Nissan Leaf, lesauto, opladen, VerkeersPro.nl

Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs

Het CBR keurde onlangs de elektrische Nissan Leaf goed als examenvoertuig voor het automaatrijbewijs. Maar is hij ook te gebruiken als lesvoertuig, zelfs als er voldoende laadpalen zijn? VerkeersPro.nl nam de proef op de som met een splinternieuwe elektrische Nissan Leaf van Prestige GreenCab tijdens de Ecomobiel Bedrijfswagen Rally.

De Nissan Leaf is vooralsnog de enige 100% elektrische auto die voldoet als examenvoertuig. Hij beschikt over dezelfde binnenruimte, kwaliteit stoelen en rijeigenschappen als iedere andere luxewagen.

Bovendien biedt het voertuig een uistekende rijervaring voor de chauffeur. Luxezaken als airco en groot navigatiescherm zijn standaard. Bovendien is hij ontworpen als elektrische auto. Dit komt de veiligheid en het rijgedrag ten goede. Het rijdt heerlijk en is vooral heel stil.

Bijladen

De route was als volgt gepland: ’s ochtends vertrekken uit Breda, bijladen in Den Bosch. Dan een route van 100 km waarbij onderweg voldoende tijd zou zijn voor bijladen, weer opladen in eindpunt Helmond en weer terug naar Breda. In totaal 225 kilometer. Volgens het display van de Nissaf Leaf  kan hij 160 kilometer rijden op een volle tank. Met voldoende oplaadmogelijkheden zou het dus moeten lukken om de route binnen één dag af te leggen.

Om het beloofde rijbereik waar te maken is het belangrijk om niet vol gas te geven op de snelweg, zo hebben we gemerkt. De Leaf is het zuinigst wanneer er in de stad of provinciale wegen wordt gereden. Mocht je toch de snelweg pakken, dan geldt: hoe zachter hoe beter. Houd dus een maximumsnelheid aan van 80-90 km/uur.

Oorzaak is de exponentieel toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Waar een reguliere verbrandingsmotor optimaal rendeert bij een snelheid van 70 kilometer per uur, werkt de elektrische motor heel anders. Vandaar ook de forse acceleratie bij iedere snelheid. En, niet onbelangrijk voor het rijcomfort: geheel traploos.

Actieradius

Elektrisch rijden vergt een goede planning van tevoren. Immers, een uur laden aan een gewoon stopcontact levert een extra rijbereik op van 20 km. Een snellaadpaal in de buurt van de rijschool waarbij in 30 minuten de accu voor 80% opgeladen kan worden is daarom zeer aan te bevelen voor een rijschool die de Leaf in wil zetten voor dagelijkse rijlessen.

Vanwege een te optimistische inschatting en het ontbreken van een snellaadpaal heeft VerkeersPro.nl een alternatieve route moeten nemen om die middag toch thuis te komen.

De Leaf kost net geen 35.000 euro incl. BTW, een forse prijs voor een lesauto. Daar tegenover staat wel dat de brandstofkosten halveren. Een volle accu is 27 kwh. Zelfs tegen de consumentenprijs van ongeveer 21 cent per kwh, kost het afleggen van 120 praktijkkilometers 5,67 euro; nog geen 5 cent per kilometer. Daarbij kunnen bedrijven individueel korting bedingen bij stroomleveranciers.

Elektrische lesauto

Conclusie: De elektrische Nissan Leaf is qua rij-eigenschappen wel zeer geschikt om in te zetten als lesauto-automaat. Ook biedt hij voldoende ruimte voor drie volwassen passagiers. Met de Nissan Leaf kunnen rijscholen ervaring opdoen met elektrisch rijlessen.

Kijk wel erg goed naar je lesplanning. Want na een paar lessen moet de auto opgeladen worden. Tijdens het opladen kan er weer gewoon rijles gegeven worden in een schakelauto. Bovendien staat daartegenover een uitstekende marketing als duurzame rijschool. Welke leerling wil nou niet zijn automaat-rijbewijs in een elektrische auto halen? Er is vast een groep die daar extra voor wil betalen.

Bart Pals

elektrische lesauto, VerkeersPro.nl, Nissan Leaf

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs”

frankrijschool|11.09.11|22:53

Uitbreiding van het aantal palen zou niet verkeerd zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs | RijschoolPro
Nissan Leaf, lesauto, opladen, VerkeersPro.nl

Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs

Het CBR keurde onlangs de elektrische Nissan Leaf goed als examenvoertuig voor het automaatrijbewijs. Maar is hij ook te gebruiken als lesvoertuig, zelfs als er voldoende laadpalen zijn? VerkeersPro.nl nam de proef op de som met een splinternieuwe elektrische Nissan Leaf van Prestige GreenCab tijdens de Ecomobiel Bedrijfswagen Rally.

De Nissan Leaf is vooralsnog de enige 100% elektrische auto die voldoet als examenvoertuig. Hij beschikt over dezelfde binnenruimte, kwaliteit stoelen en rijeigenschappen als iedere andere luxewagen.

Bovendien biedt het voertuig een uistekende rijervaring voor de chauffeur. Luxezaken als airco en groot navigatiescherm zijn standaard. Bovendien is hij ontworpen als elektrische auto. Dit komt de veiligheid en het rijgedrag ten goede. Het rijdt heerlijk en is vooral heel stil.

Bijladen

De route was als volgt gepland: ’s ochtends vertrekken uit Breda, bijladen in Den Bosch. Dan een route van 100 km waarbij onderweg voldoende tijd zou zijn voor bijladen, weer opladen in eindpunt Helmond en weer terug naar Breda. In totaal 225 kilometer. Volgens het display van de Nissaf Leaf  kan hij 160 kilometer rijden op een volle tank. Met voldoende oplaadmogelijkheden zou het dus moeten lukken om de route binnen één dag af te leggen.

Om het beloofde rijbereik waar te maken is het belangrijk om niet vol gas te geven op de snelweg, zo hebben we gemerkt. De Leaf is het zuinigst wanneer er in de stad of provinciale wegen wordt gereden. Mocht je toch de snelweg pakken, dan geldt: hoe zachter hoe beter. Houd dus een maximumsnelheid aan van 80-90 km/uur.

Oorzaak is de exponentieel toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Waar een reguliere verbrandingsmotor optimaal rendeert bij een snelheid van 70 kilometer per uur, werkt de elektrische motor heel anders. Vandaar ook de forse acceleratie bij iedere snelheid. En, niet onbelangrijk voor het rijcomfort: geheel traploos.

Actieradius

Elektrisch rijden vergt een goede planning van tevoren. Immers, een uur laden aan een gewoon stopcontact levert een extra rijbereik op van 20 km. Een snellaadpaal in de buurt van de rijschool waarbij in 30 minuten de accu voor 80% opgeladen kan worden is daarom zeer aan te bevelen voor een rijschool die de Leaf in wil zetten voor dagelijkse rijlessen.

Vanwege een te optimistische inschatting en het ontbreken van een snellaadpaal heeft VerkeersPro.nl een alternatieve route moeten nemen om die middag toch thuis te komen.

De Leaf kost net geen 35.000 euro incl. BTW, een forse prijs voor een lesauto. Daar tegenover staat wel dat de brandstofkosten halveren. Een volle accu is 27 kwh. Zelfs tegen de consumentenprijs van ongeveer 21 cent per kwh, kost het afleggen van 120 praktijkkilometers 5,67 euro; nog geen 5 cent per kilometer. Daarbij kunnen bedrijven individueel korting bedingen bij stroomleveranciers.

Elektrische lesauto

Conclusie: De elektrische Nissan Leaf is qua rij-eigenschappen wel zeer geschikt om in te zetten als lesauto-automaat. Ook biedt hij voldoende ruimte voor drie volwassen passagiers. Met de Nissan Leaf kunnen rijscholen ervaring opdoen met elektrisch rijlessen.

Kijk wel erg goed naar je lesplanning. Want na een paar lessen moet de auto opgeladen worden. Tijdens het opladen kan er weer gewoon rijles gegeven worden in een schakelauto. Bovendien staat daartegenover een uitstekende marketing als duurzame rijschool. Welke leerling wil nou niet zijn automaat-rijbewijs in een elektrische auto halen? Er is vast een groep die daar extra voor wil betalen.

Bart Pals

elektrische lesauto, VerkeersPro.nl, Nissan Leaf

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs”

frankrijschool|11.09.11|22:53

Uitbreiding van het aantal palen zou niet verkeerd zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.