Volkswagen, Golf, 7, VII, generatie

Rijtest nieuwe Volkswagen Golf 7: een Golf van vernieuwing

AUTOVANDAAG – Of het nou echt al nodig was of niet, de Volkswagen Golf VII is helemaal nieuw. Gebouwd op een nieuw platform is de bestseller van het merk van top tot teen naar de zevende generatie getransformeerd, met meer wielbasis, zuinigere motoren en nieuwe (veiligheids-)uitrusting. Blijft de Golf 7 ondanks zijn metamorfose een echte Golf?

We moeten het de Duitsers nageven, ze zijn heel goed in het ontwikkelen van tijdloze modellen. Want is de Golf 6, na zo’n vier jaar op de markt te zijn geweest echt al verouderd? Op wat grammen CO2 en bepaalde uitrustingsmogelijkheden na niet echt.

Generatie

Goed, de vorige Golf was sterk afgeleid van de vijfde generatie en dus moest Volkswagen nu wel met meer uit de hoge hoed komen. Dat is gelukt. Niet volgens de methode; groter, breder, langer, zwaarder, duurder en sterker, maar op een vernieuwende, efficiente wijze.

De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen ontwikkeld uit het nieuwe modulaire platform waar de komende jaren nog veel meer nieuwe VW’s (en andere VAG-modellen) uit voortkomen. Die nieuwe basis resulteert in meer flexibiliteit voor de techneuten, waardoor de nieuwe Golf een iets grotere wielbasis kon krijgen.

Modulair ontwikkeld

Tegelijkertijd zijn vele motoronderdelen modulair ontwikkeld en is er gebruik gemaakt van nieuwe staalsoorten die sterker en lichter zijn. Door ook nog de elektrische systemen op de weegschaal te leggen en ze hier en daar aan te passen is Volkswagen in staat geweest de nieuwe Golf zo’n 70 tot 100 kg af te laten slanken. Deze allesomvattende aanpak maakt de nieuwe Golf ruimer, vrijwel net zo licht als een Golf van de vierde generatie én veiliger tegelijk.

Hoe splinternieuw de basis van de nieuwe Golf ook mag zijn, aan zijn uiterlijk is traditiegetrouw niet teveel gesleuteld. In tegenstelling tot de Franse merken speelt VW altijd op veilig door voor evolutie te gaan.

Golf 7

Toch is de Golf 7 direct te herkennen aan de nadrukkelijke lijn in de flanken, die doorloopt in de achterklep en ook subtiel via de koplampen en grille is terug te vinden. Net als neef Audi A3 staat de nieuwe telg zo wat scherper op het netvlies en daarmee volgt VAG op hun eigen manier de laatste mode.

Voor het interieur heeft VW vrijwel helemaal het roer omgegooid. Op wat kleine details na kijken we tegen allemaal nieuwe spullen aan; zelfs de stuurhendels en de contactsleutel doen mee. In niets lijkt het (iets massiever ogende) dashboard op dat van andere modellen, nóg niet althans.

Middenconsole

Opvallend is de hoeveelheid aanwezige glimmende randjes op schakelaars en handgrepen, maar ook de glanzend zwarte pianolak van de middenconsole. Gaan ze bij Volkswagen het familiemerk Audi achterna?

Niet te zien is hoe het geintegreerde navigatiesysteem met touchscreen uit meerdere onderdelen bestaat. De techneuten zagen zich tot die maatregel genoodzaakt aangezien de infotainment in de vorige Golf nogal eens aan de grijpgrage handen van het dievengilde ten prooi viel.

Touchscreen

Slim is ook dat elke Golf standaard is uitgerust met een radio voorzien van touchscreen dat ‘voelt’ als je het wilt aanraken en dan al bepaalde functies laat zien. Zeker zo’n scherm werkt nou eenmaal een stuk makkelijker dan een knoppenreeks zoals in de nieuwe Focus en Astra. Wel zien we meer knoppen terug op het stuur ten behoeve van de boordcomputer, telefoon en nu ook de cruise control.

Net als de Passat heeft de Golf nu ook knoppen rondom de versnellingspook en is de handrem elektrisch bediend. Ondanks die gewijzigde opzet heeft Volkswagen nadrukkelijk ingezet op ergonomie, zodat je je snel in de Golf thuisvoelt (en wegrijdt).

Wielbasis

De iets vergrote wielbasis en toegenomen breedte van de carrosserie komt tot uitdrukking in het interieur en de bagageruimte. Kort en goed kunnen we zeggen dat het zowel voor- als achterin prima zitten is, met goede ondersteuning en genoeg ruimte.

We hadden wel gedacht dat de bestuurder nog iets lager kon zitten. De bagageruimte is iets toegenomen tot 380 liter en biedt nu ook de mogelijkheid om de hoedenplank onder de laadvloer op te bergen. Dat lijkt misschien maar een gimmick, maar we nemen zo’n ding toch liever mee dan dat-ie in de gang blijft staan. Nu we toch aan het inladen zijn: de passagiersstoel kan ook worden neergeklapt.

Motoren

Een blik op het motorpalet doet vermoeden dat de nieuwe Golf hier weinig nieuws te vertellen heeft. Niets is minder waar. Alle motoren zijn aangepast aan het nieuwe platform: ze bestaan uit modulaire onderdelen, zijn iets rechterop gekanteld en gaan uiteraard ook door het lagere gewicht en verbeterde stroomlijn zuiniger aan het werk.

Nieuw in de gelederen is de 1.4 TSI met 140 pk die is voorzien van cilinderuitschakeling. Bij geringe belasting schakelt de motor over op de tweecilindermodus om extra brandstof te besparen en wordt zo het zuinigste jongetje van de klas met een verbruik (4.7 l/100km) waar zelfs de 1.2 TSI niet aan kan tippen.

Tweecilindermodus

Uit een rijervaring met de nieuwe A3 viel al op te maken dat deze TSI buitengewoon levendig is en bijna onhoorbaar (dus niet helemaal) in de tweecilindermodus overschakelt. In de Golf is dat niet anders: een heel fijn blok dat graag aan het werk gaat en eigenlijk niet naar meer doet verlangen.

Dat heeft Volkswagen waarschijnlijk zichzelf ook gerealiseerd, want de nieuwe 1.8 TSI uit de nieuwe A3 of Leon gaat aan de Golf-neus voorbij. Wie meer vermogen wilt moet aankloppen voor een GTI, de koppelrijke 2.0 TDI met 150 pk of de later leverbare GTD met 184 pk diesel.

Besturing

De GTI krijgt trouwens 230 pk, een mechanisch sperdifferentieel en progressieve besturing. Zo hoopt men het allround karakter van de Golf nog iets spannender te maken, iets dat wij graag toejuichen.

Voor bestuurders die zo nu en dan in een sportieve bui zijn komen de verschillende rijmodi van pas waarmee het karakter van de besturing, motorrespons en andere parameters wordt beinvloed. Wanneer adaptieve demping is besteld zullen die zich ook anders gedragen. De verschillen zijn subtiel maar zeker merkbaar.

ECO-modus

Mocht je liever alleen het accent willen leggen op iets minder bekrachtigde besturing of een fellere motorrespons dan is er de Individual-modus die dat mogelijk maakt. Speciaal voor zuinige rijders is er ook een ECO-modus.

Hoe rijdt de nieuwe Golf? Heel vertrouwd en niet uitdagend. Dankzij het iets lagere gewicht, multilink ophanging achter en de gewijzigde motorplaatsing gedraagt hij zich wel nog neutraler; in bochten laat hij zich duidelijk minder snel van de wijs brengen. En dan hebben we ook nog het standaard elektronische sperdifferentieel XDS achter de hand om onderstuur en gripverlies weg te poetsen. Het systeem werkt heel verfijnd op de achtergrond.

Bestellen

De nieuwe Golf rijdt vanaf 3 november uit de showroom maar is nu al te bestellen vanaf 18.790 euro als 1.2 TSI Easyline, inclusief airco en radio met touchscreen. Alle nu beschikbare motoren komen in aanmerking voor 20% bijtelling.

Volgend jaar komt daar de Golf BlueMotion met 85 gram CO2 en 14%  bijtelling bij. Daarna is het de beurt aan de Golf Variant en Golf Plus, gevolgd door een Golf op aardgas met 92 gram CO2 en een zowel elektrische als plug-in variant. Een golf van vernieuwing!

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest nieuwe Volkswagen Golf 7: een Golf van vernieuwing | RijschoolPro
Volkswagen, Golf, 7, VII, generatie

Rijtest nieuwe Volkswagen Golf 7: een Golf van vernieuwing

AUTOVANDAAG – Of het nou echt al nodig was of niet, de Volkswagen Golf VII is helemaal nieuw. Gebouwd op een nieuw platform is de bestseller van het merk van top tot teen naar de zevende generatie getransformeerd, met meer wielbasis, zuinigere motoren en nieuwe (veiligheids-)uitrusting. Blijft de Golf 7 ondanks zijn metamorfose een echte Golf?

We moeten het de Duitsers nageven, ze zijn heel goed in het ontwikkelen van tijdloze modellen. Want is de Golf 6, na zo’n vier jaar op de markt te zijn geweest echt al verouderd? Op wat grammen CO2 en bepaalde uitrustingsmogelijkheden na niet echt.

Generatie

Goed, de vorige Golf was sterk afgeleid van de vijfde generatie en dus moest Volkswagen nu wel met meer uit de hoge hoed komen. Dat is gelukt. Niet volgens de methode; groter, breder, langer, zwaarder, duurder en sterker, maar op een vernieuwende, efficiente wijze.

De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen ontwikkeld uit het nieuwe modulaire platform waar de komende jaren nog veel meer nieuwe VW’s (en andere VAG-modellen) uit voortkomen. Die nieuwe basis resulteert in meer flexibiliteit voor de techneuten, waardoor de nieuwe Golf een iets grotere wielbasis kon krijgen.

Modulair ontwikkeld

Tegelijkertijd zijn vele motoronderdelen modulair ontwikkeld en is er gebruik gemaakt van nieuwe staalsoorten die sterker en lichter zijn. Door ook nog de elektrische systemen op de weegschaal te leggen en ze hier en daar aan te passen is Volkswagen in staat geweest de nieuwe Golf zo’n 70 tot 100 kg af te laten slanken. Deze allesomvattende aanpak maakt de nieuwe Golf ruimer, vrijwel net zo licht als een Golf van de vierde generatie én veiliger tegelijk.

Hoe splinternieuw de basis van de nieuwe Golf ook mag zijn, aan zijn uiterlijk is traditiegetrouw niet teveel gesleuteld. In tegenstelling tot de Franse merken speelt VW altijd op veilig door voor evolutie te gaan.

Golf 7

Toch is de Golf 7 direct te herkennen aan de nadrukkelijke lijn in de flanken, die doorloopt in de achterklep en ook subtiel via de koplampen en grille is terug te vinden. Net als neef Audi A3 staat de nieuwe telg zo wat scherper op het netvlies en daarmee volgt VAG op hun eigen manier de laatste mode.

Voor het interieur heeft VW vrijwel helemaal het roer omgegooid. Op wat kleine details na kijken we tegen allemaal nieuwe spullen aan; zelfs de stuurhendels en de contactsleutel doen mee. In niets lijkt het (iets massiever ogende) dashboard op dat van andere modellen, nóg niet althans.

Middenconsole

Opvallend is de hoeveelheid aanwezige glimmende randjes op schakelaars en handgrepen, maar ook de glanzend zwarte pianolak van de middenconsole. Gaan ze bij Volkswagen het familiemerk Audi achterna?

Niet te zien is hoe het geintegreerde navigatiesysteem met touchscreen uit meerdere onderdelen bestaat. De techneuten zagen zich tot die maatregel genoodzaakt aangezien de infotainment in de vorige Golf nogal eens aan de grijpgrage handen van het dievengilde ten prooi viel.

Touchscreen

Slim is ook dat elke Golf standaard is uitgerust met een radio voorzien van touchscreen dat ‘voelt’ als je het wilt aanraken en dan al bepaalde functies laat zien. Zeker zo’n scherm werkt nou eenmaal een stuk makkelijker dan een knoppenreeks zoals in de nieuwe Focus en Astra. Wel zien we meer knoppen terug op het stuur ten behoeve van de boordcomputer, telefoon en nu ook de cruise control.

Net als de Passat heeft de Golf nu ook knoppen rondom de versnellingspook en is de handrem elektrisch bediend. Ondanks die gewijzigde opzet heeft Volkswagen nadrukkelijk ingezet op ergonomie, zodat je je snel in de Golf thuisvoelt (en wegrijdt).

Wielbasis

De iets vergrote wielbasis en toegenomen breedte van de carrosserie komt tot uitdrukking in het interieur en de bagageruimte. Kort en goed kunnen we zeggen dat het zowel voor- als achterin prima zitten is, met goede ondersteuning en genoeg ruimte.

We hadden wel gedacht dat de bestuurder nog iets lager kon zitten. De bagageruimte is iets toegenomen tot 380 liter en biedt nu ook de mogelijkheid om de hoedenplank onder de laadvloer op te bergen. Dat lijkt misschien maar een gimmick, maar we nemen zo’n ding toch liever mee dan dat-ie in de gang blijft staan. Nu we toch aan het inladen zijn: de passagiersstoel kan ook worden neergeklapt.

Motoren

Een blik op het motorpalet doet vermoeden dat de nieuwe Golf hier weinig nieuws te vertellen heeft. Niets is minder waar. Alle motoren zijn aangepast aan het nieuwe platform: ze bestaan uit modulaire onderdelen, zijn iets rechterop gekanteld en gaan uiteraard ook door het lagere gewicht en verbeterde stroomlijn zuiniger aan het werk.

Nieuw in de gelederen is de 1.4 TSI met 140 pk die is voorzien van cilinderuitschakeling. Bij geringe belasting schakelt de motor over op de tweecilindermodus om extra brandstof te besparen en wordt zo het zuinigste jongetje van de klas met een verbruik (4.7 l/100km) waar zelfs de 1.2 TSI niet aan kan tippen.

Tweecilindermodus

Uit een rijervaring met de nieuwe A3 viel al op te maken dat deze TSI buitengewoon levendig is en bijna onhoorbaar (dus niet helemaal) in de tweecilindermodus overschakelt. In de Golf is dat niet anders: een heel fijn blok dat graag aan het werk gaat en eigenlijk niet naar meer doet verlangen.

Dat heeft Volkswagen waarschijnlijk zichzelf ook gerealiseerd, want de nieuwe 1.8 TSI uit de nieuwe A3 of Leon gaat aan de Golf-neus voorbij. Wie meer vermogen wilt moet aankloppen voor een GTI, de koppelrijke 2.0 TDI met 150 pk of de later leverbare GTD met 184 pk diesel.

Besturing

De GTI krijgt trouwens 230 pk, een mechanisch sperdifferentieel en progressieve besturing. Zo hoopt men het allround karakter van de Golf nog iets spannender te maken, iets dat wij graag toejuichen.

Voor bestuurders die zo nu en dan in een sportieve bui zijn komen de verschillende rijmodi van pas waarmee het karakter van de besturing, motorrespons en andere parameters wordt beinvloed. Wanneer adaptieve demping is besteld zullen die zich ook anders gedragen. De verschillen zijn subtiel maar zeker merkbaar.

ECO-modus

Mocht je liever alleen het accent willen leggen op iets minder bekrachtigde besturing of een fellere motorrespons dan is er de Individual-modus die dat mogelijk maakt. Speciaal voor zuinige rijders is er ook een ECO-modus.

Hoe rijdt de nieuwe Golf? Heel vertrouwd en niet uitdagend. Dankzij het iets lagere gewicht, multilink ophanging achter en de gewijzigde motorplaatsing gedraagt hij zich wel nog neutraler; in bochten laat hij zich duidelijk minder snel van de wijs brengen. En dan hebben we ook nog het standaard elektronische sperdifferentieel XDS achter de hand om onderstuur en gripverlies weg te poetsen. Het systeem werkt heel verfijnd op de achtergrond.

Bestellen

De nieuwe Golf rijdt vanaf 3 november uit de showroom maar is nu al te bestellen vanaf 18.790 euro als 1.2 TSI Easyline, inclusief airco en radio met touchscreen. Alle nu beschikbare motoren komen in aanmerking voor 20% bijtelling.

Volgend jaar komt daar de Golf BlueMotion met 85 gram CO2 en 14%  bijtelling bij. Daarna is het de beurt aan de Golf Variant en Golf Plus, gevolgd door een Golf op aardgas met 92 gram CO2 en een zowel elektrische als plug-in variant. Een golf van vernieuwing!

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.