Citroen DS 4

Rijtest Citroën DS4 THP 200: Onconventioneel uiterlijk

AUTOVANDAAG – De nieuwe Citroën DS4 is volgens zijn makers allerminst doorsnee, bedoeld voor degene die eens wat anders wilt rijden en de gewone Citroën-modellen te braaf vindt. Een rijtest met de witte DS4 THP 200 Sport Chic.

Met de nieuwe DS4 heeft Citroën de tweede telg uit de DS-modelserie gereed. Hoewel het verrassingseffect na de onconventioneel ingestelde DS3 kleiner is, vraagt de DS4 niet minder aandacht.

Instap

De Fransen hebben bijvoorbeeld de vijfdeurskoets iets hoger op de poten gezet. We zullen de term crossover niet in de mond nemen zoals zijn makers doen, maar de DS4 heeft door deze benadering wel een iets hogere instap.

De folder meldt ook dat de DS4 geen traditionele hatchback is maar een coupé-uitstraling moet hebben. Daarom zijn ook de handgrepen in de achterportieren subtiel weggewerkt naast de zijruit. Om het tweede DS-familielid als coupé door het leven te laten gaan is echter iets te ambitieus, ondanks zijn fraaie afgeronde ‘derrière’ met dakspoiler.

De DS-modelserie heeft naast expressief design ook nog andere kwaliteiten; hoogwaardige interieurinrichting bijvoorbeeld. De Fransen weten heel goed hoe ze een verzorgd interieur met nette materialen moeten realiseren. Door het dikke kwaliteitsleder op de stoelen (in two-tone zwart/wit) het stuur en de strakke pookknop krijg je direct het gevoel verwend te worden. Meer nog dan in een ‘gemiddelde’ luxe Citroën, precies zoals de bedoeling is geweest.

iPhone

Een fijne toevoeging in dit kader is het optionele Denon hifi-systeem met subwoofer, dat probleemloos met de iPhone overweg kan en capabel is om favoriete muziek krachtig ten gehore te brengen. Standaard maar minder spannend is de knop die de instrumentenverlichting van kleur doet veranderen. Die welwillendheid om de sfeer aan boord naar eigen smaak af te stemmen bleek voor ons niet nodig; ‘gewoon’ wit was al prima.

De inrichting van de DS4-cockpit is een ander verhaal. De druktoetsen links van het stuur – waarmee diverse assistentiesystemen zijn in- of uit te schakelen – hebben behoorlijk inspiratieloos een plaats gekregen. Ook moesten we even met de ogen knipperen na het zien van de draai- en druktoetsen op het stuur. De bedoeling is goed maar ze vertegenwoordigen functies die in de dagelijkse praktijk lang niet allemaal nodig zijn. Of is een toets op het stuur voor het grotendeels uitschakelen van de instrumentenverlichting wel zinvol?

Ook het bedieningsysteem voor de radio, navigatie en instellingen van de auto is niet altijd even logisch. Soms moet je draaien, dan weer drukken of een pijltoets gebruiken. Je leert er na een blik in de gebruiksaanwijzing wel mee omgaan maar de concurrentie bewijst dat het intuïtiever en zonder boekjes kan.

Zijruiten

Wel heeft Citroën in gedachten gehouden dat een andersdenkende zoals de DS4 ook gewoon praktisch moet zijn. Daarom is de inhoud van de bagageruimte meer dan modaal (385 liter) en zijn zowel hoofd- als beenruimte achterin ruim voldoende mate aanwezig. Vorm is niet volledig voor functie gegaan. Houd er wel rekening mee dat de DS4 voor vier is, je achterin beschut zit en de zijruiten achterin niet open kunnen.

De THP 200 die we nu rijden is de topmotorisering in het gamma. Het is een flink geblazen 1.6 liter motor die met een lekker brommetje kenbaar maakt gretig te willen presteren. Dat lukt niet alleen in de DS3 Racing, maar ook in de DS4. Met 200 pk en 275 Nm is onze zwart/witte rebel van 1291 kg in 7.9 seconden op honderd.

Topsnelheid

De topsnelheid ligt op 235 en wordt moeiteloos bereikt. Z’n zesbak schakelt voorbeeldig strak en precies, iets wat aanmoedigt om de DS4 te rijden zoals hij bedoeld is; dynamisch. En omdat zo’n karakter niet verenigbaar is met zijdezachte Hydractiv pneumatische ophanging, staat de DS4 op stalen veren en een setje redelijk stugge dempers zonder de overdrijven; de 19 inch wielen hebben echter ‘plat’ rubber waardoor oneffenheden in het wegdek niet heel subtiel worden gefilterd.

Het is de enige concessie die je moet doen om de DS4 in z’n beste maatpak voor de deur te zetten. Bovendien heb je er tijdens lange afstanden niet zoveel last van. De THP 200 motor blijft daarbij tot 120 km/u mooi stil – daarna begint de viercilinder je hoorbaar aan te moedigen harder te rijden, zullen we maar zeggen. Het zesde verzet is namelijk geen overdrive en dus blijft de krachtbron redelijk in de rondte werken.

Besturing

De DS4 blijft echter ook in zijn element als de weg niet rechtuit loopt; de 19 inch banden hebben voldoende grip om 200 pk en 275 Nm aan te kunnen. Helaas is de besturing niet al te communicatief maar wetende dat de DS4 geen hot hatch kan en mag zijn (daar is de lichtere en kleinere DS3 voor) vinden we dat niet zo’n punt.

Citroën levert de DS4 vanaf 23.940 euro. Voor de deur staat dan de Chic-uitvoering met VTi 120 motor. Daarboven staat de THP 155 So Chic te boek, maar is alleen leverbaar met een semi-automaat. Dieselen met 110 of 160 pk kan ook maar is vrij prijzig (vanaf 29 mille).

Prijs

De THP 200 brengt het karakter van de DS4 het meest tot leven en is zodoende altijd aan de Sport Chic-uitvoering gekoppeld. Hiervoor betaal je 31.750 euro en is luxe als lederen bekleding, 18 inch wielen, dodehoekdetectie, parkeersensoren voor en achter, stoelmassage, automatische airco, aluminium pedalen en Bluetooth standaard.

Als een van de weinige merken biedt Citroën ook de e-Touch module aan waarmee een noodoproep kan worden uitgestuurd en de auto zich laat lokaliseren bij pech. Meedraaiende bi-xenonverlichting, rijstrookdetectie en MyWay navigatie en stoelverwarming staan voor schappelijke prijzen op de optielijst.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Citroën DS4 THP 200: Onconventioneel uiterlijk | RijschoolPro
Citroen DS 4

Rijtest Citroën DS4 THP 200: Onconventioneel uiterlijk

AUTOVANDAAG – De nieuwe Citroën DS4 is volgens zijn makers allerminst doorsnee, bedoeld voor degene die eens wat anders wilt rijden en de gewone Citroën-modellen te braaf vindt. Een rijtest met de witte DS4 THP 200 Sport Chic.

Met de nieuwe DS4 heeft Citroën de tweede telg uit de DS-modelserie gereed. Hoewel het verrassingseffect na de onconventioneel ingestelde DS3 kleiner is, vraagt de DS4 niet minder aandacht.

Instap

De Fransen hebben bijvoorbeeld de vijfdeurskoets iets hoger op de poten gezet. We zullen de term crossover niet in de mond nemen zoals zijn makers doen, maar de DS4 heeft door deze benadering wel een iets hogere instap.

De folder meldt ook dat de DS4 geen traditionele hatchback is maar een coupé-uitstraling moet hebben. Daarom zijn ook de handgrepen in de achterportieren subtiel weggewerkt naast de zijruit. Om het tweede DS-familielid als coupé door het leven te laten gaan is echter iets te ambitieus, ondanks zijn fraaie afgeronde ‘derrière’ met dakspoiler.

De DS-modelserie heeft naast expressief design ook nog andere kwaliteiten; hoogwaardige interieurinrichting bijvoorbeeld. De Fransen weten heel goed hoe ze een verzorgd interieur met nette materialen moeten realiseren. Door het dikke kwaliteitsleder op de stoelen (in two-tone zwart/wit) het stuur en de strakke pookknop krijg je direct het gevoel verwend te worden. Meer nog dan in een ‘gemiddelde’ luxe Citroën, precies zoals de bedoeling is geweest.

iPhone

Een fijne toevoeging in dit kader is het optionele Denon hifi-systeem met subwoofer, dat probleemloos met de iPhone overweg kan en capabel is om favoriete muziek krachtig ten gehore te brengen. Standaard maar minder spannend is de knop die de instrumentenverlichting van kleur doet veranderen. Die welwillendheid om de sfeer aan boord naar eigen smaak af te stemmen bleek voor ons niet nodig; ‘gewoon’ wit was al prima.

De inrichting van de DS4-cockpit is een ander verhaal. De druktoetsen links van het stuur – waarmee diverse assistentiesystemen zijn in- of uit te schakelen – hebben behoorlijk inspiratieloos een plaats gekregen. Ook moesten we even met de ogen knipperen na het zien van de draai- en druktoetsen op het stuur. De bedoeling is goed maar ze vertegenwoordigen functies die in de dagelijkse praktijk lang niet allemaal nodig zijn. Of is een toets op het stuur voor het grotendeels uitschakelen van de instrumentenverlichting wel zinvol?

Ook het bedieningsysteem voor de radio, navigatie en instellingen van de auto is niet altijd even logisch. Soms moet je draaien, dan weer drukken of een pijltoets gebruiken. Je leert er na een blik in de gebruiksaanwijzing wel mee omgaan maar de concurrentie bewijst dat het intuïtiever en zonder boekjes kan.

Zijruiten

Wel heeft Citroën in gedachten gehouden dat een andersdenkende zoals de DS4 ook gewoon praktisch moet zijn. Daarom is de inhoud van de bagageruimte meer dan modaal (385 liter) en zijn zowel hoofd- als beenruimte achterin ruim voldoende mate aanwezig. Vorm is niet volledig voor functie gegaan. Houd er wel rekening mee dat de DS4 voor vier is, je achterin beschut zit en de zijruiten achterin niet open kunnen.

De THP 200 die we nu rijden is de topmotorisering in het gamma. Het is een flink geblazen 1.6 liter motor die met een lekker brommetje kenbaar maakt gretig te willen presteren. Dat lukt niet alleen in de DS3 Racing, maar ook in de DS4. Met 200 pk en 275 Nm is onze zwart/witte rebel van 1291 kg in 7.9 seconden op honderd.

Topsnelheid

De topsnelheid ligt op 235 en wordt moeiteloos bereikt. Z’n zesbak schakelt voorbeeldig strak en precies, iets wat aanmoedigt om de DS4 te rijden zoals hij bedoeld is; dynamisch. En omdat zo’n karakter niet verenigbaar is met zijdezachte Hydractiv pneumatische ophanging, staat de DS4 op stalen veren en een setje redelijk stugge dempers zonder de overdrijven; de 19 inch wielen hebben echter ‘plat’ rubber waardoor oneffenheden in het wegdek niet heel subtiel worden gefilterd.

Het is de enige concessie die je moet doen om de DS4 in z’n beste maatpak voor de deur te zetten. Bovendien heb je er tijdens lange afstanden niet zoveel last van. De THP 200 motor blijft daarbij tot 120 km/u mooi stil – daarna begint de viercilinder je hoorbaar aan te moedigen harder te rijden, zullen we maar zeggen. Het zesde verzet is namelijk geen overdrive en dus blijft de krachtbron redelijk in de rondte werken.

Besturing

De DS4 blijft echter ook in zijn element als de weg niet rechtuit loopt; de 19 inch banden hebben voldoende grip om 200 pk en 275 Nm aan te kunnen. Helaas is de besturing niet al te communicatief maar wetende dat de DS4 geen hot hatch kan en mag zijn (daar is de lichtere en kleinere DS3 voor) vinden we dat niet zo’n punt.

Citroën levert de DS4 vanaf 23.940 euro. Voor de deur staat dan de Chic-uitvoering met VTi 120 motor. Daarboven staat de THP 155 So Chic te boek, maar is alleen leverbaar met een semi-automaat. Dieselen met 110 of 160 pk kan ook maar is vrij prijzig (vanaf 29 mille).

Prijs

De THP 200 brengt het karakter van de DS4 het meest tot leven en is zodoende altijd aan de Sport Chic-uitvoering gekoppeld. Hiervoor betaal je 31.750 euro en is luxe als lederen bekleding, 18 inch wielen, dodehoekdetectie, parkeersensoren voor en achter, stoelmassage, automatische airco, aluminium pedalen en Bluetooth standaard.

Als een van de weinige merken biedt Citroën ook de e-Touch module aan waarmee een noodoproep kan worden uitgestuurd en de auto zich laat lokaliseren bij pech. Meedraaiende bi-xenonverlichting, rijstrookdetectie en MyWay navigatie en stoelverwarming staan voor schappelijke prijzen op de optielijst.

AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.