rijinstructeur ook een bedrijfs risico? Ga eens concureren op kwaliteit en niet op prijs.
Kan je beter 2000 uur lessen a € 32.- of 1500 uur a € 48.- ?

nico|24.02.11|18:08

Ik ben het met nic en bert eens dat de les prijs voor allemaal naar de € 50.00 euro moet dan hebben we tenminste een salaris waar we wat aan hebben, en de rijschoolhouder kan dan wat makelijker de koffie en etens tijd op de dag alleen al door betalen. Ik zelf denk dat als we daar mee een begin maken het ook eerder bespreekbaar is om dan ook tot een CAO te kunnen komen maar alle begin is moeilijk dus ook een CAO.

Menzo|24.02.11|18:47

@Jan: Al krijg ik een dik salaris, dan nog ga ik niet in loondienst ;-), maar dat heeft een andere reden. Werkgevers en ik gaan niet samen.. Lessen die bij ons binnen 48uur voor aanvang worden afgezegd moeten door de leerling betaald worden. Ziekte is in principe geen reden. Zeg de tandarts maar eens af voor een griepje; je krijgt meestal gewoon een rekening. Het gaat mij meer om de gaten in het rooster die soms ontstaan. Daarnaast zou ik graag toeslag willen rekenen voor lessen na 18:00.

nic|24.02.11|18:47

Van 32 euro kan je net een auto laten rijden incl alle kosten eromheen waar betaal je dan een fatsoenlijk salaris van. Of je dan 2000 uur lest of 80 de kosten blijven hetzelfde. Een instructeur die voor zichzelf voor bodemprijs gaat beginnen komt zichzelf tegen en dat is vaak ook het beeld
weer 20 nieuwe rijscholen erbij die na een half jaar weer afhaken en in de tussentijd de markt verpesten en de leerlingen duperen. Enige oplossing is normale prijs, 6% btw en dan komt de rest vast wel.

Menzo|24.02.11|18:49

@Jan: of werken in het weekend. Dan lijkt het mij normaal dat je meer vraagt. Een toeslag van minimaal 50% op uurloon lijkt me niet meer dan normaal. Als je dat gaat verwerken in een uurtarief.. Dat gaat niet goed komen, ook niet met 48 euro per uur.

Menzo|24.02.11|18:50

Wat betreft een CAO: ben ik het helemaal mee eens maar aub zonder pensioenregeling. Volgens mij is dat op dit moment de meest slechte investering die we kunnen doen. Liever zelf sparen!

nic|24.02.11|18:54

@ menzo Lijkt me idd geen slechte zaak elke andere branche kent ook toeslagen voor buiten kantoortijden en die zijn ook niet verwerkt in het normale uurloon

Menzo|24.02.11|18:55

@Nic: Dus 32 auto + overhead, daar bovenop ca 20 euro loonkosten (gemiddeld) = 52 + 19% BTW= 61,90. Ik vind het geen gekke prijs. Bedenk dat een instructeur dan gemiddeld 2300 bruto krijgt met alle loze uren en aanrijdtijd betaald.

willy|24.02.11|20:00

Gezien de reacties is iedereen het over eens dat er heel wat moet gebeuren in de rijschoolwereld wil deze gezond worden. Dit is in ieder geval al een stap vooruit.
Nu allemaal samen de schouders er onder zetten en zorgen dat we de branche reorganiseren

Jan|24.02.11|20:10

Van de leerlingen die wij opleiden slaagt nog geen 50%. Sturen wij leerlingen op examen die nog geen 50% kans van slagen hebben? Sturen wij leerlingen op examen die 0% kans hebben en leerlingen die 100% kans van slagen hebben? Zijn wij professioneel bezig? Zo ja prijzen omhoog.

Jan|24.02.11|20:36

€ 50.- lijkt me redelijk als basis.

Menzo|24.02.11|21:20

@Jan: Wat is de basis dan? Welke kosten komen er nog meer bij? €50,- betekent 42 euro excl. BTW. Wat mag de werkgever per uur als marge hanteren? Ik houd rekening met een dekkingsgraad voor de instructeur van 80%. oftewel: zijn salaris van 40 uur moet in 32 uur verdiend worden.

Herman W|24.02.11|21:49

In België gaan we nu naar 55 a 60 € / u inclusief 21% BTW, dat is ook niet voldoende om een lesgever in loondienst een goed loon te betalen.(2240 brutto) Nochtans is een goed loon de enige mogelijkheid om op termijn een goede opleiding te verzekeren. Een lesgever moet betaald worden voor de gepresteerde uren, als je als werkgever dat pricipe al niet meer wil of kan respecteren waar ben je dan mee bezig. Samenwerken in plaats van mekaar doodknijpen lijkt mij een noodzaak.

Michael|24.02.11|21:50

Rijinstructeur in loondienst, moeilijk.
Het probleem is, als je 40 uur te verdelen hebt dan past dat nooit in die agenda van die loondienst instructeur. je kan die 8 uur nou eenmaal niet maken tussen 15h – 20:00
Een franchiser kan dat wel, die waakt voor zijn brood.
Dan maar € 55,- uur vragen omdat die maar 70% van zijn rooster productief is. De klant maakt het geen bal uit, die gaar wel naar de goede zelfstandiger voor € 42 of zelfs naar die rommelaar voor € 35,- of minder

Menzo|24.02.11|22:05

@Michael: Je slaat de spijker precies op zijn kop. En ik denk dat daar dan ook de gezonde marktwerking zit die juist de mensen in loondienst het leven zo zuur maken.

nic|24.02.11|23:13

Als in Belgie met de lesprijs van 55 a 60 euro nog niet voldoende is dan zou met lesprijzen van 60 euro en een BTW tarief van 6% misschien wel mogelijkheden zijn voor een gezond salaris.
In de rijschoolwereld heb je te maken met afhankelijkheid van de beschikbaarheid van leerlingen die vaak ook nog naar school gaan dus een gewone rooster zit er helaas niet in voor instructeurs of eigenaarsvan rijschool die zelf rijden. Je liefde voor het vak compenseert dat anders moet je ander werk kiezen.

Hans|24.02.11|23:15

Weet je wat ik zo grappig vind,deze discussie voeren we al meer als 30!!!! jaar

Henry|24.02.11|23:35

Mijn klanten lopen weg voor de lesprijs van €40,- per uur ondanks een meer dan bovengemiddeld slagingspercentage.
Ik wil wel naar de € 50,- per uur, maar hier wordt in de regio al voor 19,- per uur gereden met auto’s volgeplakt met koeienletters.
Dus kwaliteit intereseert de klanten niet, rijden is rijden.
En de overheid vind het maar best.

Menzo|24.02.11|23:41

@Hans; Als we meer dan 30 jaar spreken over hetzelfde probleem kunnen we maar 1 ding concluderen: autorijles geven in loondienst is niet aantrekkelijk…

Hans|25.02.11|07:36

Menzo,ben ik met je eens,lonen in andere branche’s met ons opleidings en applicatieniveau zijn veel beter.
Dus blijf je dit werk alleen maar doen als je er een bepaalde passie voor hebt.

Dio Bernhardt|25.02.11|12:28

De eeuwig durende discussie.In het verleden heb ik ook in loondienst gewerkt in combinatie met een eigen rijschool. Een voorbeeld; leerling belt les af(te laat) en moet de les dus betalen.In mijn dagstaat wordt de les eruit gehaald en dus ook niet gerekend als gewerkte uren.Om maar te zwijgen van de niet betaalde tijd om naar de leerlingen te rijden ( gem. 3/4 uur per dag).De collegas kunnen ongetwijfeld nog veel voorbeelden opnoemen.Er zijn arbeidscontracten die lijken op slavernij.

Hidding|25.02.11|12:33

Er is ooit eens iemand geweest welke de volgende uitspraak heeft gedaan:

If You Pay Peanuts, You Get Monkeys

Nu zal dit niet voor de gehele rijschoolbranche gelden maar wel voor een groot aantal ondernemers in de rijschoolbanche.

henk|25.02.11|19:32

ach kan wel maar dan trekken we de tijd dat hij maar wat rond zit te kijken of zo nodig even een sigaretje moet roken er weer af en dan zijn we als baas nog goedkoper uit ook

nic|25.02.11|21:22

If You Pay Peanuts, You Get Monkeys zien jullie instructeurs zo? belachelijk zij gaan ook voor hun passie en net als de rijschoolhouders die ook meer dan peanuts willen betalen, die kiezen hier ook niet voor maar hebben gewoon door de lesprijzen geen budget voor meer!!
ik weet dat er rijscholen zijn inclusief de mijne die de instructeurs proberen ten koste van zichzelf een zo goed mogelijk salaris te geven Rare wereld instructeur heeft salaris en baas onder bijstandsniveau en de zwarte piet

Ronald|25.02.11|21:28

De rijschoolwereld betaald sowieso niet geweldig, dus rijinstructeurs zijn met hun vak bezig terwijl ze weten dat ze geen miljonair worden. De regering moet gewoon eisen stellen aan rijscholen en daar tegenover stellen dat er een minimum lesprijs moet komen, dan kijken leerlingen meer naar kwaliteit en aantal lessen…. Cao hoeft niet, (ajb niet…), maar gekloot in de branche moeten we verbannen. Succes collegae… Ik leef met ons mee……

Bert de Weerd|26.02.11|10:32

@nic, lees de reactie eens van Jaap op 24-02. Hij slaat de spijker behoorlijk op zijn kop!

Wanneer er een CAO komt waar salaris en arbeidsvoorwaarden voor de rijinstructeurs goed geregeld is. Hoeft het betalen van een redelijk salaris niet meer ten koste te gaan van de rijschoolhouder. Iedere rijschoolhouder met personeel heeft dan immers ongeveer dezelfde personeelskosten.

Rijschool.com|27.02.11|13:57

Als internet marketeer in de branche merk ik dat er tegenwoordig door leerlingen juist meer op kwaliteit gelet wordt.
Leg je proefles-leerlingen uit dat 35 lessen van 40 euro goedkoper is dan eerst 2 keer zakken en uiteindelijk 50 lessen van 32 euro te nemen. Iedere rijschool heeft unique selling points die hij moet benadrukken om de prijs te rechtvaardigen. Dan concurreer je niet meer om de laagste prijs maar de beste kwaliteit. Per leerling wordt de kwaliteit anders ervaren dus markt genoeg.

WJ|27.02.11|22:53

tsja het is vervelend.
Binnen kort ga ik beginnen met een medewerker die een redelijk salaris verdiend.
En proberen op een nette manier z’n gewerkte al dan niet uren uit betalen.

Of ik er wat aan over ga houden.. tsja dat is maar net de vraag..

Lang leve de prijs concurrenten…

Erik|28.02.11|17:28

Instructeurs hebben m.i. geen bedrijfsrisico. Uren die niet gereden kunnen worden (ziekte leerling, slecht weer etc) horen bij het risico van de werkgever. Kantoor personeel krijgt toch ook doorbetaald als de PC uitvalt …. Wij moeten met z’n allen professionals worden. Concurreren op unique selling points en kwaliteit. Wij zijn de duurste in onze regio en sinds wij de prijs hebben verhoogd wordt het alleen maar drukker. Kwaliteit wint het altijd. Zorg voor instructeurs hoort daar dus bij.

willy|28.02.11|22:08

de discussies gaan aardig de goede kant op. Deze discussie is een spiegel voor velen. We zijn te bang om een fatsoenlijke prijs te rekenen. We denken steeds zelf dat het teveel geld is wat we ontvangen. We houden zelf de negatieve spiraal in stand. De garagehouder rekent je rustig 75 euro excl. en alle materialen die hij gebruikt rekent hij door. Diegene die je website ontwikkelt rekent het zelfde bedrag en als je je accountant naar zijn uurloon gaat vragen schrik je helemaal.

Michael|28.02.11|22:19

helemaal eens, er is wel 1 verschil met garage’s en boekhouders.
Zij moeten ook een hoop huur ophoesten voor hun A locaties.
En we zijn terecht voorzichtig met de prijs, want het verschil met de wanhopige conculega is erg moeilijk uit te leggen.
En dan zijn er nog de landelijke foute rijscholen die doen alsof ze goedkoop zijn.
slagingspercentages zijn niet te vinden

vincent|03.03.11|20:09

Wat een domme stellingen worden er gegeven, Is een rijschool met een hoge prijs automatische een goede rijschool? en met een lage een slechte?
Is een rijschool met een hoog percentage gelijk een goede rijschool?
En scoor je toevallig een tijdje wat lager ben je dan gelijk een prutser?

Als ik er ieneens een tientje boven op gooi ben ik dan ineens een kwaliteits rijschool.
Moet ik dit nog uitleggen?

Harold|10.03.11|13:53

Ook ik ben ZZP’er – ben in te huren maar zoek ook regelmatig naar ZZP ‘ers die kwaliteit bieden voor een goede door mij betaalde salariëring. Mijn eisen: actief zijn in de verkeersbranche, instructiebevoegdheid (actueel bijgehouden) hebben én een goede, klantgerichte houding.
Het is meestal zoeken naar een speld in een hooiberg. Waar zijn deze medewerkers???

Berrie|22.03.11|22:26

Hallo,

Ik lees zo links en rechts jullie reactie’s en schrik er toch wel van. Op dit moment ben ik bezig mijn rij- instructie papieren (opnieuw) te halen, daar ik deze door verhuizing naar het buitenland heb laten verlopen. Ik ben ook al druk aan het rondkijken naar vacature’s maar zie er in mijn woonomgeving heel weinig staan. Wat adviseren jullie als qua arbeidsovereenkomst? Wat is een salaris indicatie voor een ex leger rij-instructeur die weer gaat les geven? (5 jaar ervaring)

t|23.03.11|10:28

@ Berrie,

Ik zou minimaal 3000 netto per maand vragen en buiten kantoortijden 50% extra……..

Berrie|23.03.11|13:01

@ anoniempje,

Je antwoord is zo kortzichtig dat je je naam er niet bij durft te zetten ? :)

Mvg Berrie

nic|02.04.11|11:10

Juist Jan de branche en aanverwante zaken (breed gezien) zijn ziek. Iedereen weet het maar niemand kan het veranderen en dat is te triest voor woorden. De meeste (zich zelf respecterend instructeur/rijschoolhouder) zijn bezig met de passie van jongeren veilig aan het verkeer te laten deelnemen en niet met bakken geld verdienen. Op diverse fronten wordt dat onmogelijk gemaakt en triest genoeg gaat het dan ook ten koste van de verkeersveiligheid

Bennie|06.04.11|11:29

Oke beste collegas, Genoeg berichten over de belabberde toestanden. Wanneer gaat er nu echt iets gebeuren? Alleen klagen via dit forum gaat echt niet helpen. Wie is er bereid om echt iets te gaan veranderen. Voor ons zijn er geen vakbonden of andere organisaties die het voor ons opnemen.Zoals jullie misschien weten is de voorzitter van Bovag Rijscholen zelf een grote rijschoolhouder, dus uit die hoek valt niets te verwachten. Gaan we ervoor?
Graag reacties via deze site. De beuk erin?

nico|06.04.11|12:47

@ Bennie
Het CNV is heel hard bezig om een cao voor de instructeur`s te maken maar zij kunnen weinig doen om dat ze tewijnig leden hebben maar als je meer wil weten ga dan even naar de site van het CNV rijscholen

Dave|09.04.11|23:06

Beste instructeurs en rijschooleigenaren,

Wat hierboven allemaal geschreven staat is allemaal zeer aannemelijk.
We kunnen alles aan het CNV overlaten maar die wil leden zien. Dus eerst betalen en dan
worden we bij metaal geplaats.
Hier gaat het al mis.

Wij zijn de 2e taxi branche en die zijn er ook uitgekomen.

Mensen geef mij een mailtje met voors en tegens en ik wil
wel kijken of ik er een mooi rapport van kan breien.
Dus Benny handen inelkaar, misschien lukt het.
[email protected]

p2men|27.08.11|09:09

Bijna ieder bedrijf dat je inhuurt voor een dienst vraagt nog meer dan de rijschoolbranche.
Laat een schilder komen, die rekent al rustig 60 euro excl. materiaal en voorrijkosten.
Een verwarmingsmonteur? 80 euro per uur, 50 voorrijkosten, en dan uiteraard het materiaal.
Riool verstopt? kan je helemaal in je knip!
Deze prijzen worden nog eens verhoogd in de avonduren en in het weekend.
Iedereen vind dat volkomen normaal.
Maar zogauw het om rijlessen gaat is iedere euro teveel.

Jan|27.09.11|15:06

We moeten oppassen met elkaar financieel leegeten. Dit geldt voor zowel tussen de rijschoolhouders onderling als van hen naar alle loondienstmedewerkers en terug. Elkaar gaan wegconcurreren voor uurtarieven van 35 EURO of minder is het niet! Kartelvorming is niet goed, maar een klein beetje solidariteit moet kunnen. Gewoon in durven zetten op een tenminste 1 plakje kaas op de boterham voor iedereen! Dit absoluut nodig voor zelfbescherming en zelfrespect voor een gezonde branche als onszelf.

nico|27.09.11|16:08

@ Dave
het CNV kan pas wat doen als ze genoeg leden hebben en ja het CNV wil ook leden hebben net als de BOVAG en NEE wij zijn geen taxi maar ga niet iets roepen als je niet weet waarom de rij-instructeur`s bij de metaal zijn geplaatst ik zou zeggen bel Dolf Polders van het CNV Hoofddorp en je krijgt gelijk te horen waarom dit is gedaan.

richard|14.10.11|08:31

beste mensen wat zo een zelstandige rijinstruteur verdienen

Joke|17.10.11|12:28

Eeen vraag:

Ik heb wel instructeurs in loondienst en al 30 jaar.

Wat vinden jullie, wie moet de kosten van de dure bijscholing betalen?

Moet de werkgever deze betalen, de instructeur zelf of de kosten delen?
Ik ben benieuwd.

Minimum Jeugdloon 2012|05.11.11|19:07

Het probleem qua betaling is natuurlijk dat rijlessen overwegend gegeven worden aan jongeren die zelf krap hun minimum jeugdloon verdienen en dus weinig geld om voor de lessen te betalen. Schilders worden ingehuurd door huiseigenaren, die hebben een bovengemiddels inkomen. Het is dus helaas gewoon zo dat de tarieven in deze branche nooit zullen komen op die van een schilder omdat de klanten over minder geld beschikken.

nico|07.11.11|08:49

@ Joke
persoonlijk zou ik de kosten delen: de reden vind ik zelf dat bijde er de voordelen van heeft, maar als de instructeur er het geld niet voor heeft dan een afspraak met elkaar maken om als rijschool niet voor alle kosten hoeft te staan.

Frank|08.11.11|15:41

minimum jeugdloon 2012 mag geen belemmering zijn voor het betalen van rijlessen door jongeren.
Als zij hebben gekozen voor een doel dan hoort daar ook een verantwoording tegenover, dus als men een rijbewijs wilt halen zullen zij aan hun plichten moeten voldoen.

Jan|01.12.11|15:16

Gewoon een goede CAO dan zijn we van het gezeik af.
Nu nog een organisatie die zich voor ons hard wil maken!

A.J van den Adel|22.06.12|15:18

ik zit zo eens te lezen op dit forum en denk er aan om een omscholing te doen tot instructeur ,ik zit 33 jaar op de vrachtwagen en heb nog nooit wat gehad maar als dit allemaal lees dan denk ik dat ik het maar uit mijn hoofd laat zo,n omscholing

Jan|25.06.12|00:07

A.J. van Adel het is inderdaad geen vette hap een rijschool.
Ik ben er mee gestopt met lesgeven en mijn kinderen ook.
Die hebben nu een goede kantoorbaan waar ze in minder uren meer verdienen en geen gezeik aan hun hoofd hebben.
Zo lang het rijlesgeven in NL niet goed geregeld is, zou ik er niet meer aan denken om in een lesauto te stappen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijinstructeur in loondienst en salaris zonder leerling | RijschoolPro
lesauto, dubbele bediening

Rijinstructeur in loondienst en salaris zonder leerling

Een rijinstructeur in loondienst krijgt soms alleen de uren die hij daadwerkelijk lesgeeft aan de leerlingen betaald. Voor de tijd die tussen de leerlingen in zit krijgen sommigen niets. Maar mag dat eigenlijk wel van de wet?

“Er is helaas geen CAO van toepassing voor rijschoolhouders waarin bovenstaand probleem geregeld wordt”, zegt advocaat Anjo Doornbos van Fiévez Advocaten in Deventer. “Daarom is het belangrijk goede afspraken te maken in het arbeidscontract.”

Salaris

“In beginsel behoort de tijd die een rijinstructeur beschikbaar is voor zijn werkgever ook tot zijn diensttijd en dient hij daarvoor ook salaris te ontvangen”, vindt Doornbos.

“Als een rijinstructeur zich in opdracht van zijn werkgever met de lesauto dient te begeven naar de volgende leerling, valt dit mijns inziens ook onder zijn diensttijd. Zo dient de rijinstructeur zich bijvoorbeeld ook tijdens deze ritten te houden aan de instructies van zijn werkgever.”

Rechter

Maar het is niet zo dat alleen als er harde afspraken zijn gemaakt over de ‘lege uren’ in het arbeidscontract, je deze uren ook daadwerkelijk zou kunnen opeisen. “Het is alleen bewijstechnisch wat lastiger”, weet Doornbos.

“Als je naar het aantal uren wordt uitbetaald en alleen de uren krijgt waarin je daadwerkelijk les geeft, kan je de salarisvordering onderbouwen door het aantonen van bijvoorbeeld een reisschema.”

Salaris

Doornbos: “In principe heb je als werknemer gewoon recht op salaris over de uren dat je beschikbaar bent voor de werkgever, tenzij er hierover andere afspraken zijn gemaakt in het arbeidscontract.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

78 reacties op “Rijinstructeur in loondienst en salaris zonder leerling”

Hans|24.02.11|10:44

Zijn wij blij met dit artikel?

Paul|24.02.11|10:56

Is dit het vakblad voor Rijschoolhouders of personeel?

Jacob|24.02.11|11:06

Dus is het onmogelijk rij-instructeurs in loondienst te hebben. Wellicht zijn er nog instucteurs die voor het absolute minimumloon willen werken.. Hoewel je dan weer kans hebt dat je gedagvaard wordt, omdat meneer de advocaat vindt dat dat minimum loon niet redelijk is ten aanzien van de inspanning die geleverd wordt. Wat is het uurloon van een advocaat trouwens? Mijn insziens zijn die bedragen juist buiten alle proporties..

Joop|24.02.11|11:09

Hans en Paul, wat een rare vragen!
Werkgevers zijn toch goed voor hun personeel en geven ze wat hen toekomt!
Of is dat in de rijschoolwereld anders?

Herman|24.02.11|11:48

Inderdaad Joop. We willen toch allemaal een gezonde branche? Dan moeten de arbeidsomstandigheden ook gezond zijn.

In je uurtarief neem je toch een marge op voor lege uren?

tonnie|24.02.11|11:51

Als ik naar mijn werk ga krijg ik dit ook niet betaald, ook al is het te voet

erma pieper|24.02.11|11:51

Als je iemand een fatsoenlijk loon wilt geven,daarnasst de kosten van de auto, boekhouder,cursussen,belasting enz. dan ga je als rijschool gewoon failliet.
Ik zit al meer dan 30 jaar in het vak
Kortom het is slecht geregeld voor werkgevers, en als wij dan ook nog de uren die tussenin vallen die leeg zijn , en die aan de wergever ook niet wordt betaald ,maar wel aan de instrukteur, dan loop je hier echt op leeg.
De BTW naar 6 % op de lessen en de BPM eraf ,en bijtelling prive gebruik

WJ|24.02.11|11:55

tsja ik kan me er wat bij voorstellen dat niet iedereen hier blij mee is.

Gewoon een max aantal uren per instructeur instellen. Wat vrachtwagen chauffeurs ook hebben.
Dan kunnen die een pitters of onder de prijs werkers geen afbreuk doen aan de les prijs.
Waardoor de lesprijs omhoog kan en er ook goed voor de instructeurs gezorgd kan worden.

Piet Noordzee|24.02.11|12:44

Ik weet niet hoe het bij collega rijscholen is gesteld, maar in de randstad is het moeilijk om als zelfstandige rijschool met instructeurs in loondienst het hoofd boven water te houden. Door het opleiden van werklozen tot rij-instructeurs door het UWV is de concurrentie moordend. Deze mensen hebben een autootje, laten er voor een paar honderd euro’s dubbele bediening inbouwen, en gaan rijden voor een lesprijs van 22-25 Euro per uur. Hoe kan ik daar tegen concureren met een pand, maandloners etc?

Alex|24.02.11|13:04

dus de leerling mag betalen voor de uren dat de instructeur geen les geeft???????
wat moet dan een rijles voor de cursisten gaan kosten…….. € 60,00
want de instructeur moet zijn salaris ontvangen ????????

Ed|24.02.11|13:39

Geachte rijschoolhouders …. als u niet naar redelijkheid wilt betalen geen probleem..!! draai het teveel aan uren dan maar zelf en kom niet zuren om uit te helpen.

Rob|24.02.11|13:39

Alleen al het feit dat hierover de meningen verschillen zegt al genoeg over de branche. Als in een winkel even geen klanten zijn, krijgt de medewerker ook gewoon betaalt. Kortom; je bent ondernemer of je bent het niet.

Ed|24.02.11|14:07

Ennu Tonnie …natuurlijk krijg ik de reiskosten betaald als ik naar mijn werk ga……… net als alle andere werknemers in Nederland. Het woord werknemer is geen synoniem voor NV Nutsbedrijven. En of ik met de fiets auto of te voet ga………. in Nederland heb ik de vrijheid om dat zelf te kiezen toch……………….. kort samengevat: betalen of het teveel aan lesuren lekker zelf riiden..!!

Ed|24.02.11|14:16

WJ De rijtijdenwet voor vrachtauto´s en bussen is jaren geleden al veranderd in arbeitstijdenwet. Dit betekend kort samengevat het volgende: rijinstructeurs in loondienst moeten zich aan dezelfde arbeitstijdenwet houden als vrachtwagenchauffeurs….. en rijschoolhouders met personeel in dienst ( uitgezonderd freelancers) krijgen dezelfde sancties opgelegd als werkgevers van vrachtwagenchauffeurs.

Maurice|24.02.11|15:10

Tja lastige discussie niets liever zou ik mijn mensen meer willen betalen. Maar doordat wij met zijn allen niet eens in staat zijn een goeie kostprijsberekening te maken.
Er zijn weinig branches die zulke slechte marge’s haalt dan dit vak.

Nee ik weet ook niet hoe, want als enige de prijsverhogen gaat niet werken…..

Wel eens naar onze zuiderbuurtjes gekeken. Die vragen tussen de € 50- en €60,- voor een uur rijles (hoezo domme Belgen)

Graag jullie reactie!

Bert|24.02.11|15:36

Deze discussie blijft bestaan zolang er geen goede C.A.O. is voor deze branche. En beste rijschoolhouders die mensen in dienst hebben, ook uw personeel heeft recht op een goede beloning want het is een hele verantwoording om dagelijks op de weg te zitten met leerlingen die soms de vreemdste dingen uithalen. Kijk naar andere beroepen die vragen ook zomaar € 50,00 per uur en daar moeten wij ook heen zeker met de steeds stijgende brandstofprijzen.

Menzo|24.02.11|15:49

Ik sta op het punt om (tijdelijk) personeel aan te nemen. Bovenstaand punt is een struikelpunt voor mij. Je bent al snel een kwartier kwijt voor het van en naar leerlingen rijden aan het begin van je dag, de pauzes en einde van de dag. Dit is financieel niet te doen. Ik zie maar 1 mogelijkheid: Alle leerlingen naar de rijschool laten komen. Dat is eerlijker voor de leerlingen EN voor de instructeur. Maar ja.. of ik daar leerlingen mee binnen haal…

Menzo|24.02.11|15:52

@Bert, ik ben het helemaal met je eens. Instructeurs dienen gewoon minimaal 2100 bruto per maand te verdienen, overuur toeslag te krijgen en weekend vergoedingen (zoals in het transport). Maar zolang we voor minimale prijzen blijven rijden is dit niet te doen.

Jaap|24.02.11|16:25

@Menzo @Maurice, in Belgie is dat heel normaal dat leerlingen naar de rijschool komen….

We moeten als branche echt ook naar de +€50 per uur toe, daar is iedereen het over eens. Maar hoe? Misschien moeten we eens praten met die jongens van de bouw, die zijn goed in het maken van prijsafspraken!

Peter|24.02.11|16:42

Beste mensen. Ik volg deze discussie met belangstelling daar ikzelf op het punt sta om in loondienst te gaan werken ondanks dat ik weet dat door de lage marge de rijschool laag moet betalen. Zolang er nog rijscholen zijn die voor 30 tot 40 euro per uur rijden en de markt verzieken zal dit probleem blijven. Ik vraag me af, hoe lang duurt het nog voor de rijschool wereld de handen in één slaat. een cao maakt en een prijs vraagt die het waard is?

Jaap|24.02.11|16:57

Loonkosten zijn de belangrijkste kostenpost voor een rijschool. Met een CAO moeten alle rijscholen met personeel in dienst zich aan dezelfde spelregels houden. Daardoor zal kostenstructuur van rijscholen met personeel ongeveer gelijk worden. Dan krijg je vanzelf dat daar een soortgelijke lesprijs uit voortvloeit of je gaat over de kop.

Of iedereen straks zzp? Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Menzo|24.02.11|17:15

Ik verhuur mezelf regelmatig als ZZP-er maar vraag daar wel een normale prijs voor die ook betaald wordt. Het voordeel voor de inhuurder is dat zij geen risico lopen. Ik wil zelf straks ook ZZP’ers inhuren alleen ik kan tot op heden geen betrouwbare vinden die ook echt zelfstandig zijn en niet afhankelijk van 1 opdrachtgever.

Menzo|24.02.11|17:17

@Jaap, whahaha..ja de bouw kan het ook goed. Of laten we de prijzen van de rijscholen onderzoeken zoals de overheid dat doet met de brandstofprijzen ;-)

Maurice|24.02.11|17:19

Het grootste deel van de rijscholen zijn klein zelfstandige zonder pers. vaak (niet iedereen) hebben zij onvoldoende kennis om tot een goede prijs te komen of geen ander onderscheidend vermogen (behalve de prijs) om “zieltjes”te winnen. Dus met een CAO gaat het probleem nog groter worden. De opleidingscentra moeten hier aandacht aan besteden.Vak rijschoolondernemer of zoiets.De vestigingseisen moeten wat mij betreft een stuk strenger waardoor de toestroom van klein zelfstandige wordt beperkt

nic|24.02.11|17:26

De huidige lesprijzen zijn nog steeds bijna gelijk aan die van de invoering van de euro terwijl alle kosten flink zijn gestegen. Van 80 gulden naar 40 euro daar kan je geen fatsoenlijk salaris van betalen al zou je graag willen.
Een normale lesprijs rond de 80 euro in combinatie met 6% BTW, geen fiscale bijtelling voor prive gebruik zou de branche een stuk gezonder maken waardoor je ook een normaal salaris kan uitbetalen met pensioenregeling.

Menzo|24.02.11|17:34

@Nic. 80 euro? Gemiddelde leerling moet dan 40 x 80 + examen betalen? Hmzzz.. dat gaat niet goed komen denk ik. 55-60 euro lijkt mij al een hele verbetering.

Menzo|24.02.11|17:37

@Maurice: een kleine zelfstandige is geen probleem. Er zijn er alleen heel veel. En al die kleintjes hebben lage overheadkosten en nemen genoegen met een lager inkomen. Dit is geen probleem. Als ze dan ook nog eens kwaliteit kunnen leveren zijn ze terecht aanwezig op de markt. Alleen het hebben van personeel brengt veel kosten met zicht mee. Een CAO zou hier al veel verandering in kunnen brengen. Neem het beroepsgoederenvervoer: vergunningplichtig en inhuur van ZZP als chauffeur is verboden.

Jan|24.02.11|18:00

Zouden er zoveel instructeurs voor zichzelf beginnen als er een fatsoenlijk salaris betaald wordt? Het zijn toch normale eisen dat als er een leerling uitvalt dat dit door betaald wordt of heeft de rijinstructeur ook een bedrijfs risico? Ga eens concureren op kwaliteit en niet op prijs.
Kan je beter 2000 uur lessen a € 32.- of 1500 uur a € 48.- ?

nico|24.02.11|18:08

Ik ben het met nic en bert eens dat de les prijs voor allemaal naar de € 50.00 euro moet dan hebben we tenminste een salaris waar we wat aan hebben, en de rijschoolhouder kan dan wat makelijker de koffie en etens tijd op de dag alleen al door betalen. Ik zelf denk dat als we daar mee een begin maken het ook eerder bespreekbaar is om dan ook tot een CAO te kunnen komen maar alle begin is moeilijk dus ook een CAO.

Menzo|24.02.11|18:47

@Jan: Al krijg ik een dik salaris, dan nog ga ik niet in loondienst ;-), maar dat heeft een andere reden. Werkgevers en ik gaan niet samen.. Lessen die bij ons binnen 48uur voor aanvang worden afgezegd moeten door de leerling betaald worden. Ziekte is in principe geen reden. Zeg de tandarts maar eens af voor een griepje; je krijgt meestal gewoon een rekening. Het gaat mij meer om de gaten in het rooster die soms ontstaan. Daarnaast zou ik graag toeslag willen rekenen voor lessen na 18:00.

nic|24.02.11|18:47

Van 32 euro kan je net een auto laten rijden incl alle kosten eromheen waar betaal je dan een fatsoenlijk salaris van. Of je dan 2000 uur lest of 80 de kosten blijven hetzelfde. Een instructeur die voor zichzelf voor bodemprijs gaat beginnen komt zichzelf tegen en dat is vaak ook het beeld
weer 20 nieuwe rijscholen erbij die na een half jaar weer afhaken en in de tussentijd de markt verpesten en de leerlingen duperen. Enige oplossing is normale prijs, 6% btw en dan komt de rest vast wel.

Menzo|24.02.11|18:49

@Jan: of werken in het weekend. Dan lijkt het mij normaal dat je meer vraagt. Een toeslag van minimaal 50% op uurloon lijkt me niet meer dan normaal. Als je dat gaat verwerken in een uurtarief.. Dat gaat niet goed komen, ook niet met 48 euro per uur.

Menzo|24.02.11|18:50

Wat betreft een CAO: ben ik het helemaal mee eens maar aub zonder pensioenregeling. Volgens mij is dat op dit moment de meest slechte investering die we kunnen doen. Liever zelf sparen!

nic|24.02.11|18:54

@ menzo Lijkt me idd geen slechte zaak elke andere branche kent ook toeslagen voor buiten kantoortijden en die zijn ook niet verwerkt in het normale uurloon

Menzo|24.02.11|18:55

@Nic: Dus 32 auto + overhead, daar bovenop ca 20 euro loonkosten (gemiddeld) = 52 + 19% BTW= 61,90. Ik vind het geen gekke prijs. Bedenk dat een instructeur dan gemiddeld 2300 bruto krijgt met alle loze uren en aanrijdtijd betaald.

willy|24.02.11|20:00

Gezien de reacties is iedereen het over eens dat er heel wat moet gebeuren in de rijschoolwereld wil deze gezond worden. Dit is in ieder geval al een stap vooruit.
Nu allemaal samen de schouders er onder zetten en zorgen dat we de branche reorganiseren

Jan|24.02.11|20:10

Van de leerlingen die wij opleiden slaagt nog geen 50%. Sturen wij leerlingen op examen die nog geen 50% kans van slagen hebben? Sturen wij leerlingen op examen die 0% kans hebben en leerlingen die 100% kans van slagen hebben? Zijn wij professioneel bezig? Zo ja prijzen omhoog.

Jan|24.02.11|20:36

€ 50.- lijkt me redelijk als basis.

Menzo|24.02.11|21:20

@Jan: Wat is de basis dan? Welke kosten komen er nog meer bij? €50,- betekent 42 euro excl. BTW. Wat mag de werkgever per uur als marge hanteren? Ik houd rekening met een dekkingsgraad voor de instructeur van 80%. oftewel: zijn salaris van 40 uur moet in 32 uur verdiend worden.

Herman W|24.02.11|21:49

In België gaan we nu naar 55 a 60 € / u inclusief 21% BTW, dat is ook niet voldoende om een lesgever in loondienst een goed loon te betalen.(2240 brutto) Nochtans is een goed loon de enige mogelijkheid om op termijn een goede opleiding te verzekeren. Een lesgever moet betaald worden voor de gepresteerde uren, als je als werkgever dat pricipe al niet meer wil of kan respecteren waar ben je dan mee bezig. Samenwerken in plaats van mekaar doodknijpen lijkt mij een noodzaak.

Michael|24.02.11|21:50

Rijinstructeur in loondienst, moeilijk.
Het probleem is, als je 40 uur te verdelen hebt dan past dat nooit in die agenda van die loondienst instructeur. je kan die 8 uur nou eenmaal niet maken tussen 15h – 20:00
Een franchiser kan dat wel, die waakt voor zijn brood.
Dan maar € 55,- uur vragen omdat die maar 70% van zijn rooster productief is. De klant maakt het geen bal uit, die gaar wel naar de goede zelfstandiger voor € 42 of zelfs naar die rommelaar voor € 35,- of minder

Menzo|24.02.11|22:05

@Michael: Je slaat de spijker precies op zijn kop. En ik denk dat daar dan ook de gezonde marktwerking zit die juist de mensen in loondienst het leven zo zuur maken.

nic|24.02.11|23:13

Als in Belgie met de lesprijs van 55 a 60 euro nog niet voldoende is dan zou met lesprijzen van 60 euro en een BTW tarief van 6% misschien wel mogelijkheden zijn voor een gezond salaris.
In de rijschoolwereld heb je te maken met afhankelijkheid van de beschikbaarheid van leerlingen die vaak ook nog naar school gaan dus een gewone rooster zit er helaas niet in voor instructeurs of eigenaarsvan rijschool die zelf rijden. Je liefde voor het vak compenseert dat anders moet je ander werk kiezen.

Hans|24.02.11|23:15

Weet je wat ik zo grappig vind,deze discussie voeren we al meer als 30!!!! jaar

Henry|24.02.11|23:35

Mijn klanten lopen weg voor de lesprijs van €40,- per uur ondanks een meer dan bovengemiddeld slagingspercentage.
Ik wil wel naar de € 50,- per uur, maar hier wordt in de regio al voor 19,- per uur gereden met auto’s volgeplakt met koeienletters.
Dus kwaliteit intereseert de klanten niet, rijden is rijden.
En de overheid vind het maar best.

Menzo|24.02.11|23:41

@Hans; Als we meer dan 30 jaar spreken over hetzelfde probleem kunnen we maar 1 ding concluderen: autorijles geven in loondienst is niet aantrekkelijk…

Hans|25.02.11|07:36

Menzo,ben ik met je eens,lonen in andere branche’s met ons opleidings en applicatieniveau zijn veel beter.
Dus blijf je dit werk alleen maar doen als je er een bepaalde passie voor hebt.

Dio Bernhardt|25.02.11|12:28

De eeuwig durende discussie.In het verleden heb ik ook in loondienst gewerkt in combinatie met een eigen rijschool. Een voorbeeld; leerling belt les af(te laat) en moet de les dus betalen.In mijn dagstaat wordt de les eruit gehaald en dus ook niet gerekend als gewerkte uren.Om maar te zwijgen van de niet betaalde tijd om naar de leerlingen te rijden ( gem. 3/4 uur per dag).De collegas kunnen ongetwijfeld nog veel voorbeelden opnoemen.Er zijn arbeidscontracten die lijken op slavernij.

Hidding|25.02.11|12:33

Er is ooit eens iemand geweest welke de volgende uitspraak heeft gedaan:

If You Pay Peanuts, You Get Monkeys

Nu zal dit niet voor de gehele rijschoolbranche gelden maar wel voor een groot aantal ondernemers in de rijschoolbanche.

henk|25.02.11|19:32

ach kan wel maar dan trekken we de tijd dat hij maar wat rond zit te kijken of zo nodig even een sigaretje moet roken er weer af en dan zijn we als baas nog goedkoper uit ook

nic|25.02.11|21:22

If You Pay Peanuts, You Get Monkeys zien jullie instructeurs zo? belachelijk zij gaan ook voor hun passie en net als de rijschoolhouders die ook meer dan peanuts willen betalen, die kiezen hier ook niet voor maar hebben gewoon door de lesprijzen geen budget voor meer!!
ik weet dat er rijscholen zijn inclusief de mijne die de instructeurs proberen ten koste van zichzelf een zo goed mogelijk salaris te geven Rare wereld instructeur heeft salaris en baas onder bijstandsniveau en de zwarte piet

Ronald|25.02.11|21:28

De rijschoolwereld betaald sowieso niet geweldig, dus rijinstructeurs zijn met hun vak bezig terwijl ze weten dat ze geen miljonair worden. De regering moet gewoon eisen stellen aan rijscholen en daar tegenover stellen dat er een minimum lesprijs moet komen, dan kijken leerlingen meer naar kwaliteit en aantal lessen…. Cao hoeft niet, (ajb niet…), maar gekloot in de branche moeten we verbannen. Succes collegae… Ik leef met ons mee……

Bert de Weerd|26.02.11|10:32

@nic, lees de reactie eens van Jaap op 24-02. Hij slaat de spijker behoorlijk op zijn kop!

Wanneer er een CAO komt waar salaris en arbeidsvoorwaarden voor de rijinstructeurs goed geregeld is. Hoeft het betalen van een redelijk salaris niet meer ten koste te gaan van de rijschoolhouder. Iedere rijschoolhouder met personeel heeft dan immers ongeveer dezelfde personeelskosten.

Rijschool.com|27.02.11|13:57

Als internet marketeer in de branche merk ik dat er tegenwoordig door leerlingen juist meer op kwaliteit gelet wordt.
Leg je proefles-leerlingen uit dat 35 lessen van 40 euro goedkoper is dan eerst 2 keer zakken en uiteindelijk 50 lessen van 32 euro te nemen. Iedere rijschool heeft unique selling points die hij moet benadrukken om de prijs te rechtvaardigen. Dan concurreer je niet meer om de laagste prijs maar de beste kwaliteit. Per leerling wordt de kwaliteit anders ervaren dus markt genoeg.

WJ|27.02.11|22:53

tsja het is vervelend.
Binnen kort ga ik beginnen met een medewerker die een redelijk salaris verdiend.
En proberen op een nette manier z’n gewerkte al dan niet uren uit betalen.

Of ik er wat aan over ga houden.. tsja dat is maar net de vraag..

Lang leve de prijs concurrenten…

Erik|28.02.11|17:28

Instructeurs hebben m.i. geen bedrijfsrisico. Uren die niet gereden kunnen worden (ziekte leerling, slecht weer etc) horen bij het risico van de werkgever. Kantoor personeel krijgt toch ook doorbetaald als de PC uitvalt …. Wij moeten met z’n allen professionals worden. Concurreren op unique selling points en kwaliteit. Wij zijn de duurste in onze regio en sinds wij de prijs hebben verhoogd wordt het alleen maar drukker. Kwaliteit wint het altijd. Zorg voor instructeurs hoort daar dus bij.

willy|28.02.11|22:08

de discussies gaan aardig de goede kant op. Deze discussie is een spiegel voor velen. We zijn te bang om een fatsoenlijke prijs te rekenen. We denken steeds zelf dat het teveel geld is wat we ontvangen. We houden zelf de negatieve spiraal in stand. De garagehouder rekent je rustig 75 euro excl. en alle materialen die hij gebruikt rekent hij door. Diegene die je website ontwikkelt rekent het zelfde bedrag en als je je accountant naar zijn uurloon gaat vragen schrik je helemaal.

Michael|28.02.11|22:19

helemaal eens, er is wel 1 verschil met garage’s en boekhouders.
Zij moeten ook een hoop huur ophoesten voor hun A locaties.
En we zijn terecht voorzichtig met de prijs, want het verschil met de wanhopige conculega is erg moeilijk uit te leggen.
En dan zijn er nog de landelijke foute rijscholen die doen alsof ze goedkoop zijn.
slagingspercentages zijn niet te vinden

vincent|03.03.11|20:09

Wat een domme stellingen worden er gegeven, Is een rijschool met een hoge prijs automatische een goede rijschool? en met een lage een slechte?
Is een rijschool met een hoog percentage gelijk een goede rijschool?
En scoor je toevallig een tijdje wat lager ben je dan gelijk een prutser?

Als ik er ieneens een tientje boven op gooi ben ik dan ineens een kwaliteits rijschool.
Moet ik dit nog uitleggen?

Harold|10.03.11|13:53

Ook ik ben ZZP’er – ben in te huren maar zoek ook regelmatig naar ZZP ‘ers die kwaliteit bieden voor een goede door mij betaalde salariëring. Mijn eisen: actief zijn in de verkeersbranche, instructiebevoegdheid (actueel bijgehouden) hebben én een goede, klantgerichte houding.
Het is meestal zoeken naar een speld in een hooiberg. Waar zijn deze medewerkers???

Berrie|22.03.11|22:26

Hallo,

Ik lees zo links en rechts jullie reactie’s en schrik er toch wel van. Op dit moment ben ik bezig mijn rij- instructie papieren (opnieuw) te halen, daar ik deze door verhuizing naar het buitenland heb laten verlopen. Ik ben ook al druk aan het rondkijken naar vacature’s maar zie er in mijn woonomgeving heel weinig staan. Wat adviseren jullie als qua arbeidsovereenkomst? Wat is een salaris indicatie voor een ex leger rij-instructeur die weer gaat les geven? (5 jaar ervaring)

t|23.03.11|10:28

@ Berrie,

Ik zou minimaal 3000 netto per maand vragen en buiten kantoortijden 50% extra……..

Berrie|23.03.11|13:01

@ anoniempje,

Je antwoord is zo kortzichtig dat je je naam er niet bij durft te zetten ? :)

Mvg Berrie

nic|02.04.11|11:10

Juist Jan de branche en aanverwante zaken (breed gezien) zijn ziek. Iedereen weet het maar niemand kan het veranderen en dat is te triest voor woorden. De meeste (zich zelf respecterend instructeur/rijschoolhouder) zijn bezig met de passie van jongeren veilig aan het verkeer te laten deelnemen en niet met bakken geld verdienen. Op diverse fronten wordt dat onmogelijk gemaakt en triest genoeg gaat het dan ook ten koste van de verkeersveiligheid

Bennie|06.04.11|11:29

Oke beste collegas, Genoeg berichten over de belabberde toestanden. Wanneer gaat er nu echt iets gebeuren? Alleen klagen via dit forum gaat echt niet helpen. Wie is er bereid om echt iets te gaan veranderen. Voor ons zijn er geen vakbonden of andere organisaties die het voor ons opnemen.Zoals jullie misschien weten is de voorzitter van Bovag Rijscholen zelf een grote rijschoolhouder, dus uit die hoek valt niets te verwachten. Gaan we ervoor?
Graag reacties via deze site. De beuk erin?

nico|06.04.11|12:47

@ Bennie
Het CNV is heel hard bezig om een cao voor de instructeur`s te maken maar zij kunnen weinig doen om dat ze tewijnig leden hebben maar als je meer wil weten ga dan even naar de site van het CNV rijscholen

Dave|09.04.11|23:06

Beste instructeurs en rijschooleigenaren,

Wat hierboven allemaal geschreven staat is allemaal zeer aannemelijk.
We kunnen alles aan het CNV overlaten maar die wil leden zien. Dus eerst betalen en dan
worden we bij metaal geplaats.
Hier gaat het al mis.

Wij zijn de 2e taxi branche en die zijn er ook uitgekomen.

Mensen geef mij een mailtje met voors en tegens en ik wil
wel kijken of ik er een mooi rapport van kan breien.
Dus Benny handen inelkaar, misschien lukt het.
[email protected]

p2men|27.08.11|09:09

Bijna ieder bedrijf dat je inhuurt voor een dienst vraagt nog meer dan de rijschoolbranche.
Laat een schilder komen, die rekent al rustig 60 euro excl. materiaal en voorrijkosten.
Een verwarmingsmonteur? 80 euro per uur, 50 voorrijkosten, en dan uiteraard het materiaal.
Riool verstopt? kan je helemaal in je knip!
Deze prijzen worden nog eens verhoogd in de avonduren en in het weekend.
Iedereen vind dat volkomen normaal.
Maar zogauw het om rijlessen gaat is iedere euro teveel.

Jan|27.09.11|15:06

We moeten oppassen met elkaar financieel leegeten. Dit geldt voor zowel tussen de rijschoolhouders onderling als van hen naar alle loondienstmedewerkers en terug. Elkaar gaan wegconcurreren voor uurtarieven van 35 EURO of minder is het niet! Kartelvorming is niet goed, maar een klein beetje solidariteit moet kunnen. Gewoon in durven zetten op een tenminste 1 plakje kaas op de boterham voor iedereen! Dit absoluut nodig voor zelfbescherming en zelfrespect voor een gezonde branche als onszelf.

nico|27.09.11|16:08

@ Dave
het CNV kan pas wat doen als ze genoeg leden hebben en ja het CNV wil ook leden hebben net als de BOVAG en NEE wij zijn geen taxi maar ga niet iets roepen als je niet weet waarom de rij-instructeur`s bij de metaal zijn geplaatst ik zou zeggen bel Dolf Polders van het CNV Hoofddorp en je krijgt gelijk te horen waarom dit is gedaan.

richard|14.10.11|08:31

beste mensen wat zo een zelstandige rijinstruteur verdienen

Joke|17.10.11|12:28

Eeen vraag:

Ik heb wel instructeurs in loondienst en al 30 jaar.

Wat vinden jullie, wie moet de kosten van de dure bijscholing betalen?

Moet de werkgever deze betalen, de instructeur zelf of de kosten delen?
Ik ben benieuwd.

Minimum Jeugdloon 2012|05.11.11|19:07

Het probleem qua betaling is natuurlijk dat rijlessen overwegend gegeven worden aan jongeren die zelf krap hun minimum jeugdloon verdienen en dus weinig geld om voor de lessen te betalen. Schilders worden ingehuurd door huiseigenaren, die hebben een bovengemiddels inkomen. Het is dus helaas gewoon zo dat de tarieven in deze branche nooit zullen komen op die van een schilder omdat de klanten over minder geld beschikken.

nico|07.11.11|08:49

@ Joke
persoonlijk zou ik de kosten delen: de reden vind ik zelf dat bijde er de voordelen van heeft, maar als de instructeur er het geld niet voor heeft dan een afspraak met elkaar maken om als rijschool niet voor alle kosten hoeft te staan.

Frank|08.11.11|15:41

minimum jeugdloon 2012 mag geen belemmering zijn voor het betalen van rijlessen door jongeren.
Als zij hebben gekozen voor een doel dan hoort daar ook een verantwoording tegenover, dus als men een rijbewijs wilt halen zullen zij aan hun plichten moeten voldoen.

Jan|01.12.11|15:16

Gewoon een goede CAO dan zijn we van het gezeik af.
Nu nog een organisatie die zich voor ons hard wil maken!

A.J van den Adel|22.06.12|15:18

ik zit zo eens te lezen op dit forum en denk er aan om een omscholing te doen tot instructeur ,ik zit 33 jaar op de vrachtwagen en heb nog nooit wat gehad maar als dit allemaal lees dan denk ik dat ik het maar uit mijn hoofd laat zo,n omscholing

Jan|25.06.12|00:07

A.J. van Adel het is inderdaad geen vette hap een rijschool.
Ik ben er mee gestopt met lesgeven en mijn kinderen ook.
Die hebben nu een goede kantoorbaan waar ze in minder uren meer verdienen en geen gezeik aan hun hoofd hebben.
Zo lang het rijlesgeven in NL niet goed geregeld is, zou ik er niet meer aan denken om in een lesauto te stappen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.